- 1 Brak znieczulenia, odsyłanie pacjentek. Jakie są problemy porodówek? (94 opinie)
- 2 Pogrzeby, które chcemy zapomnieć (108 opinii)
- 3 Lekarze z Gdańska z pierwszą w kraju robotyczną operacją przepukliny (8 opinii)
- 4 Odra wraca? Do kwietnia więcej przypadków niż w całym ubiegłym roku (104 opinie)
- 5 Zmiany skórne i świąd? To może być AZS (9 opinii)
- 6 Dlaczego tak trudno schudnąć? Najczęstsze przyczyny i jak im zaradzić (131 opinii)
Wojewoda unieważnił gdańską uchwałę ws. in vitro
Wojewoda Pomorski właśnie wydał rozstrzygnięcie stwierdzające nieważność uchwały gdańskiej Rady Miasta ws. Programu Polityki Zdrowotnej na lata 2017-2020 pod nazwą "Program wsparcia prokreacji dla mieszkańców Gdańska". Rozstrzygnięcie wojewody nie jest prawomocne.
W piątek rano biuro prasowe wojewody pomorskiego wysłało do mediów następujący komunikat:
Zgodnie z treścią art.7 ust. 1 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej należy w szczególności opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów polityki zdrowotnej wynikających z rozpoznania potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców gminy. Definicje programu polityki zdrowotnej zawiera natomiast artykuł 5 pkt. 29a ustawy.
Ponadto wykazać należy, ze zgodnie z artykułem 48 ust. 1 ustawy JST mogą opracowywać, wdrażać, realizować i finansować programy polityki zdrowotnej. Natomiast zgodnie z art.48a ustawy projekt programu polityki zdrowotnej sporządza się na podstawie map potrzeb zdrowotnych. Projekt taki przekazywany jest do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w celu jego zaopiniowania, na co agencja ma dwa miesiące.
Uchwała zatem w opinii Wojewody istotnie narusza prawo, tj. art. 48 ust.1 i ust.3 w zw. z artykułem 48a ust. 1 ustawy poprzez przyjęcie uchwały w sprawie programu polityki zdrowotnej bez zasięgnięcia opinii Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji odnośnie projektu programu polityki zdrowotnej. Od niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego Rada Miasta może odwołać się do WSA w Gdańsku w terminie 30 dni od daty jego dostarczenia.
Przypomnijmy: gdański program in vitro został przyjęty pod koniec lutego w głosowaniu podczas sesji rady miasta. 16 radnych zagłosowało "za", 13 było przeciw, a 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Zgodnie z gdańskim programem wspierania zabiegów zapłodnienia pozaustrojowego in vitro miasto chciało wesprzeć każdą z ubiegających się o to par kwotą do 15 tys. zł (po 5 tys. na każdą próbę zapłodnienia). Planowano, że rocznie z takich procedur korzysta 200 par co może pochłonąć ok. 1,1 mln zł.
Co dalej?
Zarządzenie z prawem na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody nie jest prawomocne. Przysługuje na nie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Radni gdańska muszą jednak najpierw podjąć uchwałę, w której upoważnią prezydenta miasta, do złożenia takiej skargi. Miasto zdążyło się też już ustosunkować do części zarzutów wojewody, uznając je w większości za bezzasadne.
W uzasadnieniu swojej decyzji wojewoda zwraca uwagę, że Gmina Miasta Gdańska nie wykazała dopełnienia obowiązku zasięgnięcia opinii Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.
Nie jest to prawda. Gdańsk zwrócił się o taką opinię i czeka na jej wydanie. Warto podkreślić, że opinia Agencji jest wymagana przed rozpoczęciem programu (planowanym na lipiec 2017), a nie przed uchwaleniem jego projektu.
Co więcej: opinia Agencji, mimo że wymagana, nie decyduje w sposób wiążący o wdrożeniu programu. Warto przypomnieć, że Samorząd Województwa Mazowieckiego wprowadził w tym roku program wsparcia leczenia niepłodności mieszkańców Województwa Mazowieckiego metodą naprotechnologii, mimo iż program ten (w kwietniu 2016 roku) uzyskał negatywną opinię Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.
