• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gondole w Gdyni: "To jeszcze nie pomysł, ale furtka jest"

Michał Sielski
26 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kolej gondolowa działa m.in. we Wrocławiu, gdzie wozi studentów Politechniki Wrocławskiej pomiędzy wydziałami zlokalizowanymi po dwóch stronach Odry. Jej budowa kosztowała 12,5 mln zł. Jakie koszty będą w Gdyni? Nie wiadomo. Kolej gondolowa działa m.in. we Wrocławiu, gdzie wozi studentów Politechniki Wrocławskiej pomiędzy wydziałami zlokalizowanymi po dwóch stronach Odry. Jej budowa kosztowała 12,5 mln zł. Jakie koszty będą w Gdyni? Nie wiadomo.

- Zgadzam się, że dziś Gdynia ma znacznie poważniejsze problemy, niż wybór gondoli, które połączą nadmorskie śródmieście z okolicami dworca PKP. Ale w planowaniu przestrzennym nie można myśleć kategoriami "dziś". Zostawiamy miejsce na pomysł, który może zostanie zrealizowany w ciągu 10-20 lat. Mówiąc obrazowo: jeśli ktoś dziś ma katar, to nie może całkiem rzucić szkoły, bo wykształcenie będzie mu potrzebne w przyszłości - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.



Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa. Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Wraz z rozwojem nadmorskich części Gdyni i planami ich zabudowy, pojawiają się coraz większe możliwości na nowoczesne zagospodarowanie śródmieścia Gdyni. To już nie tylko wieżowce, ale też ciekawe miejsca wspólne, przestrzenie rekreacyjne i sportowe.

Czytaj więcej: Jak będzie wyglądało Śródmieście Morskie Gdyni.

Michał Sielski: W planach miasta pojawiło się jednak coś jeszcze: kolejka, która ma połączyć dworzec z terenami nadmorskimi. W przyszłości mają nas wozić gondole.

Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny m.in. za inwestycje i planowanie przestrzenne: Warto zastrzec, że to dopiero rezerwa miejsca w planie zagospodarowania przestrzennego. Podczas prac planistycznych trzeba bowiem przewidzieć, że w przyszłości - której przecież nie możemy w całości zaplanować - może pojawić się możliwość lub chęć wykorzystania przestrzeni w określony sposób. Możemy wymyślać przeróżne technologie, ale przestrzeni - zwłaszcza w centrum - więcej nie będzie. Trzeba więc nieco wyprzedzać swój czas.

Moskiewski Monorail też spełnia funkcję nowoczesnego transportu, który można umieścić nad jezdniami czy chodnikami. Moskiewski Monorail też spełnia funkcję nowoczesnego transportu, który można umieścić nad jezdniami czy chodnikami.
Przyzna Pan jednak, że pomysł gondoli może powodować uzasadnione komentarze gdynian, którzy borykają się z problemem nieutwardzonych dróg, brakiem rewitalizacji dzielnic, miejsc w przedszkolach i żłobkach i wieloma innymi - nomen omen - przyziemnymi niedogodnościami?

- Na pierwszy rzut oka tak i powiem szczerze, że gdyby to ode mnie zależało, to nie robiłbym z tego tematu, bo wiem, że reakcje mogą być różne. Trzeba jednak pamiętać, że w planowaniu przestrzennym bierzemy pod uwagę wydarzenia, których nie możemy do końca przewidzieć. Mamy choćby plan zagospodarowania przestrzennego, rezerwujący teren pod kolej do północnych dzielnic Gdyni, ale nie wiemy, co tam będzie kursować i kiedy - może będzie to tradycyjny pociąg dwuszynowy, coraz popularniejszy jednoszynowy, a może coś jeszcze innego. W planowaniu nie można myśleć perspektywą "dziś", bo jeśli ktoś dziś ma katar, to nie znaczy, że ma rzucać szkołę i nie zdobywać wykształcenia, które za wiele lat będzie mu potrzebne.

W Gdyni mają wozić nas gondole kilkuosobowe, z kilkoma stacjami pośrednimi na żądanie?

- To jeszcze nic pewnego, ale takie rozwiązania na świecie już się stosuje. Wymyślono je 10 lat temu, a u nas powstaną najwcześniej za kolejne 10 lat. Obecnie funkcjonujące pozwalają jednak na zjazd wagoników na stacje pośrednie bez konieczności zatrzymania czy zwalniania pozostałych. Na tym etapie trudno jednak prognozować, jak to rozwiązanie mogłoby wyglądać w Gdyni, ani jakie niosłoby za sobą koszty. Na dziś nie jest to zadanie inwestycyjne, a po prostu rezerwa terenowa pod przedsięwzięcie, które ktoś może w przyszłości zrealizuje nad ciągiem pieszo-rowerowym, który na tym terenie powstanie w miejscu dawnej linii kolejowej.

