• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na co skarżą się pacjenci? "Traktowanie z pogardą"

Piotr Kallalas
31 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (117)
"Skargi pacjentów dotyczą najczęściej dostępności i jakości". "Skargi pacjentów dotyczą najczęściej dostępności i jakości".

Brak możliwości umówienia się na wizytę, błędne decyzje medyczne, odwoływanie konsultacji czy odległe terminy - to tylko część skarg, jakie rejestruje biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Okazuje się jednak, że zgłoszeń jest mniej niż w okresie pandemii.



Czy napisałe(a)ś kiedyś skargę na placówkę medyczną?

Pacjenci, którzy są niezadowoleni z uzyskanej opieki, mają prawo zgłosić takie zdarzenie do Rzecznika Praw Pacjenta. Każdego dnia takie wiadomości są kierowane zarówno na infolinię, jak i drogą elektroniczną.

- Skargi pacjentów dotyczą najczęściej dostępności i jakości. W pierwszym aspekcie najczęściej chodzi o możliwość dodzwonienia się do placówki medycznej, możliwość umówienia się na wizytę, możliwość realizacji tejże wizyty - powiedział Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta. I dodaje: - Niejednokrotnie chodzi też o odwoływanie wizyt planowych, ale także wizyt domowych czy skorzystania z wizyty u specjalisty w realnym terminie, czyli niezbyt odległym.
Piąta dawka szczepień przeciw  COVID-19. Minister ogłosił rekomendacje Piąta dawka szczepień przeciw COVID-19. Minister ogłosił rekomendacje

"Przykro to powiedzieć..."



Ponadto pacjenci często skarżą się na jakość wykonanych procedur lub błędy medyczne.

- Druga grupa skarg to uwagi do szeroko pojętego bezpieczeństwa, w tym złego zaopiekowania, błędnej opieki i diagnozy, błędów zdarzających się w placówkach medycznych, niewłaściwego i nieempatycznego traktowania pacjentów. Przykro to powiedzieć, ale skargi dotyczą przedmiotowego traktowania z pogardą czy nieudzielania informacji - informuje RPP.
Przypomnijmy, że ten obszar problemów ma w części naprawić procedowana Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej, która zakłada powołanie specjalnego funduszu rekompensacyjnego zdarzeń medycznych. To narzędzie pozwoli zdecydowanie usprawnić procedurę wypłacania odszkodowań, ale także ma poprawić system rejestrowania takich wypadków.

Spadek zgłoszeń po pandemii



Biuro Rzecznika Praw Pacjenta zdecydowanie najwięcej tego typu zgłoszeń otrzymywało w czasie pandemii. Obecnie sytuacja wróciła do normy.

- Widzimy spadek względem okresu pandemii, kiedy był realny wzrost liczby skarg, i w mojej ocenie jest to zrozumiałe i wytłumaczalne ze względu na zamknięcie systemu ochrony zdrowia i konieczność poświęcenia części tego systemu dla pacjentów COVID-19. To musiało się odbić na dostępności, natomiast teraz widzimy ustabilizowanie - dodaje RPP.
Co ciekawe, najwięcej sygnałów biuro Rzecznika Praw Pacjenta dostaje względem placówek lekarzy rodzinnych. To 23 proc. wszystkich spraw.

- To zrozumiałe, bo najwięcej świadczeń zdrowotnych udzielają codziennie lekarze POZ - dodaje Bartłomiej Chmielowiec.
W dalszej kolejności skargi dotyczą szpitali i lekarzy specjalistów.

Opinie (117) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (2)

    Byłem kiedyś na wizycie u neurochirurga. Oglądnął rezonans kręgosłupa lędźwiowego i stwierdził, że można zoperowć. Na moje pytanie o rodzaj operacji, wzruszył ramionami nic nie mówiąc, spytał czy zapisać do kolejki. Wizyta trwała 3 minuty i kosztowała 200pln. W szpitalu dowiedziałem się, że będę miał usunięty dysk, przemielony z cementem i włożony do koszyka zespalającego dwa kręgi na sztywno. Ńie zgodziłem się na taki rozległy zabieg, wiedząc, że chirurgia kręgoslupa poszla bardzo do przodu, jeżeli chodzi o mało inwazyjne zabiegi. Żadnej rozmowy z profesorem nie było, żadnego wytlumaczenia, dlaczego tak. Przecież prawo do informacji o zabiegu i jego konsekwencjach należy się pacjentowi. Po latach wiem, że mój stan nie kwalifikował się na tak radykalny zabieg. Udało się podreperować zdrowie rehabilitacją i ćwiczeniami.

    • 86 3

    • A profesorek dalej doi kasę na kilka frontów naraz

      Konkurencja zablokowana - młodych nie wpuszczają, Ukraina i Rumunia też zakazana.