Natomiast my, przygotowując gdański program wsparcia prokreacji, opieraliśmy się na założeniach i zasadach programu łódzkiego, który zyskał zarówno pozytywną ocenę Agencji, jak i akceptację tamtejszego wojewody.
Wobec powyższego trudno nie stwierdzić, że dzisiejsza decyzja wojewody Dariusza Drelicha ma wydźwięk polityczny, a nie merytoryczny.
Wojewoda Drelich unieważniając gdańską uchwałę podkreślił też, że do zadań własnych gminy należy opracowywanie i realizacja programów zdrowotnych, ale powinny być one sporządzone na podstawie map potrzeb zdrowotnych. Z wielką chęcią poznamy dane, którymi - jak zakładam - wojewoda dysponuje, świadczące o tym, że problem niepłodności (który dotyczy 15 proc. par w Polsce) rzeczywiście nie dotyka naszego regionu.
Warto dodać, że zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie nieważności uchwały nr XXXV/941/17 wpłynęło do gdańskiego magistratu w dniu 29 marca 2017 roku. Pozostawiło nam to bardzo niewiele czasu na przygotowanie i przekazanie jakichkolwiek wyjaśnień w sprawie.
Opinie (260) ponad 10 zablokowanych
-
2017-03-31 10:34
podejmując w/w decuzję w sposób jednoznaczny można stwierdzić iż Pan wojewoda ma braki intelektualne (1)
- 36 7
-
2017-04-02 12:03
Opuszczanie podmiotów w zdaniu to trudna sprawa. Przeczytaj jeszcze raz co spłodziłeś
i poszukaj w tym sensu.
- 0 1
-
2017-03-31 16:54
"Leczenie" bezpłodności (4)
Moja opinia (poparta niestety doświadczeniem) jest taka - finansowanie metody in-vitro z budżetu państwa czy gminy jest jedynie świetnym biznesem dla prywatnych klinik "leczenia" bezpłodności. Lobby działa i jest bardzo wpływowe (ludzie mający bezpośrednio z tego biznes stają się ekspertami medialnymi). In-vitro nie leczy bezpłodności. Jeżeli miałyby być finansowane z budżetu państwa to zabiegi powinny być realizowane jedynie w państwowych placówkach, po wyczerpaniu dostępnych metod leczenia.
- 7 2
-
2017-04-02 00:02
SłońcePeru (1)
Słońce to ci wypaliło ostatnią szarą komórkę,pozostał tylko odtwarzacz tego co ci nagra propaganda pisowsko- klesza.
- 1 3
-
2017-04-02 12:03
Napiszę to samo co wyżej - "proponuję jeszcze raz przeczytać to co napisałam - bez emocji, do końca i ze zrozumieniem. Ja starałam się o dziecko 5 lat..." Jeżeli masz kontrargument proszę o jego przedstawienie, bo mam wątpliwości czy to mi na pewno wypaliło ostatnią szarą komórkę...
- 1 0
-
2017-04-02 05:52
(1)
Moje starania 7letnie o dziecko nazywasz lobby??? Dzieki tej metodzie mam sliczna i zdrowa coreczke, ktora ma rodzicow, ktorsy na nia czekali i ja kochają nad zycie
- 0 2
-
2017-04-02 11:59
Proponuję jeszcze raz przeczytać to co napisałam - bez emocji, do końca i ze zrozumieniem. Ja starałam się o dziecko 5 lat...
- 1 0
-
2017-03-31 09:50
(72)
Bardzo dobrze. Chcesz mieć swoje dziecko to sobie je zrób, albo sam zapłać za zabieg in vitro, czy jakikolwiek inny.
Państwo nie powinno finansować marzeń.- 106 454
-
2017-03-31 10:11
lemingi niepodoba sie wam 500+ to przestańcie je pobierac!! (7)
Programy typu 500+ są od kilkudziesięciu lat w każdym kraju zachodnim!!
A invitro w kazdym kraju zachodnim jest płatne prywatnie!- 10 59
-
2017-03-31 10:13
(3)
Tia, każdym kraju. Ostatni raz byłeś za granicą chyba w RFN.
- 49 5
-
2017-03-31 12:42
A nauczyciele protesują... (2)
by bronić takiego poziomu edukacji, jaki reprezentujesz.
