Niepełnosprawni pasażerowie SKM, oczekując na przyjazd kolejki, mogą korzystać ze specjalnie wyznaczonej ławki na przystanku na Zaspie. Podobne rozwiązanie pojawi się na kolejnych peronach przewoźnika z Trójmiasta, a także na przystankach zarządzanych przez PKP PLK, a po zakończeniu budowy również na PKM.
nie, nie jestem upoważniony(a), by je zajmować
16%
nie, ale widzę, że wiele osób je zajmuje bez upoważnienia
15%
tak, ale gdy podróżuje niewiele osób, nikt nie będzie miał mi za złe
48%
tak, bywa, że jestem zmęczony(a), nie mam siły stać
15%
tak, bo jestem niepełnosprawny(a)
6%
Od kilku dni pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście mogą dostrzec na przystanku Gdańsk
Zaspa ławkę, przed którą wymalowany jest piktogram osoby niepełnosprawnej. Element małej architektury jest miejscem, gdzie podczas oczekiwania na pociąg, teraz mogą odpocząć i usiąść swobodnie niepełnosprawni. To też sygnał dla pozostałych, że nie należy tam siadać, a w razie potrzeby ustąpić miejsca inwalidzie.
-
Ławka oznaczona piktogramem na przystanku Gdańsk Zaspa to pierwsze tego typu oznakowanie miejsca dla inwalidów na naszej linii. Docelowo planujemy wykonać na każdym przystanku tego typu oznaczenie - mówi
Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Władze SKM w Trójmieście podkreślają, że z realizacją przedsięwzięcia, które powinno ułatwić podróż koleją osobom niepełnosprawnym, powinny uporać się do lata tego roku.
Wybór ławek dla osób niepełnosprawnych nie jest przypadkowy. -
Do wymalowania piktogramu inwalidy wybieramy te ławki, przy których zatrzymują się pociągi. Zależy nam, by osoba niepełnosprawna nie była zmuszona pokonywać długiej drogi do drzwi składu - wyjaśnia Głuszek.
Spółka SKM jako jeden z pierwszych przewoźników w Polsce, który wprowadził piktogramy inwalidy przed ławkami, od kilku miesięcy zabiegał w Urzędzie Transportu Kolejowego w Warszawie o zgodę na zastosowanie m.in. wspomnianych udogodnień dla inwalidów. Pod koniec marca tego roku wreszcie urząd wydał rekomendacje dla przewoźników oraz zarządców dworców kolejowych w sprawie obsługi osób niepełnosprawnych, co dało zielone światło do oznaczenia ławek z myślą o niepełnosprawnych w Trójmieście.
Stąd też piktogramy przed ławkami w najbliższych miesiącach powinny pojawić się nie tylko peronach kolei stricte miejskiej. Wymalowany nimi ma być także teren wokół ławek na peronach pociągów dalekobieżnych w Trójmieście.
Intencją prezesa UTK jest potrzeba niezwłocznego wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań, spełniających oczekiwania pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się. W myśl obowiązujących przepisów unijnych powinni oni podlegać szczególnej ochronie, kolejarzom nie wolno dyskryminować dostępu niepełnosprawnych do korzystania z usług przewoźników kolejowych.
Wszystkie rekomendacje można pobrać ze strony UTK (PDF).
Również budowana obecnie 18-kilometrowa Pomorska
Kolej Metropolitalna, która połączy dwoma torami Wrzeszcz z Osową, ma zapewniać dostęp do taboru osobom niepełnosprawnym.
-
Na pewno wprowadzimy szereg udogodnień dla osób z ograniczeniami ruchowymi, ale na tę chwilę trudno nam powiedzieć, jak będą one wyglądały. Koncentrujemy się obecnie na budowie linii. Na wprowadzenie udogodnień dla inwalidów jest jeszcze trochę za wcześnie - mówi
Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa - PKM S.A., która jest inwestorem przedsięwzięcia wartego 716 mln zł.