- 1 Na Open'erze za darmo zrobisz test na HIV (20 opinii)
- 2 Koniec z alkoholem na stacjach? (47 opinii)
- 3 Mieszkają z rodzicami od lat. Kim są gniazdownicy? (260 opinii)
- 4 Pierwszy taki zabieg wycięcia tętniaka aorty (13 opinii)
- 5 Sezonowe warzywa i owoce. Co warto teraz jeść? (24 opinie)
- 6 Chciała uciec ze szpitala? Spadła na dach budynku (161 opinii)
Przeceniamy swoją wiedzę o seksie. Czas wrócić na lekcje WDŻ?
Edukacja seksualna w Polsce nie jest wcale na tak wysokim poziomie, jak może się zdawać. Raport opublikowany przed fundację SEXED pokazuje problemy z zakresu seksuologii, z jakimi boryka się społeczeństwo. Edukacja w szkole? Tak, ale nie ta, którą znamy z nudnych, przestarzałych lekcji WDŻ.
- Nowy raport SEXED
- Wiedza na tematy seksuologiczne jest niewielka
- Lekcje WDŻ są źle prowadzone
- Milczenie w domu nie wspiera
Nowy raport SEXED
Edukacja seksualna odgrywa fundamentalną rolę w kształtowaniu zdrowych i świadomych społeczeństw. W Polsce jest ona ograniczona. Raport, który niedawno został opublikowany we współpracy przez SEXED.pl i portal DOZ.pl, powstał, biorąc pod uwagę aktualne wyzwania i zmiany społeczne, obecny stan edukacji seksualnej w Polsce, identyfikując główne przeszkody oraz proponując możliwe rozwiązania.
Najwięcej nowo wykrytych zakażeń HIV w historii Polski
Wiedza na tematy seksuologiczne jest niewielka
W obecnych czasach edukacja seksualna jest niezbędna dla zdrowia i świadomości społecznej. Analiza przeprowadzona w raporcie ujawnia, że Polska boryka się z wieloma problemami w tym obszarze, w tym z brakiem odpowiedniego wsparcia domowego, niewystarczającymi działaniami systemowymi oraz korzystaniem przez młodych ludzi z informacji pochodzących z różnych, nie zawsze wiarygodnych źródeł. Proponowane w raporcie rozwiązania mogą pomóc w wyeliminowaniu tych barier i podniesieniu poziomu wiedzy seksualnej w kraju.
Przeprowadzone przez IPSOS badanie, stanowiące bazę raportu "Narodowa Kartkówka z WDŻ", jednoznacznie wskazuje na niski poziom wiedzy dotyczącej seksualności wśród Polek i Polaków. Aby przeanalizować poziom wiedzy, badacze poprosili respondentów, by wypełnili test wiedzy.
Choć 82 proc. respondentów oceniło swoją wiedzę na poziomie czwórki, to zaledwie 16 proc. badanych uzyskało ocenę czwórki lub wyższą w teście obejmującym podstawowe zagadnienia z zakresu edukacji seksualnej. Wyniki te sugerują, że istnieje znacząca rozbieżność między subiektywną oceną własnej wiedzy a rzeczywistymi kompetencjami w obszarze edukacji seksualnej. Podniesienie poziomu świadomości seksualnej w społeczeństwie powinno wejść do debaty publicznej.
Lekcje WDŻ są źle prowadzone
Jedynie 17 proc. ankietowanych korzysta z wiedzy ekspertów w zakresie edukacji seksualnej. Mimo że 86 proc. respondentów zgadza się, że szkoła powinna odgrywać kluczową rolę w dostarczaniu rzetelnego nauczania w tym zakresie, większość ocenia obecne lekcje Wychowania do Życia w Rodzinie jako mało interesujące i prowadzone w niewygodnej atmosferze przez osoby niezbyt kompetentne. Zajęcia te często skupiają się na aspektach biologicznych, pomijając kwestie psychologiczne i emocjonalne. Badani twierdzą, że uczestnictwo w tych lekcjach nie przekłada się na znaczące zwiększenie poziomu wiedzy seksualnej.
Brak zainteresowania i zaangażowania na lekcjach może być wynikiem niskiej jakości nauczania oraz nieodpowiedniej atmosfery, co ogranicza efektywność przyswajania wiedzy, a później z niewystarczającą wiedzę w dorosłym życiu. Aby poprawić sytuację, wskazana jest reforma programów nauczania i podniesienie kompetencji wykładowców w szkołach. 74 proc ankietowanych chciałoby mieć łatwiejszy dostęp do informacji o zdrowiu seksualnym. Zarówno młodzież, jak i dorośli potrzebują rzetelnych i dostosowanych do wieku informacji, przekazywanych przez specjalistów, takich jak seksuolodzy, ginekolodzy i psychologowie.
