• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Leczenie w czasie pandemii. Jak pracują przychodnie?

Piotr Kallalas
5 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lekarze pracują z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Lekarze pracują z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Teleporady to zło konieczne wywołane przez epidemię czy użyteczny i nowoczesny element opieki medycznej? Sprawdziliśmy, jak sytuacja z przyjmowaniem pacjentów wygląda w trójmiejskich przychodniach.



Jak oceniasz funkcjonowanie teleporad w przychodniach?

Wyszczepienie personelu i pracowników ośrodków zdrowia sprawia, że w placówkach medycznych można pracować bezpieczniej. Nie są one już w tak dużym stopniu narażone na pojawienie się ognisk koronawirusa.

- Wpływ szczepień przeciw COVID-19 na zachorowania lekarzy. Od początku grudnia spadek z dziennego poziomu powyżej 200 do 10. Tutaj nie widać trzeciej fali - zakomunikował w ostatnich dniach minister zdrowia Adam Niedzielski, prezentując dane dotyczące zachorowalności wśród personelu medycznego.

Koronawirus w Trójmieście: wszystkie informacje



Widać to także po większej dostępności do opieki zdrowotnej. Teleporady prawdopodobnie na stałe weszły już do polskiego systemu opieki medycznej, jednak decyzja o konsultacji w gabinecie jest coraz bardziej zależna od objawów, z jakimi przychodzi chory.

- W przypadku Podstawowej Opieki Zdrowotnej w tym poradni dziecięcej - teleporady i wizyty osobiste są prowadzone w zależności od stanu zdrowia pacjenta. Lekarz w trakcie rozmowy telefonicznej decyduje o formie konsultacji. Bilanse i szczepienia w poradni dziecięcej oczywiście są osobiste - podkreśla Magdalena Majchrzak-Mendel, dyrektor zarządzający w Gdańskim Centrum Zdrowia.
Czytaj też: Lekarz POZ nie chce cię przyjąć osobiście? Możesz go zmienić

Niektóre przychodnie mówią wprost - to od pacjenta zależy tryb konsultacji.

- Od połowy maja 2020 r. generalnie pacjent wybiera, czy woli teleporadę, czy poradę osobistą, tylko w przypadku pacjentów podejrzanych o COVID-19 lub z rozpoznanym COVID-19 preferujemy teleporady, podczas których zlecany jest test lub ustalane leczenie. W szczególnych przypadkach tacy pacjenci są również przyjmowani osobiście. Obecnie w terminarzu mamy zaplanowane ok. 2/3 miejsc na porady osobiste i 1/3 miejsc na teleporady - informuje Mikołaj Ruciński dyrektor ds. Lecznictwa i Świadczeń w Nadmorskim Centrum Medycznym sp. z o.o.

Lekarskie wizyty domowe w Trójmieście


"Teleporady u specjalistów stanowią kilka procent wykonanych porad"



W przypadku Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej konsultacje w trybie zdalnym są stosunkowo rzadkie. Pierwsze wizyty z racji swojej specyfiki prawie zawsze mają miejsce w przychodni. Dopiero kolejne konsultacje mogą, ale nie muszą, mieć charakter telefoniczny.

- Lekarze specjaliści przyjmują (też od maja) głównie osobiście. Stosunkowo niewiele porad kontrolnych, najczęściej dotyczących omówienia wyniku lub weryfikacji leczenia, odbywa się przez telefon, ale teleporady są udzielane tylko na wyraźne życzenie pacjenta. Teleporady u specjalistów stanowią kilka procent wykonanych porad - wylicza Mikołaj Ruciński.
Oczywiście cały czas pozostaje furtka do wykonania zdalnej konsultacji. Demonizowane teleporad dla wielu osób jest o tyle niezrozumiałe, że telefon do przychodni w wielu przypadkach stanowi łatwy sposób na wypisanie leków przy przewlekłych schorzeniach czy omówienie wyników laboratoryjnych.

- Szczerze mówiąc, to w stosunkowo niegroźnych sprawach łatwiej jest mi zadzwonić, niż wozić dzieciaki do przychodni. Nie muszę się też bać, czy czegoś nie złapiemy w przychodni - mówi pani Ania, matka dwójki dzieci.
Nie brakuje jednak krytycznych głosów. Pacjenci najczęściej narzekają na problemy z dodzwonieniem się do przychodni.

