• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 100 tys. pacjentów nie odwołało wizyty u lekarza

ws
5 lutego 2024, godz. 16:30 
Opinie (182)
W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji.

Ponad 105 tys. osób z Pomorza powiadomiło w ubiegłym roku placówki medyczne o rezygnacji z wizyty u specjalisty, badania czy hospitalizacji. W tym samym okresie w regionie zanotowano ponad 102 tys. niezgłoszonych absencji, co skutkowało skreśleniem pacjentów z listy oczekujących. Z usług podmiotów medycznych w województwie pomorskim po wcześniejszym ustaleniu terminów skorzystało planowo w 2023 r. ponad 1,1 mln osób.



Odwołujesz wizytę u lekarza lub badanie, jeśli wiesz, że się nie pojawisz?

Największa liczba zgłoszonych rezygnacji dotyczyła świadczeń z zakresu:
  • ortopedii i traumatologii narządów ruchu (ponad 20 tys.),
  • kardiologii (ponad 19 tys.),
  • fizjoterapii ambulatoryjnej (14 tys ),
  • onkologii (11 tys.).

Wśród nieodwołanych świadczeń dominowały:
  • ortopedia (blisko 30 tys.),
  • kardiologia (ponad 22 tys.),
  • fizjoterapia ambulatoryjna (prawie 14 tys.),
  • endokrynolog (ponad 10 tys.),
  • onkologia (9,5 tys.).

Lekarz rodzinny - umów się na wizytę - prywatnie i na NFZ


12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie



- Narodowy Fundusz Zdrowia monitoruje nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w ramach 40 świadczeń. W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Usługa ta dotyczyła pacjentów z całej Polski. Powiadomienia na telefon miały zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt finansowanych przez Fundusz. W ubiegłym roku było ich w kraju prawie 1,3 mln - informuje Monika Kierat, rzecznik prasowy Pomorskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła systematycznie od lutego 2020 r. Przypomnienia dotyczą tzw. pierwszorazowego korzystania z czterdziestu typów świadczeń z zakresu m.in. kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.


Przypomnienie na cztery dni przed umówioną wizytą



- Pacjent otrzymuje wiadomość SMS na cztery dni przed umówioną wizytą lub badaniem. W jej treści znajduje się informacja o świadczeniu, terminie wizyty oraz numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić w celu odwołania wizyty. Porównując ogólnokrajowe dane z 2022
i 2023 r., dało się zauważyć spadek nieodwołanych wizyt o ok. 100 tys. Nadal jednak skala tego zjawiska jest zbyt duża. Dzięki odwołaniu wizyty stwarza się szansa dla innego pacjenta na wcześniejsze skorzystanie z usługi medycznej - podkreśla Monika Kierat.

Jak dodaje, w przypominaniu o odwołaniu wizyty lub badania ważną rolę odgrywa również odpowiednia edukacja, dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia oprócz wysyłania SMS-ów aktywnie uczestniczy w kampanii społecznej "Odwołuję, nie blokuję". Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
ws

Miejsca

  • NFZ Gdańsk, Marynarki Polskiej 148

Opinie (182) 3 zablokowane

  • (2)

    Ja tez jestem winny temu, że tydzień temu miałem wizytę u lekarza na 12, a lekarz przyszedł do pracy o 12:30. Do dziś biję się w pierś "moja wina, moja wina, moja bardzo wielka wina".

    • 53 1

    • To szybko

      I tak ci się udało, nasze wizyty .....3, 4 albo dłużej czekania. Nie wspomnę o tym że jesteśmy traktowani jak intruzi, i czasem naprawdę ciezko....

      • 0 0

    • A bo to raz się tak dzieje?

      Prywatnie będą ciebie po nogach całować, że przepraszają, że tego dnia nie da rady i zaraz mają nowy termin. Ze łzami w oczach błagać będą zebyś przyszedl o broń boże złą opinię przekazać.
      Na NFZ? Niedosc że w du**e cię mają to lekarz sobie przychodzi jak prezesik do swojego kołchozu i nic mi zarzucic nie wolno bo on jest panem.
      Myśmy raz też musieli kardiologa na NFZ na końcu województwa musieli szukać. To raz że akurat termin w przeciągu miesiąca był. To na godzinę 11. Weszliśmy po 14, bo pan doktor sobie przez 13 przyszedł

      • 3 0

  • Ostatnio próbowałem się dostac do laryngologa (8)

    Uslyszalem że nie ma opcji, zero terminów, czasu lekarz w ogóle nie ma, wizyta za 2 miesiace. Ale gdy zapytałem czy prywatnie się da, to za 200 zł ten sam lekarz znalazł termin 20 minut później!!! Ale to nieodwołalne wizyty są problemem, jasne :)

    • 99 2

    • Zwalniac!

