• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gondole w Gdyni: "To jeszcze nie pomysł, ale furtka jest"

Michał Sielski
26 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kolej gondolowa działa m.in. we Wrocławiu, gdzie wozi studentów Politechniki Wrocławskiej pomiędzy wydziałami zlokalizowanymi po dwóch stronach Odry. Jej budowa kosztowała 12,5 mln zł. Jakie koszty będą w Gdyni? Nie wiadomo. Kolej gondolowa działa m.in. we Wrocławiu, gdzie wozi studentów Politechniki Wrocławskiej pomiędzy wydziałami zlokalizowanymi po dwóch stronach Odry. Jej budowa kosztowała 12,5 mln zł. Jakie koszty będą w Gdyni? Nie wiadomo.

- Zgadzam się, że dziś Gdynia ma znacznie poważniejsze problemy, niż wybór gondoli, które połączą nadmorskie śródmieście z okolicami dworca PKP. Ale w planowaniu przestrzennym nie można myśleć kategoriami "dziś". Zostawiamy miejsce na pomysł, który może zostanie zrealizowany w ciągu 10-20 lat. Mówiąc obrazowo: jeśli ktoś dziś ma katar, to nie może całkiem rzucić szkoły, bo wykształcenie będzie mu potrzebne w przyszłości - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.



Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa. Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Wraz z rozwojem nadmorskich części Gdyni i planami ich zabudowy, pojawiają się coraz większe możliwości na nowoczesne zagospodarowanie śródmieścia Gdyni. To już nie tylko wieżowce, ale też ciekawe miejsca wspólne, przestrzenie rekreacyjne i sportowe.

Czytaj więcej: Jak będzie wyglądało Śródmieście Morskie Gdyni.

Michał Sielski: W planach miasta pojawiło się jednak coś jeszcze: kolejka, która ma połączyć dworzec z terenami nadmorskimi. W przyszłości mają nas wozić gondole.

Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny m.in. za inwestycje i planowanie przestrzenne: Warto zastrzec, że to dopiero rezerwa miejsca w planie zagospodarowania przestrzennego. Podczas prac planistycznych trzeba bowiem przewidzieć, że w przyszłości - której przecież nie możemy w całości zaplanować - może pojawić się możliwość lub chęć wykorzystania przestrzeni w określony sposób. Możemy wymyślać przeróżne technologie, ale przestrzeni - zwłaszcza w centrum - więcej nie będzie. Trzeba więc nieco wyprzedzać swój czas.

Moskiewski Monorail też spełnia funkcję nowoczesnego transportu, który można umieścić nad jezdniami czy chodnikami. Moskiewski Monorail też spełnia funkcję nowoczesnego transportu, który można umieścić nad jezdniami czy chodnikami.
Przyzna Pan jednak, że pomysł gondoli może powodować uzasadnione komentarze gdynian, którzy borykają się z problemem nieutwardzonych dróg, brakiem rewitalizacji dzielnic, miejsc w przedszkolach i żłobkach i wieloma innymi - nomen omen - przyziemnymi niedogodnościami?

- Na pierwszy rzut oka tak i powiem szczerze, że gdyby to ode mnie zależało, to nie robiłbym z tego tematu, bo wiem, że reakcje mogą być różne. Trzeba jednak pamiętać, że w planowaniu przestrzennym bierzemy pod uwagę wydarzenia, których nie możemy do końca przewidzieć. Mamy choćby plan zagospodarowania przestrzennego, rezerwujący teren pod kolej do północnych dzielnic Gdyni, ale nie wiemy, co tam będzie kursować i kiedy - może będzie to tradycyjny pociąg dwuszynowy, coraz popularniejszy jednoszynowy, a może coś jeszcze innego. W planowaniu nie można myśleć perspektywą "dziś", bo jeśli ktoś dziś ma katar, to nie znaczy, że ma rzucać szkołę i nie zdobywać wykształcenia, które za wiele lat będzie mu potrzebne.

W Gdyni mają wozić nas gondole kilkuosobowe, z kilkoma stacjami pośrednimi na żądanie?