Najważniejsze postulaty dotyczące edukacji seksualnej na podstawie raportu:
- Zajęcia w szkole powinny być prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów.
- Osoby prowadzące muszą być też otwarte i umieć przekazywać wiedzę w przystępny i nieoceniający sposób.
- Należy uwzględnić tematy związane z kształtowaniem umiejętności psychospołecznych, komunikacji, budowanie dobrych relacji, radzeniem sobie z emocjami.
- Zajęcia powinny tworzyć bezpieczną przestrzeń do rozmów o intymności.
- Edukacja seksualna nie może skupiać się tylko na uczniach. Równie ważne są systematyczne działania na rzecz podnoszenia wiedzy i świadomości rodziców i nauczycieli.
- Zajęcia z edukacji seksualnej należy wprowadzać stopniowo, dostosowując tematy do wieku i rozwoju dzieci.
86 proc. respondentów jest zdania, że lekcje edukacji seksualnej powinny być prowadzone w szkole. Najwięcej z nich sugeruje, by zajęcia te rozpoczynały się w klasach IV-VI lub VII-VIII. Według przeważającej większości od tego momentu powinny one być obowiązkowe.
Milczenie w domu nie wspiera
W wielu domach temat seksu był przemilczany lub poruszany jedynie w kontekście ostrzeżeń. Młodzi ludzie wstydzą się rozmawiać o seksualności z rodzicami, obawiając się niezrozumienia i negatywnych reakcji. Rodzice czują się skrępowani i niekompetentni w rozmowach na ten temat, obawiając się, że zachęcą dzieci do eksperymentowania. Sami rodzice dorastali w czasach, gdy takie rozmowy były rzadkością, więc nie czują się przygotowani. Młodzież pragnie większej otwartości i wsparcia od rodziców w kwestiach związanych z seksualnością.
Stopniowe wprowadzanie dziecka w temat seksualności buduje zaufanie i poczucie wsparcia. Kluczowym elementem tego procesu jest zapewnienie przestrzeni do zadawania pytań oraz otwartość rodziców na wątpliwości dziecka. Takie zaproszenie do dialogu umożliwia dziecku odczucie, że ma w rodzicach oparcie. Dzięki wprowadzeniu przez rodziców młodzież zaczyna postrzegać seksualność jako istotny i naturalny temat.
Ranking.trojmiasto.pl - Najlepsze poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Trójmieście Gdańsk, Gdynia, Sopot
Komponent jakościowy badania obejmował przeprowadzenie 14 swobodnych wywiadów online z osobami w wieku od 19 do 57 lat. Próba jakościowa była zróżnicowana pod względem płci, wykształcenia, miejsca zamieszkania oraz poglądów na temat edukacji seksualnej. Obejmowała zarówno osoby uczestniczące, jak i nieuczestniczące w lekcjach wiedzy o życiu w rodzinie (WDŻ). Wywiady te zrealizowano w dniach od 16 do 25 kwietnia 2024 r.
Opinie (131) ponad 20 zablokowanych
-
2024-06-29 01:09
Tylko
Anal beż gumy ma sens
- 1 5
-
2024-06-29 22:45
Oooo! Gadzinowy portal w formie
Ogórkowej formie - dodajmy. W końcu sezon w pełni :) Sami eksperci w siedzibie firmy xD
- 2 0
-
2024-06-30 09:49
Najlepiej bez kalosza
- 0 0
-
2024-06-30 09:49
W rurę wydechową zabezpiecza przed ciążą (1)
- 0 0
-
2024-06-30 20:19
A kryptogej z zoliborza i tak wygląda jakby w 9 miesiącu był :)
- 0 0
-
2024-06-30 16:47
kat
W Polsce o edkacj sex, decyduje ciemnota katolicka i ich wyznawcy.
- 2 1
-
2024-06-30 20:16
Katotalibany zdegustowane co?
Sex tylko dla prokreacji... inaczej to patologia... jak to ministrant edukacji prawił
- 1 1
-
2024-06-30 20:17
Teraz tak... czy dewotka Nowak planowała korzystać z antykoncepcji z Terleczenko ( klej jest okej )
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.