• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uczeń z dobrym wynikiem, ale bez szkoły. Problematyczna rekrutacja do szkół średnich 2021/2022

Wioleta Stolarska
9 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W ubiegłym tygodniu zakończyła się rekrutacja do szkół średnich na rok szkolny 2021/2022. Placówki opublikowały listy zakwalifikowanych kandydatów. W ubiegłym tygodniu zakończyła się rekrutacja do szkół średnich na rok szkolny 2021/2022. Placówki opublikowały listy zakwalifikowanych kandydatów.

Dobre wyniki w nauce dają gwarancję miejsca w wymarzonej szkole średniej? Okazuje się, że niestety nie. Nawet jeśli konkurencja nie wypada dużo gorzej, po pierwszym etapie rekrutacji może się okazać, że miejsc brakuje nie tylko w wybranych szkołach, ale i innych oddziałach. Przekonał się o tym jeden z gdańskich ósmoklasistów. Chociaż uzyskał łącznie 152 pkt., nie został przyjęty do żadnej z wybranych szkół, dodatkowo mimo dobrego wyniku ma problem ze znalezieniem miejsca w innych placówkach.



Szkoły średnie w Trójmieście - publiczne i prywatne


Jesteś zadowolony(-a) z wyników rekrutacji do szkoły średniej?

W ubiegłym tygodniu zakończyła się rekrutacja do szkół średnich na rok szkolny 2021/2022. Placówki opublikowały listy zakwalifikowanych kandydatów. Zdecydowana większość uczniów wie już, w jakiej szkole i klasie będzie kontynuować naukę, inni konkurują jeszcze w rekrutacji uzupełniającej.

Czytaj też: Wyniki egzaminów ósmoklasistów 2021. Jak poszło uczniom z Trójmiasta?

Niestety, jak się okazuje dobre wyniki w nauce nie zawsze gwarantują miejsce w wymarzonej szkole czy klasie.

- Zgodnie z obowiązującymi zasadami rekrutacji syn złożył wnioski o przyjęcie do siedmiu oddziałów w pięciu szkołach ponadpodstawowych m.in. VIII Liceum Ogólnokształcącego, IX LO, XIX i I LO w Gdańsku. Syn uzyskał łącznie 152 pkt. 22 lipca dowiedzieliśmy się, że nie zakwalifikował się do żadnego oddziału, co oznacza, że został bez szkoły. Po ogłoszeniu finalnych list w dniu 3 sierpnia rozpoczęliśmy odwołania do wszystkich szkół, do których się nie dostał. W XIX LO poinformowano nas, że zabrakło mu 0,5 pkt. więc jest szansa na odwołanie - opowiada pani Ola, mama ósmoklasisty z Gdańska. - Sprawdziłam na stronie nabór-pomorze wolne miejsca w ww. liceach. Oddziały w VIII oraz IX LO, które wskazywał syn miały po 1-2 wolne miejsca. Po przyjeździe na miejsce okazało się, że informacja na stronie nie jest prawdziwa. W szkołach, gdzie składane były wnioski o ponowne przyjęcie poinformowano nas, że nie mają żadnych wolnych miejsc, ale wnioski przyjmą. Zapytałam, z czego wynika taki bałagan informacyjny, niestety nauczyciele też wyglądali na zdezorientowanych sytuacją - dodaje.
Jak mówi nasza czytelniczka, po tych informacjach syn zaczął szukać jakiegokolwiek liceum w Gdańsku, by złożyć wniosek o przyjęcie.

- Poinformowano nas, że najszybciej będzie coś wiadomo po 16 sierpnia. Dodam, że do każdej szkoły musieliśmy wybrać się osobiście, brak jest aktualnie możliwości elektronicznej rekrutacji. To dla mnie trzy dni, które musiałam dodatkowo poświęcić dziecku i wziąć wolne z pracy. Czy ktoś zdaje sobie sprawę, że przez ten bałagan tracę swoje wynagrodzenie? Nie wspomnę już o rozgoryczeniu syna, który przy naprawdę bardzo dobrych oraz celujących ocenach na świadectwie oraz wynikach egzaminów na poziomie 96 proc., 76 proc., 86 proc. nie został przyjęty do żadnego liceum - przyznaje mama ósmoklasisty.
Podkreśla, że bałagan informacyjny, brak pomocy dla dzieci i rodziców, którzy znaleźli się w takiej sytuacji powoduje totalną demotywację dla młodych ludzi, którzy mają dopiero wkraczać w dorosłe życie.

