- 1 Apteka wróci do gdyńskiej dzielnicy (76 opinii)
- 2 Co Polacy jedzą na śniadanie? (97 opinii)
- 3 Nowy rektor GUMed wybrany (99 opinii)
- 4 Odwołanie dyrektor pomorskiego NFZ. Minister zadecydowała (14 opinii)
- 5 Krztusiec bije rekordy w kwietniu (125 opinii)
- 6 Na Pomorzu brakuje łóżek internistycznych (57 opinii)
Skrzynka z podpaskami i tamponami pojawiła się w Radzie Miasta Gdańska
Bezpłatne środki higieniczne - podpaski i tampony, z których korzystać może każda kobieta "w potrzebie". Specjalnie wyposażona skrzynka pojawiła się w siedzibie Rady Miasta Gdańska. Wszystko w ramach ogólnopolskiej akcji, której celem jest walka z ubóstwem menstruacyjnym.
- Wspieramy wszystkie osoby menstruujące w ubóstwie menstruacyjnym - czytamy na facebookowym profilu "Różowa skrzyneczka".
Miejsc, w których korzystać można m.in. z darmowych podpasek czy tamponów, przybywa w całej Polsce. W Trójmieście dotychczas skrzyneczkę zamontowano tylko w gdańskim Centrum Pomocy Dzieciom przy ul. Uphagena 18. Teraz do akcji włączyła się także Rada Miasta Gdańska.
Mapa "różowych skrzyneczek" w Polsce
We wtorek różową skrzyneczkę zamontowano w ogólnodostępnej toalecie na poziomie -1 Nowego Ratusza przy ul. Wały Jagiellońskie 1. Nie wydano na to pieniędzy publicznych. Wyposażenie skrzynki zakupiono ze środków prywatnych. Podobnie, jak samą skrzynkę - przewodnicząca RM kupiła ją za własne pieniądze, robiąc przelew na zrzutkę fundacji.
- Statystyki mówią, że co piątej Polce zdarza się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich podpasek czy tamponów. 39 proc. kobiet z ubogich domów rezygnuje z zakupu produktów higieny menstruacyjnej na rzecz innych wydatków. Szacuje się, że około 21 proc. dziewczynek musiało opuścić zajęcia szkolne w trakcie dnia z powodu braku odpowiednich artykułów menstruacyjnych, a 10 proc. w ogóle nie wyszło z tego powodu z domu. Co piąta nastolatka regularnie nie ma zatem równych szans na edukację - wskazuje Agnieszka Owczarczak, przewodnicząca Rady Miasta Gdańska. - Dlatego w siedzibie Rady Miasta pojawiła się różowa skrzyneczka. Osoby potrzebujące znajdą w niej bezpłatne menstruacyjne środki higieniczne, a jeśli ktoś ma ich nadmiar, zachęcamy do wspólnego uzupełniania skrzyneczki - podkreśla.
Ginekolodzy w Trójmieście
Przewodnicząca Owczarczak dodaje, że nie miała dotąd świadomości, jak duża może być skala problemu braku dostępu do środków higienicznych wśród kobiet i dziewcząt również w Polsce.
- Opublikowane w tym temacie statystki mną wstrząsnęły. Pomyślałam, że w otwartej przestrzeni publicznej, jaką jest budynek Nowego Ratusza, można zamontować taką skrzyneczkę. Jej lokalizacja jest podana na mapie organizacji wraz z innymi takimi miejscami w całej Polsce, więc wierzę, że osoby potrzebujące ją znajdą. Chciałabym też nagłośnić tę akcję, aby kobiety, które mają utrudniony dostęp do środków higienicznych, mogły skorzystać ze wsparcia - mówi nam Owczarczak.
Radna chciałaby, żeby takie skrzynki znalazły się we wszystkich szkołach.
- Chociaż wiem, że w dużej skali może to być trudne do zrealizowania ze środków budżetowych. Liczę jednak, że dzięki nagłaśnianiu akcji znajdą się grupy osób chętnych do organizacji podobnych miejsc w swoich społecznościach, a ja deklaruję, że na ile to będzie możliwe, pomogę w pozyskaniu skrzyneczek - podkreśla.
