- 1 Brak znieczulenia, odsyłanie pacjentek. Jakie są problemy porodówek? (91 opinii)
- 2 Pogrzeby, które chcemy zapomnieć (108 opinii)
- 3 Odra wraca? Do kwietnia więcej przypadków niż w całym ubiegłym roku (104 opinie)
- 4 Zmiany skórne i świąd? To może być AZS (9 opinii)
- 5 Polski medyk na ukraińskim froncie. "Jeżeli znajdziemy się w niewoli, czeka nas tylko śmierć" (126 opinii)
- 6 Lekarze z Gdańska z pierwszą w kraju robotyczną operacją przepukliny (8 opinii)
Dane 2 mln pacjentów z Pomorza trafią do Centrum Medycyny Cyfrowej
Lekarze i naukowcy z gdańskiego ośrodka medycznego zyskają nowe narzędzie, które pozwoli im w każdej chwili sięgać do wyników badań ponad 2 mln pacjentów z Pomorza. Zebranie danych w jednym miejscu ma przyczynić się do rozwoju badań naukowych i zwiększenia dostępności do badań klinicznych.
- Jest to nowa szansa dla uczelni i wielu ośrodków uniwersyteckich w Polsce. Chcemy efektywnie zacząć wykorzystywać dane kliniczne do prowadzenia badań naukowych i potencjalnie w przyszłości wykorzystywać je w dydaktyce w badaniach klinicznych. Centrum Medycyny Cyfrowej będzie koncentrowało się w tzw. hurtowni danych, gdzie zostaną zgromadzone ustrukturyzowane dane obrazowe, tekstowe, ale również dane genetyczne pochodzące z sekwencjonowania realizowanego w Biobanku - tłumaczy Wojciech Kiedrowski, wicekanclerz ds. cyfryzacji i procesów w GUMed.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Szukasz mieszkania do 80 m kw.?
"Dzisiaj dane stanowią największą wartość"
Obecnie ośrodek jest na etapie procedowania umowy. Rozwiązania informatyczne umożliwiające udostępnianie i przetwarzanie danych mają powstać w ciągu 1,5 roku.
- Dzisiaj dane stanowią największą wartość. Bez rzetelnych danych nie jesteśmy w stanie zrobić żadnego postępu czy innowacji. Dzięki temu, że będziemy mieć dużo danych i to zarówno w kontekście pojedynczej jednostki chorobowej, jak i wielochorobowości, bo musimy pamiętać, że w tej chwili rzadko tak jest, że pacjent choruje na jedno schorzenie, będziemy mogli efektywniej prowadzić badania naukowe czy rozwijać badania kliniczne - powiedziała prof. dr hab. Edyta Szurowska, prorektor ds. klinicznych.
Co politycy obiecują przed wyborami w kwestii służby zdrowia?
Naukowcy nawet 80 proc. czasu poświęcają na gromadzenie danych
Tym samym powstające centrum ma stanowić znaczące ułatwienie zarówno dla naukowców realizujących badania na uczelni, jak i lekarzy, którzy zyskają prosty dostęp do wyników pacjentów z wybranymi jednostkami chorobowymi. Zgromadzone informacje będą również poddawane analizom biostatystycznym oraz badaniom wykorzystującym algorytmy sztucznej inteligencji.
- Będzie możliwa analiza i rozpoznawanie konkretnych obiektów na obrazach, wychwytywanie zmian złośliwych i ocena złośliwości guza. Dzięki temu badania przesiewowe staną się bardziej realne i nie będzie już tego wąskiego gardła w postaci ograniczonej liczby lekarzy i sprzętu. Będziemy mogli na szerszą skalę podłączyć się również do sieci międzynarodowych badań, które są realizowane na uniwersytetach w innych krajach. Mając dobrze uporządkowane dane, staniemy się atrakcyjni - dodaje Wojciech Kiedrowski.
Szacuje się, że naukowcy w trakcie realizacji własnych badań poświęcają nawet 80 proc. na gromadzenie danych. Stworzenie Centrum ma całkowicie odwrócić te proporcje. W pierwszej kolejności dostęp do danych będą mieli lekarze Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, ale również wspomniani naukowcy macierzystego ośrodka badawczego. W przyszłości twórcy centrum chcieliby również współpracować z innymi jednostkami.
