- 1 Kończy się Program Profilaktyka 40 Plus. Mało kto skorzystał (86 opinii)
- 2 Tabletka "dzień po" - tylko 4 apteki na Pomorzu (203 opinie)
- 3 Nowa szefowa sanepidu na Pomorzu (40 opinii)
- 4 Ranking salonów kosmetycznych (8 opinii)
- 5 Od lipca karetka będzie stacjonować w Osowej i Ujeścisku. Sezonowo w Sobieszewie (37 opinii)
- 6 Sztuczna inteligencja wesprze lekarzy? (32 opinie)
Choroby zakaźne wracają. Świnka i duży wzrost przypadków ospy wietrznej
Wzrasta liczba przypadków chorób zakaźnych w Polsce. Obserwujemy rosnący trend zachorowań między innymi na świnkę, odrę i różyczkę. Duży skok odnotowano w przypadku ospy wietrznej i szkarlatyny.
Wzrost zakażeń na ospę wietrzną
Według informacji NIZP-PZH wynika, że wystąpił wzrost przypadków chorób zakaźnych, które najczęściej są wykrywane w wieku dziecięcym.
- Szczepionka MMR skierowana przeciw odrze, śwince i różyczce jest bardzo skuteczna i przez wiele lat dzięki temu nie obserwowaliśmy np. świnki. Obecnie niestety coraz więcej jest dzieci niezaszczepionych z wyboru rodzica. Zachorowania na świnkę, odrę i różyczkę najczęściej udaje się leczyć pod kontrolą pediatry i lekarza rodzinnego. Do nas na oddział trafiają pacjenci już z powikłaniami, natomiast obserwujemy szczególnie wzrost zachorowalności na ospę wietrzną - mówi dr Sławomira Niedźwiecka, kierownik Oddziału Zakaźnego dla dzieci w Pomorskim Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w Gdańsku.
Widać to również w statystykach. W ubiegłym roku, w październiku odnotowano około 37 tys. przypadków ospy wietrznej, natomiast w tym roku liczba dobiła prawie do 140 tys. Niestety niepokojące wzrosty obserwuje się również w przypadku innych chorób.
Ruszyła pierwsza w regionie Poradnia Szczepień. "Pomorze przoduje w liczbie uchyleń"
Przez kilka lat świnka była nieobecna, teraz znowu rośnie liczba zakażeń
Źle wygląda statystyka zachorowalności na świnkę - tu doszło do podwojenia z 392 przypadków do 779. To o tyle ciekawe, że od momentu wprowadzenia szczepionek MMR, a więc w 2004 r. obserwowaliśmy radykalny spadek infekcji. W przypadku różyczki odnotowano wzrost z 42 do 117 przypadków. Szkarlatyna (w przypadku tej choroby nie ma szczepienia) to już skok z niespełna 2 tys. chorych do prawie 7,5 tys., a w przypadku krztuśca rejestrowano wzrost ze 153 zachorowań do 240.
Co istotne, sytuacji epidemiologicznej pod względem liczby zakaźnych chorób dzieci w żaden sposób nie zmienił napływ uchodźców.
- Kilka lat temu Ukraina wyciągnęła wnioski i poprawiła swoją sytuację szczepień. Obecnie, widzimy, że dzieci uchodźców są wyszczepione na takim samym poziomie co dzieci w Polsce. Problemem w obu krajach są jednak środowiska antyszczepionkowe - mówi dr Sławomira Niedźwiecka.
Niestety Pomorze od dłuższego czasu należy do niechlubnych liderów pod względem liczby odmów profilaktyki.
Miejsca
Opinie (188) ponad 20 zablokowanych
-
2022-11-16 08:06
Opinia wyróżniona
3 przełomowe momenty w medycynie to (8)
Odkrycie znaczenia aseptyki i antyseptyki, wynalezienie znieczulenia i szczepień. Stanowią one milowe kroki w leczeniu ludzi i rozwoju wszystkich innych dziedzin medycyny
- 153 15
-
2022-11-16 13:11
"Stulecie chirurgów "ostatnio czytałeś ?