Wyobraź sobie, że RFN istniało przed zburzeniem muru, po jego unicestwieniu, po połączeniu NRD i RFN i nawet w dniu dzisiejszym istnieje RFN. Dwie pierwsze litery tego akronimu wskazują na ustrój polityczno prawny Niemiec, czyli Republikę Federalną.
Chciałeś obrazić, a wyszło, że jesteś świetnym dowodem na przeprowadzenie reformy edukacji, może nawet do powrotu do ośmioklasowej szkoły podstawowej.- 1 13
-
2017-04-02 08:58
To chyba Ty powinieneś wrócić do szkoły i nauczyć się słowa :ironia!
Ciężko komuś tłumaczyć żart, ale zasugerować, że ostatni raz byłeś za granicą w czasach komuny- 0 0
-
2017-03-31 13:03
Chciałeś błysnąć - nie wyszło
Do 1990 roku:
Bundesrepublik Deutschland
Po 90`:
Deutschland
Bundesrepublik Deutschland
Widzisz kosmetyczną różnicę? Poza tym jeśli ktoś mówi RFN to nie trzeba być omnibusem, żeby dojść do tego, co ma na myśli.- 10 0
-
2017-03-31 11:53
A niby dlaczego ma przestać pobierać? Przecież 500+ to tak naprawdę nasze podatki rozdawane lekką ręką, a nie zaskórniaki ze skarpety Kaczora...
- 12 3
-
2017-03-31 11:11
We Francji na pewno jest refundowane przez państwo i to w 100%
Moja przyjaciółka mieszka we Francji i właśnie przechodzi przez ten proces
- 18 3
-
2017-03-31 10:13
Ja nie pobieram. To, że gdzieś coś jest nie oznacza z automatu, że jest to właściwe.
W Afganistanie (także w wielu krajach Bliskiego wschodu również) można współżyć z 9 letnimi dziećmi, czy jest to właściwe?- 30 6
-
2017-04-01 23:30
Stop słowom : Róbta co chceta.
- 0 1
-
2017-03-31 10:04
żal czytać co piszesz (12)
Jak możesz pisać w taki sposób, dla niektórych par to jedyna pomoc, żeby mieć dziecko. Jak się nie znasz i nie masz potrzeby mieć dziecka, to się nie wypowiadaj. Żenada, wstyd mi za takich ludzi jak TY :(
- 80 22
-
2017-03-31 10:10
(10)
Jeżeli nie stać Cię na jednorazowy wydatek rzędu 15 000 zł na in vitro to tym bardziej nie będzie Cię stać na utrzymanie dziecka, w rezultacie czego pobiegniesz do MOPS po zasiłki i 500+...
Państwo nie jest od pomocy, a od zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego.- 30 65
-
2017-03-31 10:52
Kompletna nieprawda (9)
Ciężko mi było na początku zebrać jak piszesz "15000" ale pomogło państwo i dziś mam synusia. Obecnie daleko mi do potrzeby proszenia o pomoc kogokolwiek, zwłaszcza MOPS. Po drugie znam osoby, które bez problemu mają nie "15000" a 50000 i chętnie zapisywały się na program dofinansowany przez MZ. Również dziś cieszą się własnym potomkiem dzięki temu.
Radze się w tych kwestiach nie wypowiadać jeśli ci brak wiedzy, a w głowie masz tylko wyprany przez populistów mózg.- 54 9
-
2017-03-31 11:02
(8)
Jak już napisałem wcześniej - państwo nie jest od spełniania Twoich fanaberii posiadania dziecka.
Kto tu jest populistą?- 9 41
-
2017-04-01 22:36
Bełkot tłuka od tego chama co zawłaszczył sobie herb Korwin.
- 0 2
-
2017-03-31 14:08
(1)
Jestes debilem, jeśli uważasz posiadanie dziecka za fanaberię
- 10 6
-
2017-03-31 14:41
Czym innym, jak nie fanaberią jest chęć posiadania dziecka? Obowiązkiem? Ktoś nakazuje posiadać dzieci?