Różowa skrzynka na podpaski w budynku Rady Miasta (27 opinii)
DZIĘKUJEMY!
P.S prawie zapomniałem o czterech belkach za prawie pół miliona nazywanych placem zabaw dla dorosłych. Zobacz więcej
DZIĘKUJEMY!
P.S prawie zapomniałem o czterech belkach za prawie pół miliona nazywanych placem zabaw dla dorosłych. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (388) ponad 20 zablokowanych
-
2021-02-24 10:25
Opinia wyróżniona
We wszystkich szkołach! (14)
Ubóstwo menstruacyjne to temat tabu, który powinien być rozwiązany bezwzględnie.
- 106 52
-
2021-02-25 10:44
Temat tabu to pedofilia w kościele i kondycja psychiczna tego pana od kota.
To powinno być bezwzględnie rozwiązane.
- 3 2
-
2021-02-24 15:38
no i co z tego? w jaki sposób urzędnicy mieliby zmienić realia ekonomiczne?
co, Owczarczak dekretem wprowadzi pensję minimalną 5 tysi? czy Gdańsk będzie wszystkim rozdawał tampon+ ?
prymitywna akcja obliczona na tani rozgłos i tyle. polityk to najstarszy zawód świata.- 7 0
-
2021-02-24 14:53
Szkoła?
Obecnie zbyt dużo jest zrzucane na szkołę. W wielu przypadkach rodzice twierdzą, że to szkoła jest odpowiedzialna za wychowanie ich dzieci.
To absurdalnie mylne. To rodzice są odpowiedzialni za wychowanie dzieci, a szkoła za edukację.- 6 0
-
2021-02-24 12:33
I wobec takiego problemu gest w postaci wstawienia przez przewodniczącą rady miasta podpasek do skrzynki w ratuszu (1)
bardziej zakrawa na kpinę niż realną próbę rozwiązania.
- 13 3
-
2021-02-24 12:59
W zasadzie racja
- 7 1
-
2021-02-24 11:22
No nie uwierzę że w szkole tak niedzwczyna nie ma jak pożyczyć od kolezanki. (3)
jedyna dziewczyna na cała klasę się już nie zdarza, a poza tym są nauczycielki - od nich tez może pożyczyć w potrzebie.
A jak się wstydu na je to może się nauczy, że trzeba o tym pamiętać. Bo o szlugach i zapalniczce to nie zapominają.- 25 15
-
2021-02-24 12:37
Rozumiesz różnicę między (2)
"nie stać mnie, rodzice nie dbają o to, żebym miała podstawowe rzeczy", a "zapomniałam z domu, bo jestem gapą"?
Już pomijam, że dziewczynka w trakcie okresu wcale nie musi chcieć chodzić po koleżankach i nauczycielkach i się prosić o łaskę.
Dodatkowo na 30 osób w klasie "co piąta" to nie będzie "jedna dziewczynka w klasie".- 18 7
-
2021-02-24 12:59
a rozumiesz różnice miedzy (1)
przewaliłam kasę od rodziców na fajki albo inne pierdoły wiec teraz nie mam.
A "rodzice nie dają i bo niedbają o to" - czytaj "jestem z patologi". To tam powinny się służby udać. Bo to zaniedbywanie obowiązków rodzicielskich. a skoro to dziecko to pieniądze ci rodzice z 500+ dostają.- 15 3
-
2021-02-24 18:46
Okres nie poczeka na wizytę policji i pouczenie dla rodziców
Wiedziałbyś o tym, gdybyś przeżył choć jeden dzień menstruacji.
- 3 6
-
2021-02-24 11:19
Edukacja owszem - rozdwnictwo nigdy. (4)
- 14 13
-
2021-02-24 12:25
Proszę się najpierw (3)
zapoznać z tematem ubóstwa menstruacyjnego jak i z tematem artykułu. Jest masa dziewcząt, których zwyczajnie nie stać na środki higieny osobistej w trakcie "tych dni".w W XXI-wieku w środku Europy. Tragiczne. Inną rzeczą jest edukacja seksualna oraz automaty do prezerwatyw itp., które notabene też powinny być w każdym lokalu nazwijmy go rozrywkowym, a już na 100% w szkołach licealnych. Po przeczytaniu komentarzy tutaj zamieszczonych można i trzeba się załamać.