- Kuratorium nie udziela żadnych wiążących informacji, które mogłyby nakierować nas, co mamy dalej robić. W rozmowie telefonicznej byłam odsyłana do zakładek na stronie, gdzie mam czytać wszystkie komunikaty i szukać rozwiązania problemu. Dla mnie to szczyt absurdu, żeby dobrzy uczniowie nie mogli dostać się do szkół ponadpodstawowych. Dodam, iż w gronie naszych znajomych jest kilku chłopców, którzy mieli jeszcze wyższą liczbę punktów i nie dostali się do wybranych przez siebie szkół. Przeżywamy ten dramat wspólnie, radząc sobie nawzajem, co mamy dalej robić - mówi.
Czytaj też: Wolne miejsca w trójmiejskich szkołach średnich i progi punktowe. Jak je znaleźć?

Jak wyglądała rekrutacja do szkół średnich w Trójmieście i regionie?



W województwie pomorskim w roku szkolnym 2020/2021 szkoły podstawowe ukończyło 23 550 uczniów, dla których ofertę przygotowały zarówno publiczne, jak i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe.

Publiczne szkoły ponadpodstawowe dla młodzieży przygotowały łącznie 22 728 miejsc, w tym 8 695 miejsc w liceach ogólnokształcących, 9 149 miejsc w technikach i 4 884 miejsc w branżowych szkołach I stopnia.

Jak informuje kuratorium oświaty o tym, w jakich szkołach ponadpodstawowych są wolne miejscach dowiemy się ze specjalnej wyszukiwarki, jest ona na bieżąco aktualizowana przez dyrektorów szkół.

- Uczeń, który nie dostał się w procesie rekrutacji zasadniczej i uzupełniającej do żadnej z wybranych szkół, powinien zapoznać się z informacją o wolnych miejscach na dzień 23 sierpnia 2021 r. i złożyć wniosek wraz z dokumentami do dysponującej wolnymi miejscami szkoły. Warto również kierować się najniższą liczbą punktów, która uprawnia do przyjęcia do wybranej szkoły, stanowiącej tzw. próg punktowy, bowiem głównym powodem niedostania się do wybranych szkół jest mniejsza od wyżej wymienionego progu liczba punktów, którymi dysponuje kandydat - mówi Marzena Lipka, koordynator ds. rekrutacji w województwie pomorskim.
Jak podkreśla, należy również mieć na uwadze to, że szkoły ponadpodstawowe nie mają rejonizacji - oznacza to, że kandydować mogą do nich absolwenci szkół podstawowych zarówno z danego, jak i innych powiatów oraz województw.

- Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym, plan sieci publicznych szkół ponadpodstawowych ustala rada powiatu tak, aby umożliwić młodzieży zamieszkującej na obszarze powiatu realizację obowiązku nauki. Dlatego z pytaniem o szkołę ponadpodstawową, w której uczeń może realizować obowiązek nauki warto zwrócić się do organu prowadzącego szkoły w danym powiecie - dodaje.

Ranking liceów i techników w Trójmieście



7 712 miejsc dla 6 287 absolwentów szkół podstawowych z Trójmiasta



W Trójmieście dla 6 287 absolwentów szkół podstawowych zaplanowano 7 712 miejsc, w tym w liceach ogólnokształcących 4 040, w technikach 2 792 i branżowych szkołach I stopnia 880 miejsc.

W Gdańsku dla absolwentów przygotowano 5 159 miejsc: 2 619 w liceach, 1 850 w technikach i 690 w szkołach branżowych I stopnia. Z kolei w Sopocie w czasie rekrutacji w tym roku dostępnych było 306 miejsc w liceach ogólnokształcących oraz 182 miejsca w Zespole Szkół Handlowych.