- 0 0
-
2022-11-16 11:09
(1)
Przybyło nam kilkadziesiąt tysięcy nieszczepionych dzieci ze wschodu i mamy tego efekt!!
- 16 8
-
2022-11-16 11:47
I dodaj jeszcze ze to wszystko wina wojny;wysokie ceny paliw,gazy,zywnosci.Ustawili Was ludzie w tej telewizji, media spraly umysly.Wszak o to chodzi,by bylo na co zrzucic.
- 10 3
-
2022-11-16 08:11
(4)
Szczepienia...leczene ludzi:)
Dobre,ubawilem sie z rana- 18 49
-
2022-11-16 08:44
Doktor socjologii (3)
Bo mało inteligentnych ludzi łatwiej rozbawić
- 24 10
-
2022-11-16 09:18
(2)
Medycyna nie leczy już od lat
- 15 25
-
2022-11-17 06:32
Medycyna teraz bada
robią badanie na wszystko co możliwie i gapią się w te wyniki po czym stawiają diagnozy, nie leczą bo z takiego pacjenta nie ma kasy, więc do wszystkich zdrowych, pielęgnujcie swoje zdrowie.
- 2 0
-
2022-11-16 22:50
Tobie juz nic nie pomoże... to ffakt
- 2 0
-
2022-11-16 08:27
Opinia wyróżniona
Świnka i ospa to normalna (24)
Choroba wieku dziecięcego. Wszyscy przez nie przechodziliśmy. Nie jątrzyc
- 97 191
-
2022-11-17 04:42
Wszyscy przechodzili
To po co szczepić
Co za ludzie- 0 1
-
2022-11-16 10:53
Właśnie widać w Twoim komentarzu długotrwałe powikłania tych chorób z przerzutami na mózg.
Pewnie o potrzebie mycia rąk też trzeba Tobie tłumaczyć jak dziecku, że trzeba zawsze, a nie tylko jak są całe brudne od błota i kupy?- 9 1
-
2022-11-16 10:45
(1)
Ciekawe co się stanie jak dziewczynka nie przechoruje w dzieciństwie, za to zachoruje jak będzie w ciąży.
- 12 4
-
2022-11-17 05:32
W ciąży rozyczka
Kobieta przechirujeca płód... Ślepota gluchota inne wady np małogłowie lub śmierć... Takie tam widać dla nieszczepow
- 3 3
-
2022-11-16 10:32
Hanka (2)
Choroba jak choroba, ale jej powikłania straszne. Szczepienia im zapobiegają.
- 23 2
-
2022-11-16 11:53
to sie szczep i zostaw decyzje innym (1)
- 3 12
-
2022-11-16 13:07
ale niech to odbija się na tobie a nie na kimś innym - twoja głupota - ty za nią płać a nie twoje dziecko , co dziecko winne głupiego rodzica ?
- 12 2
-
2022-11-16 09:50
XD nie no nie wierze, ze taki przyglup jeszcze chodzi po ziemi. Zalatwiasz sie tez do dziury w ziemi bo kiedys wszyscy tak robili?
- 17 5
-
2022-11-16 09:39
Bzdura (5)
Nie chorowałem na żadną z tych chorób ani w dzieciństwie, ani w dorosłym życiu, mam obecnie 49 lat, z mojego rodzeństwa również nikt nie zachorował. Moje dzieci i wnuki są zaszczepione. Przez takich pajaców, co szerzą poglądy że choroby zakaźne u dzieci to norma i szczepienia są zbędne cofamy się do średniowiecza. Niedługo znów będzie trzeba
Nie chorowałem na żadną z tych chorób ani w dzieciństwie, ani w dorosłym życiu, mam obecnie 49 lat, z mojego rodzeństwa również nikt nie zachorował. Moje dzieci i wnuki są zaszczepione. Przez takich pajaców, co szerzą poglądy że choroby zakaźne u dzieci to norma i szczepienia są zbędne cofamy się do średniowiecza. Niedługo znów będzie trzeba otwierać szpitale dla gruźlików i kolejne oddziały zakaźne. Obecnie jadąc do wezwania bardziej się obawiamy gruźlicy, odry, krztuśca czy szkarlatyny i innych dobrze znanych "starych chorób" oraz pasożytów niż HIV czy nawet Covid-19. Wbrew pozorom ryzyko zachorowania jest bardzo duże a liczba nosicieli tych chorób, o których istnieniu ludzie już zapomnieli, jest wielokrotnie większa niż nosicieli HIV.
