• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uczeń z dobrym wynikiem, ale bez szkoły. Problematyczna rekrutacja do szkół średnich 2021/2022

Wioleta Stolarska
9 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W ubiegłym tygodniu zakończyła się rekrutacja do szkół średnich na rok szkolny 2021/2022. Placówki opublikowały listy zakwalifikowanych kandydatów. W ubiegłym tygodniu zakończyła się rekrutacja do szkół średnich na rok szkolny 2021/2022. Placówki opublikowały listy zakwalifikowanych kandydatów.

Dobre wyniki w nauce dają gwarancję miejsca w wymarzonej szkole średniej? Okazuje się, że niestety nie. Nawet jeśli konkurencja nie wypada dużo gorzej, po pierwszym etapie rekrutacji może się okazać, że miejsc brakuje nie tylko w wybranych szkołach, ale i innych oddziałach. Przekonał się o tym jeden z gdańskich ósmoklasistów. Chociaż uzyskał łącznie 152 pkt., nie został przyjęty do żadnej z wybranych szkół, dodatkowo mimo dobrego wyniku ma problem ze znalezieniem miejsca w innych placówkach.



Szkoły średnie w Trójmieście - publiczne i prywatne


Jesteś zadowolony(-a) z wyników rekrutacji do szkoły średniej?

W ubiegłym tygodniu zakończyła się rekrutacja do szkół średnich na rok szkolny 2021/2022. Placówki opublikowały listy zakwalifikowanych kandydatów. Zdecydowana większość uczniów wie już, w jakiej szkole i klasie będzie kontynuować naukę, inni konkurują jeszcze w rekrutacji uzupełniającej.

Czytaj też: Wyniki egzaminów ósmoklasistów 2021. Jak poszło uczniom z Trójmiasta?

Niestety, jak się okazuje dobre wyniki w nauce nie zawsze gwarantują miejsce w wymarzonej szkole czy klasie.

- Zgodnie z obowiązującymi zasadami rekrutacji syn złożył wnioski o przyjęcie do siedmiu oddziałów w pięciu szkołach ponadpodstawowych m.in. VIII Liceum Ogólnokształcącego, IX LO, XIX i I LO w Gdańsku. Syn uzyskał łącznie 152 pkt. 22 lipca dowiedzieliśmy się, że nie zakwalifikował się do żadnego oddziału, co oznacza, że został bez szkoły. Po ogłoszeniu finalnych list w dniu 3 sierpnia rozpoczęliśmy odwołania do wszystkich szkół, do których się nie dostał. W XIX LO poinformowano nas, że zabrakło mu 0,5 pkt. więc jest szansa na odwołanie - opowiada pani Ola, mama ósmoklasisty z Gdańska. - Sprawdziłam na stronie nabór-pomorze wolne miejsca w ww. liceach. Oddziały w VIII oraz IX LO, które wskazywał syn miały po 1-2 wolne miejsca. Po przyjeździe na miejsce okazało się, że informacja na stronie nie jest prawdziwa. W szkołach, gdzie składane były wnioski o ponowne przyjęcie poinformowano nas, że nie mają żadnych wolnych miejsc, ale wnioski przyjmą. Zapytałam, z czego wynika taki bałagan informacyjny, niestety nauczyciele też wyglądali na zdezorientowanych sytuacją - dodaje.
Jak mówi nasza czytelniczka, po tych informacjach syn zaczął szukać jakiegokolwiek liceum w Gdańsku, by złożyć wniosek o przyjęcie.

- Poinformowano nas, że najszybciej będzie coś wiadomo po 16 sierpnia. Dodam, że do każdej szkoły musieliśmy wybrać się osobiście, brak jest aktualnie możliwości elektronicznej rekrutacji. To dla mnie trzy dni, które musiałam dodatkowo poświęcić dziecku i wziąć wolne z pracy. Czy ktoś zdaje sobie sprawę, że przez ten bałagan tracę swoje wynagrodzenie? Nie wspomnę już o rozgoryczeniu syna, który przy naprawdę bardzo dobrych oraz celujących ocenach na świadectwie oraz wynikach egzaminów na poziomie 96 proc., 76 proc., 86 proc. nie został przyjęty do żadnego liceum - przyznaje mama ósmoklasisty.
Podkreśla, że bałagan informacyjny, brak pomocy dla dzieci i rodziców, którzy znaleźli się w takiej sytuacji powoduje totalną demotywację dla młodych ludzi, którzy mają dopiero wkraczać w dorosłe życie.