W Gdyni w czasie rekrutacji w tym roku było 1 147 miejsc w liceach, 768 w technikach i 240 w szkołach branżowych. W sumie przygotowano tu 2 155 miejsc w publicznych szkołach ponadpodstawowych.

- O miejsce w gdyńskich szkołach ubiegało się 1918 uczniów ze szkół publicznych i 86 ze szkół niepublicznych. W procesie rekrutacji uzupełniającej, która trwa prawie miesiąc, bo do końca sierpnia, aktualizowane są na bieżąco listy przyjętych uczniów. W tym czasie uczniowie podejmują decyzję o ostatecznym podjęciu nauki w danej szkole lub nie, co powoduje, że pojawiają się wolne miejsca w szkołach. Rekrutacja uzupełniająca trwa długo, w tym czasie uczniowie powinni na bieżąco sprawdzać informacje o wolnych miejscach i jeśli takie się pojawią, kontaktować się ze szkołą. W gdyńskich szkołach publicznych przygotowanych jest dla uczniów dużo więcej miejsc niż aplikujących kandydatów - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego magistratu.

Jak wygląda rekrutacja uzupełniająca do szkół średnich na rok szkolny 2021/2022?



  • Od 3 sierpnia 2021 r. do 5 sierpnia 2021 r do godz. 15:00 - złożenie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej z dokumentami.
  • Od 6 sierpnia 2021 r. do 10 sierpnia 2021 r. - w szkołach odbędą się sprawdziany uzdolnień kierunkowych, sprawdziany kompetencji językowych, sprawdziany predyspozycji językowych oraz próby sprawności fizycznej.
  • Do 13 sierpnia 2021 r. - szkoły podają listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianów predyspozycji.
  • 16 sierpnia 2021 r. - podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych.
  • Od 17 sierpnia 2021 r. do 20 sierpnia 2021 r. do godz. 15:00 - potwierdzenie woli przyjęcia poprzez dostarczenie oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu (o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej). W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - także zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem.
  • 23 sierpnia 2021 r. - podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych.

23 sierpnia 2021 r. kuratorzy oświaty będą publikować udostępnione przez dyrektorów placówek wolne miejsca. Kandydaci, którzy nie zostaną przyjęci w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym na rok szkolny 2021/2022, będą przyjmowani do tych szkół w trakcie roku szkolnego (na podstawie art. 130 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe).

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • no niestety co roku ten sam problem, rozumiem rozgoryczenie pani, ale ja np. złożyłam wniosek, nie tylko tych super hiper klas, ale też słabszych i dalej położonych od miejsca zamieszkania w razie gdyby się nie udało. Mój syn dostał się na szczęście z pierwszego wyboru, ale liczyliśmy się z tym, że nie mamy co do tego pewności i pod to dobieraliśmy klasy- realnie, a nie kierując się tylko marzeniami czy zaniżonymi progami z zeszłego roku

    • 13 0

  • wychowawcy i dyrektorzy podstawówek ponoszą pośrednio odpowiedzialność (4)

    Kilka lat temu dyrektorka gimnazjum zrobiła spotkanie dla rodziców i wytłumaczyła, że trzeba zaznaczyć trzy szkoły o trzech poziomach: pierwszą szkołę marzeń jakby egzamin poszedł bosko, drugą szkołę jako tą, która jest całkiem w porządku na miarę możliwości ucznia i trzecią jakby się egzamin nie powiódł ale żeby nie było tragedii. I w każdej ze szkół zaznaczyć wszystkie klasy-tak na wszelki wypadek. Obecnie trzeci syn kończył podstawówkę - w Osowej jedyną publiczną najgorszą w całym Gdańsku. Zero spotkań z rodzicami - pewnie covidem się wykręcą. Zero informacji na ten temat czy spotkań dla rodziców czy uczniów, chociażby zdalnych, ale informujących jakim kluczem kierować się przy wyborze szkoły.

