- 1 Zmiany skórne i świąd? To może być AZS (2 opinie)
- 2 Dlaczego tak trudno schudnąć? Najczęstsze przyczyny i jak im zaradzić (126 opinii)
- 3 L4 na wypalenie zawodowe? (39 opinii)
- 4 Polski medyk na ukraińskim froncie. "Jeżeli znajdziemy się w niewoli, czeka nas tylko śmierć" (124 opinie)
- 5 Zaspa przekroczyła 500 zabiegów robotycznych. Czas na nowego robota da Vinci? (21 opinii)
- 6 Jak pozbyć się cellulitu? 5 zabiegów na ujędrnienie i wysmuklenie ciała (20 opinii)
Co pogorszyło nasze relacje z lekarzami?
- Niewielu pacjentów mówiło o poprawie procesu leczenia i diagnostyki w wyniku pandemii COVID-19. Do największych problemów należały natomiast utrudnienia w kontakcie z lekarzem, brak możliwości wykonania badań oraz przekładanie zabiegów na późniejsze terminy - wyjaśniał prof. Zbigniew Izdebski, który w Gdańsku przedstawił wyniki swoich badań dotyczących humanizacji procesu leczenia.
Z drugiej strony pacjenci mieli ograniczony dostęp do szeregu świadczeń - zmieniło się też samo podejście chorych do leczenia i diagnostyki.
Dlaczego przestajemy ufać szczepieniom?
Co wpływa na relację z pacjentem?
W Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku gościł prof. Zbigniew Izdebski pedagog i seksuolog, który podczas swojego wykładu "Humanizacja procesu leczenia i komunikacja kliniczna pomiędzy pacjentem a personelem medycznym przed i w czasie pandemii COVID-19" podsumował wyniki badań swojego zespołu.
- Najwięcej pacjentów jako najważniejszy aspekt humanizacji procesu leczenia wskazało jasną i zrozumiałą komunikację, podczas gdy medycy za najistotniejsze uznali staranność i dokładność wykonywanych działań - mówił prof. Zbigniew Izdebski. - W podziale na poszczególne grupy zarówno dla lekarzy, jak i ratowników medycznych największe znaczenie ma staranność pracy. Inaczej jest w przypadku grupy pielęgniarskiej, gdzie za najważniejsze uznano indywidualne podejście do pacjenta.
Podczas wykonywania ankiety lekarze najczęściej zwracali uwagę, że do pogorszenia relacji z pacjentem przyczynia się nadmierna biurokracja, brak czasu i niewystarczająca liczba personelu w porównaniu do liczby przyjmowanych pacjentów, przemęczenie czy roszczeniowa postawa pacjentów.
Z kolei pacjentom w trakcie pandemii najbardziej przeszkadzały nowe formy konsultacji np. teleporady, brak odwiedzin w szpitalach, problemy z uzyskaniem informacji czy fakt noszenia maseczek utrudniający komunikację.
Znajdź lekarza w okolicy
Czy pandemia miała pozytywne skutki?
Wyniki badań wskazują, że aż 55 proc. pacjentów dostrzega jedynie negatywny wpływ pandemii na proces diagnostyki i leczenia - pozytywny i negatywny wskazało 19 proc., a brak wpływu 16 proc. Jedynie 3 proc. pacjentów zauważyło pozytywne zmiany.
- Niewielu pacjentów mówiło o poprawie procesu leczenia i diagnostyki w wyniku pandemii COVID-19. Jeśli wskazywali jakiś pozytywny aspekt, zwykle było to łatwiejsze uzyskanie recepty. Do największych problemów należały natomiast utrudnienia w kontakcie z lekarzem, brak możliwości wykonania badań oraz przekładanie zabiegów na późniejsze terminy - wyjaśniał prof. Zbigniew Izdebski.
Jeśli chodzi o negatywny wpływ to pacjenci najczęściej dostrzegali utrudnienia w przypadku umówienia się na leczenie czy diagnostykę, a także przełożenie terminu hospitalizacji.
Zoperowali dzieci z pomocą robota. Pierwszy taki zabieg w Polsce
Jak personel radził sobie ze stresem?
Innym, ważnym aspektem okresu pandemii, był wzrost poziomu stresu wywołany z jednej strony obawami o własne zdrowie i zdrowie bliski, a w przypadku personelu medycznego również stresujące warunki pracy. Taki stan powodował częstsze sięganie po alkohol, papierosy, środki nasenne czy leki z grupy antydepresantów w celach uspokajających.
Jedynie połowa badanych, która zauważyła taką potrzebę, faktycznie skorzystała z pomocy psychologicznej czy psychiatrycznej.
Miejsca
Opinie (258) 4 zablokowane
-
2023-03-29 23:38
Co negatywanie wpłynęło?.??
O jejciu niech pomyślę...
2 lata temu w czasie całego cyrku...
Pacjent z bólem głowy - Lekarz: "Teścik robimy". Co z tego że cholesterol był wysoki.
Pacjent z bólem gardła - Lekarz: "Trzeba test wykonać". Nawet do buzi nie zajrzał, przerośnięte migdały.
Pacjent z chronicznym zmęczeniem - Lekarz: "Osłabienie, więc robimy test". Glukometr szalał od skaczącego cukru.
I tak dalej, i tak dalej.
Więc tak to było z tym zaufaniem.- 14 0
-
2023-03-30 00:09
wina systemu. (1)
....Podwyzsza sie naklady .a jest coraz gorzej. Dyrekcja szpitala otrzymuja od NFZ woreczek pieniedzy i dziela . w tym miejscu jest oszustwo. ---na leki , na nowoczesne procedury , na jedzenie ---brakuje. Na pensje lekarskie po kilkadziesiat tysiecy starcza.
- 4 0
-
2023-03-30 07:57
Nakłady, nakładami ale najważniejsze że lekarze mają za nic swoją pracę. Pieniądze nic nie zmienią.
- 1 0
-
2023-03-30 07:44
Od czasu pandemii większość pacjentów lekarzami pogardza taka prawda panie Izdebski czy jak ci tam. (1)
Profesorek chyba w innym świecie żyje. Medycy stracili szacunek pacjentów do reszty. Co robiliście ze zmarłymi? Oddzielaliscie rodziny od chorych. Pielęgniary odkładały słuchawki żeby pacjenci nie dzwonil. Wszyscy ale to wszyscy medycy wam chodzi tylko o pieniądze. Nie ma w was żadnego etosu pracy i powołania. Od czasu kowidu jesteście złem koniecznym.
- 7 1
-
2023-03-30 16:39
a w przychodni jestes grzeczniutki i unizony.
- 0 4
-
2023-03-30 20:34
Co pogorszyło relacje z lekarzami?
Akwizytorzy koncernów farmaceutycznych promowani w mediach, w tym na tym portalu
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.