• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 100 tys. pacjentów nie odwołało wizyty u lekarza

ws
5 lutego 2024, godz. 16:30 
Opinie (182)
W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji.

Ponad 105 tys. osób z Pomorza powiadomiło w ubiegłym roku placówki medyczne o rezygnacji z wizyty u specjalisty, badania czy hospitalizacji. W tym samym okresie w regionie zanotowano ponad 102 tys. niezgłoszonych absencji, co skutkowało skreśleniem pacjentów z listy oczekujących. Z usług podmiotów medycznych w województwie pomorskim po wcześniejszym ustaleniu terminów skorzystało planowo w 2023 r. ponad 1,1 mln osób.



Odwołujesz wizytę u lekarza lub badanie, jeśli wiesz, że się nie pojawisz?

Największa liczba zgłoszonych rezygnacji dotyczyła świadczeń z zakresu:
  • ortopedii i traumatologii narządów ruchu (ponad 20 tys.),
  • kardiologii (ponad 19 tys.),
  • fizjoterapii ambulatoryjnej (14 tys ),
  • onkologii (11 tys.).

Wśród nieodwołanych świadczeń dominowały:
  • ortopedia (blisko 30 tys.),
  • kardiologia (ponad 22 tys.),
  • fizjoterapia ambulatoryjna (prawie 14 tys.),
  • endokrynolog (ponad 10 tys.),
  • onkologia (9,5 tys.).

Lekarz rodzinny - umów się na wizytę - prywatnie i na NFZ


12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie



- Narodowy Fundusz Zdrowia monitoruje nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w ramach 40 świadczeń. W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Usługa ta dotyczyła pacjentów z całej Polski. Powiadomienia na telefon miały zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt finansowanych przez Fundusz. W ubiegłym roku było ich w kraju prawie 1,3 mln - informuje Monika Kierat, rzecznik prasowy Pomorskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła systematycznie od lutego 2020 r. Przypomnienia dotyczą tzw. pierwszorazowego korzystania z czterdziestu typów świadczeń z zakresu m.in. kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.


Przypomnienie na cztery dni przed umówioną wizytą



- Pacjent otrzymuje wiadomość SMS na cztery dni przed umówioną wizytą lub badaniem. W jej treści znajduje się informacja o świadczeniu, terminie wizyty oraz numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić w celu odwołania wizyty. Porównując ogólnokrajowe dane z 2022
i 2023 r., dało się zauważyć spadek nieodwołanych wizyt o ok. 100 tys. Nadal jednak skala tego zjawiska jest zbyt duża. Dzięki odwołaniu wizyty stwarza się szansa dla innego pacjenta na wcześniejsze skorzystanie z usługi medycznej - podkreśla Monika Kierat.

Jak dodaje, w przypominaniu o odwołaniu wizyty lub badania ważną rolę odgrywa również odpowiednia edukacja, dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia oprócz wysyłania SMS-ów aktywnie uczestniczy w kampanii społecznej "Odwołuję, nie blokuję". Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
ws

Miejsca

  • NFZ Gdańsk, Marynarki Polskiej 148

Opinie (182) 3 zablokowane

  • Podziękujcie lewicowym geniuszom którzy rozpirzyli kasy chorych.

    Kasy to był dobry kierunek, wymuszał konkurencję i wpływał na podnoszenie jakości usług i dbanie o zadowolenie klienta (czytaj: pacjenta). A tak mamy to samo co za komuny, co przy dzisiejszej technice telekomunikacyjnej jest jeszcze bardziej uciążliwe. Szpital nie może ci przysłać wyników badania na podany przez ciebie email, tylko musisz pójść osobiście aby lekarz odczytał ci na korytarzu co wyszło. Ręce i nogi się uginają. Zarejestrować się - tylko osobiście, bo o telefonach nikt tam nie słyszał. To już w afrykańskim buszu lepiej takie rzeczy działają. Ciągle ta sama śpiewka, że kierować służbą zdrowia powinni lekarze, a tymczasem tak naprawdę to tam potrzeba dobrego, profesjonalnego zarządzania opartego o filozofię ISO.