Chyba, że dziecko jest wpadką to wtedy rzeczywiście nie jest fanaberią.- 6 13
-
2017-03-31 11:08
Ale od tego, żeby płakać, że jest ujemny przyrost naturalny już jest? (4)
- 37 5
-
2017-03-31 11:10
(3)
Ujemny przyrost jest dlatego, że państwo usiłuje regulować każdą sferę życia od pracy, przez wychowanie dziecka do opieki zdrowotnej. To prowadzi do patologii, które dziś widzimy.
- 11 17
-
2017-03-31 11:46
A na imie mu było Korwin-Mikke (2)
Zamilcz już bo czytać trudno bez bólu.
Dlaczego my musimy za twoją edukację płacić?- 14 9
-
2017-03-31 11:56
(1)
Co robić, kiedy brakuje argumentów?
A. Obrazić
B. Kazać zamilknąć
Nie płaciłeś/aś za moją edukację, bo uczyłem się w prywatnych szkołach ;)- 11 11
-
2017-03-31 12:05
Oszukali Cię.
- 6 5
-
2017-03-31 12:25
j-23
brawo
- 1 4
-
2017-03-31 22:39
(2)
Jak ma być w Polsce dobrze, skoro większość ludzi to lewaki? 383 lewaków dało koledze/koleżance łapkę w dół i liczba rośnie ;)
Przez Was w Polsce jest źle i będzie jeszcze gorzej. Państwo to żadna instytucja charytatywna i nie ma obowiązku finansować komuś dzieci w ten, czy inny sposób.- 1 3
-
2017-03-31 23:45
(1)
Przez takich prawackich ch... jak ty jest źle bydlaku rąb...
- 1 2
-
2017-04-01 22:33
Typowe dla lewactwa. Kończą się argumenty - zaczyna wyzywanie ;)
- 1 1
-
2017-03-31 23:21
(1)
Ale 500+ może...wstyd
- 1 1
-
2017-04-01 22:32
Nie może.
- 2 0
-
2017-03-31 10:53
(5)
A emeryturke by się chciało mieć ?
ciekawe kto na Twoją emeryturę będzie pracował imbecylu !
Dofinansowanie in vitro jest dużo lepszym rozwiązaniem niż 500+, bo na 500 + leci tylko patologia która wydaje to na alkohol, a in vitro to marzenia ludzi, którzy będą kochać i dbać o dziecko jak najmocniej potrafią !- 21 15
-
2017-04-01 19:14
Pracuję na swoją emeryturę ja! Te ochłapy z ZUS są przusowym haraczem, który muszę płacić na darmozjadów
- 3 1
-
2017-03-31 13:02
dokładnie tak!!!!
- 2 2
-
2017-03-31 12:43
(1)
Nie uważam mojej rodziny za patologiczną.... A jest to dodatkowy zastrzyk gotówki. koszt samego przedszkola prywatnego dla 2 ki dzieci to 2000 zł ( do publicznego nie ma opcji żeby się dostać jeśli nie ma się znajomości), nie wspomnę o jedzeniu, ubraniu, kosmetykach zabawkach książkach wyjsciach na miasto, wyjazdach, zajęciach dodatkowych.
- 2 13
-
2017-03-31 12:57
Jak nie stać mnie na Lamborghini to go nie kupuję...
- 11 3
-
2017-03-31 10:56
Emerytura mi nie jest potrzebna :)
Sam odkładam na nią pieniądze, a mimo to i tak muszę haracz płacić do ZUS.
Już wcześniej napisałem, jak kogoś nie stać na samodzielne sfinansowanie in vitro to nie będzie go stać na utrzymanie dziecka i pobiegnie po zasiłki...- 7 14
-
2017-03-31 09:53
500+ (3)
To prawda, "państwo nie powinno finansować marzeń" ... kosztem całego społeczeństwa.
- 155 12
-
2017-04-01 19:08
Najpierw usuwają jak katar z nosa
A później je ratuj. I co jeszcze?
- 0 8
-
2017-04-01 19:06
Boli co?
- 0 6
-
2017-03-31 10:12
Zacznijmy od tego, że państwo nie ma "swoich pieniędzy". Żeby komuś dać, komu innemu trzeba zabrać.
