• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gondole w Gdyni: "To jeszcze nie pomysł, ale furtka jest"

Michał Sielski
26 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kolej gondolowa działa m.in. we Wrocławiu, gdzie wozi studentów Politechniki Wrocławskiej pomiędzy wydziałami zlokalizowanymi po dwóch stronach Odry. Jej budowa kosztowała 12,5 mln zł. Jakie koszty będą w Gdyni? Nie wiadomo. Kolej gondolowa działa m.in. we Wrocławiu, gdzie wozi studentów Politechniki Wrocławskiej pomiędzy wydziałami zlokalizowanymi po dwóch stronach Odry. Jej budowa kosztowała 12,5 mln zł. Jakie koszty będą w Gdyni? Nie wiadomo.

- Zgadzam się, że dziś Gdynia ma znacznie poważniejsze problemy, niż wybór gondoli, które połączą nadmorskie śródmieście z okolicami dworca PKP. Ale w planowaniu przestrzennym nie można myśleć kategoriami "dziś". Zostawiamy miejsce na pomysł, który może zostanie zrealizowany w ciągu 10-20 lat. Mówiąc obrazowo: jeśli ktoś dziś ma katar, to nie może całkiem rzucić szkoły, bo wykształcenie będzie mu potrzebne w przyszłości - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.



Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa. Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Wraz z rozwojem nadmorskich części Gdyni i planami ich zabudowy, pojawiają się coraz większe możliwości na nowoczesne zagospodarowanie śródmieścia Gdyni. To już nie tylko wieżowce, ale też ciekawe miejsca wspólne, przestrzenie rekreacyjne i sportowe.

Czytaj więcej: Jak będzie wyglądało Śródmieście Morskie Gdyni.

Michał Sielski: W planach miasta pojawiło się jednak coś jeszcze: kolejka, która ma połączyć dworzec z terenami nadmorskimi. W przyszłości mają nas wozić gondole.

Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny m.in. za inwestycje i planowanie przestrzenne: Warto zastrzec, że to dopiero rezerwa miejsca w planie zagospodarowania przestrzennego. Podczas prac planistycznych trzeba bowiem przewidzieć, że w przyszłości - której przecież nie możemy w całości zaplanować - może pojawić się możliwość lub chęć wykorzystania przestrzeni w określony sposób. Możemy wymyślać przeróżne technologie, ale przestrzeni - zwłaszcza w centrum - więcej nie będzie. Trzeba więc nieco wyprzedzać swój czas.

Moskiewski Monorail też spełnia funkcję nowoczesnego transportu, który można umieścić nad jezdniami czy chodnikami. Moskiewski Monorail też spełnia funkcję nowoczesnego transportu, który można umieścić nad jezdniami czy chodnikami.
Przyzna Pan jednak, że pomysł gondoli może powodować uzasadnione komentarze gdynian, którzy borykają się z problemem nieutwardzonych dróg, brakiem rewitalizacji dzielnic, miejsc w przedszkolach i żłobkach i wieloma innymi - nomen omen - przyziemnymi niedogodnościami?

- Na pierwszy rzut oka tak i powiem szczerze, że gdyby to ode mnie zależało, to nie robiłbym z tego tematu, bo wiem, że reakcje mogą być różne. Trzeba jednak pamiętać, że w planowaniu przestrzennym bierzemy pod uwagę wydarzenia, których nie możemy do końca przewidzieć. Mamy choćby plan zagospodarowania przestrzennego, rezerwujący teren pod kolej do północnych dzielnic Gdyni, ale nie wiemy, co tam będzie kursować i kiedy - może będzie to tradycyjny pociąg dwuszynowy, coraz popularniejszy jednoszynowy, a może coś jeszcze innego. W planowaniu nie można myśleć perspektywą "dziś", bo jeśli ktoś dziś ma katar, to nie znaczy, że ma rzucać szkołę i nie zdobywać wykształcenia, które za wiele lat będzie mu potrzebne.

W Gdyni mają wozić nas gondole kilkuosobowe, z kilkoma stacjami pośrednimi na żądanie?

- To jeszcze nic pewnego, ale takie rozwiązania na świecie już się stosuje. Wymyślono je 10 lat temu, a u nas powstaną najwcześniej za kolejne 10 lat. Obecnie funkcjonujące pozwalają jednak na zjazd wagoników na stacje pośrednie bez konieczności zatrzymania czy zwalniania pozostałych. Na tym etapie trudno jednak prognozować, jak to rozwiązanie mogłoby wyglądać w Gdyni, ani jakie niosłoby za sobą koszty. Na dziś nie jest to zadanie inwestycyjne, a po prostu rezerwa terenowa pod przedsięwzięcie, które ktoś może w przyszłości zrealizuje nad ciągiem pieszo-rowerowym, który na tym terenie powstanie w miejscu dawnej linii kolejowej.

