• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Leczenie w czasie pandemii. Jak pracują przychodnie?

Piotr Kallalas
5 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lekarze pracują z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Lekarze pracują z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Teleporady to zło konieczne wywołane przez epidemię czy użyteczny i nowoczesny element opieki medycznej? Sprawdziliśmy, jak sytuacja z przyjmowaniem pacjentów wygląda w trójmiejskich przychodniach.



Jak oceniasz funkcjonowanie teleporad w przychodniach?

Wyszczepienie personelu i pracowników ośrodków zdrowia sprawia, że w placówkach medycznych można pracować bezpieczniej. Nie są one już w tak dużym stopniu narażone na pojawienie się ognisk koronawirusa.

- Wpływ szczepień przeciw COVID-19 na zachorowania lekarzy. Od początku grudnia spadek z dziennego poziomu powyżej 200 do 10. Tutaj nie widać trzeciej fali - zakomunikował w ostatnich dniach minister zdrowia Adam Niedzielski, prezentując dane dotyczące zachorowalności wśród personelu medycznego.

Koronawirus w Trójmieście: wszystkie informacje



Widać to także po większej dostępności do opieki zdrowotnej. Teleporady prawdopodobnie na stałe weszły już do polskiego systemu opieki medycznej, jednak decyzja o konsultacji w gabinecie jest coraz bardziej zależna od objawów, z jakimi przychodzi chory.

- W przypadku Podstawowej Opieki Zdrowotnej w tym poradni dziecięcej - teleporady i wizyty osobiste są prowadzone w zależności od stanu zdrowia pacjenta. Lekarz w trakcie rozmowy telefonicznej decyduje o formie konsultacji. Bilanse i szczepienia w poradni dziecięcej oczywiście są osobiste - podkreśla Magdalena Majchrzak-Mendel, dyrektor zarządzający w Gdańskim Centrum Zdrowia.
Czytaj też: Lekarz POZ nie chce cię przyjąć osobiście? Możesz go zmienić

Niektóre przychodnie mówią wprost - to od pacjenta zależy tryb konsultacji.

- Od połowy maja 2020 r. generalnie pacjent wybiera, czy woli teleporadę, czy poradę osobistą, tylko w przypadku pacjentów podejrzanych o COVID-19 lub z rozpoznanym COVID-19 preferujemy teleporady, podczas których zlecany jest test lub ustalane leczenie. W szczególnych przypadkach tacy pacjenci są również przyjmowani osobiście. Obecnie w terminarzu mamy zaplanowane ok. 2/3 miejsc na porady osobiste i 1/3 miejsc na teleporady - informuje Mikołaj Ruciński dyrektor ds. Lecznictwa i Świadczeń w Nadmorskim Centrum Medycznym sp. z o.o.

Lekarskie wizyty domowe w Trójmieście


"Teleporady u specjalistów stanowią kilka procent wykonanych porad"



W przypadku Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej konsultacje w trybie zdalnym są stosunkowo rzadkie. Pierwsze wizyty z racji swojej specyfiki prawie zawsze mają miejsce w przychodni. Dopiero kolejne konsultacje mogą, ale nie muszą, mieć charakter telefoniczny.

- Lekarze specjaliści przyjmują (też od maja) głównie osobiście. Stosunkowo niewiele porad kontrolnych, najczęściej dotyczących omówienia wyniku lub weryfikacji leczenia, odbywa się przez telefon, ale teleporady są udzielane tylko na wyraźne życzenie pacjenta. Teleporady u specjalistów stanowią kilka procent wykonanych porad - wylicza Mikołaj Ruciński.
Oczywiście cały czas pozostaje furtka do wykonania zdalnej konsultacji. Demonizowane teleporad dla wielu osób jest o tyle niezrozumiałe, że telefon do przychodni w wielu przypadkach stanowi łatwy sposób na wypisanie leków przy przewlekłych schorzeniach czy omówienie wyników laboratoryjnych.