- W ubiegłym tygodniu spędziłem dwie godziny na telefonie. Finalnie przerwało sygnał i musiałem dzwonić ponownie. W momencie pilnej potrzeby, a zwłaszcza w obliczu stresu o najbliższych, takie sytuacje są podwójnie irytujące - mówi pan Michał, pacjent jednej z gdańskich przychodni.

Interniści w Trójmieście


Ograniczanie ryzyka



Obecna sytuacja epidemiologiczna nie pozwala jednak na całkowite rozprężenie. Środki dezynfekcyjne czy wszystkie inne zabezpieczenia mają przede wszystkim ograniczyć ryzyko transmisji wirusa, jednak nie dają całkowitej gwarancji. Dlatego wszyscy bezwzględnie powinni stosować się do przepisów sanitarnych - zwłaszcza w miejscach, do których przychodzą osoby chore.

- Personel jest szczepiony i generalnie przyjmujemy, że nie jest zagrożony poważnym zachorowaniem na COVID-19, jednak pewne obawy może budzić ryzyko przenoszenia zakażenia między pacjentami oczekującymi na poradę lub badanie. Jeśli jednak pacjenci zachowują dystans, mają prawidłowo założone maseczki i odkażają ręce, to ryzyko przeniesienia zakażenia istotnie maleje - mówi Mikołaj Ruciński.
Podobny reżim sanitarny panuje w przypadku przychodni i ośrodków stomatologicznych. Pacjenci są zobowiązani wypełnić specjalną ankietę i poddać się mierzeniu temperatury. Oczywiście chory do gabinetu musi wejść w maseczce ochronnej.

- Z bólem, w nagłych przypadkach pacjent jest przyjmowany w dniu zgłoszenia się. Przyjmujemy od poniedziałku do czwartku w godzinach 8:00 - 18:00, a w piątki w godzinach 8:00 - 13:30. Nie udzielamy świadczeń nocnej i świątecznej opieki. Nocna i świąteczna opieka jest świadczona w Poradni Stomatologicznej Gdańsk-Żabianka przy ul. Górskiego - informuje dr n. med. Mirosława Pellowska-Piontek, prezes zarządu Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego GUMed i dodaje: - Czas oczekiwania na wizytę wynosi od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od rodzaju poradni. Niestety spory odsetek pacjentów umówionych nie przychodzi i wtedy, gdy pacjent ma szczęście, może zostać przyjęty nawet tego samego dnia, w miejsce pacjenta, który nie przyszedł.
Warto podkreślić, że na stronie gdańskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia znajdują się listy otwartych placówek POZ oraz przychodni specjalistycznych.

Resort zdrowia pracuje nad ograniczeniem teleporad



Przypomnijmy, że Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało pojawienie się nowelizacji, która miałaby ograniczać stosowanie teleporad w przypadku seniorów i najmłodszych dzieci.

Dokument miał zacząć obowiązywać od marca, jednak cały czas czekamy na ogłoszenie zmian. Z nieoficjalnych informacji wynika, że po konsultacjach społecznych projekt ma zostać nieco zmodyfikowany. Prawdopodobnie pozostanie jednak zapis dotyczący obowiązku badania podczas bezpośredniej wizyty pacjentów do 6. roku życia.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • uchu, nie wiedziałam, że teleporada jest na życzenie pacjenta...

    u mnie w POZ od roku słyszę tylko w rejestracji: proszę napisać maila do lekarza, lekarz zadzwoni o tej i o tej godzinie, ani mru mru o tym, że mogę przyjść osobiście... Generalnie mi to nie przeszkadza, ale też nie mam żadnej sytuacji, gdzie diagnoza jest kluczowa, same "stare" schorzenia i kolejne recepty. Warto byłoby chyba informować pacjentów, że to oni mogą dokonać wyboru sposobu porady. Dla wielu (np. dla mnie) teleporada to ułatwienie, ale wielu pewnie wolałoby zobaczyć się z lekarzem w 4 oczy.

    • 4 0

  • A to pracuja?

