• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Owsianka - dlaczego warto ją jeść?

Joanna Stolp
6 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (20)
Owsianka niweluje zaparcia, wzmacnia odporność, zmniejsza ryzyko zachorowalności na raka jelita grubego, a także jest cennym źródłem witamin i składników mineralnych Owsianka niweluje zaparcia, wzmacnia odporność, zmniejsza ryzyko zachorowalności na raka jelita grubego, a także jest cennym źródłem witamin i składników mineralnych

Owsianka - dlaczego warto ją jeść? Od lat cieszy się popularnością wśród osób dbających o linię, jednak na tym nie kończą się jej zalety. Płatki owsiane niwelują zaparcia, wzmacniają odporność, zmniejszają ryzyko zachorowalności na raka jelita grubego, są także cennym źródłem witamin i składników mineralnych.




Dlaczego warto jeść owsiankę?



Czy jadasz owsiankę?

- Dzięki zawartości znacznej ilości składników prozdrowotnych spożywanie płatków owsianych w odpowiednio skomponowanych i zbilansowanych posiłkach może być elementem profilaktyki zdrowia, a także jednym z elementów dietoterapii wspomagającej leczenie m.in. zaburzeń gospodarki glukozowej i insulinowej, otyłości, zaburzeń pracy przewodu pokarmowego, zaparć czy nadciśnienia tętniczego - wyjaśnia Katarzyna Smolińska, dietetyk i psychodietetyk z ActivReha.
Niedobory żelaza. Jak je uzupełnić? Niedobory żelaza. Jak je uzupełnić?
Owsianka zawiera błonnik rozpuszczalny, który odpowiada za tworzenie warstwy ochronnej na powierzchni jelita cienkiego, obniża stężenie cholesterolu we krwi.

Z kolei nierozpuszczalna frakcja błonnika wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, a w konsekwencji zwiększa objętość treści pokarmowej i reguluje pracę jelita grubego. Doprowadza także do mechanicznego drażnienia ścian jelit, co pobudza ukrwienie i przyspiesza perystaltykę jelit. Chroni przed zaparciami i polipami, jak również pozwala dłużej odczuwać sytość i kontrolować apetyt.


Owsianka na obniżenie cukru?



- W dłuższej perspektywie beta-glukany stanowią również naturalną pożywkę dla dobroczynnych bakterii jelitowych, a te umożliwiają przekształcanie składników pokarmowych w inne łatwo przyswajalne substancje. Błonnik owsiany ma też dobroczynny wpływ na prawidłowe stężenie glukozy we krwi po posiłku - pozwala go obniżyć, przy czym lepszy wpływ obserwuje się po spożyciu całych, naturalnych płatków owsa niż płatków błyskawicznych czy zmielonych. Dzięki temu zapobiega rozwojowi cukrzycy i kontroluje ją - wyjaśnia dietetyk Maria CicheckaWyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.

Owsianka: witaminy i antyoksydanty w porcji śniadaniowej



Dobroczynne efekty owsianki są zauważalne po spożyciu 3 g beta-glukanów dziennie, co odpowiada ok. 2/3 filiżanki płatków owsianych. Płatki owsiane warto włączyć do jadłospisu również dlatego, że dostarczają mnóstwo składników odżywczych, w tym witamin z grupy B, E i minerałów takich jak: cynk, żelazo, fosfor, magnez oraz wapń.

- Oprócz wyjątkowych walorów smakowych i łatwości przyrządzania owsianki trzeba wspomnieć o olbrzymiej zawartości antyoksydantów, w tym 20 polifenoli zwanych awentramidami, które wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe i przeciwmutogenne. Jeżeli naszą owsiankę wzbogacimy o parę prostych składników, może okazać się, że taki posiłek będzie stanowił prawdziwą, prozdrowotną bombę - mówi Michał Malinowski, dietetyk.
Przykładowo dodanie do owsianki migdałów, orzechów laskowych lub włoskich wzbogaci owsiankę o nienasycone kwasy tłuszczowe, które mają zbawienny wpływ na układ nerwowy i pracę mózgu. Z kolei wzbogacenie owsianki o kilka suszonych owoców, zwłaszcza moreli lub śliwek, uzupełni ją o beta-karoten i flawonoidy, które chronią przed chorobami serca.

- Jeśli owsiankę jemy na śniadanie, warto dodać do niej skyr lub jogurt grecki, ponieważ pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien zawierać również sporą dawkę białka - dodaje Michał Malinowski.
Domowe metody na zdrowie? Od coli na żołądek, po kapustę na kolana Domowe metody na zdrowie? Od coli na żołądek, po kapustę na kolana
Najmniej właściwości zdrowotnych ma owsianka z płatków błyskawicznych. Najmniej właściwości zdrowotnych ma owsianka z płatków błyskawicznych.

Jakie płatki owsiane wybrać?



Zwykłe, górskie czy błyskawiczne? Podczas zakupów stoimy przed wyborem, który rodzaj płatków owsianych jest najzdrowszy.

- Płatki owsiane zwykłe charakteryzują się najmniejszym stopniem przetworzenia, co sprawia, że zachowują najwyższe wartości witamin i składników mineralnych, mają także niski indeks glikemiczny, ale wymagają najdłuższego przygotowania. Należy je gotować około 10-15 minut lub moczyć przez noc - mówi Małgorzata Jurewicz, studentka Wyższej Szkoły Zdrowia na kierunku dietetyka.
Płatki owsiane górskie również mają niski indeks glikemiczny i są przetworzone w średnim stopniu, przez co utrata witamin i składników mineralnych jest niewielka. Trzeba je gotować maksymalnie pięć minut. Z kolei płatki błyskawiczne są najbardziej przetworzone i mają najmniej witamin i składników mineralnych. Czas przygotowania jest najkrótszy, ale mają średni indeks glikemiczny.

- Gotowane przez kilka minut płatki owsiane będą bardziej lekkostrawne niż te zjedzone na surowo - dodaje Katarzyna Smolińska.

Pieczona owsianka



Alternatywą dla tradycyjnej owsianki jest wersja pieczona. Wystarczy w naczyniu żaroodpornym umieścić płatki owsiane, zalać mlekiem i wrzucić ulubione dodatki. Całość piec około 30 minut w 200 stopniach.

Dietetycy w Trójmieście



Ze względu na zawartość błonnika z owsianki powinny zrezygnować m.in. osoby cierpiące na choroby zapalne jelit. Ze względu na zawartość błonnika z owsianki powinny zrezygnować m.in. osoby cierpiące na choroby zapalne jelit.

Kiedy zrezygnować z owsianki?



Ze względu na zawartość błonnika z owsianki powinny zrezygnować osoby cierpiące na choroby zapalne jelit, w tym chorobę Leśniowskiego-Crohna lub wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Powinny unikać jej także osoby z alergią na gluten. Chociaż w samym owsie nie występuje, to płatki owsiane w procesie produkcyjnym mogły zostać nim zanieczyszczone.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (20)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Niedzielna pobudka z Thera Wellness

150 zł
zajęcia rekreacyjne, trening, joga

Szpitale Pomorskie wakacyjnie | dla przyszłych i obecnych mam

warsztaty, spotkanie, badania, konsultacje

Dlaczego szczęście mieszka w jelitach?

129 zł
warsztaty, spotkanie

Najczęściej czytane