      • 22 1

    • Trzeba było iśc do poradni UCK.

      Ty ekspert neurochirurgii nie wiedziałeś?

      • 0 5

  • klopot w porozumiewniu sie z personelem w jezyku polskim (4)

    • 53 8

    • Nic dziwnego skoro mówisz po badziewiacku, a w domu przeklęństwa były używane jako przecinek. (3)

      • 5 27

      • Rozumiem, że "badziewiacki" z "przeklęństwami" to gwara chocholskiego, którym posługujesz się w domu (1)

        • 13 6

        • Badziewiacki

          To gwara wyborcow tuska. Oni tak jak tusk,jak kogos nie obrazi codziennie to chory jest

          • 2 7

      • projektujesz

        • 0 0

  • Przez Pigułę ze Szpitala Miejsckiego w Gdyni prawie bym umarł. (5)

    Tylko szybka interwencja lekarza mnie uratowała

    • 50 6

    • O ciekawe, mam podobną historię (1)

      Pomyliła leki pacjentom. Nawet przepraszam nie było.

      • 20 0

      • Tam przecież co druga pije

        Razem z lekarzami na dyżurze

        • 0 3

    • szpital mięsny w Gdyni słynie z wzorowej opieki

      • 18 1

    • A mi lekarka z tytułem doktora powiedziała, że jestem histeryczką pomimo, że wypłukało mi całkowicie potas z organizmu i byłam bliska zejścia

      • 13 0

    • U mnie odwrotnie

      Piguła interweniowała, bo konował przepisał coś na co wykazaną mam alergię

      • 2 0

  • Skarżę się na bałagan w służbie zdrowia, brak dostępnego leczenia, drogie leki (mimo że płacimy wysokie składki) itp itd.

    Służba zdrowia to specjaliści w marnowaniu pieniędzy.

    • 64 5

  • Wypadkowa wielu rzeczy.

    Niewydolny, bzdurny system, zmęczeni zawodowo lekarze (plus cała masa aroganckich bucy), wymęczony i niedopłacony personel niemedyczny, roszczeniowi ludzie robiący aferę o każdą drobnostkę, ludzie robiący trzodę z definicji bo są z magla...

    Piekło odzwierciedlające stan naszego społeczeństwa.

    • 73 3

  • (1)

    Wprowadzić płatne studia z kredytem do odrobienia w postaci pracy w szpitalach i skończy się pogarda do pacjenta.

    • 85 11

    • W porządku,

      Ale niech to dotyczy wszystkich kierunków na uczelniach państwowych, nie tylko medycyny.

      • 0 0

  • Nie wierzę w medycynę, a lekarzy mam za warchołów (2)

    Tyle w kwestii moich doświadczeń ze służbą zdrowia...

    • 43 15

    • A ja nie wierzę w to co czytam (1)

      Za warchoła mam ciebie i jeszcze za trepa

      • 7 14

      • Tak wiemy jaki stosunek macie

        Do pacjentów lekrzyno

        • 5 1

  • Polska medycyna - wymuszanie współczucia dla lekarzy udręczonych systemem z jednoczesnym nadymaniem przekonania, ze są bogami.

    • 59 4

  • Stworzono instytucję lekarza rodzinnego (5)

    W mojej przychodni wygląda to tak.
    Przy internetowej rezerwacji pada pytanie o rodzaj wizyty. Pilna, czy zwykła?
    Jeżeli pilna to do lekarza rodzinnego termin trzy/cztero-dniowy. Jeżeli chce się szybciej, to do pierwszego z brzegu lekarza, który mnie nie zna jako pacjenta.
    To samo z wystawianiem recept na leki przyjmowane na stałe. Kiedyś recepta była na drugi dzień, dzisiaj dopiero po kilku dniach.
    Niestety, biurokracja i chęć równomiernego rozłożenia pacjentów pomiędzy lekarzami w przychodni zrobiły z instytucji lekarza rodzinnego martwy przepis.

    • 35 4

    • Wszystko, co opisujesz, zależy od przychodni - jej dyrektora i zarządzonej przez niego organizacji pracy (1)

      Znam takie, które działają świetnie, nigdy nie ma problemu, by dostać się do lekarza w dniu, w którym dzwoni - zawsze ktoś go przyjmie, a panie w rejestracji są miłe i pomocne, wizyty są na czas, a nie z godzinnym opóźnieniem. Polecam popytać wśród znajomych z twojego miasta i przepisać się do takiej.

      • 9 1

      • To prawda

        Dlatego uważam, że za spadek zaufania do lekarzy przede wszystkim odpowiadają sami lekarze.
        Na drugim miejscu są rozporządzenia i wytyczne.

        • 1 0

    • Nigdy nie miałam problemu z zapisaniem się na wizytę w mojej wybranej Przychodni ul. Wassowskiego. Jestem niepokornym pacjentem, dobrze że spotykam się z lekarzem sporadycznie.