- To jeszcze nic pewnego, ale takie rozwiązania na świecie już się stosuje. Wymyślono je 10 lat temu, a u nas powstaną najwcześniej za kolejne 10 lat. Obecnie funkcjonujące pozwalają jednak na zjazd wagoników na stacje pośrednie bez konieczności zatrzymania czy zwalniania pozostałych. Na tym etapie trudno jednak prognozować, jak to rozwiązanie mogłoby wyglądać w Gdyni, ani jakie niosłoby za sobą koszty. Na dziś nie jest to zadanie inwestycyjne, a po prostu rezerwa terenowa pod przedsięwzięcie, które ktoś może w przyszłości zrealizuje nad ciągiem pieszo-rowerowym, który na tym terenie powstanie w miejscu dawnej linii kolejowej.

Kolejka gondolowa w Gdyni? Gdańsk planował już 10 lat temu

Kolej gondolowa na Szyndzielnie to jedna z największych atrakcji Beskidu Śląskiego. Kolej gondolowa na Szyndzielnie to jedna z największych atrakcji Beskidu Śląskiego.
Kolejka w Gdyni miałaby prowadzić szlakiem dawnej linii kolejowej, na której miejscu ma powstać deptak i droga dla rowerzystów. Będzie sięgać od okolic dworca Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni do powstającego nowego Śródmieścia Morskiego zobacz na mapie Gdyni. Jej budowa będzie ostatnim elementem zabudowy śródmieścia, które dopiero się rozpoczyna. Linia kolejki gondolowej będzie przebiegać mniej więcej równolegle do nie zbudowanej jeszcze ul. Nowej Węglowej.

Gdańsk też planował budowę kolejki linowej w śródmieściu. Z dworca PKP miała ona sięgnąć na Forty, gdzie dziś mieści się Centrum Hewelianum. (...)"Uruchomienie kolei linowej, która połączyłaby okolice Wałów Jagiellońskich z Fortem Grodzisko to sprawa wciąż dość odległa - optymistyczny wariant mówi o początku 2009."(...) pisaliśmy w grudniu 2005 roku. Od tego czasu projekt nie wyszedł poza fazę pomysłu.

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • To, że "Gdańsk też planował budowę kolejki linowej...." to w Gdyni nie może się udać :))) (8)

    Oj myślenie z pozycji Gdańska, albo prowincjuszy lub tych dla których Gdynia stała się za droga i musieli wyprowadzić się na wieś, a teraz zazdroszczą jej rozwoju.

    Nie chwaląc się , ale chyba ponad 10-lat temu na forum trojmiasto.pl przedstawiłem koncepcje tego znakomitego środka transportu, aby turyści i mieszkańcy mogli podziwiać walory naszego miasta i mieć udogodnienia. Widziałbym tylko zwiększenie długości całej trasy kolejki gondolowej od Dworca Głównego do Śródmieścia Morskiego następnie przesiadka w dwóch kierunkach w kierunku Orłowo-Kolibki lub Oksywie -Babie Doły.

    Jeżeli do tego będzie możliwość podczepienia rowerów to będziemy poruszali się kolejką linową nad naprawdę nieziemskimi krajobrazami i Rezerwatem do tego nie będziemy parku zadeptywać.

    Założenia wydają się b.proste: ca 35 słupów o wysokości ca 50 metrów (wyprodukowanych w Gdyni), miałoby połączyć szlak ten ciekawy szlak.
    Oczywiście pierwszy odcinek jak mówi dr inż M.Stępa to Dworzec -> dzielnica prestiżu, następne wg badań i potrzeb, niemniej lokalni przedsiębiorcy zyskaliby przede wszystkim ogromną ilość turystów. Dobrze, że nasi Samorządowcy są otwarci na ciekawe nowinki, a nie zajmują się tylko dziurami w jezdni :)) Ja i moi znajomi są tematem i pomysłem zachwyceni. W gronie kolegów wstępnie liczyliśmy, że całość to jest wstępny projekt i szacunkowe koszty całej inwestycji (3 etapów) nie powinna przekroczyć 300 milionów zł..