- Szczerze mówiąc, to w stosunkowo niegroźnych sprawach łatwiej jest mi zadzwonić, niż wozić dzieciaki do przychodni. Nie muszę się też bać, czy czegoś nie złapiemy w przychodni - mówi pani Ania, matka dwójki dzieci.
Nie brakuje jednak krytycznych głosów. Pacjenci najczęściej narzekają na problemy z dodzwonieniem się do przychodni.

- W ubiegłym tygodniu spędziłem dwie godziny na telefonie. Finalnie przerwało sygnał i musiałem dzwonić ponownie. W momencie pilnej potrzeby, a zwłaszcza w obliczu stresu o najbliższych, takie sytuacje są podwójnie irytujące - mówi pan Michał, pacjent jednej z gdańskich przychodni.

Interniści w Trójmieście


Ograniczanie ryzyka



Obecna sytuacja epidemiologiczna nie pozwala jednak na całkowite rozprężenie. Środki dezynfekcyjne czy wszystkie inne zabezpieczenia mają przede wszystkim ograniczyć ryzyko transmisji wirusa, jednak nie dają całkowitej gwarancji. Dlatego wszyscy bezwzględnie powinni stosować się do przepisów sanitarnych - zwłaszcza w miejscach, do których przychodzą osoby chore.

- Personel jest szczepiony i generalnie przyjmujemy, że nie jest zagrożony poważnym zachorowaniem na COVID-19, jednak pewne obawy może budzić ryzyko przenoszenia zakażenia między pacjentami oczekującymi na poradę lub badanie. Jeśli jednak pacjenci zachowują dystans, mają prawidłowo założone maseczki i odkażają ręce, to ryzyko przeniesienia zakażenia istotnie maleje - mówi Mikołaj Ruciński.
Podobny reżim sanitarny panuje w przypadku przychodni i ośrodków stomatologicznych. Pacjenci są zobowiązani wypełnić specjalną ankietę i poddać się mierzeniu temperatury. Oczywiście chory do gabinetu musi wejść w maseczce ochronnej.

- Z bólem, w nagłych przypadkach pacjent jest przyjmowany w dniu zgłoszenia się. Przyjmujemy od poniedziałku do czwartku w godzinach 8:00 - 18:00, a w piątki w godzinach 8:00 - 13:30. Nie udzielamy świadczeń nocnej i świątecznej opieki. Nocna i świąteczna opieka jest świadczona w Poradni Stomatologicznej Gdańsk-Żabianka przy ul. Górskiego - informuje dr n. med. Mirosława Pellowska-Piontek, prezes zarządu Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego GUMed i dodaje: - Czas oczekiwania na wizytę wynosi od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od rodzaju poradni. Niestety spory odsetek pacjentów umówionych nie przychodzi i wtedy, gdy pacjent ma szczęście, może zostać przyjęty nawet tego samego dnia, w miejsce pacjenta, który nie przyszedł.
Warto podkreślić, że na stronie gdańskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia znajdują się listy otwartych placówek POZ oraz przychodni specjalistycznych.

Resort zdrowia pracuje nad ograniczeniem teleporad



Przypomnijmy, że Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało pojawienie się nowelizacji, która miałaby ograniczać stosowanie teleporad w przypadku seniorów i najmłodszych dzieci.

Dokument miał zacząć obowiązywać od marca, jednak cały czas czekamy na ogłoszenie zmian. Z nieoficjalnych informacji wynika, że po konsultacjach społecznych projekt ma zostać nieco zmodyfikowany. Prawdopodobnie pozostanie jednak zapis dotyczący obowiązku badania podczas bezpośredniej wizyty pacjentów do 6. roku życia.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • Morena

    Przychodnia morena - dodzwonienie sie graniczy z cudem .Zrobili infolinie kilka lat temu to teraz nabijamy sobie rachunki dzwoniąc i czekając na odebranie telefonu .Czesto przerywane jest oczekiwanie .Skandaliczne .Na teleporade czekałam 7 dni i uważam ze to chore .Gdzie idą moje składki zdrowotne ?

    • 2 0

  • Przychodnie w czasi e"pandemii"

    Lekarze którzy chowaja sie przed pacjentami są tyle warci co kapitan ,który pierwszy ucieka z tonacego okretu......