- 65 16
-
2022-11-16 13:16
Ty sie ciesz swoimi dodatkami (1)
Co tam ze promujesz ludobójstwo
- 2 7
-
2022-11-17 05:35
Nieszczepione bez przeciwskazan dzieci szczepionkami obowiązkowymi
Powinny mieć zakaz wstępu do placowek oświatowych... I temat nieszczepow by się rozwiązał... Z drugiej strony co będę dzieci mogą za głupotę rodziców
- 2 4
-
2022-11-16 10:55
Cofamy się do średniowiecza (1)
Przez takich medyków, którzy boją się owsikow. XD phizer ma z Was niezły ubaw.
- 8 24
-
2022-11-16 13:06
co innego hegemonia koncernów farmaceutycznych a co innego zdrowie postronnej osoby o której ty decydujesz
- 7 1
-
2022-11-16 10:14
Orasz się sam nawet fizer was wyśmiał mówiąc w prost ze nie było badań brnij dalej w ta swoją nowoczesność o naukę a daleko zajedziesz z udarem
- 12 36
-
2022-11-16 09:28
Nie mów za wszystkich, nie bądź taki hop do przodu
Pewny jesteś? Że wszyscy przechodziliśmy? ty nie znaczy wszyscy...
- 13 3
-
2022-11-16 09:20
(1)
Wypadki na przejściach dla pieszych też są normalne - po co to regulować?
- 22 7
-
2022-11-16 11:35
Są.
Nie ma sensu regulować.
- 0 0
-
2022-11-16 08:34
urodziłam sie (3)
w latach 70 dziesiątych, nie chorowałam na żadną z tych chorób. Nie pisz że wszyscy chorowali.
- 53 23
-
2022-11-16 22:51
Pracy naukowej na tak wąskiej grupie badawczej to Ty nie zrobisz, a tym bardziej na dowodach anegdotycznych.
- 4 0
-
2022-11-16 10:16
(1)
Tak samo. Przez prawie 50 lat jedyną chorobą, która mnie dopadła, była angina.
Różyczkę przechodziłam bezobjawowo, co wyszło w trakcie pierwszej ciąży w posiadanych przeciwciałach.- 9 4
-
2022-11-17 05:30
Zapewne Cię zaszczepiono w podstawówce w 13rz
- 1 1
-
2022-11-16 08:31
według nowego światopoglądu nawet przejście choroby (2)
nie zwalnia z obowiązku szczepienia
- 28 17
-
2022-11-16 13:51
tylko po co? (1)
skoro przechorowanie daje odporność do końca życia??
- 10 13
-
2022-11-17 00:41
Oczywiście, że nie daje.
- 8 4
Wszystkie opinie
-
2022-11-19 20:25
a czy szczepionki dla dzieci są bezpłatne tak jak to było za Komuny?
- 0 0
-
2022-11-19 20:24
a ostatnio dyzurny lekarz tv mówił że straszliwy wzrost HIV to przez to że dużo do Afryki jeżdzimy.
- 1 0
-
2022-11-16 08:16
Hmmm. Zastanawiające (10)
A tak dane sprzed 1994 roku byście pokazali... Jakoś nie szczepiono za mojego dzieciństwa (i waszego), prawie wszyscy chorowali na te 3 choroby (no i jeszcze inne) i jakoś ktoś polowania na czarownice nie urządzał.. Hmmm.. Zastanawiające
- 43 24
-
2022-11-19 20:22
wczesniej nie bylo szczepionek, a powiklania po tych chorobach niestety były
- 0 0
-
2022-11-16 08:45
Świnka, ospa, różyczka (6)
To są wszystko choroby wieku dziecięcego.
Jeśli zachoruje dzieciak - to przeleży, przekicha i przewysypkuje - i po kłopocie.
Szczepienie daje odporność na kilka lat. Kiedy się kończy- i choruje młody chłopak , dziewczyna lub co gorsza dorosły - to wtedy dopiero pojawia się problem - i to poważny.