    Gdyby zyskać dofinansowanie unijne, bo projekt jest innowacyjny i ekologiczny , a do tego może przynieść duże szanse rozwojowe dla miasta powinien w 50% zamknąć się w tej perspektywie finansowej. A przecież realizacja tak nowatorskiego przedsięwzięcia dla Pomorza spowoduje zdynamizowanie rozwoju w tej części województwa, ponieważ przy okazji tego przedsięwzięcia może powstać szereg innych destynacji i przedsięwzięć, natury gospodarczej, dla tych, którzy tu przyjadą i będą realizować swoje marzenia.

    • 9 20

    • Marych?...chyba marychy za dużo palisz

      • 2 0

    • "Ja i moi znajomi są tematem i pomysłem zachwyceni" (5)

      Czy piszesz z wariatkowa? Zastanawiam się, czy za bardzo nie ryzykowałem wdając się czasami w polemikę z takim odlotowcem. Mam nadzieję, że to nie zaraża przez Internet. Nie wiem, czy złapałeś to świństwo od tych z UM, czy odwrotnie, ale lecznicza izolacja w jakimś spokojnym miejscu wydaje mi się wskazana :)).

      • 8 3

      • leczyć to powinieneś się właśnie ty (3)

        a napisałem to właśnie w poście wyżej, mało ja bym takich jak ty stawiał pod sąd za doprowadzanie gdyńskiej gospodarki morskiej do obstrukcji. Bo tu niewiedzą i złymi założeniami nie można się tłumaczyć.

        Widzisz chłopcze dr inż. arch. Marek Stępa - vive prezydent , ma konstruktywną wizje miasta przyszłości dla ludzi biznesu i turystyki, ty (niestety) nie jesteś godzien mu nawet butów czyścić.

        • 2 6

        • (2)

          Joaśka to ty ?

          • 4 0

          • Ta egzaltacja i zmienność nastrojów... To może być kobieta.

            • 1 0

          • nie

            to przeciez "bezstronny" ;)

            • 2 2

      • Przecież to ten kretyn "Bezstronny", który nota bene robi sobie z gęby cholewę, bo sam tu publicznie obiecywał, że już więcej nie będzie swoich wypocin publikować na trojmiasto.pl.

        • 3 4

    • Można by było dodać jeszcze 300 metrów trasy pod wodą żeby turyści mogli zwiedzić jedyny w Polsce podwodny rezerwat przyrody przy Kępie Redłowskiej.

      • 7 3

  • Wyborcy przecież sami wybraliście

    głosując lub nie idąc na wybory. Ekipa jest jaka jest, która wyszła z chęci większości wyborców a ci widać mają taką potrzebę aby w Gdyni było lotnisko, kolejka górska i inne MISIE. I tak kiedyś w swoim sarkaźmie palnąłem kolegom z pracy. Hej kiedyś będziemy mieli jeszcze kolej górską. Mówiłem w totalnej niewiedzy wczuwając się w kreatywność "władców"

    • 3 0

  • Na zachodzie takie atrakcje to standard. (8)

    A w Gdyni jak przyjedzie turysta z Zachodu to co ma?

    • 51 80

    • jak już turysta ma na zachodzie tą gondolkę, to po co mu ona tutaj??

      • 1 0

    • agnieszki (1)

      • 53 3

      • sikam!!! :)))))

        9 liter a tyle radości :D

        • 7 0

    • No to nie ma takich atrakcji. I to jest właśnie atrakcją - brak atrakcji :d

      • 18 1

    • ok, ale w takiej powiedzmy Lisbonie na Orietnte jest na co patrzeć przy okazji

      a w Gdyni? Hmm ...

      • 20 2

    • co to za atrakcja?

      • 5 8

    • na wschodzie tez

      W Gruzji jest taka atrakcja zarówno w Tbilisi jak i w Batumi.

      • 12 1

    • Najlepsze zioło od łysego z świętojańskiej

      Naturalny haj podlewany domestosem ziom

      • 31 1

  • Ale w planowaniu przestrzennym nie można myśleć kategoriami "dziś".

    a jakimi kategoriami mam myśleć o wiadukcie/tunelu na ulicy Puckiej w Gdyni ? "sajensfikszyn" czy marzenia ściętej głowy ??? no bo chyba nie "jutro" bo "jutro" było już 10-20 lat temu !!!

