- 1 Kończy się Program Profilaktyka 40 Plus. Mało kto skorzystał (81 opinii)
- 2 Tabletka "dzień po" - tylko 4 apteki na Pomorzu (203 opinie)
- 3 Nowa szefowa sanepidu na Pomorzu (40 opinii)
Nawet 15-20 proc. rodzin odmawia przeszczepu organów bliskich po śmierci
Czy wyrażasz zgodę na pobranie organów po śmierci? Czy twoja rodzina jest świadoma tego czy zgodziłbyś lub zgodziłabyś się na przeszczep? Wiele osób na co dzień nie myśli o tym, nawet nie przypuszcza, że ten temat może kiedyś również ich dotyczyć. Według polskiego prawa, aby lekarze mogli pobrać organy do przeszczepu od zmarłego, nie potrzebują na to zgody. Jednak, jak przekonują koordynatorzy transplantacji, wciąż ok. 15-20 proc. rodzin wyraża swój sprzeciw. Tymczasem jeden dawca może uratować życie nawet siedmiu osobom. 8 października obchodzimy Europejski Dzień Donacji i Transplantacji.
Jak działa zgoda na pobranie narządów, a jak sprzeciw? Wiele osób nie wie o tym, że osoby, które nie chcą, by pobrano od nich narządy po śmierci, powinny za życia wypełnić deklarację określającą swój sprzeciw.
O polskim systemie przeszczepów organów rozmawiamy z Anną Milecką, Wojewódzkim Koordynatorem Poltransplantu i kierownikem Regionalnego Centrum Koordynacji Transplantacji w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym.
Z czego wynika niewystarczająca liczba dawców narządów w naszym kraju?
Odpowiedź na pewno jest złożona. Pojawia się kwestia optymalizacji zgłaszania samych dawców przez szpitale, które mają takie możliwości. Wystarczy, że placówka medyczna posiada oddział chirurgii i salę operacyjną oraz chęć zgłaszania, bo zespół operacyjny wywodzi się już z ośrodka wykonującego przeszczep. Zgłaszalność cały czas nie jest taka, jakiej byśmy oczekiwali - w naszym województwie mniej więcej połowa szpitali jest aktywna pod tym względem. Mówi się, że tyle ile jest łóżek intensywnej terapii w danym szpitalu, tyle powinno być pacjentów z objawami śmierci mózgu w ciągu roku. Trzeba jednak powiedzieć, że nie każdy pacjent w takim stanie jest zgłaszany - czasem rodzina podejmuje inną decyzję, czasem chodzi o względy medyczne. Jeżeli natomiast z danego szpitala nie ma zgłoszeń, to wiemy, że coś powinno zostać zmienione i staramy się kontrolować takie miejsca.
Czy występuje problem braku zgody ze strony rodziny?
Na pewno jest to kolejna kwestia. W Polsce bazujemy na zgodzie domniemanej, ale mamy trzy formy sprzeciwu - zgłoszenie w centralnym rejestrze sprzeciwów, ponadto każdy z nas może napisać karteczkę podpisaną imieniem i nazwiskiem o sprzeciwie, ten sam zwrot może być również wypowiedziany w obecności dwóch osób, które to zaświadczą. Dlatego w przypadku śmierci mózgu, jeszcze przed odłączeniem od respiratora, rozmawiamy z rodziną i pytamy, jakie było stanowisko pacjenta. Jeżeli rodzina powie, że była taka rozmowa i pacjent się sprzeciwiał, to oczywiście również uznajemy ten sprzeciw.
- Obserwujemy, że mniej więcej 15-20 proc. rodzin wyraża swój sprzeciw. Podobnie jest w innych krajach - są państwa, gdzie zgoda jest kwalifikowana wprost, ale w większości przypadków mówimy o zgodzie domniemanej - tak jest też w Polsce. Dlatego im więcej o tym mówimy, tym lepiej.Co, jeśli rodzina po prostu nie chce się zgodzić?
Jeżeli rodzina nie chce, "bo nie", to również odstępujemy od pobrania. Nie chcemy wchodzić w konflikt z członkami rodziny, bo mamy do czynienia ze śmiercią, z pewną tragedią, więc można powiedzieć, że rozmowa jest z góry trudna. Na pewno trzeba podkreślić, że warto rozmawiać ze swoimi bliskimi na ten temat i przekazać swoje stanowisko. Nie jest natomiast takie ważne czy jesteśmy na tak, czy na nie - chodzi o to, aby w momencie, gdy dojdzie do śmierci, rodzina wiedziała co powiedzieć podczas kontaktu z lekarzem i była spokojniejsza.
Rodziny zastanawiają się czy pobranie organów nie wpłynie na pogrzeb?
Zdarza się, natomiast wszystko staramy się wytłumaczyć. Po pobraniu narządów, lekarz musi nadać zwłokom należyty wygląd - podczas pogrzebu nie widzimy efektów operacji. Pobierając rogówki, nie pozyskujemy całego oka, tylko samą tkankę. Czasami rodzina nie chce, żeby doszło do cięcia zwłok, ale z drugiej strony są sytuacje, w których trzeba przeprowadzić sekcję.
Kto rozmawia z rodziną w takich momentach, koordynator, lekarz, psycholog?
Wszystkie osoby mogą to zrobić - dodałabym do tego kapelana szpitalnego. Rozmowę najczęściej przeprowadza osoba, która leczyła pacjenta, a więc najczęściej lekarz pracujący na intensywnej terapii lub szpitalny koordynator Poltransplantu, którym może być również pielęgniarka. Jest to najtrudniejszy moment, bo mówimy w przeważającej liczbie przypadków o śmierci nagłej. Jest również mało czasu, ale niestety to pytanie musi zostać zadane. Rozmowy o śmierci mózgu są prowadzone wcześniej, natomiast o pobraniu narządów rozmawiamy już po tym momencie, mając pewność, że człowiek na pewno nie żyje.