- 12 12
-
2021-02-26 10:54
Nie ma czegoś takiego jak "ubóstwo menstruacyjne". To jakiś bełkot i nowomowa.
- 5 0
-
2021-02-24 14:56
i tyle
takie komentarze piszą mężczyźni którzy nigdy nie byli w nawet podobnej sytuacji.
- 7 8
-
2021-02-24 12:55
a mówili, że to tylko w socjalizmie brawurowo walczy się z problemami nieznanymi w żadnym innym ustroju
Zwyczajnie te badania są niewiarygodne. znam koleżanki które okres miały co tydzień bo nie chciało im się ćwiczyć w szkole. Więc te nie wiadomo jak przeprowadzone badania oparte na deklaracjach są niewiarygodne. Brak informacji ktoa mówili, że to tylko w socjalizmie brawurowo walczy się z problemami nieznanymi w żadnym innym ustroju
Zwyczajnie te badania są niewiarygodne. znam koleżanki które okres miały co tydzień bo nie chciało im się ćwiczyć w szkole. Więc te nie wiadomo jak przeprowadzone badania oparte na deklaracjach są niewiarygodne. Brak informacji kto je prowadził w jaki sposób. Od jakieś procenty z powietrza dla poparcia tezy. - czyli manipulacja.
Gdyby miała to być akcja prywatna - to spoko, brawo, jej pieniądze niech robi co chce z nimi. Problemem jest to, że to jest radna miasta, a wypowiedzi sugerują że to ma być utrzymywane z pieniędzy podatnika. A to już jest nieuczciwe. Choćby dlatego, że znając zachowania dziewcząt jakoś, na pierdołki, kosmetyki, szlugi (mimo bycia nieletnią) pieniądze mają. Nie mówiąc już o innych droższych rzeczach.
A i jeszcze jedno na osoby poniżej 18 roku jest 500 zł na miesiąc. więc pieniądze są, a jak taka dziewczynki nie stać na środki higieniczne to powinna być reakcja ze strony szkoły, mopsu i innych powołanych służby, bo to znaczy, że coś jest nie tak z rodziną, skoro nie da się o higienę.
Natomiast co do starszych. No nie uwierzę, że nie stać ich. Jakoś nie mówimy to o osobach potrzebujących bez pracy i bezdomnych - bo te ową pomoc też mogą uzyskać.
Zatem nie pozostaje inaczej tego skomentować jak, przykład kolejnego sztucznego problemu, forsowanego przez feministyczne grupy.- 14 4
-
2021-02-24 11:00
Opinia wyróżniona
Popieram inicjatywę (6)
Jednak lokalizacja nietrafiona...przecież teraz by wejść do jakiegokolwiek urzędu trzeba wcześniej umówić wizytę.
- 112 15
-
2021-02-26 13:28
jak to u platfusów chodzi o propagandę i tyle. Już widzę jak kobiety z miasta śmigają po podpaski . Jaja na boczku
- 1 0
-
2021-02-24 12:26
(1)
No i trzeba jeszcze dojechać. Bilet komunikacji miejskiej jest już w cenie zbliżonej do kosztu paczki podpasek, więc wątpię żeby pomóc dotarła w ten sposób tam, gdzie jest rzeczywiście potrzebna
- 10 0
-
2021-02-24 12:43
nie masz nóg?
ta komunikacja i tak czesciej stoi niz jedzie.
- 4 2
-
2021-02-24 11:27
Inicjatywa prywatna i tak powinna pozostać. (1)
natomiast jest to dyskryminacja jeśli ma odzywać się z pieniędzy publicznych. Bo wtedy to okradanie innych i to jeszcze w imię szerzenia pomocy.
- 6 4
-
2021-02-24 14:16
Natomiast
Zauważyliście jak ludzie ostatnio nadużywają słowa "natomiast.? Ludzie opamiętajcie się z tym "natomiast"
- 2 1
-
2021-02-24 11:25
umawiasz się a potem idziesz i bierzesz - moze na 'potzrebe i ubustwo' beda szybciej wpuszczac
- 13 0
-
2021-02-24 09:07
Opinia wyróżniona
brawo (16)
Automaty do zakupu tamponów i podpasek powinny być montowane we wszystkich toaletach publicznych
- 134 42
-
2021-02-24 10:57
Niby tak, ale jakoś tego nie widzę pod względem higienicznym... Każdy to otwiera dłonią, w środku rozgardiasz - setki osób dotykają opakowania z podpaskami, tamponami itp. Lepszy byłby jakiś pojemnik dozujący po kolei podpaski w opakowaniu.