    • 4 3

    • Coś ty na Osowej są 2 publiczne podstawówki (2)

      Ta na Wodnika to jedna z lepszych w Trójmieście.

      • 1 0

      • (1)

        Z mojej perspektywy obie sa do niczego bo daleko. Definicja jakosci szkoly to trudne zadanie.

        • 0 0

        • Ja oceniam po wynikach egzaminu 8-klasisty.

          • 0 0

    • pani dyrektor I jej rady

      Ma rację, ale nie wszystko powiedziała. Jest jeszcze ostatnia, bardzo ważna możliwość. Gdy poznasz wyniki egzaminu, przeliczysz je razem z ocenami ze świadectwa na punkty, to widzisz jakie masz szanse. I wtedy możesz złożony w szkole pierwszego wyboru wniosek wycofać I zrobić nowy, wybierając inną szkołę pierwszego wyboru.

      • 3 0

  • najważniejsze dobrze wypełnić wniosek (1)

    Szkoda chłopca, wynik 152 punkty jest całkiem niezły. Tak naprawdę najważniejszą rzeczą przy rekrutacji było zaznaczenie odpowiedniej ilości oddziałów (klas) w pięciu szkołach. Zaznaczenie siedmiu, to zdecydowanie za mało. Osoby, które zaznaczyły 20 oddziałów nie ma możliwości, żeby się nigdzie nie dostały. Trzeba było zaznaczyć od tych wymarzonych profili na pierwszych wyborach, a na koniec te mniej oblegane. Znam dzieci, które przy 103 punktach dostały się do liceum ogólnokształcącego. Przynajmniej nie mają teraz problemu, że zostały bez szkoły. Lepiej dostać się do 20 wyboru niż nigdzie. Niestety, ale w większości liceów jest nabite po 30 osób i trudno będzie, żeby gdzieś zwolniło się miejsce.

    • 8 1

    • Dobre wypełnienie wniosku to podstawa

      Tylko ze 15, czy 14 latek nie wie jak go wypełnić bo nie ma pojęcia w jaki sposób system naboru działa, a rodzice najczęściej też niewiele wiedzą, bo się działaniem systemu nie interesują, tylko tym żeby dziecko poszło do dobrej szkoły.. Szkoły żadnego wsparcia nie udzielają. Dlaczego chłopak mając 152 punkty nie wpisał na listę X lub XV lo? Tam są niższe progi. A w strategii wyboru szkoły trzeba przede wszystkim określić, czy zależy nam na profilu, czy na konkretnej szkole.

      • 5 0

  • Egzaminy wstępne rozwiążą sprawę. (1)

    I będzie uczciwie.

    • 6 4

    • Nie bedzie

      • 1 0

  • System naboru do wymiany

    Obecny system naboru wymaga wielu zmian. Po pierwsze, chore jest to, że chociaż oceny końcowe, w tym także te z egzaminów, są w albo w dzienniku elektronicznym albo w systemie CKE, to rodzic i tak musi przepisać je ręcznie w trzecim systemie, czyli systemie naboru, a potem jeszcze trzeba dostarczyć świadectwo i certyfikat z wynikami egzaminów, by pracownik danej szkoły zweryfikował wniosek. Po drugie, skoro są egzaminy, to oceny ze świadectwa (i fakt, czy uczeń ma czerwony pasek, czy nie) nie powinny się liczyć, bo szkoła szkole nierówna i w niektórych szkołach naciągają oceny, by uczniowie dostawali się do lepszych szkół. Po trzecie, powinny być ujednolicone kryteria i terminy w przypadku np. dodatkowych egzaminów (szkół sportowych, czy tych, gdzie oceniane są predyspozycje językowe), a także ujednolicone kwestie dotyczące rodzaju wymaganych dokumentów. Obecnie każdy sobie rzepkę skrobie i potem jest bałagan

    • 8 2

  • (2)

    Panu syn wyżej s...a niż d...pe ma. Taka prawda. Po wynikach egzaminu, kiedy już było wiadomo ile ma się punktow, można było zmienić szkoły we wniosku. A teraz lament na cały Gdańsk że syn się nie dostał. W LO IX progi były od 160 punktow do gory

    • 14 7

    • obraźliwy (1)

      i obrzydliwy komentarz świadczy o poziomie kultury matki też ucznia.

