- 1 Mali pacjenci na oddział szpitalny wjeżdżają... Volvo (13 opinii)
- 2 Lekarz SOR tłumaczy, dlaczego mali pacjenci potrzebują specjalnych procedur (19 opinii)
- 3 Czy kobieta może rodzić z doulą i partnerem? (53 opinie)
- 4 Dlaczego diagnozujemy się przez internet? "Wszystko kończy się rakiem" (99 opinii)
- 5 Ruszyło Centrum Opieki Wytchnieniowej (29 opinii)
- 6 Ospa wietrzna. Ponad 3 tys. zachorowań latem (89 opinii)
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Tunel pod Motławą - jak może wyglądać? Gdańsk był gospodarzem międzynarodowych warsztatów dla młodych planistów i inżynierów, których tematem było wypracowanie rozwiązań dotyczących przejścia tunelowego pod Motławą w ciągu planowanego przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Sprawdziliśmy, jakie wnioski wyciągnięto ze spotkania.
- Tunel pod Motławą
- Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?
- Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości
- Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście
- 23 planistów i inżynierów z Europy
Tunel pod Motławą
Swoją wizję na to, jak tunel może wyglądać i co może dać Młodemu Miastu, przedstawili architekci z europejskich firm projektowych oraz osoby reprezentujące zagraniczne uczelnie wyższe. Zorganizowane przez Gdańsk warsztaty pozwoliły na określenie możliwych rozwiązań w zakresie kształtowania atrakcyjnych przestrzeni publicznych na powierzchni terenu ponad planowanym tunelem pod Motławą.
Prezentacja architektów w języku angielskim
- Chodziło nam o to, aby nie był to (jak to zazwyczaj bywa) betonowy plac lub też wielkopowierzchniowy trawnik. W szczególności wypracowano propozycje rozwiązań przestrzennych, podkreślających szczególną tożsamość miejsca oraz możliwości powiązania kształtowania przestrzeni publicznej z doświetleniem przestrzeni tunelu światłem dziennym. Wskazano także na możliwości potencjalnej zabudowy tych przestrzeni małokubaturowymi obiektami obejmującymi funkcje społeczne - co może mieć istotne znaczenie w kontekście budowy oferty dla mieszkańców całego miasta - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?
Podczas spotkania zaprezentowano rozwiązania pozwalające na wykorzystanie obszaru przestrzeni publicznej nad przeprawą tunelową jako atrakcyjnego miejsca widokowego - co pozwolić może na wykształcenie rozwiązania zwiększającego atrakcyjność tego miejsca dla przyszłych użytkowników - mieszkańców i odwiedzających.
- Wskazano także na możliwe rozwiązania co do sposobu zagospodarowania ciągu ul. Nowej Wałowej na odcinkach przylegających bezpośrednio do tunelu - co stanowi także wskazanie dla przyszłych projektantów tego zadania - mówi Bieganowska.
Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości
Uczestnicy - w kontekście możliwych rozwiązań technologicznych związanych z realizacją samego tunelu - wskazali także na znaczenie tego obszaru dla przyszłej struktury całej dzielnicy (rozumianej jako zarówno Młode Miasto, jak i Polski Hak), co nieść będzie skutki dla dalszych decyzji co do kształtowania wytycznych urbanistycznych dla rozwoju tego obszaru.
- Jednoznacznie zasugerowano wykorzystanie technologii pozwalających na ograniczenie głębokości przeprawy tunelowej oraz jej gabarytów - w tym pozwalających na powiązanie przeprawy tramwajowej i drogowej z pieszą i rowerową oraz zlokalizowania na wysokości ul. Sienna Grobla przystanku tramwajowego obsługującego nabrzeże Polskiego Haka. Podkreślone więc zostało znaczenie rejonu ul. Wiosny Ludów i Siennej Grobli jako istotnego węzła komunikacji zbiorowej dla tej części miasta, co niesie m.in. konsekwencje dla szczegółów rozwiązań projektowych dla tej części miasta w przyszłości - dowiadujemy się.
Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście
Wskazano także na możliwe zróżnicowanie co do charakteru zabudowy terenów otaczających, co pozwala na uszczegółowienie koncepcji kształtowania tych obszarów - także w dialogu z przyszłymi inwestorami. Podkreślono też możliwość powiązania analizowanego obszaru z całym systemem przestrzeni publicznych Młodego Miasta i Polskiego Haka, a w szerszej perspektywie - całego śródmieścia Gdańska.
- Planujemy - po otrzymaniu całości raportu i prezentacji - dokonanie szczegółowej analizy wypracowanych rozwiązań i określenie - na tej podstawie - rekomendacji do finalnego opracowania projektowego. Już teraz można jednak powiedzieć, iż większość z zarekomendowanych w ramach warsztatów rozwiązań najprawdopodobniej zostanie przez nas wskazana jako sugestia dla przyszłych projektantów analizowanej przestrzeni - mówi Joanna Bieganowska. - Można więc powiedzieć, iż wyniki warsztatów zostaną w pełni wykorzystane w dalszym ciągu prac projektowych związanych z kształtowaniem tego rozwiązania tunelowego, ale także i w kontekście prac nad wytycznymi urbanistycznymi dla całości obszaru Młodego Miasta i Polskiego Haka.
23 planistów i inżynierów z Europy
W warsztatach brało udział 23 młodych planistów i inżynierów, co pozwoliło na wypracowanie rozwiązań zarówno technicznych (związanych z możliwymi sposobami realizacji przejścia tunelowego), jak i urbanistyczno-architektonicznych (związanych z kształtowaniem przestrzeni publicznej i terenów otaczających).
W większości pochodzili oni z krajów europejskich, ale paru gości przyjechało także z dalszych krajów - Egipt, Indie, Afryka Południowa. Pozwoliło to na zderzenie ze sobą różnych podejść do kształtowania inkluzywnej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej.
Prowadzący warsztaty - łącznie pięć osób z zagranicy - reprezentowali europejskie firmy projektowe oraz uczelnie wyższe. Ponadto cały proces był wspomagany przez obecność osób prowadzących proces z ramienia Biura Architekta Miasta oraz podmiotów zaangażowanych w dotychczasowe procesy kształtowania Młodego Miasta i Polskiego Haka.
Łącznie w spotkaniu brało udział ok. 30 osób.
Inwestycje
Opinie wybrane
-
2023-06-06 08:43
Hmm (20)
Naprawdę potrzebujemy tego, żeby to zbudować. Proszę, aby to się zaczęło już teraz, a nie czekało w nieskończoność. Będzie to z korzyścią dla miasta, mieszkańców i środowiska. Naprawdę musimy sprawić, by stało się to TERAZ.
- 101 34
-
2023-06-06 09:02
tunelu potrzebują bogaci rentierzy którzy mają tam mieszkanka na wynejem (10)
my na południu Gdańska od 7 lat czekamy na kawałek chodnika
- 35 11
-
2023-06-06 09:13
Tymczasem połowa mieszkań na Południu jest wynajęta za chore kwoty Ukraińcom... (8)
- 10 14
-
2023-06-06 09:40
(1)
za chore kwoty to srodmiescie jest wynajmowane w sezonie letnim norwegom i niemcom
- 23 3
-
2023-06-06 10:03
Odpal jakieś AirBNB i sam sprawdź ile ofert z Południa tak samo drogich i tak samo wycelowanych w bogatych turystów.
- 6 2
-
2023-06-06 10:24
gdzie pracują Ukraińcy ? gdzie płacą podatki? gdzie kupują żywność? (5)
co mamy z mieszkań w centrum które wykupiły niemieckie fundusze inwestycyjne?
- 8 3
-
2023-06-06 11:02
To samo z nich mamy co z Orlenu który wykupiły niemieckie fundusze emerytalne. (4)
- 8 4
-
2023-06-06 11:18
Chyba Ruskie z MOLu. (1)
- 6 0
-
2023-06-06 11:35
Nii, ruskim sprzedali za półdarmo kawał Lotosu.
