• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Świadome planowanie rodziny: akcja edukacyjna w Gdańsku

opr. mw
11 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 11:48 (11 czerwca 2008)

W najbliższą niedzielę, 15 czerwca, na Targu Węglowym w Gdańsku w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa "Kiedy 1+1=3" odbędzie się akcja edukacyjna. Będzie to już czwarta akcja w trakcie Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa

.

Happening odbędzie się w godz. 12-16. W jego trakcie w namiocie Kampanii będzie można skorzystać z porad ekspertów - ginekologów. Młodzież biorąca udział w akcji będzie mogła otrzymać broszurę edukacyjną "Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę" oraz wziąć udział w konkursach edukacyjnych z nagrodami. Dodatkowo dzieci będą mogły uczestniczyć w zabawach związanych z tematem rodziny prowadzonych przez aktora - Pawła Smagałę.

Nieświadomość szybko może zmienić dotychczasowe życie nastolatków, a niekiedy prowadzić nawet do niepożądanych zachowań takich jak samobójstwo czy aborcja. Częste są sytuacje, kiedy nastolatki rodzą dzieci, a media informują o noworodkach podrzucanych na śmietnik czy dramatach rodzinnych związanych z niechcianą ciążą. We współczesnym świecie wiedza w tym zakresie ma szczególne znaczenie. Potwierdziły to przeprowadzone w kwietniu br. badania nt. postaw i zachowań seksualnych młodych Polaków oraz badanie sytuacji młodocianych matek.

- Właśnie dlatego chcemy edukować młodych ludzi nt. odpowiedzialnych zachowań seksualnych poprzez uświadamianie ich, że z seksem zawsze będzie wiązał się temat macierzyństwa i rodzicielstwa. Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa ma za zadanie promować świadomość antykoncepcyjną oraz świadome planowanie rodziny, aby w przyszłości rodzicami stawali się ludzie dojrzali do decyzji o posiadaniu potomstwa - mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Plc., która jest inicjatorem Kampanii.

- Głównym czynnikiem pozwalającym realizować świadome rodzicielstwo jest wiedza. Bez informacji na temat antykoncepcji i bez swobodnego dostępu do niej, nikt nie zrealizuje skutecznie swoich planów, szczególnie w tak delikatnej materii jaką jest sfera intymna - dodaje dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.

Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa jest odpowiedzią na potrzeby społeczne - według badania CBOS przeprowadzonego aż 51 proc. młodych Polaków uważa, że edukacja nt. życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych, którą młodzież otrzymuje w szkole jest niedostateczna.

Inspiracją do powstania Kampanii były niepokojące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi, a także niedostateczna wiedza nt. antykoncepcji w Polsce. Potrzebę edukacji w tym zakresie wykazały również badania Centrum Badań i Opinii Społecznej przeprowadzone w ramach Kampanii "Kiedy 1+1=3".

Dlatego też inicjatorzy Kampanii zadecydowali o zorganizowaniu Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, który celowo uwzględnia w terminie Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, aby w ten sposób przypomnieć o ważnej kwestii, jaką jest zakładanie rodziny.

Co mówią badania opinii?
Postawy i zachowania seksualne młodych Polaków*


- Młodzi ludzie czerpią wiedzę nt. życia seksualnego (w tym również środków antykoncepcyjnych) od rówieśników, kolegów - 55,4 proc., z Internetu - 43,9 proc., ze szkoły, od nauczycieli - 34,9 proc., z czasopism młodzieżowych - 32,6proc.

- Aż 51,7 proc. uważa, że wiedza nt. życia seksualnego (w tym również środków antykoncepcyjnych), jaką obecnie młodzież otrzymuje w szkole jest niewystarczająca

- Uważają jednak, że tę wiedzę powinni im dostarczać rodzice (opiekuni) - 72,9 proc., szkoła - 61,6 proc. czy lekarz lub farmaceuta - 35,7 proc.

