• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gondole w Gdyni: "To jeszcze nie pomysł, ale furtka jest"

Michał Sielski
26 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kolej gondolowa działa m.in. we Wrocławiu, gdzie wozi studentów Politechniki Wrocławskiej pomiędzy wydziałami zlokalizowanymi po dwóch stronach Odry. Jej budowa kosztowała 12,5 mln zł. Jakie koszty będą w Gdyni? Nie wiadomo. Kolej gondolowa działa m.in. we Wrocławiu, gdzie wozi studentów Politechniki Wrocławskiej pomiędzy wydziałami zlokalizowanymi po dwóch stronach Odry. Jej budowa kosztowała 12,5 mln zł. Jakie koszty będą w Gdyni? Nie wiadomo.

- Zgadzam się, że dziś Gdynia ma znacznie poważniejsze problemy, niż wybór gondoli, które połączą nadmorskie śródmieście z okolicami dworca PKP. Ale w planowaniu przestrzennym nie można myśleć kategoriami "dziś". Zostawiamy miejsce na pomysł, który może zostanie zrealizowany w ciągu 10-20 lat. Mówiąc obrazowo: jeśli ktoś dziś ma katar, to nie może całkiem rzucić szkoły, bo wykształcenie będzie mu potrzebne w przyszłości - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.



Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa. Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Wraz z rozwojem nadmorskich części Gdyni i planami ich zabudowy, pojawiają się coraz większe możliwości na nowoczesne zagospodarowanie śródmieścia Gdyni. To już nie tylko wieżowce, ale też ciekawe miejsca wspólne, przestrzenie rekreacyjne i sportowe.

Czytaj więcej: Jak będzie wyglądało Śródmieście Morskie Gdyni.

Michał Sielski: W planach miasta pojawiło się jednak coś jeszcze: kolejka, która ma połączyć dworzec z terenami nadmorskimi. W przyszłości mają nas wozić gondole.

Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny m.in. za inwestycje i planowanie przestrzenne: Warto zastrzec, że to dopiero rezerwa miejsca w planie zagospodarowania przestrzennego. Podczas prac planistycznych trzeba bowiem przewidzieć, że w przyszłości - której przecież nie możemy w całości zaplanować - może pojawić się możliwość lub chęć wykorzystania przestrzeni w określony sposób. Możemy wymyślać przeróżne technologie, ale przestrzeni - zwłaszcza w centrum - więcej nie będzie. Trzeba więc nieco wyprzedzać swój czas.

Moskiewski Monorail też spełnia funkcję nowoczesnego transportu, który można umieścić nad jezdniami czy chodnikami. Moskiewski Monorail też spełnia funkcję nowoczesnego transportu, który można umieścić nad jezdniami czy chodnikami.
Przyzna Pan jednak, że pomysł gondoli może powodować uzasadnione komentarze gdynian, którzy borykają się z problemem nieutwardzonych dróg, brakiem rewitalizacji dzielnic, miejsc w przedszkolach i żłobkach i wieloma innymi - nomen omen - przyziemnymi niedogodnościami?

- Na pierwszy rzut oka tak i powiem szczerze, że gdyby to ode mnie zależało, to nie robiłbym z tego tematu, bo wiem, że reakcje mogą być różne. Trzeba jednak pamiętać, że w planowaniu przestrzennym bierzemy pod uwagę wydarzenia, których nie możemy do końca przewidzieć. Mamy choćby plan zagospodarowania przestrzennego, rezerwujący teren pod kolej do północnych dzielnic Gdyni, ale nie wiemy, co tam będzie kursować i kiedy - może będzie to tradycyjny pociąg dwuszynowy, coraz popularniejszy jednoszynowy, a może coś jeszcze innego. W planowaniu nie można myśleć perspektywą "dziś", bo jeśli ktoś dziś ma katar, to nie znaczy, że ma rzucać szkołę i nie zdobywać wykształcenia, które za wiele lat będzie mu potrzebne.

W Gdyni mają wozić nas gondole kilkuosobowe, z kilkoma stacjami pośrednimi na żądanie?