Jaka jest skala sprzeciwów?
Obserwujemy, że mniej więcej 15-20 proc. rodzin wyraża swój sprzeciw. Podobnie jest w innych krajach - są państwa, gdzie zgoda jest kwalifikowana wprost, ale w większości przypadków mówimy o zgodzie domniemanej - tak jest też w Polsce. Dlatego im więcej o tym mówimy, tym lepiej.
Co dzieje się, jeżeli w porę nie zostanie znaleziona rodzina pacjenta ze śmiercią mózgu? Jaka decyzja jest podejmowana?
W takich przypadkach musimy dołożyć wszelkich starań, aby uzyskać kontakt z rodziną np. wysyłając policję w miejsce zamieszkania pacjenta. Bardzo często przynosi to oczekiwany efekt, jeśli nie, kierujemy się brakiem sprzeciwu w Centralnym Rejestrze Sprzeciwu.
Czy jest konkretny próg czasowy, do którego narządy nadają się do transplantacji?
Nie ma schematu czasowego, ale z reguły kilka-kilkanaście godzin w zależności od tego, jakie narządy mają być pobrane. Jeżeli mówimy o innych narządach niż nerki, to musi odbyć się koordynacja centralna. Pracownik Poltransplantu koordynuje wskazane zespoły, które przyjadą po konkretne narządy. Nieważne, że w naszym szpitalu przeszczepiamy np. serca i akurat mamy biorcę, bo jeśli gdzieś jest pilniejszy przypadek, to właśnie tam zostaną przekierowani transplantolodzy. Wszystkie zespoły muszą o określonej godzinie znaleźć się na sali i potem wracają z narządem do swojego ośrodka.
Czy wiele osób nie dożywa przeszczepu?
Niestety są takie przypadki. Ostatnio robiliśmy statystyki, jeśli chodzi o przeszczepy płuc i lista była dość długa. Nie oszukujmy się, COVID-19 również wpłynął na ogólną sytuację - pojawiły się szpitale jednoimienne, które przyjmowały jedynie pacjentów z koronawirusem. Wiele szpitali w Polsce wstrzymało swoje programy transplantacyjne, choć nasz ośrodek akurat od samego początku utrzymał wszelkie procedury.
Jaki jest obecnie czas oczekiwania na przeszczep?
Różnie to wygląda przy konkretnych narządach - przeważnie mówmy o 1,5 roku - czasami jednak zdarza się, że pacjent otrzyma organ szybciej, a czasem niestety później.
Jak zgłosić chęć oddania organów po śmierci?
Jeśli jesteś osobą pełnoletnią, nie musisz nigdzie zgłaszać, że chcesz po śmierci przekazać swoje narządy oczekującym na przeszczep. Natomiast w przypadku osoby małoletniej zgodę na to muszą wyrazić rodzice lub opiekunowie prawni.
Oświadczenie woli ma charakter jedynie informacyjny i nie trzeba go nigdzie zgłaszać ani rejestrować!
Jeśli natomiast nie chcesz, by Twoje narządy były przeszczepiane innym, masz prawo do sprzeciwu.
Wystarczy, że:
- zgłosisz sprzeciw w Centralnym Rejestrze Sprzeciwów,
- uzupełnisz oświadczenie w formie pisemnej i prześlesz do Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego ds. Transplantacji w Warszawie, Al. Jerozolimskie 87,
- oświadczysz swoją wolę ustnie w obecności dwóch świadków; świadkowie muszą potwierdzić Twoją deklarację pisemnie.
Moc prawną ma również noszone przy sobie własnoręcznie podpisane oświadczenie sprzeciwu lub oświadczenie ustne złożone w obecności dwóch świadków pisemnie przez nich potwierdzone.
Miejsca
Opinie (242) 5 zablokowanych
-
2022-10-08 14:16
Opinia wyróżniona
I mają prawo odmówić. (14)
Sam dawno wyraziłem zgodę, że w razie mojej śmierci rodzina ma się zgodzić na pobranie moich organów.
Natomiast nie rozumiem presji i ostracyzmu wobec osób, które sobie tego nie życzą (czy to ze względu na wiarę, czy inne przekonania). Mają do tego prawo i mam nadzieję, że nigdy nie będzie takiego przymusu.- 121 14
-
2022-10-11 08:53
Dożyjemy czasów, że pytanie nie będzie o zgodę na przeczep tylko na przerobienie na karmę.
- 0 0
-
2022-10-09 12:11
(2)
No i nie powinni miec prawa odmówić, bo niby dlaczego, jakie są przesłanki? Powody etyczne/humanitarne wydają się dużo istotniejsze.
- 0 5
-
2022-10-10 17:02
id..to moje ciało moja sprawa nie jestem magazynem części zamiennych i mam prawo tak uważać a tobie nic do tego
- 3 0
-
2022-10-09 12:32
Takie przesłanki, że to ich ciało i ich organy.
- 6 0
-
2022-10-08 22:35
(1)
Dla kobiet chcących aborcji tez masz tyle wyrozumiałości? Szanujesz ich przekonania i prawo do samostanowienia?
- 4 5
-
2022-10-09 09:52
Przy aborcji nie ma "samostanowienia", bo chodzi o inne życie, niż życie kobiety w ciąży.
Jednak uważam, że "kompromis aborcyjny", wypracowany w latach 90. był dobrym pomysłem.
- 4 4
-
2022-10-08 17:30
Ja też wyraziłem zgodę
Ale teraz ja zaktualizowałem. Nie pobierać i nie przekazywać wyborcom dobrej zmiany.