- 12 1
-
2021-02-24 10:24
W męskich (1)
też.
- 5 3
-
2021-02-24 11:13
słuszna uwaga. um gdańsk jest nie na czasie
mężczyźni też menstruują, a zachowanie pani Owczarczak jest transfobiczne :)
- 7 4
-
2021-02-24 10:17
tak to powinno być w każdej szkole - też podstawowej (6)
w dziewczęcej automat z podpaskami / w chłopięcej z gumkami
- 17 7
-
2021-02-24 12:14
Z tą podstawówką z gumkami to pojechałeś...
- 6 4
-
2021-02-24 11:16
Wara od dzieciaków (3)
Gumki?!!! Odpowiedzialność?!! Co ma wspólnego promowanie antykoncepcji i rozwiązłości wśród nieletnich z odpowiedzialnością? Na wszystko w życiu jest czas i miejsce.
Świadome rodzicielstwo to jest odpowiedzialność.
Niewyżyta lewacka huć- 10 20
-
2021-02-24 11:39
(2)
No jasne, bo prawicowe dziewczynki nie zachodzą w ciąże przed 18stką....
- 15 7
-
2021-02-24 11:44
Prawacy sa oderwani od życia i lubią wierzyć w bajki. (1)
Prawda jest tak, że konserwatywki zrzucają prawctwo szybciej niż opadjące na ziemie majtki.
Nie jedna przestawała być konserwatywna zaraz po zamknięciu drzwi od mieszkania, a znałem się z nią nie więcej niż godzinę.- 7 7
-
2021-02-24 11:58
oderwani odżycia są i "prawacy" i "lewacy"
zajmujecie się pierdołami, jedni i drudzy.
- 5 2
-
2021-02-24 10:22
w dziewczecej tez gumki - one tez o tym powinny pamietać by uczyć sie odpowiedzialności
- 10 6
-
2021-02-24 10:16
I gdzie jest równość? dlaczego wspiera się jedną grupę? (3)
Ile pieniędzy poszło na akcje dla kobiet a ile dla mężczyzn? - ( kursy szkolenia, nieodpłatne badania medyczne, tego i innego typu działania socjalne ?)
- 21 14
-
2021-02-24 12:15
Mężczyźni są wspierani od wieków. (2)
Teraz czas na kobiety.
- 12 12
-
2021-02-24 12:44
o jakich wiekow?
ja nawet pol wieku nie zyje
- 3 1
-
2021-02-24 12:19
równie ucziwe bylo by powiedzieć, że kobiety żyją na koszt mężczyzn od wieków
- 8 8
-
2021-02-24 10:13
Do zakupu tak, (moze po onizonej cenie - jesli ma być wspieranie) ale nie za darmo. za drmo to nie szanują (1)
- 34 7
-
2021-02-24 20:42
Po obniżonej też nie bo nikt nie będzie normalnie w sklepie kupował.
- 2 0
Wszystkie opinie
-
2021-03-02 20:08
Że co?
Może jeszcze wibrator?
Same niech sobie kupują śledzie, w końcu komu cieknie?- 0 0
-
2021-02-24 16:55
Super pomysł. (9)
Tak się zdarzyło , rok 2011, że byłam w sytuacji absolutnie bez grosza. Kredyt, każdego dnia coraz większe odsetki, bo zalegałam, strata pracy, nóż na gardle, jedzenie ograniczone do minimum. Koszmarny czas, nikomu nie życzę. Nie wiem skąd miałam siłę, aby to przetrwać.
Do tego wszystkiego okres,wiecie, jak czuje się kobieta, która w obecnych czasach używa pociętych szmat i zakłada 3 pary majtek, aby to się jakoś trzymało?
Jak to ryje psychikę? Przestajesz się czuć jak człowiek.
