• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pacjent nie przyjdzie, ale wizyty nie odwoła. "Nawzajem sobie robimy krzywdę"

Piotr Kallalas
29 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (194)
Jeśli pacjent odwoła wizytę z wyprzedzeniem, jest szansa na przyjęcie na to miejsce innego chorego. Jeśli pacjent odwoła wizytę z wyprzedzeniem, jest szansa na przyjęcie na to miejsce innego chorego.

Pacjenci nagminnie nie przychodzą na wizyty lekarskie, a co gorsza nie informują o tym wcześniej przychodni. To niestety dodatkowo generuje kolejki - obecnie na wizytę do specjalisty czekamy średnio 4 miesiące.



Czy zdarzyło Ci się nie przyjść na wizytę bez poinformowania placówki?

W ubiegłym roku łącznie nie odbyło się aż 1,380 mln wizyt z powodu nieobecności pacjentów. Zestawienie opisuje sytuację, jaka panuje w Ambulatoryjnej Opiece Specjalistycznej w przypadku konsultacji planowanych.

- Po prostu nie ma społecznej odpowiedzialności. Ludzie nie zdają sobie sprawy, że na ich miejsce do lekarza dostaliby się inni potrzebujący porady, leczenia, diagnostyki - mówi Joanna Szeląg, specjalistka medycyny rodzinnej, ekspertka Federacji Porozumienie Zielonogórskie.

Nie przychodzą, nie dzwonią



Losowe sytuacje będą zdarzać się zawsze, jednak specjaliści wskazują, że największy problem jest z pacjentami, którzy nie tylko nie przychodzą, ale również wcześniej o tym nie informują.

- Naprawdę rzadko zdarza się, że pacjenci dzwonią wcześniej z informacją, że nie mogą przyjść. Zazwyczaj po prostu ich nie ma. Jeśli już ktoś dzwoni, to zwykle wymawia się losowymi przypadkami. Natomiast wiemy, że część pacjentów umawia się do kilku lekarzy tej samej specjalizacji i po pierwszej wizycie nie odwołują konsultacji w innych ośrodkach - słyszymy w gdyńskiej przychodni POZ.
Takie sytuacje bezpośrednio wpływają na wydłużenie kolejek do specjalistów. Jeżeli nie stawiamy się na wizytę, to miejsce to najczęściej przepada bezpowrotnie, ponieważ w tak krótkim czasie przychodnia nie jest w stanie umówić innego pacjenta. Przychodnie starają się z tym walczyć, wysyłając SMS-y i stosując szereg powiadomień, jednak często nawet to nie przynosi efektu.

Ból zęba w święta? Ból zęba w święta? "Dzwoniłam 4 razy i za każdym razem bez odzewu"

Pacjenci rezygnują nawet z patronażu



Są takie dni, w których co 10 umówiony chory nie przychodzi do gabinetu.

- Ostatnio na 5 zaplanowanych porad dietetycznych nie przyszło 2 pacjentów. Nie przyszli i nikogo o tym nie poinformowali - mówi Joanna Zabielska-Cieciuch, ekspertka Federacji Porozumienie Zielonogórskie.
Takie sytuacje są codziennie obserwowane między innymi w gabinetach szczepień, a także w przypadku wizyt patronażowych.

- Często zdarza się, że pacjenci rezygnują - nie odwołując wizyty patronażowej, czyli badania przez pediatrę nowo narodzonego dziecka czy też z pierwszego po wyjściu ze szpitala szczepienia - dziwią się lekarze POZ.

Sami generujemy kolejki



W Polsce na wizytę u specjalisty pacjenci czekają średnio ponad 4 miesiące. Warto jednak podkreślić, że w przypadku niektórych specjalizacji ten czas jest znacznie dłuższy, np. do endokrynologa poczekamy zwykle 10 miesięcy.

- Radzę pomyśleć o tych, którzy czekają w kolejce do lekarza i nie mogą się dostać np. z nadciśnieniem, alergią, infekcją czy wysoką temperaturą. To dla nich często dramat. Takie
nieodpowiedzialne zachowanie opóźnia diagnostykę u innych pacjentów. Nawzajem sobie robimy krzywdę - dodaje Joanna Szeląg.