      • 4 4

      • Tak? Ciekawe. A postawa mamy, która pisze do trójmiasta.pl z pretensjami, że syn nie dostał się do żadnej szkoły, ponieważ poprostu miał za mało punktow jest na jakim poziomie? Do kogo pretensje? Do systemu? Mógł syn odrazu na studia aplikować jak taki był pewny siebie. Taki mądry a nie wiedział jak wniosek ułożyć żeby być bezpiecznym i pewnym jakiejś szkoły. A mama, co poświęciła trzy dni dla dziecka myśli że jak pojawi się na trójmiasto.pl to zaraz syna do najlepszej szkoły zapiszą. Zero pokory, i utwierdzanie dziecka że z tyloma punktami to już mu się wszystko należy. Widocznie byli lepsi

        • 7 5

  • 152 pkt to całkiem dobry wynik (1)

    Bałagan z rekrutacja do szkół jest wszędzie. Mój syn w Warszawie również nie został zakwalifikowany do żadnej szkoły. Takich uczniów w Warszawie jest ok 2000. Teraz rusza rekrutacja uzupełniająca, ale na nią liczyć nie można, gdyż wg oficjalnych statystyk na 1 miejsce w szkole przypada ok 200 kandydatów. Co więcej mogą w niej brać udział uczniowie, którzy są już zapisani do jakiejś szkoły. Ktoś powinien odpowiedzieć za ten bałagan i stres dla 15 procent uczniów,, którzy się nie dostali nigdzie mimo niezłych wyników w szkole

    • 4 1

    • No widać byli lepsi

      A dlaczego nie wybrał innych szkół? Na jego miarę? Czy jeżeli ważę 100 kg i łatwiej mnie przeskoczyć niż obiec to kandyduje do szkoły baletowej?

      • 2 0

  • To jest wynik deformy edukacji !

    Wiadomo było, że likwidacja jednego poziomu szkolnego (gimnazjum) spowoduje obniżenie poziomu podstawówek bo one nie muszą już "walczyć" o ucznia na krótkim dystansie jakością nauczania i jak uczeń wpadnie tam (najczęściej z rejonizacji) na 8 lat to już jego problem gdzie pójdzie dalej...

    • 3 4

  • Punkty za samotne wychowywanie (3)

    Trza było rozwieść się z mężem i zrobić sobie trzecie dziecko i punkcików by nie zabrakło!

    A tak serio- czy ktoś jest w stanie logicznie wytłumaczyć dlaczego w rekrutacji do szkoły średniej dostaje się dodatkowe punkty za pochodzenie z niepełnej rodzinki lub wielodzietność?

    • 31 23

    • To nie są dodatkowe punkty, a te kryteria sa brane pod uwagę w przypadku uczniów o takiej samej punktacji i ocenach. Wtedy to ma wpływ na pierwszeństwo przyjęcia do szkoly

      • 8 1

    • nie dostaje

      Nie dostaje sie dodatkowych punktów jedynie w sytuacji gdy jest 2 kandydatów o tym samej liczbie punktów dziecko rodzica niepelnosprawnego lub samotnego rodzica pwinno mieć pierwszeństwo

      • 2 0

    • Punkty za wielodzietność

      Nie ma dodatkowych punktów tylko w przypadku takiej samej ilości punktów jakoś trzeba rozstrzygnąć kto ma pierwszeństwo i wtedy ma to znaczenie

      • 0 0

  • Coś się nie zgadza...

    Według wyników egzaminów podanych przez mamę 96%, 76% i 86% oraz bardzo dobrych i celujących ocenach na świadectwie dziecko powinno mieć między 161 a 165 pkt ....

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Z psychodietetyczką przy herbacie: Q&A z Aleksandrą Spychalską

spotkanie, spotkanie

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Ratuję, bo kocham i potrzebuję

warsztaty

Najczęściej czytane