Orlen odkąd rządzi PiS nie był nigdy własnością Skarbu Państwa, a niemieckich funduszy inwestycyjnych. Polecam zajrzeć w akcjonariat.
- 3 3
-
2023-06-06 13:43
Nie ma czegos takiego jak niemieckie fundusze emerytalne (1)
Niemiecka renta(Rentenversicherung) wyplacana jest bezposrednio ze skladek osob aktywnych zawodowo. Niemcy maja bufor finansowy 1miesiac.
- 6 0
-
2023-06-06 19:13
Nasza polska renta
Też idzie bezpośrednio ze składek osób obecnie pracujących...
Taki rodzaj piramidy finansowej- 1 0
-
2023-06-06 14:05
Mieszkam bardzo blisko miejsca, w którym ma powstać ten tunel. Nie jestem ani turystą, ani Ukraińcem. Zabawne, żaden z moich sąsiadów też nie.
- 5 0
-
2023-06-06 09:04
Nie! Nie i jeszcze raz Nie! (2)
Niech buduja Deweloperzy co zgarnęli kasę!
To miejsca najmu krótkookresowego tj. raka toczącego miasto.
Gdańsk ma z tym tylko kłopoty i wydatki.
Żadnego zysku dla mieszkańców!- 24 8
-
2023-06-06 10:15
Rozumiem że wszystkie drogi na Przymorzu mają remontować spółdzielnie?
Czy tu już mają być inne zasady?
- 12 5
-
2023-06-06 17:57
Gdyby nie turystyka i studenci to by była zwykła dziura portowa a zamiast knajp i życia byłby tylko przemysł.
- 2 2
-
2023-06-06 09:07
Czego to ola nie zrobi
Dla dewelopera
- 15 8
-
2023-06-06 11:14
(2)
Fajny komentarz napisany przez obcokrajowca przy pomocy translatora.
- 2 2
-
2023-06-06 14:11
(1)
Tak, jestem Amerykaninem. Jeśli lepiej zbudujesz kraj. może Polacy przestaną uciekać do mojego kraju i potrzebować jałmużny. Nawet teraz błagasz nas o pomoc wojskową
- 2 5
-
2023-06-08 13:45
Te, Amerykanin nie charcz..w tym twoim w dream country 50% żyje na granicy ubóstwa, jeszcze przyjedziesz do Polski po prośbie
- 1 0
-
2023-06-06 13:38
Szkoda ze nie pokazano mlodym architektom mariny w Sopocie, ktora zniszczyla cyrkulacje wody w tym miejscu
Tradycyjne gnicie glonow i mielizna pod molo to wyjatkowo cenny dorobek wladcy Sopotu. Ignorancja ktora nalezy pokazywac na calym swiecie
- 4 0
-
2023-06-06 15:23
Oj z korzyścią dla środowiska to na pewno nie będzie!!!!!
- 4 1
-
2023-06-06 07:12
(9)
Przecież tunel tam będzie. To już dawno postanowione. Dlatego w ogóle rozpoczęto tam zabudowę mieszkaniową.
- 42 49
-
2023-06-06 07:59
(1)
Dokładnie. Udają,że nie robią miejskich inwestycji tam gdzie deweloper mysli o osiedlu.
- 13 8
-
2023-06-06 08:56
Budynki tam już dawno stoją, więc o czym gadasz?
- 4 9
-
2023-06-06 08:07
Tylko jeden? Przed wyborami obiecałbym dwa albo trzy
- 7 5
-
2023-06-06 09:06
w Gdańsku najważniejsi są deweloperzy i ich bogaci warszawscy klienci (1)
- 13 5
-
2023-06-06 14:03
A kto twoją chatę wybudował? Ty ze szwagrem?
- 5 2
-
2023-06-06 12:40
A czy NAD tunelem nie może być zabudowy?
