• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bada komunikację między lekarzem a pacjentem. Co wymaga poprawy?

Elżbieta Michalak
9 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Badania relacji i komunikacji między lekarzami a pacjentami prowadzone są przez dr. Krzysztofa Sobczaka z Zakładu Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej we współpracy z dr. Leszkiem Pawłowskim oraz Anną Wyszkadko z Zakładu Medycyny Paliatywnej GUMed.
Badania relacji i komunikacji między lekarzami a pacjentami prowadzone są przez dr. Krzysztofa Sobczaka z Zakładu Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej we współpracy z dr. Leszkiem Pawłowskim oraz Anną Wyszkadko z Zakładu Medycyny Paliatywnej GUMed.

Czy pacjenci są przez lekarzy dostatecznie dobrze informowani o diagnozie, rokowaniach, lekach, które przyjmują? Jak oceniają osobowościowe cechy lekarzy? Czy podczas badania stwarza się im odpowiednie warunki i czy język, jakim mówi się do nich w gabinecie jest zrozumiały? Te i wiele innych aspektów dotyczących relacji i komunikacji między lekarzem a pacjentem poddał badaniu naukowiec Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.



Z wizyty u lekarza wychodzisz zazwyczaj:

Doświadczenia i wspomnienia związane z wizytami w gabinecie lekarskim czy w szpitalu bywają skrajnie różne. Wiele zależy nie tylko od danego szpitala, przychodni czy oddziału, ale też osoby, oczekiwań samego chorego czy lekarza oraz szeregu innych czynników.

Czytaj również: Przez kilka godzin rodzina szukała informacji o operowanej pacjentce

Czego dotyczą badania naukowców z GUMed?

Nad tematem wzajemnych relacji i sposobem komunikacji między lekarzem a pacjentem zdecydował pochylić się dr Krzysztof Sobczak, pracownik Zakładu Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W ramach swojej pracy naukowej przeprowadził dwa równoległe badania: w pierwszym poddał analizie jakość przekazywania informacji dotyczących procesów terapeutycznych i diagnostycznych, w drugim skupił się na ocenie jakości komunikacji między lekarzem a pacjentem.

- Podczas kształcenia studentów medycyny często okazuje się, że już na etapie praktyk zaczynają pojawiać się problemy wynikające z barku umiejętności komunikacyjnych - mówi Krzysztof Sobczak, dr n. med., specjalizujący się w bioetyce i socjologii medycyny GUMed. - Korzystając z danych zebranych podczas badań, chcielibyśmy skonstruować protokół informacyjny adresowany do lekarzy, który standaryzowałby formalne aspekty komunikacyjne relacji między lekarzem a pacjentem. W krajach zachodnich istnieją już procedury określające sposób zachowania lekarza i służące poprawie satysfakcji pacjentów. Chcemy coś takiego stworzyć też w Polsce.

Czytaj również: Lekarz: "Zamontuje pan tusz, to wydrukuję skierowanie"

Sytuacje, w których lekarze ocenieni zostali przez pacjentów pozytywnie

Choć badania wciąż trwają, udało nam się dotrzeć do wstępnych wyników pierwszej ich części (ankiety wypełnili tu lekarze 12 klinik Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego oraz ich hospitalizowani pacjenci). Tak więc, większość pacjentów uważa, że zbieranie informacji przez lekarzy w trakcie przyjęcia do szpitala wygląda właściwie, a sami lekarze zwracają się do pacjentów w sposób zgodny z ich oczekiwaniami, czyli Pan/Pani (używanie form mnogich lub bezosobowych, np. wstanie, wejdzie, jest sporadyczne), a także w sposób zrozumiały, dostosowując komunikat do możliwości intelektualnych pacjenta. Co więcej, zdaniem większości pacjentów, lekarze znajdują czas na to, by odpowiedzieć na ich pytania, a kompetentny medyk to ich zdaniem ten, który szybko i trafnie potrafi zdiagnozować pacjenta.