    Bo z doswiadczenia wuem ze lekarze sie pochowali jak szczury a jak juz sie doatanie czlowiek i prz3jdzie kolo cerbera puelegniaty to siedzi 3 m od lekarza jak tredowaty. Dziwne tylko ze pi sklepach lataja jak wsciekle psy tylko pacjentow sie boja. Chyba juz nie skladaja przysiegi. Moze na jana pawla bo na pewno nie hipokratesa

    • 7 3

  • Teleporada (4)

    Nie prawdą jest że pacjent ma wybór czy teleporada czy osobiście. W przychodni ul Aksamitna Gdańsk jest tylko teleporada , nie ważne co dolega. Jak można zbadać pacjenta przez telefon? To jest chore. Czemu jak się pójdzie prywatnie do lekarza to przyjmuje jeszcze rękę podana na do widzenia, bo za pieniądze nie boi się/ Poniewaz juz rok czasu zamknięta jest przychodnia powinni zwrócić nam składki.

    • 90 1

    • Prawdziwi lekarze jezdza do krajow zadzumionych, przebywaja wsrod chorych na cholere, ebole i jakos sie nie boja, a ci tzw. lekarze rodzinni boja sie. A specjalisci na NFZ przjmuja normalnie i jakos sie nie boja

      • 6 1

    • Podpisuje sie pod tym, jak najbardziej jestem "za"

      • 2 0

    • (1)

      To nie jest kwestia pieniędzy. O sposobie działania placówki medycznej decyduje kierownik placówki a nie przyjmujący lekarz. W przychodni muszę pracować tak jak zdecyduje kierownik przychodni. Natomiast w ramach mojej Prywatnej Praktyki Specjalistycznejtylko ja decyduję o sposobie przyjęcia Pacjentów. Czy kiedyś to do was dotrze?Bo już nie wiem jak tłumaczyć....

      • 11 10

      • A wy tacy potulni?

        Jakaś etyka, coś, gdzieś? Może coś dotrze!

        • 15 1

  • pracuja? to jest naduzycie!!!!!! zabieraja nam podatki zdrowotne x 2, chorobowe a tak naprawde to jest oplata na telefony, wielu lekarzy pracuje w domu, rozmawialam z lekarzem z przychodni, chodzilo o nowa recepte, zgodnie z zaleceniem specjalisty zostaly mi zmienione leki, zanioslam to zalecenie do przychodni rejonowej a podczas rozmowy z lekarzem powiedzialam o tym, okazalo sie, ze lekarz pracuje w domu i nie ma wgladu do mojej karty pacjenta

    • 6 2

  • Przychodnia na Wassowskiego (1)

    Tam to jest sztuka dopytać o coś osobiście!!! Panie w recepcji gdyby mogły to przez okno by "porad"udzielały bo one jak lekarz- a co się dzieje , a z jakim problemem.....dramat. Żeby uzyskać nawet teleporadę trzeba być "przesłuchanym"przez panie z rejestracji.

    • 23 2

    • Wstępny triaż prowadzą

      • 4 0

  • Mi pasują teleporady

    Przynajmniej zwolnienie bez problemu dostałem.

    • 7 1

  • "Resort zdrowia pracuje nad ograniczeniem teleporad"
    a trzeba było wprowadzać

    • 1 1

  • Jak pracują? - do d**y :D jeśli to w ogóle można nazwać pracą....

    • 15 2

  • Pacjentka (1)

    To samo dotyczy przychodnia Jesionowa we Wrzeszczu. Nie można się dostać do lekarza. Rejestratorki jak wyrocznia, zbywają pacjentów. Na teleporade czekałam około tygodnia, w wyznaczonym dniu i godzinie dzwoniłam do rejestracji kilkakrotnie, żeby porozmawiać z lekarzem ale rejestratorka uznała, ze lekarz zajęta i zbywała kilkakrotnie.. żeby dzwonić to za 20 to za 15 minut. W końcu doczekałam się wieczorem, ze lekarka oddzwoniła po 18-ej. Szkoda słów... żenada.... po co te terminy i godziny, skoro do niczego nie służą...

    • 18 2

    • Przychodnia na Żabiance, Gdyńska 1... ==> 2 tygodnie - oczekiwanie na lekarza pierwszego kontaktu...

      • 1 1

  • Nie chodzić

    Do cyrkowców i tyle. Każdy wie, że lecą na kasę. Najbardziej spatologizowana grupa zawodowa w Polsce.

    • 15 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Szkoła Szczepień

spotkanie

Maj w Sercu Mamy 2024 - rozwojowy festiwal łączący pokolenia (2 opinie)

(2 opinie)
festyn, warsztaty, spotkanie, joga

Rola osoby towarzyszącej w porodzie warsztaty dla mamy i taty

warsztaty, konsultacje

Najczęściej czytane