      Zwolnić ich z pracy. To skandal.

      • 0 0

    • (3)

      To że system szwankuje to każdy wie od lat. I mało komu zależy na wyprostowaniu. Nawet jak ktoś wpadł teraz na pomysł że bez skierowan do specjalisty to nic nie da to fikcja. Prosty przykład dzwonimy rano i chcemy do specjalisty bez skierowania czas długi bo
      lekarzy brak system zapchany do granic.
      A tak na poważnie to oni dokładnie wiedzą że jesteś chory to i tak przylecisz prywatnie jak masz kasę lub ktoś ci pożyczy. Kasę trzepią w prywatnych gabinetach i na prywatne wizyty proste jak sznurek. Neurochirurg na NFZ za dwa lata chcesz prywatnie kwestia tygodnia i tak się kręci ten biznes.
      Ci na górze leczą się prywatnie ich stać i sobie głowy kolejkami nie zawracają.

      • 22 0

      • Ci na górze mają szpital M SWiA

        • 0 0

      • Do neurochirurga akurat trafiłem wyjatkowo szybko. Niestety karetką i nieprzytomny. (1)

        Niby na NFZ, ale szpital zarządzany prywatnie. Myślę, że mamy znakomitych lekarzy, których umiejętności i zaangażowanie są marnowane przez ***
        Obawiam się, że póki NFZ będzie miał monopol nic że służba zdrowia się nie zmieni.
        Tak czy inaczej, wszystkim leczącym się, życzę zdrowia.

        • 4 1

        • ja w styczniu 2022 rejestrowałam się do neurochirurga

          wizyta w tym roku w październiku 2024 - prawie 3 lata. Mam nadzieję, że dociągnę.

          • 3 0

    • to NFZ decyduje o wielkości kontraktów i je ogranicza. Lekarz mógłby przyjąć więcej pacjentów, miesięczny limit jest wyczerpany

      • 8 0

    • A gdzie tu wina lekarza, że NFZ nie daje terminów? Lekarz czas ma to pracuje prywatnie.

      • 7 1

    • Niezbyt chce mi się w tę historię uwierzyć.

      Procedury laryngologiczne są całkiem dobrze wyceniane i każdemu lekarzowi zależy na przyjęciu w ramach NFZ. Problemem są limity kontraktu i brak możliwości otrzymania pieniędzy z funduszu za zrealizowaną wizytę.

      • 7 7

  • Jak odwolac?

    Nie ma możliwości odwołania wizyty, nikt nie odbiera , siedzialam 4 g. Przy telefonie i nie dodzwonikam się. Więc.to bzdura. Wysłałam sąsiada , .musiał to zrobić osobiscie!!
    Proba zwalenia czekania miesiącami na wizytę u specjalisty na pacjenta.

    • 0 0

  • Tych co nie odwołują

    powinno się karać za brak mózgu

    • 0 0

  • (2)

    U prywatnego dentysty mam jako pacjent dostępny taki prosty system, który wysyła do mnie powiadomienie z prośbą o potwierdzenie wizyty. Wystarczy wejść pod link i kliknąć potwierdzam albo odwołuję a jeżeli nie wykonam akcji na 24 godziny przed wizytą to dzwoni do mnie Pan z rejestracji. Jak się nie dodzwoni to wizyta przepada. Uczciwy układ.

    • 9 0

    • ... (1)

      prawdopodobnie prywatny dentysta przyjmuje dziennie max 15 osób. Na badanie usg jest zapisanych około 80 jednego dnia, do 2 lekarzy, co daje w sumie 160 osób. Mogłoby być ciężko obdzwonić te osoby, zwłaszcza z uwagi na to, że przed okienkiem stoją kolejni interesanci, a i telefon w drugą stronę się dobija więc ciężko nawet wybrać numer. Ale to prawda, najwygodniej się ocenia ze swojego stołka.