Opinie (194) 3 zablokowane

  • To proszę próbować dodzwonić się do jakiejkolwiek przychodni:-) dodzwonić się to cud

    • 12 0

  • może sie nie doczekał i zmarł ?

    dlatego wpisują dane pacjenta ołówkami

    • 6 0

  • No to zrobić po norwesku (2)

    Pacjent nie przyszedł bez poinformowania przychodni? No to naliczana jest opłata. Tłumaczy się, że trudno jest się dodzwonić? Przed wizytą dostaje smsa/maila z możliwością jej (bezpłatnego) odwołania. Nie musi mieć nawet komputera i internetu. Odpowiada na smsa z przychodni swoim smsem, np. odsyła treść: 0 = anuluję wizytę, 1 = przyjdę, 2 = chcę zmienić datę wizyty. I tyle w temacie. To działa, kolejek nie ma, wszyscy są zdyscyplinowani.

    • 5 4

    • To byłoby Ok :)

      • 5 1

    • Może niech najpierw terminy będą norweskie.

      • 2 1

  • A jak odwołać ?

    Jestem zapisany na zabieg ale z powodu długiego oczekiwania załatwiłem zabieg prywatnie . Jak odwołać wizytę kiedy chciałem odwołać wizytę w słuchawce słyszę głos automatu jesteś 86 w kolejce do zgłoszenia się konsultanta? Pojadę samochodem ale w UCK nie ma wolnych miejsc parkingowych a jak już znajdę miejsce to stoję w 30 osobowej kolejce. W nosie mam taki sposób załatwiania spraw bo zabieg musiałem zrobić za własne pieniądze a odwołanie wizyty to droga przez mękę . Czego spodziewacie się kiedy nie szanujecie pacjenta który opłaca co miesiąc daninę na słuzbę zdrowia ?!

    • 15 0

  • To niech zrobią sensowny system do ew. odwołania

    bo tu działają dwie kwestie - pierwsza to można zapomnieć/umrzeć/wyleczyć się samemu, gdy termin jest za 2 lata itp. a druga - chyba ważniejsza nawet - dodzwonić się do większości przychodni graniczy z cudem i gdy "jesteś 23 w kolejce" a po godzinie "jesteś 7 w kolejce" i nagle zrywa połączenie, to już drugi raz się nikomu nie chce

    • 11 0

  • Często, żeby się zarejestrować, trzeba wykonać kilka, kilkunastominutowych nawet, połączeń. (3)

    Niestety, ale odwołanie wizyty jest możliwe pod tym samym numerem, nie dziwię się więc, że jest ich niewiele.
    Co może pomóc:
    1. drobna nawet opłata
    2. inne numery telefonów do odwołania wizyty
    3. pacjent spóźniony ląduje na końcu kolejki (konieczne wywoływanie pacjentów)
    4. trochę chęci ze strony personelu pomocniczego - można zadzwonić do delikwenta który nie stawił się na czas
    5. automatyczne przypomnienia z opcją odwołania wizyty

    • 60 2

    • (1)

      Nie zgadzam się z punktem 3. Dlaczego? Ano dlatego, że jeśli ja spóźnię się na 10:30 to ktoś z 10.36 wchodzi na moje miejsce, a wtedy ja wchodzę na miejsce tego z 10:36. No na przykład. Poza tym zacznijmy najpierw od punktualności usługodawcy. Po to zapisuję się na daną godzinę, żeby o niej wejść, a nie 2h później. Ludzie pracują, trzeba szanować czas każdego, czego 'sluzba zdrowia' nie robi.

      • 4 6

      • Wizyty co 6min to jakiś ewenement, norma to umawianie co 15min. Wiec jak ty nie przyjdziesz, to osoby z następnej godziny może jeszcze nie być wiec kolejka wcale nie przyspieszy tylko lekarz siedzi bezczynnie 15min

        • 2 1

    • Zgadzam się

      Próbowałam odwołać wizytę w poradni UCK, przez trzy dni wisiałam na telefonie i nie udało mi się dodzwonić. Wysłałam maila, ale czy przeczytali przed planowaną wizytą, to nie wiem..

      • 6 0

  • Z chęcią bym zadzwonił i odwołał

    ALE nie będę wisiał na telefonie po 5 godzin. Na podanych numerach kontaktowych NIKT nie odbiera i mają czelność narzekać że ludzie nie odwołują wizyt.... niech się wypchają.

    • 16 0

  • Czy to trudno wysłać SMS przypominający , jak mam wizytę za rok , czy dwa , to może to umknąć.

    • 6 0

  • Zdrofit sobie poradził odwołanie u nich zajęć to żaden problem.

    • 1 0

  • a wystarczy dzien przed wizytą zadzwonić do pacjenta i przypomnieć, bo może po roku czekania

    już nie żyje

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Młodzieżowa Grupa Wsparcia

100 zł
warsztaty

Jak ochronić swoje krocze przed nacięciem?

warsztaty, konsultacje

Rola osoby towarzyszącej w porodzie warsztaty dla mamy i taty

warsztaty, konsultacje

Najczęściej czytane