Są rzeczy, nad którymi trzeba popracować

Istnieje jednak problem z przedstawianiem przez lekarzy prognozy pacjentom - ocena jakości komunikacji z lekarzem wynosi (przy obecnych danych) 7 w skali 10 stopniowej, gdzie 0 to bardzo źle, a 10 bardzo dobrze, a także z przekazywaniem pacjentowi informacji na temat przepisywanych leków. Pacjenci wskazują też wyraźnie na większą potrzebę autonomii i współdecydowania o wyborze terapii oraz na partnerstwo terapeutyczne niż lekarze. Chcieliby również, aby lekarze witali się z nimi poprzez podanie ręki.

Oceń jakość komunikacji na linii lekarz-pacjent

Jakość komunikacji oceniana jest w badaniu gdańskich naukowców na podstawie preferencji pacjentów w zakresie komunikacji z lekarzem rodzinnym i/lub lekarzem specjalistą, praktykującym w przychodni lub poradni. Badanie prowadzone jest za pomocą e-kwestionariusza, który wypełnić mogą wszystkie osoby pełnoletnie, które w ostatnich dwóch miesiącach odbyły wizytę u lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty.

Celem drugiej części badań jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie: "W jaki sposób można podnieść jakość komunikacji w relacji tak, aby proces leczniczy był skuteczniejszy?" i stworzenie protokołu komunikacyjnego dla lekarzy rodzinnych i lekarzy specjalistów, który miałby być podstawowym narzędziem kształcenia umiejętności komunikacyjnych.

- Protokoły komunikacyjne określają następujące po sobie etapy gromadzenia, przetwarzania oraz przekazywania informacji dla określonych sytuacji klinicznych - tłumaczy Krzysztof Sobczak. - Mają one stanowić pomocne narzędzie w procesie przekazywania wiadomości związanych z diagnozą i leczeniem, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom lekarzy, pacjentów, instytucji medycznych i całego środowiska medycznego.
Elżbieta Michalak

Miejsca

Opinie (78) 1 zablokowana

  • Sluzba zdrowia (2)

    Wlasnie jade na pogrzeb brata w Gdansku. Mam porownanie sposobu kontaktu lekarza z pacjentem . Mieszkam w Szwecji od wielu lat. Roznie bywalo w osrodku zdrowia z diagnoza ale kontakt z lekarzem zawsze byl nieomal rodzinny.Na onkologi w Lundzie lekarza wybiegl za mna na ulice aby powiedziec mi ze mam wczesniejszy termin /jutro/.. Wpiew dal mi termin w tygodniu. O chorobie rozmawialismy tak ze nie odczuwalam swego powaznego stanu /rak skory twarzy. Przedtem hirurg przyjal mnie w specjalnym gabinecie do takich rozmow przekazujac mi wynik wycinka , ktory mi usunal wpierw wydawalo sie ze zwykly wrzodzik. Natychmiast skierowanie do Lundu na onkologie i natychmiast napromieniowanie, Podejzenie raka Merkel, Probe wyslano do Ameryki do sprawdzenia. Mija 3 rok, 4 badani PET/CT wewnatrz zdrowa. Twarz nic nie pokazuje ,maly dolek. No ale wazne jaki kontakt w czasie naswietlan , tez sympatyczny. To jest bardzo wazne dla pacjenta.
    Wlasnie w sprawie brata dzwonilam i bylam zszokowana potraktowania mnie , j a tylko chcialam lekarzowi opowiedziec jakie choroby mamy w rodzinie i ja tu leczona na MYALGIA REUMATIKA ambolatoryjnie / nie moglam wstac lozka taki bol, boj brat w Gdansku tylko przeciwbolowe , wiele innych lekow zamydlajacych objawy tej samej choroby /13 szt/ , leki na uboczne dzialanie . Wiele razy pobyt w szpitalu /Zaspa/ Wyciaganie pieniedzy z NFZ i meczenie pacjenta z braku diagnozy, Wlasnie w sobote , kiedy zadzwonila do brata . Odebrala bratowa, Wlasnie slyszalam jak brat po powrocie ze szpitala /Zaspa/ krzyczal "Ratunku, dusze sie , W niedziele zmarl Dostal pewnie uspakajace leki. Tak na zawsze. Tak wyglada "SLUZBA" zdrowia . Eutanazja po polsku.