Ludzie pobierając 500+, fundusz alimentacyjny i inne zasiłki jawnie wspierają bandytyzm i powinno się ich za to karać.- 71 10
-
2017-03-31 21:57
(2)
Człowieku nawet chyba nie wiesz co piszesz!!! Nawet nie zdajesz sobie sprawy ile jest par niepłodnych, których nie stać na taki zabieg.. Piszesz "chcesz mieć dziecko to sobie zrób.." - zastanów sie zanim cokolwiek napiszesz bezmózgowcu , nie kazdy ma to szczęćie... Jest wiele kobiet, które poraniają po kilkanąscie razy, nie zdajjesz sobie sprawy jaki to jest koszmar, co oni wtedy przechodzą!!! I moim zdanieniem w takich sytuacjach program in vitro powinien być wspólfinansowany!!!!
no ale co ty możesz wiedzieć, skoro tego nie doświadczyłeś/aś .....- 4 1
-
2017-03-31 22:42
(1)
Państwo to nie instytucja charytatywna. Jeżeli nie możesz mieć dzieci z biologicznych powodów to lepiej, żebyś ich nie miała i nie przekazywała swoich wad genetycznych dalej. Szkodzi to tylko gatunkowi ludzkiemu, a powinniśmy dbać o to, aby był silny. Powinna działać selekcja naturalna.
Wiesz ile ludzi cierpi z powodu tego, że nie mają swojego Mercedesa S Klasse?
Nie mogą go kupić, więc państwo powinno im go sfinansować?- 2 4
-
2017-03-31 23:44
Ty p... sk...
- 1 2
-
2017-03-31 20:18
szok
Powinno. Co za prostak to pisał.
- 1 3
-
2017-03-31 11:00
Ząb też sobie sam wyrwij. Albo zoperuj się. (3)
Państwo nie powinno finansować marzeń o spokojnym życiu bez chorób
- 4 11
-
2017-03-31 11:04
(2)
Dlatego korzystam z prywatnej opieki. Ojciec skończył na stole operacyjnym, bo dentystka z kontraktem NFZ tak mu usunęła ząb, że musieli mu później pół twarzy rozcinać i usuwać to, co ona schrzaniła... Taka jest ta państwowa służba zdrowia.
- 8 6
-
2017-03-31 14:45
Ale sa tacy których nie stać na prywatny gabinet (1)
- 2 2
-
2017-03-31 15:19
To już nie mój problem.
Natomiast, gdyby państwo nie pobierało od Ciebie składek na ubezpieczenie zdrowotne z Twojej pensji i mógłbyś je przeznaczyć na ubezpieczenie prywatne to miałbyś piękny pakiet łącznie z leczeniem onkologicznym.- 7 5
-
2017-03-31 14:21
Tak samo jak nie powinno finansować koscioła katolickiego. (1)
Co roku prawie 2 miliardy idą na konkordat. Nie wspominając o innych złodziejskich ulgach.
Interesuje cię bozia - to na nią sam płać jeden z drugim.- 16 1
-
2017-03-31 14:43
Oczywiście, że nie powinno się finansować KK, jak i żadnego innego związku wyznaniowego.
Jak już wcześniej wspomniałem - państwo jedyne, co powinno zrobić to zagwarantować swoim obywatelom bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne. Reszta to kwestia wolnej woli obywateli, w ramach zasady "wolność jednego człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka"...- 5 2
-
2017-03-31 14:15
Tępa dzida!
- 0 4
-
2017-03-31 14:13
Tez nie chce aby
Aby z moich pieniędzy
- 1 4
-
2017-03-31 10:38
(1)
Lekarze pasożyty będą teraz fantazjować, dlaczego, ale przecież, to skandal. Nie to wbrew naturze. Czy lekarze swoje mózgi też modyfikują lub przeszcezpiają? Nie prawda.
- 1 24
-
2017-03-31 14:11
Czyli nigdy na nic się nie leczysz, bo to wbrew naturze...
- 4 2
-
2017-03-31 14:00
Jakiś PO****doleniec jesteś. Obyś nigdy nie miał/-a dzieci ani wnuków
- 4 8
-
2017-03-31 12:58
Mam cudowne dziecko z in vitro (1)
A żeby Cię pokarało ! Żebyś nigdy nie doświadczył/a radości z bycia rodzicem !!