    • 7 0

  • Znam projekty nieporównanie bardziej produktywnych sposobów na poprawę komunikacji w mieście

    ale widać w Gdyni bardziej chodzi o parę w gwizdek niż tworzenie prostych rozwiązań:
    trasa rowerowa wzdłuż SKM od stacji Wzgórze do Gdyni Głównej wzdłuż "alei" 17 grudnia, kładka pieszo rowerowa nad ulicą Podjazd z bardziej odlotowych propozycji to kładka zwodzona z Oksywia do centrum Gdyni na wysokości placu Gombrowicza. Pozdrawiam zarząd w Gdyni z wyobraźnią na wzmożenie hałasu przy pomocy kolei jeżdżącej na estakadzie.

    • 7 0

  • UM. Gdynia Gdańsk Srebrzysko psychiatryk

    Taka powinna być trasa tej kolejki gondolowej!!!
    Gryzoń i jego banda jako pierwsi i ostatni pasażerowie tej kolejki z biletem w jedną stronę!!!

    Kolejny durnowaty i niepotrzebny wynalazek!

    • 5 1

  • Wymiana władz w Trójmieście jest konieczna i pilna! (4)

    Jeżeli do czasu następnych wyborów samorządowych nie znajdą się rozsądni ludzie, którzy zastąpią te, zdziwaczałe długoletnim stołkowaniem, władze miejskie, to Gdańsk, Sopot i Gdynia staną się symbolem ogólnospołecznego zdurnienia, a co mądrzejsi będą stronić od tej okolicy w obawie zarażenia się wirusem idiotyzmu.

    • 14 6

    • "m" jak ci ne wstyd ??? (3)

      a do tego uciekasz od forowanego Twojego tematu. Moze mi odpowiesz "wizjonerze" od siedmiu boleści i nieudacznym planiście, skoro w Gdańsku nwestor przekazał właśnie plac budowy belgijskiej firmie N.V. Besix. A prace potrwają tylko 19 miesięcy, co oznacza, że pod koniec sierpnia 2016 r. będziemy mieli gotowy do przeładunku nowy DCT i wzrośnie do 3 mln kontenerów rocznie. Deepwater Container Terminal w Gdańsku już obecnie jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku z przeładunkiem, który przekroczył w ub.r. 1,2 mln TEU (20-stopowych kontenerów). Taki wynik oznacza, że terminal zbliżył się do granicy przepustowości, która została podniesiona do 1,5 mln TEU.

      No i co dalej będziesz narzekał na gdyńskie władze, że nie chcą dać ci terenów, które wystawiłbyś pod dzierżawę lub developerkę.

      Zamiast poruszać główką robisz w niej niektórym zamęt, ale pewnie wśród elektoratu PiS masz poparcie :)))

      • 4 5

      • Jakoś mi nie wstyd. (2)

        Nie jestem niczyim przydupasem i komentuję różne sprawy, które nie są mi obojętne.
        Zamiast imputować mi jakieś bzdury, lepiej przyjrzyj się swojej jednobiegunowości.

        • 2 4

        • no wiesz jest takie zwierze (1)

          co na niego plują o ono myśli, ze deszcz pada i na dodatek rechocze. Próbujesz swoje niekompetencje i niczym nie poparte zapędy obarczyć odpowiedzialnością UM, zamiast winy szukać u siebie?

          • 3 1

          • O! Biurowy aktyw partii Urzędu Miejskiego uaktywnił się z rana :)

            • 0 0

  • hmm (9)

    u nas w Gdyni nawet taki prozaiczny tunel pod torami w Chyloni to jakis science-fiction nie do zrealizowania. a ten tutaj o gondolach.
    trochę powagi proszę

    • 32 3

    • trzeba byc realista z chyloni (4)

      aby nie wiedziec, ze tory sa w gestii PKP lub PKL

      • 0 4

      • trzeba być odrealnionym z Piłsudskiego

        żeby nie widzieć z okien, że węzła Cegielskiej ani PKP ani PLK nie zbudowało (choć przy okazji PLK remontowała swoje torowisko).