Przechorowanie daje odporność na całe życie.
To ja się pytam: Co lepsze?- 10 11
-
2022-11-16 09:07
W podstawówce to przechodziłem... (2)
i żyję, jak i moi koledzy i koleżanki, ale to były wczesne lata 80te, wtedy nikt z rodziców nie mdlał na widok kataru.
- 10 6
-
2022-11-16 10:22
(1)
W podstawówce, ale w której klasie - bo jest spora różnica między I a VIII.
- 7 2
-
2022-11-16 19:40
A co to zmienia Sherlocku,
skoro szczepienia przeciw różyczce wprowadzono od 1988 roku i to wpierw u dziewczynek.
- 1 2
-
2022-11-16 09:43
Po kłopocie? (1)
Moja ciężarna sąsiadka zaraziła się od dziecka różyczką, i nie było po kłopocie. Dzieciątko urodziło się z uszkodzonym wzrokiem, jest niewidome. Zatem, nie pisz głupot, nie każdy choruje na różyczkę.
Ospę i świnkę przeżyłem i wspominam obie jako coś bardzo przykrego, najgorzej świnkę. To była męczarnia, to nie było przekichanie.- 17 4
-
2022-11-16 15:42
Współczuję ale zawsze można się zaszczepić na różyczkę, jeżeli nie posiada się przeciwciał.
Przed ciążą wskazane jest zrobić test, aby właśnie nie doszło do takiego dramatu jak u sąsiadki.
- 5 0
-
2022-11-16 13:13
A wiesz że częstym powikłaniem świnki u chłopców jest trwała bezpłodność ? A dla kobiety w ciąży która różyczki nie przechodziła może spowodować nieodwracalne wady płodu? Wiem z autopsji bo przyniosłam różyczkę do domu w takcie jak mama była w ciąży, lekarze doradzali aborcje ;) No ale przecież to zwyczajne choroby pfiii kto by się tego bał przecież to jak katar .
- 6 2
-
2022-11-16 08:52
Lord Farquad (1)
Kilka dzieci umrze albo będzie miało ciężkie powikłania - ale jest to poświęcenie na które jesteśmy gotowi
- 6 2
-
2022-11-16 09:03
Żyjesz
No tak używać ewenementy i skrajne przypadki żeby u argumentować coś co dotyczy większości.. Od samej choroby się nie umiera tylko od powikłań.. Wniosek nie dopuścić do powikłań.. Farquad ty pewnie też chorowałeś i się cieszysz dozgonna odpornością i jak widać nie umarłeś
- 0 5
-
2022-11-18 04:17
Szczepienia
Być może osoby, które były za szczepieniami tradycyjnymi, po tym jak wygłosiły swoje poglądy odnośnie szczepionki na c19 zrezygnowały z dalszych szczepień dziecka. Zostały wyzwane i zrównane z antyszczepami. I to przez ... Niektórych medyków. A inni nie bo nie. I to z nimi trzeba walczyć.
- 0 0
-
2022-11-17 23:51
Zapalenie opon mózgowych po śwince
Jako dwulatka przeszłam świnkę, przyniesioną do domu przez starsze rodzeństwo. Szczepień na tę jeszcze wtedy nie było. W moim przypadku przechorowanie zakończyło się powikłaniem i dwumiesięcznym pobytem w szpitalu z powodu zapalenia opon mózgowych. Moi rodzice wspominają ten czas ze łzami, bo wówczas rodzic nie mógł towarzyszyć dziecku, a mój stan był bardzo poważny. Swoje dzieci szczepię na wszystko, bo nie wybaczyłabym sobie, gdyby z powodu mojego widzimisię i braku wiedzy medycznej za to w oparciu o wywody pseudospecjalistów, pozbawiłabym je zdrowia.
- 0 0
-
2022-11-16 08:41
Widać znowu (25)
sponsor- bigfarma działa. Te choroby to nic takiego, trzeba przechorować i już. Nie warto wlewać w siebie magicznych eliksirów bo tylko szkodzą. Żałosne te podrygi.