- 14 7
-
2017-03-31 13:11
Ja nie mam nic przeciwko samej metodzie in vitro. Jestem przeciwny finansowaniu takich rzeczy przez państwo. Chcesz mieć dziecko? OK, ale utrzymuj je sama. Nie możesz zajść w ciąże w sposób naturalny? OK, ale zabiegi finansuj sobie sama.
- 11 9
-
2017-03-31 12:24
j-23 (3)
nie będę tego komentować aby ci w życiu nie wyszło.
- 4 2
-
2017-03-31 12:31
(2)
Za późno takie życzenia, już dawno wyszło :)
- 3 6
-
2017-03-31 12:38
(1)
To duża szkoda, że ci wyszło. Tacy jak ty nie powinni się rozmnażać bo tylko zanieczyszczają populację swoimi genami.
- 4 5
-
2017-03-31 12:43
Zawiść to rzecz straszna ;)
- 4 1
-
2017-03-31 10:48
(1)
zycze tobie i wtoim dzieciom jak beda problemow z zajsciem w ciaze, moze wtedy zrozumiesz
- 12 10
-
2017-03-31 12:27
j-23
oj tak jak ktoś z twojej rodziny nie będzie mógł mieć dzieci życzę Ci tego
- 3 6
-
2017-03-31 10:39
Ty Dziadu Ty!!!! (3)
Zrób se dziecko?? Bo ty na prawo i lewo robisz gdziekolwiek się tylko nadarzy okazja? A niech cię złapie jakieś paskudztwo, które uniemożliwi Ci mieć dzieci i pogadamy.
Sam zapłać? Państwo nie powinno?
A Państwo to kto? Pies i kot czy człowiek???
Nie będzie dzieci, nie będzie Państwa- będziesz miał drugą rosje, albo niemcy, bo tak się podzielą wymierającym Państwem....- 29 15
-
2017-03-31 10:59
(1)
Dzieci nie mam i nie będę miał, bo nie chcę.
Państwo to instytucja, która ma za zadanie zapewnić swoim obywatelom bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne. Do obowiązków tych nie należy finansowanie fanaberii o posiadaniu dziecka, czy finansowaniu wychowania dziecka. Chcesz dzieci, a nie możesz mieć - zarób na in vitro, później masz to dziecko utrzymać pracując, a nie wyciągając rękę po zasiłki.- 8 22
-
2017-03-31 11:55
Dobrze że drzewo genealogiczne zakończy się na tobie...
- 21 7
-
2017-03-31 10:53
Czytając takie komentarze upewniam się w przekonaniu ze polska to kraj stracony. Przez społeczeństwo.
- 11 2
-
2017-03-31 10:50
powiedz to temu piernikowi w Toruniu (1)
tam to się dopiero finansuje marzenia
- 17 2
-
2017-03-31 10:54
Czy gdzieś powiedziałem, że popieram PiS i 500+?
Partii tej nienawidzę tak samo, jak ich świetnych pomysłów.- 7 9
-
2017-03-31 10:45
(1)
W takim razie - chcesz mieć dzieci, to sam zarabiaj na ich utrzymanie! Dlaczego z budżetu państwa mają być przekazywane środki na 500+??? To też pieniądze z moich podatków! I nie mam ochoty finansować marzeń czyjegoś syna czy córki!!!!
- 27 4
-
2017-03-31 10:49
Nie pobieram i nie popieram 500+ i jest to zawarte w zdaniu "Państwo nie powinno finansować marzeń."
Państwo ma jedynie zapewnić swoim obywatelom bezpieczeństwo wewnętrzne (ochrona przed złodziejami, mordercami itp.) oraz zewnętrzne (ochrona przed agresją państwa trzeciego)- 6 9
-
2017-03-31 10:36
Można się kochać i nie trzeba mieć dzieci. Po co siłować się i trwonić kasę.
- 5 24
-
2017-03-31 10:02
500+ (1)
"Chcesz mieć swoje dziecko to" ... na nie zarób.
- 118 13
-
2017-03-31 10:23
Właśnie.