    • 16 3

  • zeszli to nie przyszli

    z zusu lub skarbowki przysylaja sms z przypomnieniem ze 5 razy z nfz -nie bo po co

    • 9 0

  • Zawsze staram sie odwołać lub przełożyć wizytę, ale kilka razy mi się nie udało, bo nie mogłam się dodzwonić przez kilka dni. Dzwoniłam po kilkadziesiąt razy dziennie, ale było cały czas zajęte albo nikt nie odbierał. Może warto byłoby zrobić opcję wysłania sms albo jakiś formularz na stronie?

    • 20 0

  • Kaucja (3)

    Niech wprowadzą kaucję 50zł płacone przed wizytą i problem kolejek szybko się rozwiąże

    • 6 8

    • (2)

      Kaucje place co miesiac jako skadke na NFZ i nic z tego nie mam

      • 2 1

      • Kaucja (1)

        Chodziło mi o wprowadzenie konieczności opłacenia kaucji już na etapie rejestracji a podczas wizyty kaucja byłaby zwracana. Jeśli ktoś nie chce opłacić kaucji to jest jednoznaczne z tym że tak naprawdę nie planował przybyć na umówioną wizytę już w trakcie rejestracji.

        • 1 2

        • ...

          Myślę, że nawet kaucja 10 zł zrobiłaby robotę. Wtedy ludziom byłoby żal i by odwoływali, a tak, nic ich to nie kosztuje, po prostu nie przyjdą

          • 0 0

  • Ponad 100 tyś wizyty nieodwołanych i ponad 80 tyś dlatego, że recepcja nie odbiera telefonów

    Wiele przychodni w obecnych czasach nadal nie ma systemu przypomnienia wizyty sms , a często wizyty są umawiane za rok czy 2 lata.

    Brak możliwości odwołania wizyty przy pomocy sms... a do przychodni dodzownić się często jest cudem. 2-3 telefony można wykonać aby odwołać wizytę, ale siedzieć cały dzień na telefonie, aby ktoś łaskawie odebrał telefon z informacją, ze nie zjawię się na wizycie w dniu jutrzejszym....

    • 18 0

  • 1000zł kary i wszyscy zostaną wyleczeni. (2)

    • 2 10

    • (1)

      Kare placimy placac skladki na NFZ

      • 2 0

      • Składka nie jest karą. Jest opłatą za dostęp do karetki, specjalistycznych badań, skomplikowanych zabiegów i operacji - tego wszystkiego, czego prywatne ubezpieczenia nie pokrywają.

        • 0 0

  • Przeważnie nie można dodzwonić się do przychodni w celu odwołania wizyty, a nie wszyscy korzystają z maili na przykład

    • 12 0

  • Dwa razy musiałam odwołać wizytę

    Za jednym razem bez problemu zadzwoniłam i odwołałam za drugim razem próbowałam kilka razy się dodzwonić ale nie udało się.

    • 13 2

  • Liczą umarłych i obłożnie chorych.

    • 6 0

  • Proste rozwiązanie (18)

    Wystarczy, że osoby pracujące w rejestracji będą dzwoniły kilka dni przed z potwierdzeniem a w razie braku kontaktu wystarczy zadzwonić do osoby z listy rezerwowej. To chyba nic skomplikowanego.

    • 74 36

    • taaak, bo rejestracja nie ma się czym zajmować, tylko dzwonieniem do pacjentów. (13)

      Proste rozwiązanie, to powiadom rejestracje, że Cię nie będzie. Pomyśl o innych, aby mogli skorzystać.

      • 52 8

      • Nie odbierajo.