- 69 203
-
2022-11-17 09:19
re (1)
poczekaj optymisto, wróci Polio to dzieci będą ludziom na rękach umierać. gdybyś zobaczył powikłania po ospie, która może przebiegać z trzema kropkami za przeproszeniem " na tyłu" to brał byś leki bo tego nie da się odzobaczyć . taki rodzic patrząc na cierpienie dzieci musi mieć za*ebiście mocną psychikę.
p.s. a wyobraź sobie potem niesczepioną na odrę lub rózyczkę matkę, która będąc w ciąży zarazie się od swojego dziecka oczywiście też niezaszczepionego które złapało "nic takiego" w przedszkolu.
powodzenia!- 3 0
-
2022-11-17 11:11
Prawda. Ze zwykłej ospy synowi wyszło zapalenie móżdżku i zapalenie opon... Przeżył, ale tych trzech tygodni z dzieckiem na zakaźnym nikomu nie życzę...
- 3 0
-
2022-11-17 08:09
Nic takiego?
Choroba to nic takiego? Poczytaj sobie o powikłaniach.
- 1 0
-
2022-11-16 12:41
Życzę przechorowania wścieklizny albo polio. (1)
- 8 1
-
2022-11-16 13:12
Albo różyczki w ciąży
- 6 1
-
2022-11-16 11:14
o wiele za dużo katehezy a zamało biologii w szkole (2)
ciemnota w natarciu
- 15 1
-
2022-11-16 13:05
jak to - jak Bóg chce to da zdrowie
- 2 0
-
2022-11-16 11:52
i ortografii
- 8 0
-
2022-11-16 10:01
(1)
tak tak, bigpharma była za komuny i za żelazną kurtyną, weź ty się czasem zastanów w co ty wierzysz
- 12 2
-
2022-11-16 13:05
za dużo śmieci z netu się naczytał
- 4 2
-
2022-11-16 08:50
Ale juz nie bierzesz pod uwage tego, co choroba robi z organizmem? (11)
Nie rozumiem antyszczepow. Mysla, ze dostaja trucizne w szczepionce ale samej choroby to sie nie boja, tak jakby to bylo nic. A przeciez mamy bardzo dobrze udokumentowane co sie dzieje i moze stac podczas danej choroby i jest tam czesto masa punktow ktore sa bardzo powazne. Te same statystyki zas pokazuja, ze po szczepionce nic sie nie dzieje a ryzyko powiklan jest wielokrotnie nizsze (i de facto nie zawsze powiazane, chodzi o sposob podliczania). No ale co zrobic jak ktos nie mysli.....
- 55 19
-
2022-11-16 08:59
(1)
Po zeznaniach przed komisja wy nadal coś piszecie o antyszczepach ze ich nie rozumiecie zabawne
- 15 19
-
2022-11-16 13:04
ekperymentuj na sobie a nie na swoim dziecku - płaczą że ludzie ekperymentują na królikach a są głąby co to robią na swoich dzieciach
- 8 5
-
2022-11-16 08:54
(8)
Jak już tak bacznie śledzisz statystyki i badania to opowiedz nam o udarach i zawałach w tym roku
- 25 32
-
2022-11-16 10:01
(2)
Patrz Pan jedyne udary i zawały wśród mojej rodziny i znajomych u antyszczepów były, szczepieni wszyscy zdrowi Wam na złość...
- 15 9
-
2022-11-16 13:02
antyszczepów córka lezy od 2 lat w szpitalu przez bzdurne przekonania rodziców - mądry Polak po szkodzie - tylko czemu głupi rodzice ekperymentują na dzieciach a nie na sobie, możesz skoro sczepienie jest bzdurą to doczepianie rzęs , doklejanie włosów czy sztuczne paznokcie to też bzdura i wymysł producentów ?
- 11 3
-
2022-11-16 11:52
poczekajcie poczekajcie ...