- 8 4
-
2022-10-08 14:53
(3)
A jaka to wiara zabrania bycia dawca? Bo katolicka wprost przeciwnie. Przyczyna niezgody sa z reguly zabobony, choc mozna sie zgodzic, ze kazdy powinien miec wybor co do tego, co sie stanie z wlasnym cialem po smierci. Ale nie opowiadajmy bajek, ze oba wybory sa moralnie tym samym.
- 14 11
-
2022-10-08 15:28
Świadkowie Jehowy (2)
- 14 0
-
2022-10-08 15:43
(1)
I tak i nie. Jehowi od 1982 zezwalają na przeszczepy ale tylko jeżeli odbywają się bez użycia krwi.
- 2 8
-
2022-10-08 17:56
No to zbyt wielkiego pola manewru nie mają
Chyba tylko jakieś fikuśne przeszczepy szpiku wchodzą w grę
- 9 1
-
2022-10-08 14:51
W tych czasach każda organizacja uznaje swoje przekonanie jako jedyne słuszne. (2)
Wystarczy spojrzeć na lewaków i prawakow.
- 12 9
-
2022-10-08 17:36
Na przykład Kościół Katolicki. Dlaczego nie ma domyślnego braku zgody na finansowanie tego czegoś?
- 6 9
-
2022-10-08 15:28
Na szczęście ty się mylisz
- 4 8
-
2022-10-08 14:22
Opinia wyróżniona
Jak ktoś nie chce to jego sprawa i tyle. (15)
Ja nie mam nic przeciwko, te organy i tak już nie będą mi potrzebne gdy umrę, ale rozumiem że ktoś woli tego nie robić bo ma jakieś tam przekonania które poprawiają mu samopoczucie. Zresztą jak już wspomniano, ponad 80% ludzi jest za oddawaniem organów więc już nie róbcie z tego takiej afery. Jeszcze tylko brakuje przepisu który by nakazywał takie działanie. Kolejna okazja dla śmierdzących biurokratów aby włazić z butami w czyjeś życie.
- 79 13
-
2022-10-08 22:34
Jakoś z aborcja nie macie problemu (2)
Pakujecie się z butami w czyjeś życie.
Jak życie jest dla was najważniejsze go oddawanie organów powinno być obowiazkowe- 3 4
-
2022-10-10 12:18
bo to są hipokryci
Ty masz oddać swoje życie, żeby ratować płód bez mózgu, ale ja swojej nerki nie oddam dla kogoś, kto naprawdę ma szansę przeżyć, bo "takie mam przekonania".
- 2 0
-
2022-10-09 13:53
Właśnie
- 0 0
-
2022-10-08 15:27
Organy pobiera się od osób żywych. (6)
Polecam zapoznać się dobrze z tematem, bo organy pobiera się od osób żywych, a nie martwych. W momencie śmierci sygnał wysyłany jest do wszystkich komórek organizmu i następuje automatyczny rozpad, a takich organów nikt nie przeszczepi. W medycynie założyli, że człowiek jest martwy, gdy stwierdzą tzw. śmierć mózgu, ale to są wyłącznie domniemania,
Polecam zapoznać się dobrze z tematem, bo organy pobiera się od osób żywych, a nie martwych. W momencie śmierci sygnał wysyłany jest do wszystkich komórek organizmu i następuje automatyczny rozpad, a takich organów nikt nie przeszczepi. W medycynie założyli, że człowiek jest martwy, gdy stwierdzą tzw. śmierć mózgu, ale to są wyłącznie domniemania, bo wielokrotnie pojawiały się przypadki przeczące temu założeniu. Poza tym w prawdziwym życiu nie istnieje coś takiego jak domniemana zgoda to jest wyłącznie wymysł prawny. Zgoda jest tylko wtedy, gdy została świadomie i dobrowolnie wyrażona przez osobę zainteresowaną.
- 29 5
-
2022-10-09 23:47
Już dawno większej bzdury nie czytałam
- 0 0
-
2022-10-08 20:10
U nas to jeszcze się cackają (2)
ale w krajach trzecich to kroją na żywca bez sentymentów aby jeden czy drugi VIP mógł się pochwalić 100 letnim kalendarzem. Ten proceder to masakra.
- 14 2
-
2022-10-10 17:09
(1)
bo to ten zachód ostoja demokracji i wartości gdzie człowiek to tylko chodzący kawał mięsa jak prz4estaje być użyteczny to się podaje środki zwiotczające orzeka arbitralnie śmierć mózgu i się kroi bo dziwnym trafem jest klient na organy
- 0 0
-
2022-10-11 04:08
Ten problem jest ponadpartyjny i nie ma znaczenia czy to Zachód czy Wschód czy Południe
Wymiernikiem są pieniądze i bogactwo bo wiadomo, że biednego nie stać na zlecenie i przeszczep a bogatemu kto zabroni jak zatracił w sobie Człowieczeństwo?...
- 0 0
-
2022-10-08 15:40
(1)
O losie, o czym ty piszesz... Zbyt dużo alkoholu i filmów z żółtymi napisami...
- 6 25
-
2022-10-10 17:08
biedaku ci co to wymyślali nie umierali więc nie wiedzą jak to jest dlaczego mam zatem im wierzyć?
- 0 0
-
2022-10-08 14:33
(4)
80% wygląda ok, ale na papierze. Problem jest taki, że te 80% nie jest zawsze dostępne, bo to nie jest magazyn. Czasem jest tak, że jedyny dostępny dawca znajduje się właśnie w tych 20%. Nie ma innych dawców, a potrzebny jest pilny przeszczep, ale niestety rodzina się nie zgadza. Tych co się zgadzają akurat nie ma.