        • 1 0

      • (2)

        To jakim cudem Gdańsk zrealizował tunel pod torami przy Ergo Arenie? Bo PLK go nie budowała. Jakim cudem inwestor Alchemii wydrążył przejście dla pieszych pod torami na Przymorzu? Bo PLK go nie budowała.

        • 3 0

        • PO wszystko może (1)

          taki duży a taki g.... :)))))

          • 0 2

          • Alchemię budowało PO? Prywatny inwestor może się dogadać z PKP (kto będzie w Gdyni budować stację przy Rivierze, też PO?), miasto (Gdańsk) może się dogadać z PKP, tylko Gdynia ma wiecznie ze wszystkim problem.

            • 2 0

    • (2)

      nie dla Gdyni, tylko dla PKP, który zarządza terenem, a teren nie jest odpowiedni dla budowy tuneli

      • 1 6

      • "teren nie jest odpowiedni dla budowy tuneli"
        Tjaaaa. A co powiesz o terenie pod Martwą Wisłą gdzie aktualnie wiercony jest tunel ?

        • 5 0

      • Nie chrzań głupot. Kto wybudował tunel pod torami w ciągu Drogi Zielonej, PKP czy może jednak miasto? Kto wydrążył przejście pod torami przy Alchemii, PKP czy może jednak inwestor biurowca? Jak się chce to można.

        • 9 1

    • Bo Chylonia to g*wno. Nie warto inwestować w g*wno.

      • 2 9

  • Czy ktoś wie jaki temat doktoratu miał Stepa ? albo co zaprojektował jako architekt? (5)

    O ludzie to dopiero są jaka !

    • 10 2

    • (3)

      przecież to zero, dno, po takich jak on mój dziad na konia wsiadał

      • 4 3

      • twój dziad (2)

        faktycznie był proszonym dziadem i zbierał jałmużne pod kościółem

        • 2 2

        • (1)

          mój dziad takim jak twój dziad sprzedawał kulkę w łeb

          • 0 0

          • W lesie w Katyniu czy w lasach piasnickich?

            • 0 0

    • tytuł dr

      Nie wiem jaki był temat pracy doktorskiej p. Stępy, ale obstawiam że coś związanego z inwestycjami w Gdyni

      • 5 1

  • Gondole z UM na Lotnisko Babie Doły (10)

    Trasa tylko w jedną stronę dla urzędników!

    Ps. Co z dzielnicami Gdyni jak np. Cisowa, Chylonia, Grabówek itd.????
    Nic się nie dzieje!!!

    • 125 21

    • A może tak oświetlić przejścia dla pieszych na Kartuskiej w Chyloni zapraszam urzędników wieczorną porą masakra!!!!!!!!!!!!!!! nic nie widać

      • 3 0

    • A co z Pogórzem i Obłużem się pytam? (3)

      • 26 3

      • zaorać (2)

        taką mam koncepcję

        • 9 5

        • Ja bym tam otworzył knajpę, ale nie mam kasy (1)

          • 1 0

          • A w czym to przeszkadza?

            Weź wytrych i otwórz jakąś knajpę.

            • 3 0

    • (2)

      a co się ma dziać?

      • 4 4

      • Dziać się ma się (1)

        a nic się nie nic

        • 5 0

        • Zmówmy się przez fejsbuka

          staniemy na środku Grabówka i będziemy krzyczeć "nic sie nie dzieje!"

          • 6 0

    • Trawestując hasło wyborcze M. Horały: "Teraz piwnice".

      • 7 1

    • ...lalalala jaki tu spokój lalalala :)

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Transformacyjna Podróż w Kolorach Czakr z Anetą Paluszkiewicz

200 zł
warsztaty, spotkanie, joga

Zlot motoCYClovy 2024 & II Deadlift Truck Edition

konsultacje, zlot

Akcja Biustowniczki

badania, konsultacje

Najczęściej czytane