- Kuratorium nie udziela żadnych wiążących informacji, które mogłyby nakierować nas, co mamy dalej robić. W rozmowie telefonicznej byłam odsyłana do zakładek na stronie, gdzie mam czytać wszystkie komunikaty i szukać rozwiązania problemu. Dla mnie to szczyt absurdu, żeby dobrzy uczniowie nie mogli dostać się do szkół ponadpodstawowych. Dodam, iż w gronie naszych znajomych jest kilku chłopców, którzy mieli jeszcze wyższą liczbę punktów i nie dostali się do wybranych przez siebie szkół. Przeżywamy ten dramat wspólnie, radząc sobie nawzajem, co mamy dalej robić - mówi.
Czytaj też: Wolne miejsca w trójmiejskich szkołach średnich i progi punktowe. Jak je znaleźć?

Jak wyglądała rekrutacja do szkół średnich w Trójmieście i regionie?



W województwie pomorskim w roku szkolnym 2020/2021 szkoły podstawowe ukończyło 23 550 uczniów, dla których ofertę przygotowały zarówno publiczne, jak i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe.

Publiczne szkoły ponadpodstawowe dla młodzieży przygotowały łącznie 22 728 miejsc, w tym 8 695 miejsc w liceach ogólnokształcących, 9 149 miejsc w technikach i 4 884 miejsc w branżowych szkołach I stopnia.

Jak informuje kuratorium oświaty o tym, w jakich szkołach ponadpodstawowych są wolne miejscach dowiemy się ze specjalnej wyszukiwarki, jest ona na bieżąco aktualizowana przez dyrektorów szkół.

- Uczeń, który nie dostał się w procesie rekrutacji zasadniczej i uzupełniającej do żadnej z wybranych szkół, powinien zapoznać się z informacją o wolnych miejscach na dzień 23 sierpnia 2021 r. i złożyć wniosek wraz z dokumentami do dysponującej wolnymi miejscami szkoły. Warto również kierować się najniższą liczbą punktów, która uprawnia do przyjęcia do wybranej szkoły, stanowiącej tzw. próg punktowy, bowiem głównym powodem niedostania się do wybranych szkół jest mniejsza od wyżej wymienionego progu liczba punktów, którymi dysponuje kandydat - mówi Marzena Lipka, koordynator ds. rekrutacji w województwie pomorskim.
Jak podkreśla, należy również mieć na uwadze to, że szkoły ponadpodstawowe nie mają rejonizacji - oznacza to, że kandydować mogą do nich absolwenci szkół podstawowych zarówno z danego, jak i innych powiatów oraz województw.

- Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym, plan sieci publicznych szkół ponadpodstawowych ustala rada powiatu tak, aby umożliwić młodzieży zamieszkującej na obszarze powiatu realizację obowiązku nauki. Dlatego z pytaniem o szkołę ponadpodstawową, w której uczeń może realizować obowiązek nauki warto zwrócić się do organu prowadzącego szkoły w danym powiecie - dodaje.

Ranking liceów i techników w Trójmieście



7 712 miejsc dla 6 287 absolwentów szkół podstawowych z Trójmiasta



W Trójmieście dla 6 287 absolwentów szkół podstawowych zaplanowano 7 712 miejsc, w tym w liceach ogólnokształcących 4 040, w technikach 2 792 i branżowych szkołach I stopnia 880 miejsc.

W Gdańsku dla absolwentów przygotowano 5 159 miejsc: 2 619 w liceach, 1 850 w technikach i 690 w szkołach branżowych I stopnia. Z kolei w Sopocie w czasie rekrutacji w tym roku dostępnych było 306 miejsc w liceach ogólnokształcących oraz 182 miejsca w Zespole Szkół Handlowych.