Miejsca
Opinie (47)
-
2023-10-12 08:49
Opinia wyróżniona
To jeszcze niech mi ktoś powie dlaczego nie wydać 100 baniek na jedno takie centrum w skali kraju, z którego mogliby korzystać naukowcy z całej Polski (zamiast "w przyszłości twórcy centrum chcieliby również współpracować z innymi jednostkami").
Taniej i więcej danych. win-win.- 15 4
-
2023-10-12 08:49
Opinia wyróżniona
Min. Cyfryzacji nie tylko z nazwy, działa dla dobra pacjentów. I tak trzymać! (5)
.
- 1 19
-
2023-10-13 09:57
Zgadzam się (1)
Min. Cyfryzacji zastało polską służbę zdrowia papierową, a zostawiło cyfrową
- 0 2
-
2023-10-13 11:35
nie mamy powodow do wstydu, w kwestii cyfryzacji nasze placowki medyczne sa obecnie kilka krokow przed niemieckimi
wiem co pisze bo znam sytuacje w Niemczech
- 1 3
-
2023-10-13 09:37
(2)
Tak,cieszymy sie z tego ogromnie. NIech licza ludzi ktorzy odeszli przez szc zypawy...
- 5 1
-
2023-10-13 09:46
ile Ty masz lat, chłopcze? (1)
.
- 0 7
-
2023-10-13 11:02
42 wiosny
- 3 0
Wszystkie opinie
-
2023-10-12 08:20
Bez komentarza (1)
na danych osobowych będą się uczyć lekarze. Takie dane to biznes bez granic.
- 15 3
-
2023-10-12 08:30
czytanie ze zrozumieniem trudna sztuka
Proszę raz jeszcze przeczytać artykuł, szczególnie polecam fragment "które ma gromadzić zanonimizowane wyniki badań pacjentów".
- 3 3
-
2023-10-12 08:49
Opinia wyróżniona
To jeszcze niech mi ktoś powie dlaczego nie wydać 100 baniek na jedno takie centrum w skali kraju, z którego mogliby korzystać naukowcy z całej Polski (zamiast "w przyszłości twórcy centrum chcieliby również współpracować z innymi jednostkami").
Taniej i więcej danych. win-win.- 15 4
-
2023-10-12 08:49
Opinia wyróżniona
Min. Cyfryzacji nie tylko z nazwy, działa dla dobra pacjentów. I tak trzymać! (5)
.
- 1 19
-
2023-10-13 09:37
(2)
Tak,cieszymy sie z tego ogromnie. NIech licza ludzi ktorzy odeszli przez szc zypawy...
- 5 1
-
2023-10-13 09:46
ile Ty masz lat, chłopcze? (1)
.
- 0 7
-
2023-10-13 11:02
42 wiosny
- 3 0
-
2023-10-13 09:57
Zgadzam się (1)
Min. Cyfryzacji zastało polską służbę zdrowia papierową, a zostawiło cyfrową
- 0 2
-
2023-10-13 11:35
nie mamy powodow do wstydu, w kwestii cyfryzacji nasze placowki medyczne sa obecnie kilka krokow przed niemieckimi
wiem co pisze bo znam sytuacje w Niemczech
- 1 3
-
2023-10-12 09:13
Teraz do rządowego centrum, potem rządowe centrum do światowego centrum (2)
A potem w aplikacjach mobilnych w regulaminie oprócz zgody na lokalizacje, dane marketingowe, dane płatności, odcisk palca, dane o korzystaniu z innych aplikacji - dojdzie zgoda na przetwarzanie danych medycznych. Nie chcesz? Ojoj najwyżej whatsappa nie zainstalujesz ani nawigacji nie odpalisz.
- 27 4
-
2023-10-12 12:39
I dlatego takie rzeczy powinien robić rząd, a nie Apple, Google i Facebook. (1)
- 3 0
-
2023-10-12 14:08
Nie bój żaby, rząd nie ma technologii by to robić skutecznie, odpowiednich partnerów już wymieniłeś.