- To jeszcze nic pewnego, ale takie rozwiązania na świecie już się stosuje. Wymyślono je 10 lat temu, a u nas powstaną najwcześniej za kolejne 10 lat. Obecnie funkcjonujące pozwalają jednak na zjazd wagoników na stacje pośrednie bez konieczności zatrzymania czy zwalniania pozostałych. Na tym etapie trudno jednak prognozować, jak to rozwiązanie mogłoby wyglądać w Gdyni, ani jakie niosłoby za sobą koszty. Na dziś nie jest to zadanie inwestycyjne, a po prostu rezerwa terenowa pod przedsięwzięcie, które ktoś może w przyszłości zrealizuje nad ciągiem pieszo-rowerowym, który na tym terenie powstanie w miejscu dawnej linii kolejowej.

Kolejka gondolowa w Gdyni? Gdańsk planował już 10 lat temu

Kolej gondolowa na Szyndzielnie to jedna z największych atrakcji Beskidu Śląskiego. Kolej gondolowa na Szyndzielnie to jedna z największych atrakcji Beskidu Śląskiego.
Kolejka w Gdyni miałaby prowadzić szlakiem dawnej linii kolejowej, na której miejscu ma powstać deptak i droga dla rowerzystów. Będzie sięgać od okolic dworca Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni do powstającego nowego Śródmieścia Morskiego zobacz na mapie Gdyni. Jej budowa będzie ostatnim elementem zabudowy śródmieścia, które dopiero się rozpoczyna. Linia kolejki gondolowej będzie przebiegać mniej więcej równolegle do nie zbudowanej jeszcze ul. Nowej Węglowej.

Gdańsk też planował budowę kolejki linowej w śródmieściu. Z dworca PKP miała ona sięgnąć na Forty, gdzie dziś mieści się Centrum Hewelianum. (...)"Uruchomienie kolei linowej, która połączyłaby okolice Wałów Jagiellońskich z Fortem Grodzisko to sprawa wciąż dość odległa - optymistyczny wariant mówi o początku 2009."(...) pisaliśmy w grudniu 2005 roku. Od tego czasu projekt nie wyszedł poza fazę pomysłu.

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • Monorail jest lepsze niż gondole... (1)

    • 0 0

    • a promy kosmiczne jeszcze lepsze niż monorail. Za to szansa na realizację w Gdyni bardzo podobna

      • 6 1

  • Wymiana władz w Trójmieście jest konieczna i pilna! (4)

    Jeżeli do czasu następnych wyborów samorządowych nie znajdą się rozsądni ludzie, którzy zastąpią te, zdziwaczałe długoletnim stołkowaniem, władze miejskie, to Gdańsk, Sopot i Gdynia staną się symbolem ogólnospołecznego zdurnienia, a co mądrzejsi będą stronić od tej okolicy w obawie zarażenia się wirusem idiotyzmu.

    • 14 6

    • "m" jak ci ne wstyd ??? (3)

      a do tego uciekasz od forowanego Twojego tematu. Moze mi odpowiesz "wizjonerze" od siedmiu boleści i nieudacznym planiście, skoro w Gdańsku nwestor przekazał właśnie plac budowy belgijskiej firmie N.V. Besix. A prace potrwają tylko 19 miesięcy, co oznacza, że pod koniec sierpnia 2016 r. będziemy mieli gotowy do przeładunku nowy DCT i wzrośnie do 3 mln kontenerów rocznie. Deepwater Container Terminal w Gdańsku już obecnie jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku z przeładunkiem, który przekroczył w ub.r. 1,2 mln TEU (20-stopowych kontenerów). Taki wynik oznacza, że terminal zbliżył się do granicy przepustowości, która została podniesiona do 1,5 mln TEU.

      No i co dalej będziesz narzekał na gdyńskie władze, że nie chcą dać ci terenów, które wystawiłbyś pod dzierżawę lub developerkę.

      Zamiast poruszać główką robisz w niej niektórym zamęt, ale pewnie wśród elektoratu PiS masz poparcie :)))

      • 4 5

      • Jakoś mi nie wstyd. (2)

        Nie jestem niczyim przydupasem i komentuję różne sprawy, które nie są mi obojętne.
        Zamiast imputować mi jakieś bzdury, lepiej przyjrzyj się swojej jednobiegunowości.

        • 2 4

        • no wiesz jest takie zwierze (1)

          co na niego plują o ono myśli, ze deszcz pada i na dodatek rechocze. Próbujesz swoje niekompetencje i niczym nie poparte zapędy obarczyć odpowiedzialnością UM, zamiast winy szukać u siebie?