- 5 2
-
2023-06-06 13:37
Gdzie jest k tunel (2)
Pod pachołkiem?! Ja się pytam się! I nie mówcie, że jest za mały ruch i się nie opłaca
- 3 5
-
2023-06-06 13:44
Dorzucisz z własnej kieszeni jakiś 2-3 tysiące które przypadają na jednego kierowcę w Gdańsku do tunelu? (1)
- 4 2
-
2023-06-07 07:27
Ten o którym jest artykuł będzie...
...za darmo? A może nie liczysz kosztów na kierowcę, bo to tunel dla deweloperów?
- 0 0
-
2023-06-06 07:09
W końcu się obudzili (33)
Że w tunelach potrzebne jest też rozwiązanie dla ruchu rowerowego.
No lepiej późno niż wcale, szkoda tylko, że na lata zostaliśmy z tunelem pod Wisłą z dopuszczonym tylko ruchem samochodowym..- 156 67
-
2023-06-06 07:58
(5)
bez sensu te rowery w takich tunelach, przepisów nie znają i jeździć nie umieją.
- 32 42
-
2023-06-06 09:07
w Warszawie budują kładkę rowerową za 150 000 000 złotych (3)
- 8 10
-
2023-06-06 10:27
Raptem 1.5 Sasina? (2)
Całkiem tanio jak za pół kilometra kładki.
- 17 8
-
2023-06-06 11:00
Referendum komora kosztowało ponad 100 milionów złotych (1)
- 7 12
-
2023-06-06 11:19
I w przeciwieństwie do wyborów Sasina się odbyło.
- 18 3
-
2023-06-06 17:23
80% rowerzystów w Gdańsku to posiadacze prawa jazdy
proszę nie pisać bzdur o nieznajomości przepisów ruchu drogowego przez rowerzystów
- 6 7
-
2023-06-06 08:02
(1)
Rower możesz wrzucić do Motławy. Najzdrowiej poruszać się pieszo i to pieszy powinien mieć wszędzie uprzywilejowanie.
- 13 26
-
2023-06-06 08:57
Jako rowerzysta zgadzam się w 100%.
Ruch pieszy powinien zawsze mieć priorytet. Potem zbiorkom, rowery a na końcu samochody.
- 25 9
-
2023-06-06 08:07
To był pomysł Wizjonera Tysiąclecia
Szadółki też
- 9 6
-
2023-06-06 08:21
(14)
w sytuacji kiedy była maszyna, był ciąg produkcyjny z prefabrykatami trzecia nitka na tramwaj + ruch pieszorowerowy byłaby 'za grosze', ale trzeba też pamiętać, że dobrze że udało się to co się udało. główny wykonawca (hydrobudowa) zbankrutował w trakcie inwestycji...
- 8 3
-
2023-06-06 08:45
Dla porównania: (13)
Tunel pod Martwą Wisłą:
Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,450 mld złotych, z czego 1,150 mld zł pochodziło z UE.
Ruch: prawie 30 tysięcy pojazdów na dobę.
Przekop przez mierzeję znany jako Rów Jarosława:
Koszt - 1,984 mld zł, brak dofinansowania.
Ruch: obecnie średnio 5 statków na dobę, wliczając obsługę.- 35 6
-
2023-06-06 08:57
Dodaj jeszcze lotnisko w Radomiu imienia suskiego.
Więcej obsługi niż pasażerów.- 22 5
-
2023-06-06 09:04
zapomniales doliczyć 50000000 ton bursztynu, który przy okazji wydobyto (2)
XD
- 13 7
-
2023-06-06 11:02
Akurat bursztyn wydobyto na pewno. (1)
Tylko się zawieruszył po drodze.
- 2 2
-
2023-06-06 17:25
około 16 kilogramów tego złota Bałtyku
- 0 1
-
2023-06-06 09:04
xxx (8)
O tym, że jest to inwestycja długookresowa nie wspominasz, bo jestes tylko biednym trollem PO;)
- 8 23
-
2023-06-06 09:17
(2)
O tak, to prawda, jest to inwestycja bardzo długookresowa - jakby nie liczyć zwrot wychodzi po setkach lat.