      • 0 0

    • nie mam takich problemow

      nie widzialem swojego lekarza rodzinnego ,ani on mnie .wszysko przez internet . na dodatek od roku przedluzaja recepty bezproblemowo

      • 1 0

    • Jak chcesz mieć wizytę już teraz.

      To ranozadzwoń do poradni. Wizyty internetowe są traktowane jako planowe.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Po przejściu operacji usunięcia nowotworu (11)

    chciałem bardziej dbac profilaktycznie o swoje zdrowie. Miałem zalecenia by konsultować sie co trzy miesiące i tak NFZ mi to miał zagwarantowac jak zostało mi oznajmione. Ale co z tego jak zapisując sie na wizyte dowiedziałem sie ze kolejny wolny termin mam za 5 miesięcy. Do tego przyjezdzając na wizyte wiele razy w dniu wizyty lekarza po prostu nie było i kolejna przełozona wizyta . Na ogół sie spóźniał , pielęgniarki nie umiały powiedzieć o której będzie. Tłum sie piętrzył, a po jego przybyciu wizyta trwała 3 minuty i jak chciałem zadać pytanie wazne przy moim stanie zdrowia to lekarz się napinał ze nie ma dziś czasu i do widzenia. Poszłem zatem na wizyte do lekarza onkologa co miał wspaniałe opinie i przyjmował prywatnie ale też na NFZ. Po przybyciu chciałem zadać pare pytań bo myślałem ze tym razem będzie szansa. Lekarz mnie wyśmiał i stwierdził ze mu zawracam głowę i przez 10 minut mówił do mnie o tym jak to ma dużo pracy i jak tacy pacjenci są upuierdliwi i ze powinni przychodzic tylko na badanie i leki i nie zawracać głowę. Stwierdziłem ze w tym czasie co dostałem wykład to by mi odpowiedział spokojnie o moje pytania na temat rokowań i profilaktyki a tak ja nic nie wiem a on sobie pogadał. Zrozumiałem ze ja byłem na NFZ a te dobre opinie zapewne sa od prywatnych wizyt po 300zł . A potem stwierdzenia ze w Polsce tylko mozna spotkac tak zaawansowane nowotwory bo ludzie mają gdzies profilaktyke i to ich wina. Jak chcesz nie mieć gdzieś to ci mówią ze jesteś upierdliwy i przewrażliwiony.

    • 143 7

    • Oooooo

      Jak przychodzisz z bólem to ci lekarz powie że wszystkich boli i tak jest przyjdziesz później z większym bólem a tam tekst czemu tak późno.
      Te wszystkie teksty że ludzie nie dbają o profilaktykę dbają tylko system daje zwykle badania krwi,zwykle prześwietlenia a o specjalistyczne badania trzeba sobie wyprosić taki kraj.
      Głupie gadanie że jesteśmy lekomania tylko jakoś nigdzie nie słychać by lekarze protestowali na ulicy i publicznie w telewizji o zakazie durnych reklam lekarstw i suplementów które nic nie mają wspólnego z rzeczywistością którą tam reklamują jak to ledwie tabletka spłynie do przełyku i już człowiek uzdrowiony takie absurdy że a hoj.
      Jak to bardziej pomoże lek nierefundowany to na co te refundowane pomagają na nic. I tak się kręci na machina wzajemnego biznesu

      • 36 1

    • wspolczuje

      • 17 0

    • chyba że masz plecy, np. brata ordynatora, szwagierkę w wybranej partii... wtedy nagle jakość usług wzrasta (1)

      i wchodzisz wszędzie poza kolejką.

      • 19 3

      • Trochę przegiąłeś, trollu. Politykę zostaw na boku

        .

        • 3 16

    • krótkie pyt.: w jakiej przychodni Ciebie tak potraktowano? (1)

      .

      • 10 0

      • Braki terminów i szybkie badanie z czasowym brakiem lekarza w dniu badania to UCK a miluśki lekarz to w Invicta.

        • 13 0

    • proponuję złożyć skargę do NFZ, zamiast rozpisywać się na tym portalu (2)

      .

      • 3 17

      • Została złozona. Mają miesiąc na odpowiedż. Piszę na temat . A nie mogę bo co? Lepiej milczeć i niech taki system trwa? (1)

        • 21 0

        • to matrix - i tak nie uciekniesz

          • 4 1

    • oni realizują politykę: a ileż można żyć?

      • 5 0

    • Piszesz głupoty.

      Idź do psychiatry.

      • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych

badania

III Ogólnapolska Konferencja Samoświadomość i komunikAACja a TZW. zachowania trudne

konferencja

Ratuję, bo kocham i potrzebuję

warsztaty, spotkanie

Najczęściej czytane