- 8 14
-
2022-10-10 17:05
trudno takie jest życie nie widzę natomiast powodu by czynić z człowieka przedmiot będący czyjąś własnością i że jakieśpaństwo czy inna mafijna struktura rościła sobie prawo do używania bez zgody człowieka jego ciała
- 0 0
-
2022-10-08 14:51
(2)
Tym bardziej ze potencjalnym dawca jest czesto osoba relatywnie mloda, a te niezgadzajace sie rodziny to np. zabobonni starsi rodzice.
- 5 18
-
2022-10-10 17:07
(1)
tak więc jak ktoś jest młody to można go poćwiartowqać jak świnię tak?
- 0 1
-
2022-10-11 09:33
Skoro już nie żyje to różnicy mu to nie zrobi ;-)
- 1 0
-
2022-10-08 14:39
Opinia wyróżniona
Zgoda powinna być wyrażona, a nie domyślna. (18)
W wielu krajach domyślny jest brak zgody i to jest prawidłowe. W Polsce jest odwrotnie, bo odpowiednie władze/osoby liczą na lenistwo lub niewiedzę, że brak zgody trzeba zastrzec pisemnie.
- 87 62
-
2022-10-10 01:28
nie napisano tutaj o jednym domniemanym drobiazgu (3)
mającym wpływ na ostracyzm odmowy pobrania narzadów, a szkoda. Szkoda , bo skrupulatnie pomija się kwestię faktycznych pobrań narządów i otoczki wobec nich. Coś wam powiem, mozecie mi wierzyc albo i nie, wasza sprawa. Otóz w naszym pieknym kraju wasze zwłoki po śmierci nie nalezą do was, tylko do panstwa. Dobrze czytacie - do panstwa. Kiedy
mającym wpływ na ostracyzm odmowy pobrania narzadów, a szkoda. Szkoda , bo skrupulatnie pomija się kwestię faktycznych pobrań narządów i otoczki wobec nich. Coś wam powiem, mozecie mi wierzyc albo i nie, wasza sprawa. Otóz w naszym pieknym kraju wasze zwłoki po śmierci nie nalezą do was, tylko do panstwa. Dobrze czytacie - do panstwa. Kiedy obywatel umiera traci na swoim byciu obywatelem, staje sie niczyi. Jako że polskie prawo jest tak skonstruowane, ze jesli zmarły obywatel nie zgłosił swojego pisemnego sprzeciwu do Poltransplantantu za swojego zycia, to byle cwaniak w kitlu moze sobie pobrac od niego organy na podstawie polskiego prawa o samodecydowaniu o sobie - za życia. wykorzystuje się ten zapis do bólu. Pamietacie stara historię Łowców skór? Tamto zostało odkryte, winnych pozamykano, ale takich łowców skór jest wiecej. Potem ze szpitala wyjezdza truchło pozbawione organów, gałek ocznych, skóry i wszystkiego tego co jest potrzebne. Przypomnę jeszcze jedną rzecz o której nie wiecie: otóz handel organami w Polsce jest zakazany według prawa, ale pobieranie tych organów juz nie. Krew magazynowana w bankach krwi jest tez tkanką pochodzenia ludzkiego, niczym nie rozni się od nerki, płuca czy gałki ocznej. I tez jest magazynowana. Organizacja naczelna w Polsce, która zajmuje sie koordynacją przeszczepów decyduje o tym, gdzie który organ i do kogo trafi, ale takze wymienia sie organami z innymi swiatowymi organizacjami zajmujacymi sie tym samym, wiec gdy jakiemus Angolomi potrzebne oko to jedzie to oko do UK i vice versa , gdy Polakowi potrzebne płuco to jedzie ono z jakiejs Holandii do Polski. Ale wracajac do dokłądnie pomijanej kwestii w powiązaniu do łowców skór. Tam gdzie potrzebne jest oko albo nereczka istnieje spora pokusa osób w kitlu by chorego tzw "nie dajacego rokowań" szybciej odłączyc od aparatury, co mniej wiecej oznacza, ze odbiera mu sie szansę podejmowania dalszej walki o zdrowie. Brzmi okrutnie, ale kto da sobie uciac reke , ze tak nie jest?
- 3 0
-
2022-10-10 14:22
To co opisałeś to tylko wierzchołek góry lodowej (2)
Rzeczywistość jest dużo bardziej przerażająca. Na świecie to już koszmar i horror. W Polsce - na szczęście jeszcze tylko dramat.
- 1 0
-
2022-10-10 17:13
(1)
w takim państwie na U gdzie jest wojna ten proceder kwitnie od lat podobnie jak we wszystkich biednych krajach myślisz że co się dzieje z tymi którzy nagle zniknęli gdzieś bez wieści zwłaszcza z osobami młodymi np
- 0 0
-
2022-10-11 02:57
Błędnie interpretujesz zdarzenia...
To, że w jakimś kraju urządza się polowania na ludzi dla narządów nie oznacza, że ten kraj jest zły. Z reguły to bogacze z najbogatszych krajów zlecają porywanie i mordowanie tych nieszczęśników z innych regionów wykorzystując biedę czy zawieruchy. Zlecają to ci, którzy są powszechnie szanowanymi i poważanymi obywatelami w swoich krajach, żyjącymi po 110 lat. Ofiary rytualne dawnych cywilizacji to przy tym współczesnym procederze jest mały pikuś.
- 0 0
-
2022-10-08 22:35
Domyślna powinna być zgoda bo ratujmy ŻYCIE.
- 1 5
-
2022-10-08 14:49
(3)
Przeciwnie - w wielu krajach Zachodu zgoda jest domyslna. U nas de facto domyslny jest brak zgody, lekarze pytaja rodzine, choc nie musza i nie powinni, bo umarlemu to nic nie robi, a irracjonalny sprzeciw rodziny kogos innego zabija. Natomiast brak zgody powinien miec konsekwencje. Osoby niezgadzajace sie na dawstwo po smierci, powinny miec zablokowany dostep do przeszczepu na swoja rzecz.