Kolejka gondolowa w Gdyni? Gdańsk planował już 10 lat temu

Kolej gondolowa na Szyndzielnie to jedna z największych atrakcji Beskidu Śląskiego. Kolej gondolowa na Szyndzielnie to jedna z największych atrakcji Beskidu Śląskiego.
Kolejka w Gdyni miałaby prowadzić szlakiem dawnej linii kolejowej, na której miejscu ma powstać deptak i droga dla rowerzystów. Będzie sięgać od okolic dworca Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni do powstającego nowego Śródmieścia Morskiego zobacz na mapie Gdyni. Jej budowa będzie ostatnim elementem zabudowy śródmieścia, które dopiero się rozpoczyna. Linia kolejki gondolowej będzie przebiegać mniej więcej równolegle do nie zbudowanej jeszcze ul. Nowej Węglowej.

Gdańsk też planował budowę kolejki linowej w śródmieściu. Z dworca PKP miała ona sięgnąć na Forty, gdzie dziś mieści się Centrum Hewelianum. (...)"Uruchomienie kolei linowej, która połączyłaby okolice Wałów Jagiellońskich z Fortem Grodzisko to sprawa wciąż dość odległa - optymistyczny wariant mówi o początku 2009."(...) pisaliśmy w grudniu 2005 roku. Od tego czasu projekt nie wyszedł poza fazę pomysłu.

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • hmm (9)

    u nas w Gdyni nawet taki prozaiczny tunel pod torami w Chyloni to jakis science-fiction nie do zrealizowania. a ten tutaj o gondolach.
    trochę powagi proszę

    • 32 3

    • Bo Chylonia to g*wno. Nie warto inwestować w g*wno.

      • 2 9

    • (2)

      nie dla Gdyni, tylko dla PKP, który zarządza terenem, a teren nie jest odpowiedni dla budowy tuneli

      • 1 6

      • Nie chrzań głupot. Kto wybudował tunel pod torami w ciągu Drogi Zielonej, PKP czy może jednak miasto? Kto wydrążył przejście pod torami przy Alchemii, PKP czy może jednak inwestor biurowca? Jak się chce to można.

        • 9 1

      • "teren nie jest odpowiedni dla budowy tuneli"
        Tjaaaa. A co powiesz o terenie pod Martwą Wisłą gdzie aktualnie wiercony jest tunel ?

        • 5 0

    • trzeba byc realista z chyloni (4)

      aby nie wiedziec, ze tory sa w gestii PKP lub PKL

      • 0 4

      • (2)

        To jakim cudem Gdańsk zrealizował tunel pod torami przy Ergo Arenie? Bo PLK go nie budowała. Jakim cudem inwestor Alchemii wydrążył przejście dla pieszych pod torami na Przymorzu? Bo PLK go nie budowała.

        • 3 0

        • PO wszystko może (1)

          taki duży a taki g.... :)))))

          • 0 2

          • Alchemię budowało PO? Prywatny inwestor może się dogadać z PKP (kto będzie w Gdyni budować stację przy Rivierze, też PO?), miasto (Gdańsk) może się dogadać z PKP, tylko Gdynia ma wiecznie ze wszystkim problem.

            • 2 0

      • trzeba być odrealnionym z Piłsudskiego

        żeby nie widzieć z okien, że węzła Cegielskiej ani PKP ani PLK nie zbudowało (choć przy okazji PLK remontowała swoje torowisko).

        • 1 0

  • Drogi dziurawe,

    a darmozjady wydają moją kasę na pierdoły. Proponuję zbudować skocznię narciarską, kryty tor dla panczenistów, tunel do Helu, muzeum ciężko myślących rajców miasta, halę do cymbergaja i bierek oraz kosmodrom

    • 15 2

  • A Gdańsk w tyle!! (1)

    Ach......ciekawe ile by kosztowały gondole z centrum Gdańska na lotnisko? Pewnie nie przekroczyło by to 1000 000 000 PLN......i nie zanieczyszcza środowiska......i ładne widoki......a jaka atrakcja......Miłościwie Nam Panujący mógłby się puszyć jak paw!!!!!

    • 8 7

    • te w gdańsku to tylko taka podpucha dla megalomana szczurka

      • 5 1

  • Będzie pieśń o Jerzym Gondolu

    Gondol Jerzy znad Wzgórza ...

    • 12 0

  • Skoro nie ma szans na latanie z Kosakowa,

    to może by gondolami pasażerów w świat wozić? Trzy gondole do Londynu, dwie do Barcelony i po jednej do Sztokholmu oraz Rzymu... Rozwiązanie nowatorskie jak by nie patrzeć...

    • 23 1

  • (1)

    Oni biletomatów w istniejącej komunikacji nie są w stanie ogarnąć, a tutaj bajanie o gondolach.

    • 19 4

    • bilotematami niech się zajmuje Gdańsk

      i jego mieszkańcy, a nam ich w Gdyni nie potrzeba, to wydatek zbędny. My mamy kulturalnych kierowców a nie biloton do rozwałki :)))

      • 3 7

  • To, że "Gdańsk też planował budowę kolejki linowej...." to w Gdyni nie może się udać :))) (8)

    Oj myślenie z pozycji Gdańska, albo prowincjuszy lub tych dla których Gdynia stała się za droga i musieli wyprowadzić się na wieś, a teraz zazdroszczą jej rozwoju.