    • 7 5

    • Już w Norwegii nie jest tak slodko jak u ciebie w Szwecji

      sami stażyści z Azji, brak pediatry na osiedlu,
      poród 2 doby bez pomocy- na korytarzu ( "urodzisz naturalnie")
      zlekceważenie wady wzroku u dziecka 10- letniego, na jedno oko nie widzi- obecnie jest leczone w Gdańsku,
      mimo, że ojciec rodziny pracuje w "budżetówce" norweskiej ( w urzędzie w Oslo) , nie stać na prywatne leczenie

      • 4 0

    • Przykro mi ale taka jest prawda u nas albo umrzesz wcześniej niż wyznaczono pierwszą wizytę albo dostaniesz się do lekarza i on się o to postara...

      • 2 2

  • A ja tam zadowlony jestem. (2)

    Dwukrotna wizyta u ortopedy przebiegła rewelacyjnie. Jak idziesz do lekarza to się przygotuj. Przygotuj pytania jakie Cię trapią (tylko "w miarę" sensowne) lekarz ma obowiązek odpowiedzieć na pytania pacjenta, nawet je sobie zapisz na kartce. Wszystko zależy od podejścia ludzi do danego przypadku.

    • 17 5

    • (1)

      Chyba sobie żartujesz? Pracuję w służbie zdrowia tyle że nie w Polsce. Rodzice (którzy zostali w Polsce) zawsze mieli listę pytań do lekarza przed wizytą. Niestety były ignorowane. Teraz daję im listę badań które powinni mieć zrobione ale i te rzadko są brane pod uwagę wtedy rodzice idą do lekarza prywatnie. Moje diagnozowanie przez skype jest trafniejsze niż to w gabinecie. Gdybyście ludzie wiedzieli jak medycyna jest praktykowane w cywilizowanym kraju to byście roznieśli w pył ten szajs zwany publiczną służbą zdrowia.

      • 5 5

      • wiem, jak to jest w UK- paracetamol od lekarza na większość dolegliwości

        • 8 2

  • Wypełniłam ankietę - niestety, są w niej błędy ortograficzne.

    Przykro patrzeć na "nie pamientam", choć "nie pamiętam" też się pojawiło kilka razy. Nieprofesjonalne przygotowanie ankiety.

    • 6 2

  • jest małe ALE

    Na dobry początek trzeba się do tego lekarza dostać , a to może graniczyć z cudem.

    • 8 1

  • brak jakiejkolwiek empatii

    Człowiek dla lekarza jest po prostu nikim

    • 15 6

  • Naprawdę wymaga to zatrudnienia "naukowca"? Komunikacja nie istnieje. Lekarz mówi -pacjent słucha i nie zadaje pytań. Tragedia! Polscy lekarze unikają dyskusji z pacjentem jak ognia.

    • 27 5

  • Przychodzi człowiek do lekarza i słyszy...

    Pan tu nie stał :)

    • 20 2

  • Nowomowa, nowomowa....słowo goni słowa...

    Niestety jak czytam cyt: " - Protokoły komunikacyjne określają następujące po sobie etapy gromadzenia, przetwarzania oraz przekazywania informacji dla określonych sytuacji klinicznych - tłumaczy Krzysztof Sobczak.",
    to jeszcze się bardziej się boję o przyszłą komunikację. Pierwszy i najważniejszy wniosek powinien brzmieć: ludzie muszą rozumieć co do nich mówimy (w każdej sytuacji, w której mówimy)

    • 26 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Prowadzenie cukrzycy u kobiet z cukrzycą ciążową lub cukrzycą typu I

badania

Konferencja "SM i co z tego?"

konferencja

II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Prawa Medycznego: Nowoczesne technologie a prawo medyczne

konferencja

Najczęściej czytane