- 27 15
-
2022-10-08 15:55
Hmmm
Jeśli ktoś się nie zgadza to po śmierci pewnie będzie mu wszystko jedno czy go zablokują w rejestrze biorców
- 5 5
-
2022-10-08 14:52
Popieram w całej rozciągłości (1)
Nie chcesz być dawcą, to nie będziesz również biorcą. Konsekwentnie.
- 18 8
-
2022-10-08 20:37
A krew oddajesz?
- 3 0
-
2022-10-08 14:48
I ten właśnie stan prawny dowodzi...
że jesteśmy pod butem biurokracji, oszustów i wyzyskiwaczy.
- 14 10
-
2022-10-08 14:47
Akurat w Polsce jest ok (7)
Przecież te organy zgniją i zostana zezarte przez robaki.
Jak ktoś w XXI wieku jest katolikiem fanatykiem to niech się pofatyguje i odnowi tego prawa.- 19 36
-
2022-10-08 15:17
No to spróbuj pobawić się szczątkami zmarłego... (6)
zostaniesz z metra oskarżony o sprofanowanie zwłok. Tak więc nie jest to li tylko mięso na zgniłkę. A skoro mamy do tego jakiś sentyment to i prawo powinno to dostrzec a nie widzieć tylko materiał do eksperymentów.
Po drugie kanibalizm jest w XXI wieku zakazany z uwagi na powikłania moralno - genetyczne ale już wszczepy są OK?
Przyjdzie pora - zapłacimy za tą zabawę bo w Przyrodzie nic nie ginie. Ona jest bardzo pamiętliwa tylko działa powoli dając nam czas na opamiętanie.- 13 27
-
2022-10-08 16:38
(1)
Kanibalizm i przeszczep organów to dla ciebie to samo?
- 14 2
-
2022-10-08 17:02
Tak, bo wchłaniasz cząstkę drugiego Człowieka aby żyć.
Mają tylko inne podłoże moralnego wytłumaczenia sensowności zachowania.
PS. Wyzysk to dla mnie też jest forma prymitywnego kanibalizmu.- 8 16
-
2022-10-08 15:36
(3)
o jakim opamiętaniu piszesz , mamy nie pobierać organów czy co ?
- 13 3
-
2022-10-08 15:40
Tak, nie powinniśmy tego robić (2)
i mówię nie dlatego, że mam jakieś tam wierzenia religijne tylko dlatego bo już widzę negatywne konsekwencje takiego działania.
Śmierci nie trzeba się bać jeżeli się jest człowiekiem. Tylko Upadli mogą robić w gacie...- 9 19
-
2022-10-08 16:37
(1)
Negatywne konsekwencje? To bardzo ciekawe bo z pewnością wielu ludzi dziękuje za przeszczep który uratował życie.
- 17 3
-
2022-10-08 17:58
Ale co to za życie
- 4 5
Wszystkie opinie
-
2022-10-08 08:25
(8)
Mam kolegę, który czeka na przeszczep. Opowiada czasami o tym oczekiwaniu. Nie wiesz kiedy zadzwonią. Może dziś? Może za pół roku...
- 30 6
-
2022-10-08 08:33
(4)
Dokładnie tak to wygląda. Torba przygotowana i czekasz. Niektórzy się niestety nie doczekają.
- 15 4
-
2022-10-08 10:57
Dlaczego państwo nie przewiduje gratyfikacji dla dawcy ,jeżeli sobie życzy ? (3)
Sami handlują .
- 8 12
-
2022-10-08 22:31
(2)
Ja mysle, ze latwiej by bylo gdyby byla mozliwosc wyrazenia zgody, ze wskazaniem. Np wiem ze osoba X czeka na przeszczep dajmy na to serca. Wiem ze moje dni sa policzone. Chcialabym, by w pierwszej kolejnosci sprawdzona zgodnosc moja I osoby X. A tak nie jest. Jest ogolnokrajowa kolejka. A w niej alkoholicy, osoby po zatruciach np grzybami etc. Mysle, bazujac na rozmowach z rodzina czy znajomymi, ze duza czesc osob wlasnie nie chce by ich organ dostal ktos, kto gdo nie doceni.
- 2 0
-
2022-10-09 13:27
Nie doceni i co? Wstaną z grobu i go zabiorą z powrotem? Czego wy nie rozumiecie - nie żyjesz, koniec, nie interesuje Cię już nic, bo nie ma Ciebie, tylko skorupa pod ziemią albo w urnie. "Ja bym chciał, żeby moją wątrobę dostał profesor, bo lubię naukę, a nie żul", to se k**** chciej i marz o tym, ale gdy umrzesz to koniec i co się z Twoimi organami stanie nie wiesz i się nie dowiesz.
- 1 2
-
2022-10-09 23:49
Twoja propozycja
To pierwszy krok do handlu organami.
- 0 0
-
2022-10-08 14:44
To, że ktoś czeka na przeszczep, nie znaczy, że mu się on należy (2)
Może się modlić, lub poprosić rodzinę o oddanie mu organu. Musi czekać na potencjalnego dawcę. Poza tym nie każdy przeszczep się przyjmuje.
- 5 6
-
2022-10-08 14:52
Się tam guzik znasz a się wypowiadasz
- 3 8
-
2022-10-08 14:56
Powiedzial, co wiedzial :)
- 2 5
-
2022-10-08 08:44
Dlaczego tak się dzieje? (5)
Bo ludzie nie ufają lekarzom słysząc co wyprawiają chociażby z covidem. Pacjent przyjeżdża z zawałem, a wyjeżdża do kostnicy z "covidem". Jaką mam gwarancję, że w przypadku wyrażenia zgody na pobranie narządów decyzja o zdiagnozowaniu śmierci pnia mózgu nie będzie przyspieszona?