Chcesz mieć dzieci to musisz je utrzymać.
chcesz mieć dzieci to je zrób za swoje pieniądze.- 41 16
-
2017-03-31 10:03
Gusła możan dotowac
To in vitro uważam za bardziej uzasadnione
- 70 13
-
2017-03-31 09:58
PISowski Drelich (3)
taki sam jak drelich komunistyczny. Oba z gatunku okryj biedy.
- 201 37
-
2017-04-02 08:29
od radnego Kolbudów prosto do wojewody pomorskiego
takie błyskawiczne kariery dyspozycyjnych politruków były tylko za komuny i za pisu
- 1 0
-
2017-04-01 22:51
Niech ten szmaciany nie wpie*rza się do naszego miasta, nigdy żaden tłuk nawalony moczem psychoprezia z pisuaru nie zostanie prezydentem Gdańska.
- 1 1
-
2017-03-31 10:52
W tym dziwnym kraju
Nawet prokreacja wymaga politycznej reakcji xD 50 tys. ważnych funkcjonariuszy partyjnych by kraj rósł w siłę a obywatelom żyło się dostatniej :D
- 10 2
-
2017-04-02 06:04
Trollują in vitro, a sami biorą 500+ na swoje dzieci z wpadki. Jesli ludzie decyduja się na in vitro to znaczy, ze wyczerpali wszystkie inne metody leczenia. Sa to ludzir przygotowani na dzieci, nie np jakas patologia spad sklepu z piwem z kilkoma dziecmi z wpadki, bo 500+. O nasze dziecko staralismy sie 7 lat i zawsze bedzie wiedziala, ze siebo nia staralismy i nie jest z wpadki.
- 2 4
-
2017-04-01 00:32
Panie wojewodo! (3)
Ma pan jedną córkę . Mnie się udało bo mam 5-tkę wnuków. Skoro ma pan takie podejście do życia to niech pan nigdy nie zostanie dziadkiem.Może wtedy pan zrozumie co pan zrobil.
- 4 2
-
2017-04-01 09:19
(2)
In vitro to nie jest jedyna metoda na posiadanie dzieci...
- 1 5
-
2017-04-02 05:49
Nie jedyna? Bredzisz. Gdyby nie ta metoda, nie byloby mojego dziecka na swiecie, NIGDY. Starania innymi metodami trwaly 7 lat. Jestem zakochana w coreczce i zawsze bedzie wiedziala ze nie byla wpadka , nie bedzie wychowana w rodzinie nieprzygotowanej na dziecko i niewyksztalconej.
- 0 0
-
2017-04-02 00:08
Tiaaaaaaaaa!!!!! najlepsza metoda to dwadzieścia zdrowasiek i na 10 minut do pieca, jak w tym opowiadaniu M. Konopnickiej.
- 2 0
-
2017-03-31 20:57
Brawo Wojewoda !!!! (2)
- 3 5
-
2017-04-02 00:03
(1)
Nie ma to jak solidarność pacjentów Kocborowa.
- 1 0
-
2017-04-02 00:05
Baczność odśpiewać hymn!
Pis-dnięty powstań ludu ziemi,powstańcie ci,którym piątej klepki brak....itp. itd.
- 0 0
-
2017-03-31 15:30
chyba są pilniejsze potrzeby, in vitro to polityczna pokazówka (1)
radni w to weszli by pokazać,ze są w opozycji
- 4 4
-
2017-04-01 23:59
pilniejsze potrzeby
Pewnie, czarna zaraza jest nie nasycona .
- 1 0
-
2017-03-31 14:45
skąd dyrektywy? (1)
Kaczyński, Flaszka-Głódż czy Rydzyk - oto jest pytanie
- 7 2
-
2017-04-01 23:55
nie ma co zadawać pytania ,bo to oczywiste, że to ta kamaryla.
- 0 0
-
2017-03-31 14:22
no i tobrze zrobil (1)
sa inne, potrzebne inwestycje na pomorzu
pieniadze poiwnny byc przeznaczane na cele spoleczenstwa po rowni a nie tylko dla wybranych- 6 11
-
2017-04-01 23:53
inwestycje na pomorzu
To są pieniądze miasta Gdańska i dla Gdańszczan przeznaczone-dotarło tłuku pisowski z byłego pegeeru.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.