W Gdyni w czasie rekrutacji w tym roku było 1 147 miejsc w liceach, 768 w technikach i 240 w szkołach branżowych. W sumie przygotowano tu 2 155 miejsc w publicznych szkołach ponadpodstawowych.

- O miejsce w gdyńskich szkołach ubiegało się 1918 uczniów ze szkół publicznych i 86 ze szkół niepublicznych. W procesie rekrutacji uzupełniającej, która trwa prawie miesiąc, bo do końca sierpnia, aktualizowane są na bieżąco listy przyjętych uczniów. W tym czasie uczniowie podejmują decyzję o ostatecznym podjęciu nauki w danej szkole lub nie, co powoduje, że pojawiają się wolne miejsca w szkołach. Rekrutacja uzupełniająca trwa długo, w tym czasie uczniowie powinni na bieżąco sprawdzać informacje o wolnych miejscach i jeśli takie się pojawią, kontaktować się ze szkołą. W gdyńskich szkołach publicznych przygotowanych jest dla uczniów dużo więcej miejsc niż aplikujących kandydatów - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego magistratu.

Jak wygląda rekrutacja uzupełniająca do szkół średnich na rok szkolny 2021/2022?



  • Od 3 sierpnia 2021 r. do 5 sierpnia 2021 r do godz. 15:00 - złożenie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej z dokumentami.
  • Od 6 sierpnia 2021 r. do 10 sierpnia 2021 r. - w szkołach odbędą się sprawdziany uzdolnień kierunkowych, sprawdziany kompetencji językowych, sprawdziany predyspozycji językowych oraz próby sprawności fizycznej.
  • Do 13 sierpnia 2021 r. - szkoły podają listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianów predyspozycji.
  • 16 sierpnia 2021 r. - podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych.
  • Od 17 sierpnia 2021 r. do 20 sierpnia 2021 r. do godz. 15:00 - potwierdzenie woli przyjęcia poprzez dostarczenie oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu (o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej). W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - także zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem.
  • 23 sierpnia 2021 r. - podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych.

23 sierpnia 2021 r. kuratorzy oświaty będą publikować udostępnione przez dyrektorów placówek wolne miejsca. Kandydaci, którzy nie zostaną przyjęci w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym na rok szkolny 2021/2022, będą przyjmowani do tych szkół w trakcie roku szkolnego (na podstawie art. 130 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe).

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • A do branzowej nie mozesz isc

    Ta sa ciekawe i fajne zawody np. szewc , piekarz kelner kucharz, zalozysz wlasna piekarnie, restauracje , bar. Trojmiasto co kilka tygodni reklamuje nowe knajpki

    • 5 10

  • Trzy dni wolnego?

    Dzieci teraz same nie ogarniają takich spraw?

    • 20 6

  • URLOP

    Wzięła urlop i ma mniejsze wynagrodzenie ?????????
    od kiedy urlop nie jest płatny?
    no chyba że wzięła 3 dni bezpłatnego

    • 27 2

  • Tak rzadzi pisowski minister.

    Niech napiszą ile klas zlikwidowano . Mniej świeckich więcej kościelnych.

    • 5 11

  • Wybujałe ambicje rodziców i tyle (4)

    Jak wybrał 7 szkół i do żadnej się nie dostał to znaczy że rodzice znacznie przestrzelili jego możliwości.

    A zasady są proste:
    Super szkoła jakby wszystko było idealne, b.dobre dobre i taka do której się na pewno dostanie.
    Jak ktoś wybrał same super szkoły to niech nie płacze.
    Ps
    Zarabiasz 3000 to nie bierzesz na kredyt mercedesa z ratą 2000 netto.

    • 28 2

    • (2)

      Tylko pobieżnie przejrzałem jak działa nowy system rekrutacji.

      Niemniej wydaje mi się, że wybierając daną szkołę nie wiadomo jak bardzo będzie ona "oblegana".
      Można bazować na informacjach z ubiegłych lat, ale ta informacja nie jest do końca miarodajna.