- 72 14
-
2022-10-08 09:00
w Polsce mielismy juz afere łowców skór dlatego mnie to nie dziwi brak zaufania do medyków (2)
- 39 8
-
2022-10-08 14:19
Do lekarzy większość ma takie zaufanie
Jak do sędziego sądu rejonowego. Sami kopertowcy
- 19 3
-
2022-10-08 14:42
tak brak zaufania mamy że do lekarzy specjalistów ustawiają się kolejki.
- 3 10
-
2022-10-08 09:19
Takiej gwarancji nie masz nawet przy braku zgody na oddanie swoich organów :D
- 13 2
-
2022-10-08 14:40
Dokładnie w punkt. I tu należy szukac tak małej ilości a nie tylko przekonania.
- 7 1
-
2022-10-08 08:45
Ksiadz mi mowil ze to grzech tak dac organy (13)
I ze jak dam to moge pojsc do piekla. I rozumiem ze ktos moze umrzec, ale ja nie chce isc do piekla
- 6 48
-
2022-10-08 08:59
masz racje atologia teczowa potrafi takie brednie traktowac serio
- 6 12
-
2022-10-08 10:02
xxx (10)
I po co kłamiesz lewaku? Zabaw się ze swoim chłopakiem, i nie wypisuj kłamstw na tym portalu.
- 10 13
-
2022-10-08 10:12
Rózaniec cie trochę przydusił moherowy berecie. (2)
Ahahahaha.
- 10 9
-
2022-10-08 13:53
xxx
Nie odniosłeś sie do meritum sprawy, nikt w KK nie mówi nic przeciw przeszczepom.
- 4 3
-
2022-10-08 14:21
Na szczęście tęczowi nie mogą być dawcami
Bo 95% z nich ma hiv
- 7 9
-
2022-10-08 10:54
prawaki to dzieciaczkom wsadzają ? (5)
- 4 8
-
2022-10-08 13:54
xxx (4)
Prawaki są heteroseksualni, czyli normalni, reszta na leczenie psychitryczne;)
- 9 8
-
2022-10-08 14:59
(3)
Przeciwnie. Przewaznie homofobia swiadczy o niepogodzeniu z wlasna homoseksualna orientacja. Delikwent probuje ukryc swoj homoseksualizm, myslac, ze jak bedzie homofobem, to nikt sie nie domysli, jakie ma sklonnosci :)
- 7 5
-
2022-10-08 15:09
xxx
Aaaaa tak to sobie wymyśliłeś. Jednak z tym psychiatrą sie nie pomyliłem;)
- 4 4
-
2022-10-08 15:30
Ooo to tak jak na American Beauty
I na paru innych filmach które widziałem na DVD
- 2 0
-
2022-10-08 15:54
Żyjesz po to aby popracować nad swoją Duszą/charakterem
nie jest ważne jakie ma się skłonności tylko co z tym fantem się zrobi. Czy wiedząc, że mam pociąg do alkoholu puszczę wodze hamulców i zamienię się w nałogowca czy wywoła to u mnie wzmożony stan czujności aby się nie stoczyć. Tak więc argument chorych o "uwolnieniu" popędów jest zwykłą manipulacją.
- 3 0
-
2022-10-08 14:57
Niezdrowo sie interesujesz homoseksualizmem. To watek o przeszczepach, nie o seksie z chlopakami. Idz sie zabawiac gdzie indziej. Albo do lekarza, jak wszystko ci sie kojarzy...
- 5 1
-
2022-10-08 14:04
Owiń się tęczową flagą i idź poskakać na długiej
- 6 4
-
2022-10-08 09:02
Powinno byc tak jak w filmach fantastycznych wyprodukowac sztusczne narządy które mozna transplantowac i niebyło by problemu (4)
Juz mamy sztuczne serce które nie dnadaje sie do wszczepienia ale pozwala zyc do czasu transplantacji
- 13 4
-
2022-10-08 09:17
(1)
Funkcja serca jest banalnie prosta - to tylko pompa. I istnieją wszczepialne sztuczne serca. Problem jest tylko z jego zasilaniem na dłuższą metę.
Zminimalizować aparat do dializy, żeby go upchnąc w miejsce nerek może i technicznie kiedyś się uda.
Ale jak chcesz zastąpić przetwórnie biochemiczne w postaci np. wątroby czy trzustki. jakimkolwiek sztuczydłem?- 11 0
-
2022-10-08 14:07
On napisał że powinno być tak jak na filmie
A ja uważam że powinno być jak w grze Metal Gear Solid - nanoboty w układzie krwionośnym które naprawiają na bieżąco uszkodzone narządy, dają super siłę i nadludzkie zdolności, a nawet nieśmiertelność i zwalczają wirusy i bakterie.
- 4 4
-
2022-10-08 14:51
To jest przyszłość juz teraz ludzie maja bioniczne kończyny dzieki którym mogą biegać po amputacji (1)
Wątpię by w najblizszej przyszłosci powstało cos innego co moze regenerowac narzady ludzki ,raczej zastepowac .
- 3 2
-
2022-10-08 14:54
Kończynę o wiele łatwiej zastąpić niż organ wewnętrzny
- 5 0
-
2022-10-08 09:31
zycie (11)
odmawiają ---narządy do przeszczepu są pobierane kiedy serce pompuje krew w organizmie . A smierć mozgu ----z tym różnie bywa, Rodzina przybywa do szpitala po podaniu pavulonu pacjentowi
- 41 11
-
2022-10-08 14:24
(4)
I to jest to. Umysł to nie całe ciało a jednak narządy podtrzymują życie. Mnie na samym myśl słabo się robi. Jestem na nie
- 12 4
-
2022-10-08 14:54
(3)
Mam nadzieje, ze kiedy bliska ci osoba bedzie potrzebowala przeszczepu, tez jakis krewny zmarlego powie "nie".