          • 3 1

          • O! Biurowy aktyw partii Urzędu Miejskiego uaktywnił się z rana :)

            • 0 0

  • Dzisiaj winda na kładke nad Chwarznienska znowu zepsuta ,jak dostać sie z wózkiem na druga stronę (może gondola)

    • 11 2

  • A na górne dzielnice Gdyni .... (1)

    A może warto pomyśleć o mieszkańcach Gdyni, a nie tylko o turystach! Na Oksywie i inne wyżej położone dzielnice bardzo trudno dojechać. Dzień w dzień korki. Może zamiast nikomu niepotrzebnego lotniska i innych gondoli jakiś most albo tunel przez kanał portowy. Gdańsk potrafi myśleć o swoich mieszkańcach. A Gdynia!?!

    • 9 1

    • Ale to będzie dla mieszkańców. A osoby z północnych dzielnic mogliby ograniczyć ruch samochodowy, bo sami generują korki. Mieszkam na Pogórzu, jeżdżę komunikacja miejską i nie narzekam.

      • 1 4

  • a czy gondole będą miały klimę i bufet?

    no i oczywiście wi-fi bo bez tego ani rusz...

    • 9 0

  • Władze Gdyni co raz bardziej odlatują w inny wymiar. Bajają o wielkim Gdyńskim Manhatanie, sunących nad miastem kolejkach a kasy nie ma na podstawowe potrzebne mieszkańcom inwestycje...

    • 12 3

  • bardzo fajnie

    Trzeba się rozwijać, inwestować w takie atrakcje, a nie stać w miejscu.

    • 2 3

  • Turysta może puszczać bąki, rozrywka tania i zdrowa :)

    • 3 0

  • okrojona koncepcja (1)

    O ile pamiętam, około rok temu była koncepcja kolejki linowej z Wiczlina (miejsce zam. P. Szczurka) przez Chwarzno ( miejsce zam. P. Stepy) do UM. Rozentuzjazmowani mieszkańcy, w określonych godzinach publikowanych w Ratuszu, mają stać pod kolejką i klaskac i pozdrawiac naszych włodarzy w drodze do pracy. Bylem dzisiaj pod szpitalem na Redlowie z żoną na badania i nie ma gdzie zaparkować. Ludzie z obledem w oczach jeżdżą w kółko próbując znaleźć miejsce parkingowe. Stepa geniusz.

    • 7 2

    • a to mnie zaskoczyłeś

      bo zgodnie z prawem Szpital ten jest w gestii Urzędu Marszałkowskiego.

      Dlaczego durnie zajmują nam czas i każą czytać bzdury przez swoje niekompetencje ?

      Więc co ma tu wspólnego Stepa ??

      • 1 4

  • a to mnie zaskoczyles...kulturą (2)

    rozumiem, że szpital nie jest w Gdyni. Parking przy szpitalu też powinien być urządzony przez Urząd Marszałkowski. Gdynia, czyli mieszkańcy, płatnicy podatków dołożyli pieniądze do Centrum Onkologi. Nie wystarczyło pomysłu na przyzwoity parking.

    • 3 4

    • Ty możesz wyrzucać swoje pieniądze gdzie chcesz, (1)

      ale wara od publicznych. Jeśli nawet Onkologia została wspomożona z samorządu to musiała w tej sprawie byc stosowna uchwała - jako wydatkowane na "zdrowie publiczne"?

      A niekompetencje nie da sie zasłonić kultury :)

      • 0 2

      • zastanów się co piszesz

        bajanie o kolejkach linowych! A tu rzeczywistość skrzeczy. Wiele lat mówimy żeby przesiadac się na komunikację miejską, która w Gdyni jest dobra. Wiele lat mówimy o systemie park&ride. I co ? I nic. Przy SKM Wzgórze, przy SKM Redlowo, przy Gdynia Glowna Osobowa , Chylonia, Leszczynki, Cisowa, Orłowo.... Mniej niż zero.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania densytometryczne

badania, konsultacje

Targi kosmetyczne i fryzjerskie - Uroda

targi

Dzień dziecka. Joga dla dzieci 4-6 lat

60 zł
warsztaty, spotkanie, joga

Najczęściej czytane