      Jeśli ktoś wybrał szkołę do której w ubiegłych latach było mało chętnych jako tą awaryjną, a zmieniły się okoliczności (np. powstało w okolicy duże nowe osiedle lub poprawiła się siatka dojazdów do szkoły zbior-komem), to można mówić o zwyczajnym pechu, a nie o przestrzelonych ambicjach.

      • 3 3

      • Można było sprawdzić ile punktów było w zeszłym roku minimum.
        Potem policzyć swoje punkty i widzisz że do topolówki czy innych najlepszych 152 punkty to śmiech na sali.
        Chcesz bardzo dobrą szkołę to ponad 180.
        A synek mamusi raczej asem nie jest

        • 6 1

      • System rekrutacji podaje ilość chetnych

        I to na bieżąco wiesz ile jest wniosków w systemie, ile kandydatów do każdej klasy, ile osób wybiera daną klasę jako pierwszą.

        • 3 0

    • Piłkarski przykład

      Twój syn gra w nogę najlepiej na podwórku, chcesz żeby trenował i wysyłasz na testy do 7 klubów.

      Mamusia tego chłopczyka wybrałaby: Barcelona, Real, Arsenal, Bayern, Juventus, PSG, Liverpool i potem obrażona na piłkę nożną

      Sensowny rodzic: Barcelona, Juventus, Arsenal, Lech, Lechia, Jaguar, Gedania

      • 6 0

  • Hola Hola (2)

    W zawodówkach są miejsca, po diabła idzie do LO skoro pózniej roboty nie dostanie??? Matka powinna go nakierować na dobre technikum, a nie na siłe pchać do LO ;)

    • 5 9

    • (1)

      Zadziwia mnie ile osób "wie lepiej" co ktoś inny powinien zrobić.

      Wybór szkoły to sprawa dziecka i jego rodziców.
      Jeśli chce się uczyć w liceum, a nie w szkole zawodowej, to należy to przyjąć do wiadomości i tyle.

      • 5 0

      • Na liceum ma za mało punktów.

        • 0 0

  • Mądry nieuk czy głupi prymus ?
    Jeszcze trzeci czyli student na ściągach.....

    • 3 3

  • "To dla mnie trzy dni, które musiałam dodatkowo poświęcić dziecku i wziąć wolne z pracy. Czy ktoś zdaje sobie sprawę, że przez ten bałagan tracę swoje wynagrodzenie?"

    Serio,mamusia ogarnia liceum? Niesamowite.... my jak startowaliśmy do liceum (rocznik '89) wszystko każdy załatwiał sam, z nikim mamusia ani tatuś nie załatwiali formalności. Jakie wy społeczeństwo wychowujecie..... potem same sieroty.....

    • 19 2

  • Przywrocic egzaminy do szkol i zrobic je w jednym czasie. Bedzie sprawiedliwie i nikt nie bedzie skladal 10 podan do 10 szkol (2)

    • 10 11

    • Takie rozwiązanie akurat w Trójmiescie sprawiedliwe nie jest. Może sprawdza się w malych miejscowościach gdzi jest jedno Liceum. Nie jest również efektywne i nie pozwala na specjalizacje wśród uczniów.

      • 5 0

    • To już było i nie widzę żadnych pozytywów takiego rozwiązania w opozycji do obecnego.

      Sprawny system informatyczny pozwala na wybierania chociażby i 100 szkół. Nie ma w tym nic niesprawiedliwego. Pierwszeństwo mają osoby, które zdobyły najwięcej punktów. Finalnie i tak nikt nie będzie chodził do pięciu szkół jednocześnie. Miejsca się nie "zmarnują".

      Z pewnością do poprawy jest obsługa dogrywek, dla tych którzy nigdzie się nie dostali. Nie widzę sensu w jeżdżeniu po szkołach. To też powinno być finalizowanego zdalnie.

      • 6 0

  • Liceum nie ma znaczenia (7)

    Osobiście uważam, że wybór liceum na prawdę nie ma znaczenia. Dobre liceum? Złe liceum? Co to tak na prawdę znaczy? Maturę pisze każdy taką samą, a materiał do przedstawienia w szkole jest jednakowy. Sam jestem takim przykładem - uczęszczałem do jednego z gorszych liceów w 3mieście, a bez problemu zdałem na GUMed

    • 28 5

    • na pielęgniarstwo?