Tak nas PiS zadłuża na całe pokolenia.- 18 7
-
2023-06-06 12:42
oni się z tym nawet nie kryli i wychodziło coś koło 2 tysięcy lat
- 2 1
-
2023-06-07 07:30
Za to stadiony są dochodowe
Zapytaj kolesi, co tam pracują
- 3 0
-
2023-06-06 09:33
(2)
w odróżnieniu od tunelu pod Martwą Wisłą, który jest inwestycją krotkoterminową i ma się zwrócić w 2 lata?! taka to PiSonomika
- 10 3
-
2023-06-06 11:00
to jest typowa POnomika (1)
Gdzie interesuje nas zwrot 126% zysku w ciagu trzech miesiecy.
Zadnego rachunku skladanego, zadnej synergii (chyba ze miasto dolozy deweloperowi), zadnego "publiko bono".
Tu i teraz, kapitalizacja zysku, socjalizacja strat.- 3 8
-
2023-06-06 13:45
Procent składany ze strat nigdy nie wyjdzie na plus :)
- 1 1
-
2023-06-06 09:53
inwestycja długookresowa? tzn koszty będziemy ponosić latami i zysków też przez lata nie będzie
- 11 2
-
2023-06-06 10:52
Jasne, nie ma tam żadnych tanich linii
Zamknie się szybciej niż otworzył.
Deja vu?- 2 0
-
2023-06-06 09:25
widać ,ze uzależniłeś się od smrodu z rur wydechowych aut
- 2 3
-
2023-06-06 09:31
(2)
Na Obwodnicy też nie ma a powinien być by łatwiej dostać się z Gdyni do Gdańska może o tym też pomyślisz?
- 1 1
-
2023-06-06 09:41
(1)
Na obwodnicy nie, ale wzdłuż niej jak najbardziej. I teraz uwaga, bo się zdziwisz - system komunikacyjnych tras rowerowych równoleglych do obwodnicy, łączący dzielnice górnego tarasu, jest w planach budowy.
- 8 2
-
2023-06-06 16:49
No to ciekawe ile drzew zetną by zbudować takie ciągi komunikacyjne. Dodatkowo pewnie estakady i trochę asfaltu w lesie...
- 1 1
-
2023-06-06 10:47
Ale ty naiwny jesteś wcale sie nie obudzili zostali zmuszeni Powcy nierobia nic dla ludzi jesli nie sa zmuszeni (4)
- 3 4
-
2023-06-06 11:19
(2)
PIS buduje dla ludzi mieszkania, tworzy nowe miejsca pracy jak np. Centralny Port Lotniczy, odbudowuje stocznie inicjując np. budowę promów. Dużym staraniem doprowadzili do powstania koncernu paliwowego Orlen, największego w Środkowej Europie, uniezależniając tym samym nasz rynek paliwowy od Rosji. Powcy nie robią nic dla ludzi jeśli nie są zmuszeni w przeciwieństwie do Pisowców, którzy nawet na moment nie stoją bezczynnie.
- 4 5
-
2023-06-06 18:05
CPK żeby ludzie mieli pracę ale czy to ma sens to już nie ważne, taniej byłoby dać tym ludziom wypłaty do końca życia.
Oczywiście zbudowali Orlen żeby Polakom żyło się lepiej i żeby mieli tanie paliwo haha.
Człowieku powiedz mi czemu miałoby im zależec na tym żeby zrobić coś dla ludzi? Po co?- 0 1
-
2023-07-16 18:06
za dużo tvpis łykasz i propagandy
gdzie pis buduje mieszkania? Orlen łupi każdego Polaka na wyższej marży na stacjach by finansować kampanię, rozdawnictwo i partię. Pisowcy nie stoją bezczynie jak jest coś co można ukraść
- 0 0
-
2023-06-06 18:01
Żaden polityk nie robi czegokolwiek dla dobra ludzi. Ewentualnie robi jeśli ci ludzie to jego znajomi i rodzina.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.