- 1 7
-
2022-11-16 09:16
i nowotworach (4)
wsród covidian
- 18 28
-
2022-11-16 09:31
i jeszcze bajkę na dobranoc nam opowiedz (2)
tak wszyscy tu chcą żebyś coś opowiadał :)
- 15 5
-
2022-11-16 09:39
przyjdzie pora i na ciebie (1)
wtedy opowiem ci bajeczkę o królu phizerze i stadzie krasnoludków
- 5 15
-
2022-11-16 13:00
czyli najlepsze 3 zdrowaśki w piekarniku albo nasmarować się śmietaną ... prezes lubi takich jaskiniowców - to jego klimat, spooko , PiS zrobi płatną naukę bo studenci wyjeżdża jak im Ligocka pokazała to będziesz sie leczyć pokrzywami
- 10 3
-
2022-11-16 12:59
raczej PoCHP wśród nieszczepionych
- 4 2
-
2022-11-16 12:59
experymentuj na sobie - dla mnie mądrość pokoleń sie liczy a nie lament nieogara internetowego co sie bzdur o spiskach naczytał
- 5 2
-
2022-11-16 10:44
(1)
Pewnie że lepiej chorować, te poronienia jak ciężarna zachoruje na świnkę to nic takiego
- 13 1
-
2022-11-16 12:14
I bezpłodność u mężczyzn, cóż to takiego
- 12 1
-
2022-11-17 09:27
Trzy województwa z najwyższym wskaźnikiem zachorowań to województwa gdzie jest najwięcej Ukraińców. Nie oceniam ich ani nie potępiam, tylko stwierdzam fakt. Po wojnie muszą służbę zdrowia i bezpieczeństwo poprawić oraz wyszczepialność na te choroby.
- 3 1
-
2022-11-17 07:10
Przecież to są normalne choroby wieku dziecięcego, kalibrujące układ odpornościowy.
- 0 1
-
2022-11-16 08:06
Opinia wyróżniona
3 przełomowe momenty w medycynie to (8)
Odkrycie znaczenia aseptyki i antyseptyki, wynalezienie znieczulenia i szczepień. Stanowią one milowe kroki w leczeniu ludzi i rozwoju wszystkich innych dziedzin medycyny
- 153 15
-
2022-11-16 08:11
(4)
Szczepienia...leczene ludzi:)
Dobre,ubawilem sie z rana- 18 49
-
2022-11-16 08:44
Doktor socjologii (3)
Bo mało inteligentnych ludzi łatwiej rozbawić
- 24 10
-
2022-11-16 09:18
(2)
Medycyna nie leczy już od lat
- 15 25
-
2022-11-17 06:32
Medycyna teraz bada
robią badanie na wszystko co możliwie i gapią się w te wyniki po czym stawiają diagnozy, nie leczą bo z takiego pacjenta nie ma kasy, więc do wszystkich zdrowych, pielęgnujcie swoje zdrowie.
- 2 0
-
2022-11-16 22:50
Tobie juz nic nie pomoże... to ffakt
- 2 0
-
2022-11-16 13:11
"Stulecie chirurgów "ostatnio czytałeś ?
- 0 0
-
2022-11-16 11:09
(1)
Przybyło nam kilkadziesiąt tysięcy nieszczepionych dzieci ze wschodu i mamy tego efekt!!
- 16 8
-
2022-11-16 11:47
I dodaj jeszcze ze to wszystko wina wojny;wysokie ceny paliw,gazy,zywnosci.Ustawili Was ludzie w tej telewizji, media spraly umysly.Wszak o to chodzi,by bylo na co zrzucic.
- 10 3
-
2022-11-17 05:00
Bzdury (1)
Przestancie szerzyc te bzdury, wzrost liczby zakazen jest tylko i wylacznie przez to , ze do Polski przyjechalo pare milionów ludzi, w tym dzieci. Wiecej ludzi to wieksza liczba przypadkow. I tyle w temacie. Szukacie afery i tyle.
- 8 0
-
2022-11-17 05:49
Bzdury
Co roku jest epidemia ospy, grypy itd, a to że wjechało tu kilka monow ludzi.... I już jadą kolejni... Z głębi UK... Tylko zaostrzy temat... Ja jestem spokojna...przechhorwalam jako dziecko a swoje zaszczepilam nie chcąc fundować 3 tyg swędzącej wysypki... Zresztą zaszczepione na wszystko... I tu bardziej bym bała się meningokokow niż ospy
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.