Kolejka gondolowa w Gdyni? Gdańsk planował już 10 lat temu

Kolej gondolowa na Szyndzielnie to jedna z największych atrakcji Beskidu Śląskiego. Kolej gondolowa na Szyndzielnie to jedna z największych atrakcji Beskidu Śląskiego.
Kolejka w Gdyni miałaby prowadzić szlakiem dawnej linii kolejowej, na której miejscu ma powstać deptak i droga dla rowerzystów. Będzie sięgać od okolic dworca Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni do powstającego nowego Śródmieścia Morskiego zobacz na mapie Gdyni. Jej budowa będzie ostatnim elementem zabudowy śródmieścia, które dopiero się rozpoczyna. Linia kolejki gondolowej będzie przebiegać mniej więcej równolegle do nie zbudowanej jeszcze ul. Nowej Węglowej.

Gdańsk też planował budowę kolejki linowej w śródmieściu. Z dworca PKP miała ona sięgnąć na Forty, gdzie dziś mieści się Centrum Hewelianum. (...)"Uruchomienie kolei linowej, która połączyłaby okolice Wałów Jagiellońskich z Fortem Grodzisko to sprawa wciąż dość odległa - optymistyczny wariant mówi o początku 2009."(...) pisaliśmy w grudniu 2005 roku. Od tego czasu projekt nie wyszedł poza fazę pomysłu.

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • Znam projekty nieporównanie bardziej produktywnych sposobów na poprawę komunikacji w mieście

    ale widać w Gdyni bardziej chodzi o parę w gwizdek niż tworzenie prostych rozwiązań:
    trasa rowerowa wzdłuż SKM od stacji Wzgórze do Gdyni Głównej wzdłuż "alei" 17 grudnia, kładka pieszo rowerowa nad ulicą Podjazd z bardziej odlotowych propozycji to kładka zwodzona z Oksywia do centrum Gdyni na wysokości placu Gombrowicza. Pozdrawiam zarząd w Gdyni z wyobraźnią na wzmożenie hałasu przy pomocy kolei jeżdżącej na estakadzie.

    • 7 0

  • Ale w planowaniu przestrzennym nie można myśleć kategoriami "dziś".

    a jakimi kategoriami mam myśleć o wiadukcie/tunelu na ulicy Puckiej w Gdyni ? "sajensfikszyn" czy marzenia ściętej głowy ??? no bo chyba nie "jutro" bo "jutro" było już 10-20 lat temu !!!

    • 7 0

  • Wyborcy przecież sami wybraliście

    głosując lub nie idąc na wybory. Ekipa jest jaka jest, która wyszła z chęci większości wyborców a ci widać mają taką potrzebę aby w Gdyni było lotnisko, kolejka górska i inne MISIE. I tak kiedyś w swoim sarkaźmie palnąłem kolegom z pracy. Hej kiedyś będziemy mieli jeszcze kolej górską. Mówiłem w totalnej niewiedzy wczuwając się w kreatywność "władców"

    • 3 0

  • I taki monorail powinien połączyć całe Trójmiasto

    Nowoczesny, szybki, lekki, elegancki, uniwersalny, bezkolizyjny.

    Tramwaje, SKM wy$%^&ać w kosmos, a nie ciąć miasto PKMką i torami tramwajowymi i autostradami w środku miasta.

    Gdyby zaorać 2 tory SKM-ki, dalekobieżne wsadzić pod ziemię metodą odkrywkową, to zamiast SKM byłaby Gdańska Kolej Regionalna od Tczewa po Wejherowo kursująca po torach dalekobieżnych, na przystankach takich jak Stocznia, Politechnika, Zaspa Przymorze itd przepuszczająca szybsze pociągi które się tam nie zatrzymują.
    A u góry - miasto by się pięknie zcaliło od Politechniki aż po Sopot, z końca Waryńskiego przy Grunwaldzkiej byłby piękny deptak aż do placu Komorowskiego i tym podobne.

    Eh szkoda że nigdy tego nie dożyję, bo Gdańsk woli inwestować w środki transportu publicznego rodem z początku XIX stulecia...

    • 1 3

  • Stępa i Szczór

    Wejdzcie na taras widokowy Sea Tower i spróbujcie z tego miejsca dotknąć głową ziemi

    • 8 0

  • Droga na Żniwnej

    A my póki co, czekamy na obiecaną drogę i kanalizację.

    Pozdrawiam,mieszkaniec ul. Żniwnej

    • 3 0

  • Unia unia zwal se kunia

    A młodzi będą spłacać...

    • 3 0

  • gondole

    Jak juz to moze od orlowa do skweru kosciuszki tereny, las ,morze z jednej strony widok na miasto a z drugiej na morze,klify to moze by sie przyjelo

    • 1 0

  • Paranoja

    serio powinni już podziękować Szczurkowi... Skąd tego typu wizje? Niech lepiej wyremontuje dziurawe ulice.

    • 1 0

  • Katar

    Panu Stępie nie dokucza katar, ale coś bardziej w kierunku schizofrenii lub psychozy maniakalnej! Na szczęście są na to leki - trzeba się tylko zgłosić do specjalisty, może go zdążą wyleczyć przed rozpoczęciem budowy kolejki...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Jak ochronić swoje krocze przed nacięciem?

warsztaty, konsultacje

Ratuję, bo kocham i potrzebuję

warsztaty

Zlot motoCYClovy 2024 & II Deadlift Truck Edition

konsultacje, zlot

Najczęściej czytane