• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bada komunikację między lekarzem a pacjentem. Co wymaga poprawy?

Elżbieta Michalak
9 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Badania relacji i komunikacji między lekarzami a pacjentami prowadzone są przez dr. Krzysztofa Sobczaka z Zakładu Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej we współpracy z dr. Leszkiem Pawłowskim oraz Anną Wyszkadko z Zakładu Medycyny Paliatywnej GUMed.
Badania relacji i komunikacji między lekarzami a pacjentami prowadzone są przez dr. Krzysztofa Sobczaka z Zakładu Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej we współpracy z dr. Leszkiem Pawłowskim oraz Anną Wyszkadko z Zakładu Medycyny Paliatywnej GUMed.

Czy pacjenci są przez lekarzy dostatecznie dobrze informowani o diagnozie, rokowaniach, lekach, które przyjmują? Jak oceniają osobowościowe cechy lekarzy? Czy podczas badania stwarza się im odpowiednie warunki i czy język, jakim mówi się do nich w gabinecie jest zrozumiały? Te i wiele innych aspektów dotyczących relacji i komunikacji między lekarzem a pacjentem poddał badaniu naukowiec Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.



Z wizyty u lekarza wychodzisz zazwyczaj:

Doświadczenia i wspomnienia związane z wizytami w gabinecie lekarskim czy w szpitalu bywają skrajnie różne. Wiele zależy nie tylko od danego szpitala, przychodni czy oddziału, ale też osoby, oczekiwań samego chorego czy lekarza oraz szeregu innych czynników.

Czytaj również: Przez kilka godzin rodzina szukała informacji o operowanej pacjentce

Czego dotyczą badania naukowców z GUMed?

Nad tematem wzajemnych relacji i sposobem komunikacji między lekarzem a pacjentem zdecydował pochylić się dr Krzysztof Sobczak, pracownik Zakładu Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W ramach swojej pracy naukowej przeprowadził dwa równoległe badania: w pierwszym poddał analizie jakość przekazywania informacji dotyczących procesów terapeutycznych i diagnostycznych, w drugim skupił się na ocenie jakości komunikacji między lekarzem a pacjentem.

- Podczas kształcenia studentów medycyny często okazuje się, że już na etapie praktyk zaczynają pojawiać się problemy wynikające z barku umiejętności komunikacyjnych - mówi Krzysztof Sobczak, dr n. med., specjalizujący się w bioetyce i socjologii medycyny GUMed. - Korzystając z danych zebranych podczas badań, chcielibyśmy skonstruować protokół informacyjny adresowany do lekarzy, który standaryzowałby formalne aspekty komunikacyjne relacji między lekarzem a pacjentem. W krajach zachodnich istnieją już procedury określające sposób zachowania lekarza i służące poprawie satysfakcji pacjentów. Chcemy coś takiego stworzyć też w Polsce.

Czytaj również: Lekarz: "Zamontuje pan tusz, to wydrukuję skierowanie"

Sytuacje, w których lekarze ocenieni zostali przez pacjentów pozytywnie

Choć badania wciąż trwają, udało nam się dotrzeć do wstępnych wyników pierwszej ich części (ankiety wypełnili tu lekarze 12 klinik Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego oraz ich hospitalizowani pacjenci). Tak więc, większość pacjentów uważa, że zbieranie informacji przez lekarzy w trakcie przyjęcia do szpitala wygląda właściwie, a sami lekarze zwracają się do pacjentów w sposób zgodny z ich oczekiwaniami, czyli Pan/Pani (używanie form mnogich lub bezosobowych, np. wstanie, wejdzie, jest sporadyczne), a także w sposób zrozumiały, dostosowując komunikat do możliwości intelektualnych pacjenta. Co więcej, zdaniem większości pacjentów, lekarze znajdują czas na to, by odpowiedzieć na ich pytania, a kompetentny medyk to ich zdaniem ten, który szybko i trafnie potrafi zdiagnozować pacjenta.

Są rzeczy, nad którymi trzeba popracować

Istnieje jednak problem z przedstawianiem przez lekarzy prognozy pacjentom - ocena jakości komunikacji z lekarzem wynosi (przy obecnych danych) 7 w skali 10 stopniowej, gdzie 0 to bardzo źle, a 10 bardzo dobrze, a także z przekazywaniem pacjentowi informacji na temat przepisywanych leków. Pacjenci wskazują też wyraźnie na większą potrzebę autonomii i współdecydowania o wyborze terapii oraz na partnerstwo terapeutyczne niż lekarze. Chcieliby również, aby lekarze witali się z nimi poprzez podanie ręki.

Oceń jakość komunikacji na linii lekarz-pacjent

Jakość komunikacji oceniana jest w badaniu gdańskich naukowców na podstawie preferencji pacjentów w zakresie komunikacji z lekarzem rodzinnym i/lub lekarzem specjalistą, praktykującym w przychodni lub poradni. Badanie prowadzone jest za pomocą e-kwestionariusza, który wypełnić mogą wszystkie osoby pełnoletnie, które w ostatnich dwóch miesiącach odbyły wizytę u lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty.