Dlatego jestem ZA takimi skrzyneczkami.- 5 6
-
2021-02-24 18:01
(2)
ojej wspolczuje bardzo, ale powiedz kto wtedy rządził bo zapomniałam?
- 4 4
-
2021-02-26 16:01
Jesteś chamska, bez empatii i wyobraźni (1)
Mam gdzieś twoja politykę, idź trollowac gdzieś indziej.
- 0 1
-
2021-03-01 23:09
Malgorzato , czyją politykę? O ile zaklad , że glosujesz na panne z dzieckiem i wdówkę? Sama sobie kręcisz bicz
- 0 0
-
2021-02-25 13:06
(1)
to rozumiem, że nie miałaś też proszku do prania, pasty do zębów, mydła i szamponu?
- 1 1
-
2021-02-26 15:59
Nadal nie wiesz, co to jest nie mieć ani złotowki, brak wyobraźni :(
Co do włosów to okazuje się że można użyć starego "psiego" i też działa.
Dlatego teraz, gdy tylko usłyszę, że jakaś koleżanka ma problemy ,duże, finansowe, moje pytanie brzmi, co potrzeba z rzeczy bieżących. Nie wykręci się.- 0 1
-
2021-02-25 06:18
2010 (1)
Jak poszłam na studia zostawało mi 100 zł na jedzenie i środki czystości na cały miesiąc i jakoś zawsze podpaski miałam.
- 3 1
-
2021-02-26 15:55
Bo miałaś pieniądze na plusie. Od rodziców.
Inaczej, gdy ich właśnie nie masz i jeszcze wisisz, każdego dnia coraz więcej.
- 0 1
-
2021-02-24 20:41
(1)
a mąż gdzie był?
- 3 0
-
2021-02-26 15:54
Jaki mąż?
Każda musi mieć męża?
- 0 1
-
2021-02-26 11:22
We wszystkich szkołach XD (1)
Jeszcze w 2009 jak podstawówkę kończyłam to był szał ciał jak sr*jtaśma się pojawiła - przynajmniej w damskim i to taka zrobiona z makulatury, wyglądająca jak zużyty papier. Ale może po tych 12 latach piss wprowadził taki dobrobyt, że teraz czas pomyśleć o szafkach na podpaski. Ja tam jestem za, niech będą szafeczki, przydadzą się. Śmieszy mnie po prostu domaganie się tych rzeczy w kontekście tego, jaka bieda była, kiedy chodziłam do szkoły i niemal wszystko trzeba było samemu kupować i nosić.
- 3 0
-
2021-03-01 20:08
Przed Adamowiczem papier był zawsze w szkole, po przejęciu przez niego władzy nawet nie było ciepłej wody w kranach.
- 1 0
-
2021-02-24 08:23
(1)
Mam nadzieję, że panowie też będą mogli z tej skrzynki korzystać. Nie wolno nikomu zabraniać ani nikogo pomijać.
- 40 7
-
2021-02-28 22:55
pewnie, że tak
Jak facet złapie sr*czkę to niech sobie założy...
- 0 0
-
2021-02-24 10:14
(8)
Przecież opakowanie tamponow 32 szt można kupić już za 5 zł. Ze kobiety nie mają pieniędzy na środku czystości? Sorry, ale to jakaś sciema jest
- 39 7
-
2021-02-24 10:53
(4)
Zdziwił by się Pan. I to właśnie jest szokujące... w europejskim rozwiniętym kraju gdzie w każdym sklepie są podpaski mamy wstydliwie ukrywany problem dotyczący przede wszystkim dziewcząt w wieku szkolnym. Polecam zapoznać się z badaniami naukowymi.
- 2 3
-
2021-02-24 11:07
I znowu wszytko dla kobiet - dziewczynek ma się kręcić. A o najwyższym odsetku samobujstw chłopców nikt nie mówi (1)
bo dla nich to jedynie drewniana chowana w ziemi przewidzieli. A tymczasem to dużo większy i poważniejszy problem niż poczucie dyskomfortu/wstydu bo zapomniała kupić sobie podpaski lu przewaliła kasę na papierosy zamiast zadać o higienę.
Ale na takich trudnych problemach PR się nie zrobi.- 6 4
-
2021-02-28 21:08
A jaki związej mają podpaski z samobÓjstwami chłopców?
