• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w kształceniu lekarzy. Będzie mniej "przeładowania" teoretycznego?

Piotr Kallalas
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (85)
Potrzeba zmiany w kształceniu przyszłych lekarzy była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Potrzeba zmiany w kształceniu przyszłych lekarzy była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich.

Co zmieni się w programie studiów medycznych? Jakie przedmioty zostaną ograniczone, a na które będzie kładziony większy nacisk przy nauczaniu? Co z tzw. kompetencjami miękkimi? O nowych standardach kształcenia przyszłych lekarzy porozmawialiśmy z dr hab. Marią Bieniaszewską, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członkiem zespołu opracowującego zmiany.



Szkoły wyższe i uczelnie w Trójmieście - prywatne i publiczne


Jakie są główne założenia zmian w standardach? Co wymagało poprawy i interwencji?

Dr hab. Maria Bieniaszewska: Potrzeba zmiany standardów była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Jednym z założeń wynikających ze spotkań ze studentami było ograniczenie "przeładowania" teoretycznego, szczególnie podczas pierwszych lat, przy braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. Środowisko nauczycieli akademickich zwracało uwagę na konieczność weryfikacji i przebudowy efektów kształcenia, zarówno w zakresie wiedzy, jak i umiejętności - w taki sposób, aby studia były podążaniem od objawów do rozpoznania, a nie na odwrót. Zwracano również uwagę na skąpe nabywanie w toku studiów tzw. umiejętności/kompetencji miękkich w rozumieniu zarówno kontaktu z pacjentem, jak i umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym. Ten ostatni problem pogłębił się jeszcze w pandemii, dotykając szczególnie studentów pierwszych lat. Trudno także ukryć, że przedmiotem dyskusji była kwestia możliwości rezygnacji ze stażu podyplomowego.

Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować? Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować?
Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów.
Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawiono 45. Z czego wynika taki krok?

Zmiana została podyktowana szczegółową weryfikacją umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych (zrezygnowano z powtórzeń). W podzespołach roboczych przeanalizowano dotychczasową realizację oraz możliwości stworzenia warunków do samodzielnego wykonania procedur (także w warunkach symulowanych). Zrezygnowano z podziału umiejętności na oznaczone symbolem A (wykonuje samodzielnie) i B (student zna zasady, potrafi asystować). Pozostawiono jedynie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji uznano za niezbędne do podjęcia pracy po studiach.

Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów
Zmniejszono liczbę godzin w naukowych podstawach medycyny. Dlaczego i czy inne przedmioty zostały rozbudowane?

Zmniejszono liczbę godzin w naukach morfologicznych i naukowych podstawach medycyny, zwiększając pulę godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie.

Od lat mówi się o potrzebie większej edukacji w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki, czy takie propozycje pojawiły się w dokumencie?

Wszyscy byli zgodni, że Centra Symulacji Medycznych, funkcjonujące praktycznie we wszystkich uczelniach, powinny stanowić bazę nabywania umiejętności praktycznych, także, a może przede wszystkim na wczesnym etapie - przedklinicznym. Powinny również stać się doskonałą bazą do weryfikacji nabywanych umiejętności. Jedną z najważniejszych zmian w standardzie jest obligatoryjność obiektywnego strukturyzowanego egzaminu klinicznego (OSCE) po zakończeniu roku praktycznego. Pozwoli to zweryfikować nie tylko efekty wiedzy, ale również umiejętności.

Miejsca

Opinie (85) 2 zablokowane

  • Nie trzeba zmian w systemie kształcenia...

    a zmian w NFZ w zakresie finansowania.
    Nawet laik potrafi zdiagnozować siebie, pod warunkiem, że ma badania typu TK, a nie badanie krwi i moczu, czyli wróżenie z fusów.

    • 2 1

  • Nauczą szczepić

    I przepisywać recepty. I maski obowiązkowo. Ciekawe, czy uczą, że można dostać grzybicy od tych masek.

