• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w kształceniu lekarzy. Będzie mniej "przeładowania" teoretycznego?

Piotr Kallalas
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (85)
Potrzeba zmiany w kształceniu przyszłych lekarzy była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Potrzeba zmiany w kształceniu przyszłych lekarzy była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich.

Co zmieni się w programie studiów medycznych? Jakie przedmioty zostaną ograniczone, a na które będzie kładziony większy nacisk przy nauczaniu? Co z tzw. kompetencjami miękkimi? O nowych standardach kształcenia przyszłych lekarzy porozmawialiśmy z dr hab. Marią Bieniaszewską, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członkiem zespołu opracowującego zmiany.



Szkoły wyższe i uczelnie w Trójmieście - prywatne i publiczne


Jakie są główne założenia zmian w standardach? Co wymagało poprawy i interwencji?

Dr hab. Maria Bieniaszewska: Potrzeba zmiany standardów była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Jednym z założeń wynikających ze spotkań ze studentami było ograniczenie "przeładowania" teoretycznego, szczególnie podczas pierwszych lat, przy braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. Środowisko nauczycieli akademickich zwracało uwagę na konieczność weryfikacji i przebudowy efektów kształcenia, zarówno w zakresie wiedzy, jak i umiejętności - w taki sposób, aby studia były podążaniem od objawów do rozpoznania, a nie na odwrót. Zwracano również uwagę na skąpe nabywanie w toku studiów tzw. umiejętności/kompetencji miękkich w rozumieniu zarówno kontaktu z pacjentem, jak i umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym. Ten ostatni problem pogłębił się jeszcze w pandemii, dotykając szczególnie studentów pierwszych lat. Trudno także ukryć, że przedmiotem dyskusji była kwestia możliwości rezygnacji ze stażu podyplomowego.

Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować? Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować?
Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów.
Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawiono 45. Z czego wynika taki krok?

Zmiana została podyktowana szczegółową weryfikacją umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych (zrezygnowano z powtórzeń). W podzespołach roboczych przeanalizowano dotychczasową realizację oraz możliwości stworzenia warunków do samodzielnego wykonania procedur (także w warunkach symulowanych). Zrezygnowano z podziału umiejętności na oznaczone symbolem A (wykonuje samodzielnie) i B (student zna zasady, potrafi asystować). Pozostawiono jedynie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji uznano za niezbędne do podjęcia pracy po studiach.

Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów
Zmniejszono liczbę godzin w naukowych podstawach medycyny. Dlaczego i czy inne przedmioty zostały rozbudowane?

Zmniejszono liczbę godzin w naukach morfologicznych i naukowych podstawach medycyny, zwiększając pulę godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie.

Od lat mówi się o potrzebie większej edukacji w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki, czy takie propozycje pojawiły się w dokumencie?

Wszyscy byli zgodni, że Centra Symulacji Medycznych, funkcjonujące praktycznie we wszystkich uczelniach, powinny stanowić bazę nabywania umiejętności praktycznych, także, a może przede wszystkim na wczesnym etapie - przedklinicznym. Powinny również stać się doskonałą bazą do weryfikacji nabywanych umiejętności. Jedną z najważniejszych zmian w standardzie jest obligatoryjność obiektywnego strukturyzowanego egzaminu klinicznego (OSCE) po zakończeniu roku praktycznego. Pozwoli to zweryfikować nie tylko efekty wiedzy, ale również umiejętności.

Miejsca

Opinie (85) 2 zablokowane

  • ... (1)

    jak na razie mało jest mądrych lekarzy,. teraz studia medyczne to po prostu marketing firm farmaceutycznych, a lekarze mają 6 lat prane mózgi jak sprzedać taki czy inny "lek".

    • 19 7

    • przestań Jurek

      pamiętam, że cię wywalili po pierwszym roku studiów bo 3 razy nie zdałeś anatomii i poszedłeś wówczas do wyższej szkoły biznesu w Wejherowie. Ale po co się mścić za własne niepowodzenia życiowe

      • 1 7

  • NIE dla medycyny i pielęgniarstwa na prywatnych uczelniach. (2)

    Pomysł kształcenia na tak ważnych kierunkach w prywatnych uczelniach nie jest dobry z wiadomych względów.

    • 65 20

    • Czyli medycynę w USA gdzie studia są tylko prywatne uważasz za niższą poziomem od naszej.... gratulować poziomu Twojej wiedzy z wiadomych względów.

      • 1 3

    • kiedyś do wykonywania zawodu pielęgniarki wystarczało liceum pielęgniarskie.

      Uczyło więcej, niż obecne państwowe studia.

      • 21 3

  • Najbardziej

    jest niebezpieczny trend w powiedzeniu
    lekarzy tym się nie trzeba martwić.
    Pacjent idzie po jakimś czasie z coraz mocniejszymi bólami do innego lekarza a ten taki tekst czemu tak późno już jest rak rozwijający bądź też coś ostrego.

    • 15 1

  • Po pierwsze egzamin ze znajomości języka polskiego!

    Jak lekarz ma zdiagnozować chorobę jeżeli nie zrozumie co mi dolega? A niestety zaczynają się trafiać tacy co nipanimaju. To igranie z życiem pacjentów pod płaszczykiem wychodzenia przed szereg z pomocą Ukrainie.

    • 26 1

  • Czyki wiecej nieukow

    Będzie więcej nieuków i brak diagnozy i rzetelnej opieki...już jest tragedia, a co Będzie potrm? Chyba umieralnia

    • 12 2

  • Zmiany wiadomo pod kogo i skąd

    Już teraz brakuje dobrych lekarzy, jak chce wyzdrowieć to zawsze muszę isc prywatnie.

    • 7 1

  • proponuje psychologię

    Tak aby każdy z nich wyleczył się z narcyzmu - przerostu ego.

    • 20 1

  • Z teorii

    Hause, Ostry dyżur i Szpital na peryferiach.

    • 5 0

  • Czyli studia felczerskie po prostu.

    Brawo.

    • 14 2

  • Lekarz powinien być wykształcony , po egzaminach i z doświadczeniem

    Temat nie jest do rozwiązania "na szybko" skoro przez 30 lat po komunie nikt nie chce go dotknąć.
    Ja osobiście wolę iść do lekarza a nie kowala czy felczera. Lekarz = wiedza po studiach a nie zasadniczej szkole zawodowej.
    Aby zmniejszyć zapaść w słuzbie zdrowia ja bym wprowadził symboliczne opłaty za każdą wizytę lekarską i każdą receptę. Gwarantowane zmniejszenie kolejek i oczekujących . Babuszki nudzące się i pacjenci ze zwykłym katarem juz by nie przyszli.
    p.s. A zastanówcie się ludziska dlaczego lekarze wyjeżdżają "na zachód " ? Czy w Polsce mało zarabiają?
    A może jednak chodzi o coś innego?

    • 16 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Warsztaty dla dorosłych. I wszystko jasne!

20 zł
wykład, warsztaty, spotkanie

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

III Ogólnapolska Konferencja Samoświadomość i komunikAACja a TZW. zachowania trudne

konferencja

Najczęściej czytane