    Nie chwaląc się , ale chyba ponad 10-lat temu na forum trojmiasto.pl przedstawiłem koncepcje tego znakomitego środka transportu, aby turyści i mieszkańcy mogli podziwiać walory naszego miasta i mieć udogodnienia. Widziałbym tylko zwiększenie długości całej trasy kolejki gondolowej od Dworca Głównego do Śródmieścia Morskiego następnie przesiadka w dwóch kierunkach w kierunku Orłowo-Kolibki lub Oksywie -Babie Doły.

    Jeżeli do tego będzie możliwość podczepienia rowerów to będziemy poruszali się kolejką linową nad naprawdę nieziemskimi krajobrazami i Rezerwatem do tego nie będziemy parku zadeptywać.

    Założenia wydają się b.proste: ca 35 słupów o wysokości ca 50 metrów (wyprodukowanych w Gdyni), miałoby połączyć szlak ten ciekawy szlak.
    Oczywiście pierwszy odcinek jak mówi dr inż M.Stępa to Dworzec -> dzielnica prestiżu, następne wg badań i potrzeb, niemniej lokalni przedsiębiorcy zyskaliby przede wszystkim ogromną ilość turystów. Dobrze, że nasi Samorządowcy są otwarci na ciekawe nowinki, a nie zajmują się tylko dziurami w jezdni :)) Ja i moi znajomi są tematem i pomysłem zachwyceni. W gronie kolegów wstępnie liczyliśmy, że całość to jest wstępny projekt i szacunkowe koszty całej inwestycji (3 etapów) nie powinna przekroczyć 300 milionów zł..

    Gdyby zyskać dofinansowanie unijne, bo projekt jest innowacyjny i ekologiczny , a do tego może przynieść duże szanse rozwojowe dla miasta powinien w 50% zamknąć się w tej perspektywie finansowej. A przecież realizacja tak nowatorskiego przedsięwzięcia dla Pomorza spowoduje zdynamizowanie rozwoju w tej części województwa, ponieważ przy okazji tego przedsięwzięcia może powstać szereg innych destynacji i przedsięwzięć, natury gospodarczej, dla tych, którzy tu przyjadą i będą realizować swoje marzenia.

    • 9 20

    • Można by było dodać jeszcze 300 metrów trasy pod wodą żeby turyści mogli zwiedzić jedyny w Polsce podwodny rezerwat przyrody przy Kępie Redłowskiej.

      • 7 3

    • "Ja i moi znajomi są tematem i pomysłem zachwyceni" (5)

      Czy piszesz z wariatkowa? Zastanawiam się, czy za bardzo nie ryzykowałem wdając się czasami w polemikę z takim odlotowcem. Mam nadzieję, że to nie zaraża przez Internet. Nie wiem, czy złapałeś to świństwo od tych z UM, czy odwrotnie, ale lecznicza izolacja w jakimś spokojnym miejscu wydaje mi się wskazana :)).

      • 8 3

      • leczyć to powinieneś się właśnie ty (3)

        a napisałem to właśnie w poście wyżej, mało ja bym takich jak ty stawiał pod sąd za doprowadzanie gdyńskiej gospodarki morskiej do obstrukcji. Bo tu niewiedzą i złymi założeniami nie można się tłumaczyć.

        Widzisz chłopcze dr inż. arch. Marek Stępa - vive prezydent , ma konstruktywną wizje miasta przyszłości dla ludzi biznesu i turystyki, ty (niestety) nie jesteś godzien mu nawet butów czyścić.

        • 2 6

        • (2)

          Joaśka to ty ?

          • 4 0

          • nie

            to przeciez "bezstronny" ;)

            • 2 2

          • Ta egzaltacja i zmienność nastrojów... To może być kobieta.

            • 1 0

      • Przecież to ten kretyn "Bezstronny", który nota bene robi sobie z gęby cholewę, bo sam tu publicznie obiecywał, że już więcej nie będzie swoich wypocin publikować na trojmiasto.pl.

        • 3 4

    • Marych?...chyba marychy za dużo palisz

      • 2 0

  • (1)

    Pomysł nawet fajny, ale czy warto tworzyć kolejkę na tak krótkim odcinku? Wolę spacer.

    • 4 2

    • pomysł do d*py wiec nie warto

      • 9 1

  • Gondola dla urzędasów i spasionych turystów (1)

    Mieliście po wyborach, zając się zaniedbanymi dzielnicami !!
    Co kolejny bubel, jak lotnisko na Babich Dołach !!!!!!!!
    Zyga

    • 13 2

    • Zyga

      ty powinieneś zająć się twoją zaniedbaną dzielnicą w której mieszkasz, bo to źle świadczy tylko o tobie.

      Zamiast wyPiSywać tu głupoty miotła, szufla, szpadel w dłoń i do porządku goń !!!

      • 1 7

  • Chyba jest jakieś lobby w Polsce, wcześniej ten idiotyczny pomysł był promowany m.in we Wrocławiu

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Akcja Biustowniczki

badania, konsultacje

Slow Space by PUMA

20 zł
warsztaty, spotkanie, konsultacje, joga

Najczęściej czytane