    • 7 4

  • 70% pytań z egzaminu lekarskiego jest znanych wcześniej

    żeby zdać LEK trzeba otrzymać 56% punktów ale 70% pytań jest z bazy więc jaki sens ma ten egzain skoro lekarze znają pytania wcześniej?
    Pytam o to jako lekarz. Poziom kształcenia na prywatnych uczelniach jest nędzny. Skoro taka uczelnia wykłada filologie angielską, geografię, kosmetologie i medycyne a kształcą się tam osoby które nigdy nie powinny otrzymać magistra to jak mają tam się kształcić lekarz?

    • 10 1

  • Nie mam szczęścia do empatycznych pulmonologów

    Słabo w Gdańsku. Bardzo słabo, były pretensje i niemiła atmosfera, uwagi niegodne lekarza i spora dawka nieomylności, protekcjonalności i buty. Sorry, ale tak to nie będzie. Nie znoszę takich zachowań. Obie panie były dobrze po 60-ce. Opowiedziałem o tym empatycznym kardiologom i innym znajomym lekarzom. Często opowiadam.

    • 11 4

  • Po tak zwanej pandemii na większe zaufanie zasługue cyganka, która wróży z dłoni niż akwizytorzy w białych kitlach... (1)

    Prawdziwych lekarzy z powołania jest niewielu. Podczas rzekomej pandemii oni chcieli leczyć ludzi, normalnie przyjmować w gabinetach zamiast teleporad i teraz w ramach wdzięczności tracą prawo do wykonywania zawodu.

    • 14 2

    • nikt nie traci PWZ

      sam przyjmowałem w trakcie covid pacjentów w poradni naczyniowej i nikt nie robił teleporad.
      Większość ludzi nie korzystała z teleporad i tylko zasłyszała te historie.

      • 0 1

  • Życie pokazuje

    iż przede wszystkim brak im godności uczciwości i człowieczeństwa. Czy tego można nauczyć?
    Przede wszystkim pierwsze pytanie powinno brzmieć dlaczego wybrali te studia.
    99% kasa i prestiż. To ostatnie to bzdura kazdy jma już tych zadufanych buców dość.

    Przyszłością jest sztuczna inteligencja jako lekarze.

    • 5 1

  • Dodatkowe godziny dla panoszących się psychologów?

    • 2 0

  • Wprowdzą nowy kierunek czyli

    leczenie przez internet. Czekamy na przyszłych nowoczesnych stomatologów , chirurgów itp.

    • 3 0

  • Złe pomysły

    Pierwsze dwa lata studiów są rzeczywiście przeładowane niepotrzebną teorią, szczególnie anatomia i biochemia. Zmniejszenie teorii na dalszych latach obniży poziom edukacji. Całkowicie nie zgadzam się z pomysłem rezygnacji ze stażu podyplomowego, który moim zdaniem jest najważniejszym rokiem w edukacji młodego lekarza. Młodzi lekarze na stażu uczą się samodzielności, poznają strukturę działania oddziałów, na wielu oddziałach są traktowani jako część zespołu i wreszcie to jest świetny czas na podjęcie decyzji o wyborze specjalizacji. Jak widać te pomysły są związane z oszczędnościami a nie poprawą edukacji.

    • 7 1

  • Leczenie zdalne to świetlana przyszłość polskiej medycyny.

    Przykładem tego był prekursor Kaszpirowski, który leczył ludzi ze szklanego ekranu, adin, dwa, tri... i jesteś zdrowy.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rola osoby towarzyszącej w porodzie warsztaty dla mamy i taty

warsztaty, konsultacje

Ratuję, bo kocham i potrzebuję

warsztaty

Transformacyjna Podróż w Kolorach Czakr z Anetą Paluszkiewicz

200 zł
warsztaty, spotkanie, joga

Najczęściej czytane