      • 1 6

    • Liceum ma znaczenie. (1)

      Lepsze liceum to lepsi nauczyciele, lepsze materiały dydaktyczne i uczniowie, którzy inaczej podchodzą do życia i do nauki. Nie ma co się czarować "z kim przystajesz takim się stajesz".

      • 12 3

      • Liceum ma znaczenie dla rodziców

        którzy chcą się pochwalić swoim dzieckiem przed znajomymi. Cała masa nastolatków ma wbijane do głowy do jakiej szkoły ma iść (jedynie prestiżowe LO się liczy, co z tego, ze dziecko chce być fryzjerką lub cukiernikiem, przeciez za czasów rodzica to był wstyd, liczył się tylko dyrektor w biurze), z kim ma się zadawać, czym interesować. W każdej szkole są nauczyciele z pasja oraz tacy, którym się nic nie chce. Tacy, na których lekcje się chodzi z przyjemnością i ci, przed których zajęciami ze stresu boli cię brzuch. Szkoła szkołą, ale w tym wszystkim brakuje rozsądku rodziców, chęci poznania swojego dziecka, jego możliwości, akceptacji pasji i przede wszystkim nie traktowania go jak konia na wyścigach.

        • 3 3

    • (3)

      Generalizujesz.

      Dla jakiejś części kadra nauczycielska jest faktycznie zbędna, bo i tak najlepiej uczą się sami.
      Inna część bez problemu poradzi sobie sama, ale z pomocą pedagoga osiągnie dużo lepsze wyniki lub przynajmniej w krótszym czasie.

      W mojej ocenie dla większości kadra jest bardzo ważna i to na różnych płaszczyznach (jako ci którzy potrafią zainteresować tematem, jako wsparcie, czy chociażby jako czynnik mobilizujący do pracy).

      No i warto pamiętać, że nieodpowiedni nauczyciel może też dość skutecznie zohydzić uczniowi przedmiot którego naucza.

      • 11 0

      • (2)

        Pewny jesteś, że lepsze liceum to bardziej kompetentna kadra? A może jest tak, że liceum jest lepsze w rankingach bo przyjmuje najlepszych uczniów z okolicy i kółko się zamyka. Mając najlepszych uczniów, mają dobre wyniki na maturach i konkursach, a więc mają wysokie rankingi i przyjmują najlepszych uczniów. W takich warunkach wystarczy aby nauczyciel nie przeszkadzał w nauce i rezultaty przyjdą same.

        • 15 1

        • Jedno napędza drugie.

          Z pewnością jest pewna inercja: dobra kadra przyciąga dobrych uczniów, a później uczniowie na wysokim poziomie będą zapewniali szkole dobre notowania mimo, że kadra się osłabi i wykruszy.

          Ale nic nie trwa wiecznie i na dłuższą metę samo nie chce się dziać. Rankigi w końcu się pogorszą i szkoła znów będzie sama musiała pracować na swoją markę, bo nie będzie już tylu prymusów którzy wyręczą kadrę.

          • 0 0

        • Dlatego w obronie kiepskich nauczycieli

          Jest jedno ciało pedagogiczne, na które składają się nauczyciele z darem do przekazywania wiedzy i sfrustrowane miernoty, które po studiach nie miały nic lepszego do roboty. Najgorsze jest to, że takie miernoty czasami nie radzą sobie z ambitnymi uczniami i ich wręcz gnębią.... Osobiście pamiętam takie sytuacje, gdy dobry uczeń chce się starać o wyższą ocenę na koniec semestru, a nauczyciel mu nie daje szansy, bo woli pomóc obibokom, co nawet notatek nie robią.

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Distinguished Gentleman's Ride

w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Transformacyjna Podróż w Kolorach Czakr z Anetą Paluszkiewicz

200 zł
warsztaty, spotkanie, joga

Biologia totalna | wykład wprowadzający 10 maja (piątek), godz. 20:30-22:30

70 zł
warsztaty, spotkanie

Najczęściej czytane