      • 0 0

      • Jak zwykle, nie da się. 80 osób jednego dnia ? do jednego lekarza? to ile trwa to wizyta/badanie?! 5 minut. buhahaha

        • 1 0

  • Szukanie dziury w całym podpuszczają i szczują żeby odwrócić uwagę od prawdziwych problemów, brak lekarzy brak gabinetów, brak specjalistów, bo najważniejsze są osiem gwiazdek I wymiana kotów tłustych na spaslych co nawet widać na przykładzie URM rekord swiatowy

    • 2 0

  • Rejestracja na planowe i obowiązkowe szczepienie dla dziecka (1)

    Wczoraj w Przychodni Morena, byliśmy z córką na szczepieniu. Przychodnia Morena rejestruje na planowe szczepienia wyłaczne raz w miesiącu (ostatni poniedziałek miesiąca od 7:00). Procedura jest żartem. Czekania na linii trwało ostatnio 45 minut.
    W czasie kwalifikacji do szczepienia lekarz zalecił, aby jedno szczepienie, które jest bardziej obciążające wykonać za 2 tygodnie na co się zgodziliśmy. Poszliśmy zrobić szczepienia, a później żona poszła do rejestracji żeby zapisać na za 2 tygodnie zgodnie z zaleceniem lekarza. I co? Nie da się. :( Trzeba z 4 miesięcznym dzieckiem przyjść za 2 tygodnie i poprosić lekarza żeby przyjął dodatkowego pacjenta - oczywiście lekarz się pewnie zgodzi itp. ale jak to będzie wyglądało dla tych co normalnie są umówieni i czekają w kolejce?

    • 4 0

    • pacjentka przychodni

      Ja akurat na tą przychodnię nie mogę narzekać. Dzwoniąc jest informacja, która jestem w kolejce, wystarczy cierpliwie poczekać na swoją kolej. Panie w rejestracji zawsze są miłe i chętnie pomogą. Dodatkowo dużo rzeczy udaje mi się załatwić drogą mailową. Więc chyba nie jest tak źle.

      • 0 0

  • Proste rozwiązanie (18)

    Wystarczy, że osoby pracujące w rejestracji będą dzwoniły kilka dni przed z potwierdzeniem a w razie braku kontaktu wystarczy zadzwonić do osoby z listy rezerwowej. To chyba nic skomplikowanego.

    • 74 36

    • (1)

      Nawet jeśliby rejestracja dzwoni z przypomnieniem to pacjent potwierdza, a na wizytę i tak nie przychodzi

      • 1 0

      • ...

        wiele razy już się tak zdarzyło. Pacjent nie odwołuje wizyty, rejestracja dzwoni w dniu badania dopytać czy jest w drodze, bo wszyscy na niego czekają, a on zdziwiony. Czasem miejsce na 1 godzinne badanie przepada. Codzienność.

        • 0 0

    • taaak, bo rejestracja nie ma się czym zajmować, tylko dzwonieniem do pacjentów. (13)

      Proste rozwiązanie, to powiadom rejestracje, że Cię nie będzie. Pomyśl o innych, aby mogli skorzystać.

      • 52 8

      • (7)

        A czym ma sie zajmowac rejestracja? Chyba wlasnie ustalaniem grafiku

        • 17 4

        • znasz widzę temat (4)

          osoba umówiona na wizytę powinna być zobowiązana do odwołania wizyty, jesli nie może z niej skorzystać, skoro jest system który przypomina o wizycie kilka dni przed, to pacjent ma obowiązek albo z niej skorzystać albo odwołać i po temacie.
          Rejestracja ustaliła grafik, masz przyjść na wizytę i tyle. potem dziwicie się, że kolejki po kilka miesięcy lub lat.
          Każdemu może zdarzyć się coś po drodze, że na wizytę nie przyjdzie, ale ludzie siedzą nosami w telefonach 24h na dobę, ale jak już trzeba odwołać wizytę to nagle brak możliwości i milion tłumaczeń

          • 13 5

          • (2)

            Jeśli pacjent nie ma możliwości odwołania wizyty /czyli nikt nie odbiera, ciągle zajęte itd./ to nie odwołuje. Ciężko zrozumieć??? Dzień przed wizytą przychodzi sms przypominający o wizycie u lekarza. Super. jest tam info, że w razie odwołania zadzwoń. I to jest ten problem, że ktoś MUSI odebrać ode mnie ten telefon.