- 5 15
-
2022-10-08 15:11
xxx
Nie życz drugiemu, co Tobie niemiłe, bo sie zdziwisz....
- 11 1
-
2022-10-08 22:34
I bedzie mial do tego prawo. I nikt nie bedzie mial prawda wymuszac na Nim decyzji wbrew temu
- 4 0
-
2022-10-10 17:15
będzie mógł to zrobić bo człowiek nie jest kawałem mięsa
- 2 0
-
2022-10-08 14:45
(3)
no to chyba nie wiesz na czym polega transplantacja
- 7 4
-
2022-10-08 19:03
Polega na pobraniu narządów od żywego człowieka (2)
gdyż śmierć mózgowa nie istnieje.
- 6 3
-
2022-10-09 00:12
Odstaw alkohol (1)
- 1 5
-
2022-10-10 17:16
prawda boli gn..ju?Ten przemyt i pozyskiwanie narządów w takich kraikach jak PL czy UA to materiał na horror w takich bandyckich bantustanach życie człowieka i jego godność są pustymi frazesami
- 1 0
-
2022-10-08 17:08
Serce pompuje?
Proszę odłączyć pacjenta od aparatury, zobaczymy jak długo pożyje
- 1 7
-
2022-10-09 11:36
Co za brednie
- 0 1
-
2022-10-08 10:52
do wielu rzeczy nie Dorośliśmy ! religia trzyma w ciemnocie , ale Kupy korzystają ze wszystkich dostepnych działań ,nawet Tych (7)
nie etycznych .
- 9 46
-
2022-10-08 14:14
(6)
Odwal się od Religii miernoto umysłowa.
- 9 9
-
2022-10-08 14:23
Dla teczowych religia to (1)
Bolec w tyłku
- 6 3
-
2022-10-08 15:00
Ciekawe, ze prawactwu kazdy temat kojarzy sie z seksem homoseksualnym :)
- 4 5
-
2022-10-08 14:42
Ale od której? (3)
Bo jest ich trochę.
- 1 2
-
2022-10-08 14:55
A przyczepiłeś się do którejś konkretnie? (2)
Czy do wszystkich?
- 0 0
-
2022-10-08 14:59
To akurat nie ja (1)
Ale reakcja na komentarz zaintrygowała mnie do zadania tego pytania.
- 0 1
-
2022-10-08 15:15
To niech on odpisze
Która konkretnie religia mu się nie podoba najbardziej czy każda tak samo
- 1 0
-
2022-10-08 11:02
"Nawet 15-20%" - to przecież nie jest dużo. Czyli 80-85% zgadza sie. (6)
Panie redaktorze, nie przesadzaj z oczekiwaniami że to ma być 100% Wystarczy Pana nadgorliwośc covidowo-szczepionkowa znana czytelnikom tego portalu od początku tzw pandemii
- 58 13
-
2022-10-08 14:03
Typowa lewacka propaganda
- 14 5
-
2022-10-08 14:35
(4)
Dawcy nie leżą w magazynie, nie zawsze masz dostępnych dawców z tych 80-80%. Czasem jedyny dostępny dawca jest właśnie w tych 15-20%.
- 4 10
-
2022-10-08 15:31
(3)
No i co z tego? Magazyn części zapasowych czy jak? Organy należą do człowieka. Nie można patrzeć na umierającą osobę jak na skład organów do pobrania.
- 15 1
-
2022-10-08 22:37
(2)
Moze wredne ale dla mnie to jest troche odpowiednik sytuacji, kiedy przyszedl by do Ciebie sasiad z pytanie, czy moze wykrecic sobie do Ciebie z auta dajmy na to amortyzatory Bo skoro padl ci akumulator, auto nie jezdzi to znaczy, ze I amortyzatorow nie potrzebujesz.
- 2 2
-
2022-10-09 13:55
Kolejny przykład prosto z od bytu (1)
To tak jakby samochód dachował i miał jechać na szrot do zgniecenia w prasie, a ty byś wziął sobie z tego auta jakąś część za zgodą właściciela
- 0 1
-
2022-10-10 17:17
przykład dobry bo często człowiekowi którego chcą pociąć po prostu pozwala się umrzeć bardziej zrozumiale dobija się go
- 0 0
-
2022-10-08 12:29
Wszystko poza sercem (4)
- 3 8
-
2022-10-08 14:45
(3)
A dlaczego akurat na tym organie tak Ci zależy?
- 3 3
-
2022-10-08 14:56
Bo wtedy jego dusza zostanie uwięzione w ciele innego człowieka (2)
I będzie musiał walczyć o władzę nad reszta ciała. Widziałem taki motyw na horrorze
- 6 5
-
2022-10-08 15:00
Teraz rozumiem, to dobry powód (1)
I w pełni racjonalny :)
- 6 2
-
2022-10-08 15:18
To wpisz sobie w Google
Personality changes following heart transplantation
- 7 2
-
2022-10-08 12:44
Wg sondy 27% nie chce oddać organów. Dlaczego nie chcecie? (33)
Ktoś się boi, że za szybko je pobiorą, czy o co chodzi?
- 11 27
-
2022-10-08 14:03
xxx (15)
Tak, znane sa przypadki, że mieli pobrać narządy, bo smierć pnia mózgu,, rodzina sie nie zgodziła, a po kilku miesiącach w śpiączce, pacjent sie wybudza, znam jeden przypadek, ze dziewczyna skończyła studia.
