- 1 Pacjent z sercem po prawej stronie dostał rozrusznik (10 opinii)
- 2 Jak pozbyć się cellulitu? 5 zabiegów na ujędrnienie i wysmuklenie ciała (15 opinii)
- 3 Rodzic po usłyszeniu diagnozy jest w rozsypce. Wsparciem onkosegregator (8 opinii)
- 4 Alergie zaatakowały wcześniej niż zwykle. "Otwarte okno to zło" (84 opinie)
- 5 Apteka wróci do gdyńskiej dzielnicy (76 opinii)
- 6 Mikroplastik w pokarmie dla niemowląt (63 opinie)
Zmiany w kształceniu lekarzy. Będzie mniej "przeładowania" teoretycznego?
Co zmieni się w programie studiów medycznych? Jakie przedmioty zostaną ograniczone, a na które będzie kładziony większy nacisk przy nauczaniu? Co z tzw. kompetencjami miękkimi? O nowych standardach kształcenia przyszłych lekarzy porozmawialiśmy z dr hab. Marią Bieniaszewską, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członkiem zespołu opracowującego zmiany.
Szkoły wyższe i uczelnie w Trójmieście - prywatne i publiczne
Jakie są główne założenia zmian w standardach? Co wymagało poprawy i interwencji?
Dr hab. Maria Bieniaszewska: Potrzeba zmiany standardów była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Jednym z założeń wynikających ze spotkań ze studentami było ograniczenie "przeładowania" teoretycznego, szczególnie podczas pierwszych lat, przy braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. Środowisko nauczycieli akademickich zwracało uwagę na konieczność weryfikacji i przebudowy efektów kształcenia, zarówno w zakresie wiedzy, jak i umiejętności - w taki sposób, aby studia były podążaniem od objawów do rozpoznania, a nie na odwrót. Zwracano również uwagę na skąpe nabywanie w toku studiów tzw. umiejętności/kompetencji miękkich w rozumieniu zarówno kontaktu z pacjentem, jak i umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym. Ten ostatni problem pogłębił się jeszcze w pandemii, dotykając szczególnie studentów pierwszych lat. Trudno także ukryć, że przedmiotem dyskusji była kwestia możliwości rezygnacji ze stażu podyplomowego.
Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować?
Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów.Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawiono 45. Z czego wynika taki krok?
Zmiana została podyktowana szczegółową weryfikacją umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych (zrezygnowano z powtórzeń). W podzespołach roboczych przeanalizowano dotychczasową realizację oraz możliwości stworzenia warunków do samodzielnego wykonania procedur (także w warunkach symulowanych). Zrezygnowano z podziału umiejętności na oznaczone symbolem A (wykonuje samodzielnie) i B (student zna zasady, potrafi asystować). Pozostawiono jedynie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji uznano za niezbędne do podjęcia pracy po studiach.
Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów
Zmniejszono liczbę godzin w naukowych podstawach medycyny. Dlaczego i czy inne przedmioty zostały rozbudowane?
Zmniejszono liczbę godzin w naukach morfologicznych i naukowych podstawach medycyny, zwiększając pulę godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie.
Od lat mówi się o potrzebie większej edukacji w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki, czy takie propozycje pojawiły się w dokumencie?
Wszyscy byli zgodni, że Centra Symulacji Medycznych, funkcjonujące praktycznie we wszystkich uczelniach, powinny stanowić bazę nabywania umiejętności praktycznych, także, a może przede wszystkim na wczesnym etapie - przedklinicznym. Powinny również stać się doskonałą bazą do weryfikacji nabywanych umiejętności. Jedną z najważniejszych zmian w standardzie jest obligatoryjność obiektywnego strukturyzowanego egzaminu klinicznego (OSCE) po zakończeniu roku praktycznego. Pozwoli to zweryfikować nie tylko efekty wiedzy, ale również umiejętności.
Miejsca
Opinie (85) 2 zablokowane
-
2023-01-26 09:28
Powinni wdrożyć nowy przedmiot
Marketing aby lekarze mogli upychać szczypawki jeszcze skuteczniej XD
- 6 0
-
2023-01-26 21:27
l praktyk
Brawo ! To naprawdę kamień milowy tej uczelni! !. Skończyłem ją wiele lat temu. Bardzo duża część wiedzy zdobywanej na pierwszych latach studiów np gigantycznie rozbudowana biochemia z tysiacem wzroów strukturalnych do zapamiętania ,nigdy nie przydała się w praktyce, nigdy nie wpłyneła na proces diagnostyczno-terapeutyczny żadnego pacjenta. Setki zarwanych nocy , wypitych energetykow nie pomogły żadnemu człowiekowi, może przekładały się jedynie na zaspokojenie ambicji profesorow i asystentów
- 2 1
-
2023-01-27 10:13
(1)
coś nie tak z tą tzw..służbą zdrowia z ich tzw..ministrem śmierci...i sądami kapturowymi zwanymi dla zmyły lekarskimi..lekarze ratujący zycie są pozbawiani praw wykonywania zawodu a mordecy nagradzani...wielu cunych lekarzy doświadczyło tego..jak profesor Frydrychowski,Maryka ,Martynowska,Czerniak i im podobni...to mafia w białych kitlach uprawiająca marketing szprycowy
- 2 0
-
2023-01-27 10:19
dowody naukowe do tych izb nie przemawiają-odrzucając je bezpodstawnie...więc o co chodzi? na pewno nie o nasze zdrowie
- 0 0
-
2023-01-30 20:59
a jak jest nowa "przysięga lekarska" ???
- 1 0
-
2023-01-30 21:00
proponuję kursy ZDZ jeszcze szybciej i taniej
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.