            • 21 3

            • (1)

              Nie, nie musi - co za problem wysłać maila? Albo sms (można w niektórych przychodniach).

              • 2 8

              • Musi

                • 0 0

          • a co gdy próbujesz pół dnia odwołać wizytę i nikt nie odbiera???

            miałam tak z okulistą i to prywatnym! To jest problem ogólny wszelkich rejestracji najpierw dzwonisz doi upadłego żeby cię zarejestrować, a potem jeśli jesteś odpowiedzialna i nie chcesz blokować terminu dzwonisz drugie pół dnia żeby anulować.
            Czy to jest normalne?

            • 17 0

        • Na SMS z NF Z mogę tylko potwierdzić. Nie ma opcji odwołaj

          • 4 0

        • Rejestracja to rejesturuje na wizyty wg grafiku ustalonego przez koordynatora lekarzy

          albo inna osobe odpowiedzialna za to. bedzie zaraz tak, że rejestracja bedzie leczyć pacjentów bo ktoś stwierdzi, że też powinni sie tm zjamowac

          • 2 0

      • Jakoś w prywatnych placowkach przychodzi sms i masz potwierdzic. (3)

        Jak nie potwierdzisz to często dzwonią się dopytać. Można?

        • 15 3

        • i tak powinno być w NFZ

          wtedy można pomyśleć o nakładaniu na "zapominalskich" pacjentów jakiś opłat z tego tytułu, że nie odwołał wizyty. A w sytuacji gdy trzeba pół dnia spędzić aby dodzwonić się do placówki medycznej, to najcierpliwszy pacjent wymięka

          • 4 0

        • Tylko 65% reaguje na smsy, aby potwierdzić lub odwołać wizytę. Z tych 35% część przychodzi lub nie. Więc, to jednak kwestia pacjenta

          • 4 0

        • Uwolnić rynek POZ i po problemie

          Bo tam pieniądze idą za pacjentem. A w NFZ pieniądze pobierają z góry i to pod przymusem. Potem kłopoty , jak za komuny, o których normalny świat nie słyszał

          • 4 1

      • Nie odbierajo.

        • 31 3

    • one nie mają czasu aby do kibla wyjść

      człowieku, ogarnij się. Musiałby być dodatkowy etat dla telemarketera.

      • 5 1

    • Nie ma obowiązku odbierania telefonów od Rejestracji, więc nie ma możliwości anulowania wizyty w razie braku kontaktu. Pacjent ma obowiązek odwołąć wizytę. Za nieodwołaną powinien zostać obciążony finansowo.

      • 7 1

  • Kaucja (3)

    Niech wprowadzą kaucję 50zł płacone przed wizytą i problem kolejek szybko się rozwiąże

    • 6 8

    • (2)

      Kaucje place co miesiac jako skadke na NFZ i nic z tego nie mam

      • 2 1

      • Kaucja (1)

        Chodziło mi o wprowadzenie konieczności opłacenia kaucji już na etapie rejestracji a podczas wizyty kaucja byłaby zwracana. Jeśli ktoś nie chce opłacić kaucji to jest jednoznaczne z tym że tak naprawdę nie planował przybyć na umówioną wizytę już w trakcie rejestracji.

        • 1 2

        • ...

          Myślę, że nawet kaucja 10 zł zrobiłaby robotę. Wtedy ludziom byłoby żal i by odwoływali, a tak, nic ich to nie kosztuje, po prostu nie przyjdą

          • 0 0

  • Kiedyś czekałem na wizytę do poradni okulistycznej w uck (5)

    3 osoby przede mną nie przyszły.

    • 16 9

    • i mimo tego musiales czekać. (1)

      • 0 0

      • ...

        inaczej musiałbyś przewidzieć, że te osoby nie przyjdą.

        • 0 0

    • A ja czekam rok ponad na zacme !!! Pacjenci są na zakładkę, jak ktoś nie przyjdzie to z korzyścią dla innych, i tak wstawia kogoś poza kolejka!!!

      • 4 0

    • Oślepły, to nie przyszły.

      • 17 0

    • moze nie doczekaly

      • 23 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Maj w Sercu Mamy 2024 - rozwojowy festiwal łączący pokolenia (2 opinie)

(2 opinie)
festyn, warsztaty, spotkanie, joga

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

Ratuję, bo kocham i potrzebuję

warsztaty

Najczęściej czytane