Podobnie jak do mObywatela autoryzujesz się przez banki tak i tutaj znajdzie się ktoś trzeci
- 5 0
-
2023-10-12 09:26
Inna nazwa projektu "paszporty covidowe" ? (9)
Sam nie wiem co o tym sądzić. Centralizacja danych ma sowje plusy takie jak właśnie szybki dostęp w dowolnym miejscu do pełnej historii. Ale to co jest w pewnych przypadkach zbawieniem w innych może być nieszczęściem. Jedno to wyciek danych (tak, wiem że sa super chronione jak i każde inne bazy z których wyciekają od czasu do czasu dane wrażliwe), dwa to kiedyś moze decydentom przyjsć do głowy niezbyt prawe wykorzystanie tych danych i beą mieli już wszystko na tacy (to właśnie rozwiniecie projektu covidowego)
- 24 4
-
2023-10-12 10:08
Podstawa to umiejętne korzystanie z tego dobrodziejstwa (2)
Nóż może służyć człowiekowi ale też może zrobić wielką krzywdę. Bądźmy więc czujni
- 3 0
-
2023-10-12 10:47
można być czujnym ale jak coś się stanie to i tak będziemy mądrzy po szkodzie (1)
- 5 2
-
2023-10-13 11:25
Trzeba czuwać, bo licho nie śpi, dobrodziejstwa to zachęty dla diabłów wszelakich
- 1 0
-
2023-10-12 12:49
Dedcydenci i tak mają wszystko jak ich najdzie ochota. (3)
Co za problem wysłać ludzi z ABW do kilku przychodni, pozbierać papierki?
A tak, przynajmniej mamy zysk dla pacjenta.- 3 0
-
2023-10-12 13:49
tylko po co im ułatwiać pracę? (1)
- 4 0
-
2023-10-12 13:56
Typowy Polak.
Co prawda ja mogę wykorkować, bo lekarz nie ma danych medycznych, ale przynajmniej służby mają minimalnie trudniejszą pracę...
- 3 5
-
2023-10-13 11:26
Wysłać ludzi z ABW po parę BMW? Można? Chyba można :D
- 0 0
-
2023-10-12 20:30
Eksperymenty medyczne
Paszporty covidowe (tzw. szczepionki czyli eksperymentalne preparaty genowe) okazały się fiaskiem! Nie chroniły i nie zabezpieczały przed chorobą, przenoszeniem, zakażaniem innych czy śmiercią. Wręcz w bardzo wielu przypadkach obniżały odporność (czy tak miało być?) a stały się narzędziem kontroli i segregacji rodem z II wojny światowej. Dlaczego nieszczepieni, mimo że zdecydowana większość w ogóle nie chorowała, bo ma świetną naturalną odporność, nie mogła wejść do kina czy restauracji, nawet nie chcę zrozumieć. Ale podstaw medycznych to, to nie miało. A co nam przyniosły te paszporty? Masę komplikacji zdrowotnych czy zespól nagłej śmierci. Także nie, żadnych badań klinicznych z moim udziałem
- 2 0
-
2023-10-13 11:06
Właśnie, a na paszport covidowy to da się jeszcze gdzieś pojechać?
- 0 0
-
2023-10-12 11:12
ech (2)
Ile mi zapłacą za przetwarzanie moich danych bez mojej zgody?
- 9 4
-
2023-10-12 11:30
czytaj ze zrozumieniem
.
- 3 3
-
2023-10-16 12:23
Nic
- 0 0
-
2023-10-12 11:42
Wszystkie dane są na izraelskich serwerach
- 7 1
-
2023-10-12 15:07
Plan masoński działa znakomicie a ciemnota z uśmiechem na buźkach łyka wszystko .
- 13 2
-
2023-10-12 15:50
(1)
Panie K serio to takie dobre że te dane będą bez zgody ludzi gdzieś gromadzone i po coś używane o czym osoby będące obiektem tego gromadzenia danych nie będą miały świadomości. Mam iść do lekarza mu zaufać a potem moje dane medyczne ma mieć jakieś google albo coś? Czy jakieś korporacje ubezpieczeniowe?Dla mnie to nowa forma obleśnego totalitaryzmu gdzie z człowieka robi się totalny przedmiot rzecz
- 16 2
-
2023-10-12 16:05
Nic nie zrozumiałeś, ale opinię musisz wygłosić?
- 1 6
-
2023-10-12 17:51
No i spoko. Niech jeszcze "zatrudnią" sztuczną inteligencję do przetwarzania danych.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.