• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na co skarżą się pacjenci? "Traktowanie z pogardą"

Piotr Kallalas
31 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (117)
"Skargi pacjentów dotyczą najczęściej dostępności i jakości". "Skargi pacjentów dotyczą najczęściej dostępności i jakości".

Brak możliwości umówienia się na wizytę, błędne decyzje medyczne, odwoływanie konsultacji czy odległe terminy - to tylko część skarg, jakie rejestruje biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Okazuje się jednak, że zgłoszeń jest mniej niż w okresie pandemii.



Czy napisałe(a)ś kiedyś skargę na placówkę medyczną?

Pacjenci, którzy są niezadowoleni z uzyskanej opieki, mają prawo zgłosić takie zdarzenie do Rzecznika Praw Pacjenta. Każdego dnia takie wiadomości są kierowane zarówno na infolinię, jak i drogą elektroniczną.

- Skargi pacjentów dotyczą najczęściej dostępności i jakości. W pierwszym aspekcie najczęściej chodzi o możliwość dodzwonienia się do placówki medycznej, możliwość umówienia się na wizytę, możliwość realizacji tejże wizyty - powiedział Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta. I dodaje: - Niejednokrotnie chodzi też o odwoływanie wizyt planowych, ale także wizyt domowych czy skorzystania z wizyty u specjalisty w realnym terminie, czyli niezbyt odległym.
Piąta dawka szczepień przeciw  COVID-19. Minister ogłosił rekomendacje Piąta dawka szczepień przeciw COVID-19. Minister ogłosił rekomendacje

"Przykro to powiedzieć..."



Ponadto pacjenci często skarżą się na jakość wykonanych procedur lub błędy medyczne.

- Druga grupa skarg to uwagi do szeroko pojętego bezpieczeństwa, w tym złego zaopiekowania, błędnej opieki i diagnozy, błędów zdarzających się w placówkach medycznych, niewłaściwego i nieempatycznego traktowania pacjentów. Przykro to powiedzieć, ale skargi dotyczą przedmiotowego traktowania z pogardą czy nieudzielania informacji - informuje RPP.
Przypomnijmy, że ten obszar problemów ma w części naprawić procedowana Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej, która zakłada powołanie specjalnego funduszu rekompensacyjnego zdarzeń medycznych. To narzędzie pozwoli zdecydowanie usprawnić procedurę wypłacania odszkodowań, ale także ma poprawić system rejestrowania takich wypadków.

Spadek zgłoszeń po pandemii



Biuro Rzecznika Praw Pacjenta zdecydowanie najwięcej tego typu zgłoszeń otrzymywało w czasie pandemii. Obecnie sytuacja wróciła do normy.

- Widzimy spadek względem okresu pandemii, kiedy był realny wzrost liczby skarg, i w mojej ocenie jest to zrozumiałe i wytłumaczalne ze względu na zamknięcie systemu ochrony zdrowia i konieczność poświęcenia części tego systemu dla pacjentów COVID-19. To musiało się odbić na dostępności, natomiast teraz widzimy ustabilizowanie - dodaje RPP.
Co ciekawe, najwięcej sygnałów biuro Rzecznika Praw Pacjenta dostaje względem placówek lekarzy rodzinnych. To 23 proc. wszystkich spraw.

- To zrozumiałe, bo najwięcej świadczeń zdrowotnych udzielają codziennie lekarze POZ - dodaje Bartłomiej Chmielowiec.
W dalszej kolejności skargi dotyczą szpitali i lekarzy specjalistów.

Opinie (117) 3 zablokowane

  • pacjenci nienawidzą lekarzy a lekarze pacjentów, to obupólna nienawiść. Od czasu do czasu zdarzają się przejawy braku nienawiści, ale tylko czasami, raczej rzadko. Tak było, jest i będzie i nikt ani nic tego stanu rzeczy nie zmieni

    • 1 2

  • (1)

    Byłam u chirurga ręki z powodu trwających od kilku lat bólów nadgarstka. Długo czekałam na wizytę, no ale ok, słyszałam, że dobry specjalista. Pomacał mnie po ręce, stwierdził, że on nie widzi żadnego problemu i do widzenia. Żadnego skierowania na jakiekolwiek badanie obrazowe. Gdy dopytywałam, skąd w takim razie ból, powiedział, że tak pani ma i już, ale jeśli chcę, mogę iść sobie zrobić RTG albo rezonans, tylko prywatnie, bo on mnie nie skieruje xD

    • 1 0

    • O, twoje ostatnie zdanie "...tylko prywatnie, bo on ciebie nie skieruje.'

      To mówi wszystko za siebie. Chyba jego klinika jest bardzo cienko przędzaca a twoje ubezpieczenie jest bardzo tanie. Poniewaz wedlug lekarza nie moze nikt inny pokryć badan tylko ty. Wiec wysyła ciebie do prywatnej kliniki. Możesz isć nawet do szpitala na emergency i tam zrobia wszystko co chcesz i to nawet bez wiedzy lekarza. Ale za to sam musisz zapłacić jeśli twoje ubezpieczenie nie pokrywa wszystkich zabiegow. A jeśli wszystko jest pomyślnie załatwione to z wynikami badan wracasz do pierwszego lekarza który podejmie dalsze decyzje albo od razu będzie w stanie postawić diagnoze.

      • 0 1

  • Wy w Polsce przyjeliście amerykański system ubezpieczeń medycznych.

    A on idzie dokładnie w parze z orzecznictwem (diagnozowaniem) lekarskim. Tylko w taki sposób lekarze moga wreszcie zarabiać. Stało sie to po waszych dawnych strajkach lekarzy i pielęgniarek skarżących sie na niskie zarobki. Tyle ze w Amerykańskim systemie pacjent może zostać ogołocony z pieniędzy jeśli ma słabe ubezpieczenie podstawowe a choruje często. To jest za wiele jak na opisywanie tego tutaj. Ale pacjenci w Polsce zostali wzięci w bezlitosne szczeki finansowe.

    • 0 0

  • uwaga lekarze!

    • 0 0

  • uwaga lekarze!

    Poczytajcie sobie te opinie i was, to wszystko prawda! Nie widzę tu opinii pozytywnych, czyli coś w tym jest. Wiem,że będziecie sie wypierać, mówić, że to wszystko nieprawda. Ale ja dołączam sie do tych opinii, po pobycie na oddziale ortopedii szpitala Marynarki Wojennej. A szczególnie tamtejsze pielęgniarki, gdzie wasza empatia do pacjenta? W ogóle dno i wodorosty. Lekarze traktują nas, pacjentów z wyższością, jakby tylko pni byli najmądrzejsi. Ja też skończyłam wyższe studia, też jestem specjalistą w swojej dziedzinie i się nie wywyższam.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Prawa Medycznego: Nowoczesne technologie a prawo medyczne

konferencja

Slow Space by PUMA

20 zł
warsztaty, spotkanie, konsultacje, joga

Jak ochronić swoje krocze przed nacięciem?

warsztaty, konsultacje

Najczęściej czytane