Celem drugiej części badań jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie: "W jaki sposób można podnieść jakość komunikacji w relacji tak, aby proces leczniczy był skuteczniejszy?" i stworzenie protokołu komunikacyjnego dla lekarzy rodzinnych i lekarzy specjalistów, który miałby być podstawowym narzędziem kształcenia umiejętności komunikacyjnych.

- Protokoły komunikacyjne określają następujące po sobie etapy gromadzenia, przetwarzania oraz przekazywania informacji dla określonych sytuacji klinicznych - tłumaczy Krzysztof Sobczak. - Mają one stanowić pomocne narzędzie w procesie przekazywania wiadomości związanych z diagnozą i leczeniem, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom lekarzy, pacjentów, instytucji medycznych i całego środowiska medycznego.
Elżbieta Michalak

Miejsca

Opinie (78) 1 zablokowana

  • komunikacja lekarz pacjent

    Jak lekarz jest dobrym człowiekiem nie potrzebuje instrukcji postępowania z pacjentem. Dziwne, że są pieniądze na takie badania. Nauka polska to "punktowa" wydmuszka.

    • 6 1

  • Nie zawsze lekarz winny - przykłady z ratownictwa

    Przykład komunikacji lekarz pacjent :
    Lekarz: Choruje Pan na coś
    Pacjent: Nie
    Lekarz: A wszpitalu kiedyś pan leżał
    Pacjent: Tak
    Lekarz: A z jakiego powodu
    Pacjent: A zawał miałem

    I tak można w nieskończość ze sztandarowym przykładem
    Lekarz: Jakie leki Pan bierze
    Pacjent: Te małe białe i takie różowe, żona daje

    a autodiagnozy i przyjście z "listą życzeń" do realizacji od progu jest na porządku dziennym

    • 12 0

  • dr Krzysztof Sobczak

    Ten Pan uczył kilka lat temu filozofii w klasach humanistycznych w II Liceum Adama Mickiewicza w Gdyni. Pozdrawiam byłego nauczyciela!

    • 1 1

  • dodanie otuchy

    Poranny obchód w Szpitalu. Pytam lekarza ,Panie doktorze czy u mnie to może być rak? Lekarz odpowiada " to nie może bvć rak ,tylko jest rak "

    • 3 0

  • badania

    na które są pieniądze, a na inne ważne sprawy nie ma...

    • 2 2

  • lekarze bogowie

    Na moje pytanie o inną możliwość leczenia usłyszałem NIECH SIĘ SAM LECZY SKORO WIE LEPIEJ...brak słów

    • 2 0

  • lekarz nie potrafi słuchać

    Pewnego razu miałam problem z kolanem, zaczęła zbierać się w nim woda, w tym samym czasie bardzo piekł mnie pęcherz. Byłam u 6 lekarzy - ginekologa, rodzinnego, ortopedy, lekarza który robił mi prześwietlenie nogi, trafiłam na SOR z okropną gorączką i noga jak bania na która nie mogłam stanąć i... nic. Wszyscy się tylko ze mnie śmiali, ze to nie możne mieć powiązania. Jeden cwaniak nawet mnie nie słuchał, ze kolana nie uszkodziłam, stwierdził tylko, ze nie pamiętam i najlepiej zrobić mi artroskopie kolana...Nikt, nie brał pod uwagę że te dwa objawy występują wspólnie, że po jednych tabletkach od lekarki rodzinnej na jakiś czas objawy mi przeszły. Nie przesadzając - śmieli się ze mnie. Nikt nie wpadł na pomysł, żebym chociaż zrobiła posiew moczu dodatkowo. Jedyna osoba która uznała, ze faktycznie to możne mieć związek był lekarz który robił mi prześwietlenie nogi. I okazało się że tylko wujek google mnie uratował. Poszperałam znalazłam informacje, ze nawet niewyleczona angina ma komplikacje i możne przejść na stawy. Postanowiłam zrobić posiew moczu i okazało się, że mam bakterie w moczu i gdyby lekarka rodzinna dała mi mocniejszy antybiotyk to cała przygoda by się szybko skończyła. Dostałam wyniki, poszłam do urlopga, przepisał mi leki i przestałam mieć problem z pęcherzem i z nogi zaczęła schodzić woda. Brawa dla lekarzy. Nic a nic nie słuchają pacjenta.

    • 3 0

  • rejestracja pacjenta

    przed rozpoczęciem pracy naszego gabinetu wiele rzeczy musieliśmy usprawnić, zeby nie popełniać błędów innych klinik czy przychodni, udało się bardzo ułatwić relacje pacjentów z naszą placówką dzięki rejestracjamedyczna.pl, przez co zapewniamy kompleksową rejestrację chorych,a nasi lekarze mają do dyspozycji internetowy kalendarz wizyt umożliwiający im umawianie już w trakcie obecnej, wizyt kolejnych :) jeśli inne placówki medyczne wzięłyby z nas przykład, komunikacja pacjentów z lekarzami byłaby o wiele prostsza i przyjemniejsza.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Młodzieżowa Grupa Wsparcia

100 zł
warsztaty

Certyfikowany kurs pierwszej pomocy

warsztaty, spotkanie

Z psychodietetyczką przy herbacie: Q&A z Aleksandrą Spychalską

spotkanie, spotkanie

Najczęściej czytane