    • 6 0

  • Mam pytanie (1)

    w mojej przychodni, aby dostać się na wizytę do stomatologa wymagany jest negatywny test na covid. Czy u Was w przychodniach jest tak samo? Czy mają prawo wymagać testu?

    • 6 3

    • Znam osobę....

      Która we własnej przychodni na nfz miała nawet usuwany ząb, ludzie normalnie umawiani - nie potrzeba testu. Chyba wymysł placówki. Jakiś czas temu zetknęłam się również z placówką (nie nasze woj.) - oczekiwano testu przy rtg. Osoba poszła do innej pl oczywiście bo na cito potrzebowała rtg. Jak dla mnie wymysł placówki. Teoretycznie sam wywiad corona wystarczy. Chociaż nieķtore pl nawet o to nie pytają bo jak ktoś chce to ściemni lub może nie wiedzieć, że ma.

      • 4 0

  • Pacjent (1)

    ....dajcie rozkaz odbierania telefonu w POZ albo zlikwidujcie telefony co mi z teleporady jak zarejestrować się chce to muszę dojechać do przychodni bo żadna Paniusia w rejestracji nie odbierze telefonu nie mają czasu bo dzielą się ploteczkami

    • 27 5

    • Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma :) zapraszam do pracy na recepcji, skoro jest tam tak super!

      • 1 3

  • Teleporada (1)

    Lekarz nie chce widzieć pacjenta bo tak jest dla niego komfortowo. Ale komfort mija gdy wychodzi z pracy i idzie zrobić zakupy do sklepu, piekarni itp. gdzie spotyka pacjenta , którego przed chwilą nie chciał widzieć. Paranoja.
    To środowisko nigdy nie będzie chciało wrócić do normalności.

    • 24 2

    • Ale sie rozmarzyłeś - on nie widzi w sklepie żadnego pacjenta

      • 2 0

  • Poradnia kardiologiczna UCK - nikt nie odbiera telefonów od kilku tygodni

    dotyczy to wszystkich numerów wylistowanych na stronie UCK

    • 8 0

  • Tylko mi pasują? (1)

    Korzystam z teleporad sporadycznie i nigdy nie było żadnego problemu.Po co mam iść na wizytę jeśli chodzi o przedłużenie recepty?Badania kontrolne?

    • 5 1

    • Zgadzam, się, w takim przypadku rzeczywiście teleporada jest spoko, sama korzystam i się cieszę, ze jest taka opcja

      ale gdy pacjent sam nie do końca wie, co mu dolega, ma jakieś nowe objawy itp. opcją nr 1 powinna być osobista wizyta w przychodni.

      • 2 0

  • Poradnia Psychologiczna w Gdyni

    Rejestracja tylko telefoniczna, ale telefonu nikt nigdy nie odbiera... to jest sposób na pacjentów.

    • 10 0

  • (2)

    Teleporada ponad tydzień temu. Skierowanie na badanie krwi i rtg. Następnego dnia wykonane. I czekanie. Za 3 dni miała pani Doktor oddzwonić, zapoznawszy się z wynikami i... Cisza!. Czekam od tygodnia na telefon.

    • 9 1

    • (1)

      Ty nie czekaj tylko sam dzwoń bo usłyszysz , że pani ,,dochtór" ma takich pacjentów 100 i nie ma pamięci do wszystkich, co komu obiecała, i że ma dzwonić do kogoś tam..

      • 2 0

      • albo, że dzwoniła, ale nikt nie odbierał...

        Zawsze trzeba samemu pilnować swoich spraw. Nikt za ciebie nie pomyśli o twoim zdrowiu.

        • 0 1

  • online (1)

    ginekolog przez telefon:)))

    • 8 0

    • zawsze można zrobić foto ;)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Maj w Sercu Mamy 2024 - rozwojowy festiwal łączący pokolenia (2 opinie)

(2 opinie)
festyn, warsztaty, spotkanie, joga

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

III Ogólnapolska Konferencja Samoświadomość i komunikAACja a TZW. zachowania trudne

konferencja

Najczęściej czytane