- 0 0
-
2021-02-24 11:11
Proszę podac link do tych badań naukowych
- 1 1
-
2021-02-24 11:07
Jak byłam dziewczynką i dostałam pierwszy okres, też się wstydzilam kupić podpaski, to normalne. Chociaż wątpię, żeby dzisiejsza młodzież miała z tym jaki kolwiek problem
- 5 3
-
2021-02-24 10:44
(2)
Poproszę info co to za tampony, bo za 5zł to max 6szt kupisz, czyli ilośc na 1 dzień...... nakieruj nas gdzie takie promki są?
- 5 7
-
2021-02-24 14:41
6szt
A podobno musicie to zmieniać co 3h bo wstrząs będzie. W nocy też chyba się nie używa?
- 1 3
-
2021-02-24 11:05
Chociażby w biedronce lub carrefourze. W niczym nie są gorsze od tych "markowych z reklamy
- 8 0
-
2021-02-28 18:52
A prezerwatywy kiedy?
- 1 0
-
2021-02-27 09:35
Różowa skrzynka
W pierwszej kolejności należy wyposażyć toalety w UM w papier toaletowy.
- 1 0
-
2021-02-26 18:40
Zapewne panuje ale ubóstwo ale intelektualne
- 3 0
-
2021-02-24 13:53
Nie bylo by problemu (3)
Gdyby każdego uczciwie pracującego (za minimalna) było stać na godne życie mieszkanie, opłaty, wyżywienie i art. chigieniczne).
Jeśli w kraju, w którym co któreś dziecko chodzi głodne nie ma nawet chęci, żeby to zmienić, to o art. chig. nawet nie ma co marzyć.
Podpaski/tampony winny być darmowe dla dzieci do 18stki.(Fajnie jakby były w szkołach, bo tam dziecko bez skrępowania może skorzystać, bez święcenia pochwą przed mopsami itp. by wyrzebrac zaświadczenie na zakup itd.- 9 3
-
2021-02-26 14:04
uczciwie pracują tylko Ci za minimalną?
Ok, ale w takim razie muszą robić minimum.
- 0 1
-
2021-02-24 14:33
Ty sobie przódy zakup słownik
Zanim zaczniesz rozdawać coś nieswojego za darmo.
Chigieniczne
Wyrzebrać
Dramat...- 2 2
-
2021-02-24 14:09
Kiedyś nastoaltki dostawały
od producentów takie zestawy startowe. Hmm a teraz? W szkole średniej ciężko pracowałem na praktykach żeby dostać marne 80-100zl miesięcznie. Musiałem robić kanapki, kupić bilet miesięczny i jako fscet ogolić się. Maszynki i żel pianka też kosztują...
- 1 1
-
2021-02-24 11:00
Opinia wyróżniona
Popieram inicjatywę (6)
Jednak lokalizacja nietrafiona...przecież teraz by wejść do jakiegokolwiek urzędu trzeba wcześniej umówić wizytę.
- 112 15
-
2021-02-26 13:28
jak to u platfusów chodzi o propagandę i tyle. Już widzę jak kobiety z miasta śmigają po podpaski . Jaja na boczku
- 1 0
-
2021-02-24 11:27
Inicjatywa prywatna i tak powinna pozostać. (1)
natomiast jest to dyskryminacja jeśli ma odzywać się z pieniędzy publicznych. Bo wtedy to okradanie innych i to jeszcze w imię szerzenia pomocy.
- 6 4
-
2021-02-24 14:16
Natomiast
Zauważyliście jak ludzie ostatnio nadużywają słowa "natomiast.? Ludzie opamiętajcie się z tym "natomiast"
- 2 1
-
2021-02-24 12:26
(1)
No i trzeba jeszcze dojechać. Bilet komunikacji miejskiej jest już w cenie zbliżonej do kosztu paczki podpasek, więc wątpię żeby pomóc dotarła w ten sposób tam, gdzie jest rzeczywiście potrzebna
- 10 0
-
2021-02-24 12:43
nie masz nóg?
ta komunikacja i tak czesciej stoi niz jedzie.
- 4 2
-
2021-02-24 11:25
umawiasz się a potem idziesz i bierzesz - moze na 'potzrebe i ubustwo' beda szybciej wpuszczac
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.