- Trzy czwarte przyznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe

- 79,9 proc. młodych respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że brak wiedzy nt. życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych jest główną przyczyną przypadkowych ciąż nastolatek

- 73,2 proc. podziela opinię, że stosowanie antykoncepcji świadczy o dojrzałości i świadomym podejściu do kwestii planowania rodziny

Sytuacja młodocianych matek**

- Większość uczestniczek badania przyznała z perspektywy czasu, że ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych nie była wystarczająca

- Młodociane matki przyznały, że mimo podstawowej wiedzy na ten temat nie umiały połączyć jej z praktycznym zastosowaniem albo mówiły, że brakowało im wyobraźni bądź poczucia odpowiedzialności

- Większość kobiet zaszła w ciążę dość szybko od momentu rozpoczęcia współżycia seksualnego (w okresie do 6 miesięcy), zdarzało się to również u progu inicjacji seksualnej

- Choć pojawienie się dziecka kobiety oceniały pozytywnie, głównie ze względu na zwiększenie mobilizacji życiowej, to wspomniały też o problemach i trudnościach, o których wcześniej nie pomyślały: trudność godzenia nauki z zajmowaniem się dzieckiem; zakończenie edukacji na niższym poziomie niż chciałyby; nowe obowiązki i odpowiedzialność; radykalna zmiana trybu życia, brak czasu na wiele innych rzeczy, brak życia towarzyskiego; brak umiejętności ułożenia sobie życia z ojcem dziecka wynikającej z niedojrzałości; żal, że dziecko nie ma lepszego biologicznego ojca

- Prawie wszystkie uczestniczki badania uważają, że dziewczyny powinny być lepiej poinformowane o życiu seksualnym. Wg nich najważniejsza rola w tym zakresie przypadać powinna rodzicom, zwłaszcza matce oraz szkole, gdzie lekcje powinny być obowiązkowe. Wiedza dostarczana w szkole jest niewystarczająca

- Z perspektywy doświadczeń gdyby mogły cofnąć czas, rozpoczęłyby współżycie seksualne później albo - jeśli rozpoczęłyby w tym samym wieku - stosowałyby środki antykoncepcyjne

* Badanie CBOS, kwiecień 2008, reprezentatywna próba ogólnopolska 495 osób w wieku 13-21 lat
** Badanie CBOS, kwiecień 2008, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi matkami z różnych regionów Polski, 14 kobiet urodziło w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 6 nie później niż 5 lat temu,
5 ponad 5 lat temu i 10 ponad 10 lat temu.


Patronat honorowy nad Kampanią objęli: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Plc.
opr. mw

Opinie (39) 8 zablokowanych

  • PS.2. Następnym razem jak się przyczepisz do moich rzekomych błędów w pisowni, to przynajmniej sprawdź o czym mówisz, bo aż przykro czytać ;) Zdecydowanie polecam sjp.pwn.pl - jeszcze sporo rzeczy cię zadziwi :)

    • 0 0

  • Babsztyle do wyra!

    Kto ma głowę na karku, a nie między nogami - nie potrzebuje antykoncepcji. Koncern farmaceutyczny robi sobie imprezę, a portal nawet się nie zająknie, że to reklama.

    • 0 0

  • lunak

    Portal nawet się nie zająknie? Ciekawe, bo od początku jest tam notatka, że patronat nad imprezą objęła firma farmaceutyczna. Więc wszystko jasne.
    Rozśmieszył mnie ten tekst o głowie na karku. :D

    • 0 0

  • najpierw specjalistka od antykoncepcji, a później in vitro ?

    • 0 0

  • Se sprawdź w słowniku co to znaczy "test in vitro".

    • 0 0

  • A ja oczywiście testuję in vivo - na sobie :)
    In vitro za to winko piję ;)

    • 0 0

  • Nie zapładniasz się in vitro? To dobrze :P

    • 0 0

  • wiem ze to słowo ma różne znaczenia

    ale akurat artykuł jest o planowaniu rodziny, stad moje oczywiste skojarzenie ;-)
    Pewnie chciałaś sie pochwalić, że zaglądasz czasem do słownika? ;-) Zagladaj, nie zniechęcaj się! ;-)

    • 0 0

  • Uważasz, że zaglądanie do słownika

    to powód do jakiegoś chwalenia się?
    Zwykła rzecz, nie wiem czegoś to sprawdzam.
    A skojarzenie nie jest wcale aż takie oczywiste.

    • 0 0

  • Większość osób nie traktuje tego jako powodu do chwalenia się, u ciebie akurat jest inaczej, ale w sumie nie ma to wiekszego znaczenia, Pa ;-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Szkoła Szczepień

spotkanie

Prowadzenie cukrzycy u kobiet z cukrzycą ciążową lub cukrzycą typu I

badania

Młodzieżowa Grupa Wsparcia

100 zł
warsztaty

Najczęściej czytane