- 24 5
-
2022-10-08 15:01
(6)
Prof Religa twoi zdaniem źle robił że ratował życie innym? Dzięki temu że przeszczepił niejedno serce pacjenci mogli żyć nadal.
- 4 10
-
2022-10-08 15:13
xxx (2)
Zależy komu pobierał narządy, jesli np osoba , której pobrał, za dwa miesiące wybudziłaby się ze śpiączki, to tak, źle robił, ze pobierał, bo tak naprawdę....zabijał jednego.
- 21 4
-
2022-10-08 16:41
(1)
Jakieś dowody na takie działania?
- 2 9
-
2022-10-08 16:58
XXX
Dowodem byłoby nie pobranie narządu, poczekanie dwóch miesięcy i przywitanie się, z "obudzonym" ;)
- 5 3
-
2022-10-08 15:20
Religa źle zrobił że związał się z popłuczynami po AWS
- 2 3
-
2022-10-08 15:32
Tak, źle robił.
Zabawa w Boga, choć nosi pozory wielkiej dobroczynności, w konsekwencji przyczyni się do naszej zguby.
- 10 6
-
2022-10-08 18:16
jawkomplecie
prekursorzy transpantologii, włącznie z Demikowem....jednak tworzą postęp w medycynie...może dzieki nim za 20-30 lat nie będziemy potrzebować cześci zamiennych od zmarłych...i zostaną wyprodukowane dla nas w jakimś laboratorium...ja cieszę się, że muszę ani brać ani dawać...
- 2 1
-
2022-10-08 15:02
Juz lepiej idz w cos pograc, zamiast opowiadac glupoty :)))
- 1 4
-
2022-10-08 17:12
Różnica zasadnicza (5)
Proszę rozróżniać pojęcia. Śpiączka to nie to samo co śmierć pnia mózgu. I tak że śpiączki ludzie wychodzą. Śmierć pnia mózgu jest nieodwracalna
- 4 9
-
2022-10-08 19:09
Nie istnieje śmierć mózgowa. (4)
Narządy zawsze pobierane są od żywego człowieka i na tę okoliczność wymyślono śmierć mózgu, śmierć pnia mózgu, śmierć mózgową. Poczytajcie w necie: prof. Talar, śmierć mózgu.
- 8 5
-
2022-10-08 22:40
Co wiecej - z biegiem lat ewoluowalo jej diagnozowanie I objawy.
- 3 0
-
2022-10-09 13:56
Jakoś kolejny ekspert z jutuba? (2)
- 1 3
-
2022-10-09 23:56
Pewnie kolega Zięby
- 0 1
-
2022-10-10 17:19
a co gn..ju lepsi rzeźnicy koledzy Hlorbana Sutkowskiego czy Grzesiowskiego?
- 2 0
-
2022-10-09 23:54
Znasz taki przypadek?
Poproszę źródło, gdzie kto i kiedy.
Ja znam przypadek że krowa urodziła człowieka.- 0 1
-
2022-10-08 14:13
Mają do tego prawo
- 7 1
-
2022-10-08 14:14
Ja chce uchronić w ten sposób biorcę przed śmiercią na nowotwór (7)
Po przeszczepie do końca życia trzeba przyjmować immunosupresanty, w takiej sytuacji rak to tylko kwestia czasu i raczej prędzej niż później
- 8 6
-
2022-10-08 14:25
Ja nie oddaję, bo nie chce ratować (2)
Żadnego tuskowego
- 5 9
-
2022-10-08 14:56
.. (1)
I bardzo słusznie. Ja też nie oddam aby żadnego z prawej strony nie ratować i o oboje mamy do tego pełne prawo : )
- 2 3
-
2022-10-08 15:03
Czy pisząc prawa strona masz na myśli socjalistyczny pis?
- 5 2
-
2022-10-08 14:47
(3)
a może jakieś naukowe badania?
- 1 4
-
2022-10-08 14:57
Wystarczy że poczytasz jak działają immunosupresanty (2)
I jakie są ich efekty uboczne. Nie musisz się wglebiac w literaturę której i tak nie zrozumiesz. Ale. Jak koniecznie chcesz to przeczytaj na cancer.gov risk factors : immunosupression
- 6 0
-
2022-10-08 16:44
(1)
A wiesz co znaczy brać leki pod okiem lekarza? Starsi schorowani ludzie biorą czasem więcej lekarstw i jakoś nie zapadają na raka.
- 0 7
-
2022-10-08 17:04
Starsi ludzie biorą immunosupresanty?
Twoja wiedza na ten temat jest poniżej zera, więc po co się wypowiadasz?
- 4 0
-
2022-10-08 18:05
jawkomplecie
A jak stać w kolejce do św Piotra gdy serce jeszcze bije?
- 1 0
-
2022-10-08 18:59
zgodnie z prawem organy są pobierane od żywego organizmu (1)
nie można pobierać od martwej osoby, dlatego nazywanie motocyklistów dawcami organów jest bez sensu
- 3 0
-
2022-10-09 23:56
Ile razy napiszesz to samo?
- 0 1
-
2022-10-08 19:27
Łowcy skór. Mówi ci to coś? (2)
- 3 0
-
2022-10-09 00:27
To było pogotowie akurat (1)
Handel narządami na czarnym rynku to mit
- 0 7
-
2022-10-10 17:19
taaak mit ciekawe gdzie znikają osoby zaginione bez wieści co się z nimi dzieje
- 1 0
-
2022-10-09 16:41
Tak, właśnie o to chodzi
- 1 0
-
2022-10-12 00:13
Bo nie
- 0 0
-
2022-10-08 13:03
Wydawało mi się ze w tej materii to tylko 20% się zgadza a tu niespodzianka.
Raczej to powód do zadowolenia a nie do narzekania.
- 16 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.