        • 31 3

      • (7)

        A czym ma sie zajmowac rejestracja? Chyba wlasnie ustalaniem grafiku

        • 17 4

        • znasz widzę temat (4)

          osoba umówiona na wizytę powinna być zobowiązana do odwołania wizyty, jesli nie może z niej skorzystać, skoro jest system który przypomina o wizycie kilka dni przed, to pacjent ma obowiązek albo z niej skorzystać albo odwołać i po temacie.
          Rejestracja ustaliła grafik, masz przyjść na wizytę i tyle. potem dziwicie się, że kolejki po kilka miesięcy lub lat.
          Każdemu może zdarzyć się coś po drodze, że na wizytę nie przyjdzie, ale ludzie siedzą nosami w telefonach 24h na dobę, ale jak już trzeba odwołać wizytę to nagle brak możliwości i milion tłumaczeń

          • 13 5

          • (2)

            Jeśli pacjent nie ma możliwości odwołania wizyty /czyli nikt nie odbiera, ciągle zajęte itd./ to nie odwołuje. Ciężko zrozumieć??? Dzień przed wizytą przychodzi sms przypominający o wizycie u lekarza. Super. jest tam info, że w razie odwołania zadzwoń. I to jest ten problem, że ktoś MUSI odebrać ode mnie ten telefon.

            • 21 3

            • (1)

              Nie, nie musi - co za problem wysłać maila? Albo sms (można w niektórych przychodniach).

              • 2 8

              • Musi

                • 0 0

          • a co gdy próbujesz pół dnia odwołać wizytę i nikt nie odbiera???

            miałam tak z okulistą i to prywatnym! To jest problem ogólny wszelkich rejestracji najpierw dzwonisz doi upadłego żeby cię zarejestrować, a potem jeśli jesteś odpowiedzialna i nie chcesz blokować terminu dzwonisz drugie pół dnia żeby anulować.
            Czy to jest normalne?

            • 17 0

        • Rejestracja to rejesturuje na wizyty wg grafiku ustalonego przez koordynatora lekarzy

          albo inna osobe odpowiedzialna za to. bedzie zaraz tak, że rejestracja bedzie leczyć pacjentów bo ktoś stwierdzi, że też powinni sie tm zjamowac

          • 2 0

        • Na SMS z NF Z mogę tylko potwierdzić. Nie ma opcji odwołaj

          • 4 0

      • Jakoś w prywatnych placowkach przychodzi sms i masz potwierdzic. (3)

        Jak nie potwierdzisz to często dzwonią się dopytać. Można?

        • 15 3

        • Uwolnić rynek POZ i po problemie

          Bo tam pieniądze idą za pacjentem. A w NFZ pieniądze pobierają z góry i to pod przymusem. Potem kłopoty , jak za komuny, o których normalny świat nie słyszał

          • 4 1

        • Tylko 65% reaguje na smsy, aby potwierdzić lub odwołać wizytę. Z tych 35% część przychodzi lub nie. Więc, to jednak kwestia pacjenta

          • 4 0

        • i tak powinno być w NFZ

          wtedy można pomyśleć o nakładaniu na "zapominalskich" pacjentów jakiś opłat z tego tytułu, że nie odwołał wizyty. A w sytuacji gdy trzeba pół dnia spędzić aby dodzwonić się do placówki medycznej, to najcierpliwszy pacjent wymięka

          • 4 0

    • Nie ma obowiązku odbierania telefonów od Rejestracji, więc nie ma możliwości anulowania wizyty w razie braku kontaktu. Pacjent ma obowiązek odwołąć wizytę. Za nieodwołaną powinien zostać obciążony finansowo.

      • 7 1

    • one nie mają czasu aby do kibla wyjść

      człowieku, ogarnij się. Musiałby być dodatkowy etat dla telemarketera.

      • 5 1

    • (1)

      Nawet jeśliby rejestracja dzwoni z przypomnieniem to pacjent potwierdza, a na wizytę i tak nie przychodzi

      • 1 0

      • ...

        wiele razy już się tak zdarzyło. Pacjent nie odwołuje wizyty, rejestracja dzwoni w dniu badania dopytać czy jest w drodze, bo wszyscy na niego czekają, a on zdziwiony. Czasem miejsce na 1 godzinne badanie przepada. Codzienność.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

Ratuję, bo kocham i potrzebuję

warsztaty

Rola osoby towarzyszącej w porodzie warsztaty dla mamy i taty

warsztaty, konsultacje

Najczęściej czytane