- 1 Ranking salonów kosmetycznych (1 opinia)
- 2 Imprezy rodzinne, za które trzeba płacić (89 opinii)
- 3 Sztuczna inteligencja wesprze lekarzy? (31 opinii)
- 4 Od lipca karetka będzie stacjonować w Osowej i Ujeścisku. Sezonowo w Sobieszewie (36 opinii)
- 5 Brak znieczulenia, odsyłanie pacjentek. Jakie są problemy porodówek? (109 opinii)
- 6 Dlaczego tak trudno schudnąć? Najczęstsze przyczyny i jak im zaradzić (131 opinii)
Niezbędnik pacjenta pomoże odnaleźć się w trudnej sytuacji
Podpowiedzą, co zrobić, kiedy dziecko przytrzaśnie sobie palec, zorganizują kurs pierwszej pomocy, wyjaśnią, co to jest tzw. zwichnięcie piastunki - tak ratownicy medyczni z AID Copernicus wspierają swoich pacjentów. Chcąc dotrzeć do kolejnych osób, stworzyli specjalny "ratowniczy newsletter". - Każdy chce mieć dostęp do informacji, my staramy się, żeby były one rzetelne, a przy tym usprawniały wizyty pacjentów i naszą pracę - przekonują.
- Od dwóch lat prowadzimy dla mieszkańców Pomorza "AID Copernicus", tam informujemy, gdzie mogą uzyskać pomoc tak, by nie czekali zbyt długo. Teraz postanowiliśmy trochę rozszerzyć naszą działalność i dotrzeć do osób, które Facebooka nie mają. W ten sposób powstał nasz ratowniczy newsletter. Będziemy wysyłać kompilację wiadomości, które pojawiają się na naszym Facebooku, będą pojawiać się tam opisy sytuacji, wskazówki, jak postępować w konkretnych przypadkach, będziemy też publikować artykuły pisane przez naszych specjalistów ze szpitala - mówi Łukasz Wrycz-Rekowski, ratownik medyczny, współtwórca projektu AID Copernicus.
Informator będzie powstawał raz w tygodniu, bo - jak przekonują jego twórcy - nie chodzi o to, żeby spamować, ale pomagać w znajdowaniu informacji. Żeby go otrzymać, wystarczy wypełnić formularz.
- Jesteśmy sprawdzonym źródłem, można do nas przyjść, porozmawiać, zapytać. Mamy doświadczenie, które można zweryfikować. Chcemy wychodzić naprzeciw potrzebom pacjenta, warto pamiętać, że nie ma głupich pytań i głupich odpowiedzi, lepiej zapytać, niż błądzić, domyślać się albo czerpać wiedzę z niesprawdzonych źródeł - mówią ratownicy z AID Copernicus.
Segregacja na SOR, przytrzaśnięty palec, zwichnięta ręka dziecka
Pierwszy newsletter dotyczył m.in. postępowania w sytuacji, kiedy dziecko przytrzaśnie sobie palec, a także przybliżył, jak będzie wyglądała organizacja pracy Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych po wprowadzeniu tzw. TOPSOR (zmiany w systemie zarządzania SOR i wprowadzenia ujednoliconego systemu segregacji medycznej).
- To, że dostaniesz zielony kolor, nie oznacza, że twój pobyt na SOR będzie bardzo długi. Oznacza tylko tyle, że jeżeli przyjedzie do szpitala pacjent z zawałem serca lub urwaną ręką, ty ustąpisz mu pierwszeństwa. Ale nawet pacjent z priorytetem niebieskim może zostać przyjęty niezwłocznie, o ile lekarz nie musi zająć się pacjentem w cięższym stanie (czyli z wyższym priorytetem) - czytamy w newsletterze.
Ratownicy wyjaśniają też, dlaczego tak ważne jest prawidłowe unieruchomienie urażonej kończyny i jak uzupełnić apteczkę ogrodnika.
- Kolejna informacja dotyczyła typowego urazu dla dzieci, z którym często mamy do czynienia na SOR, nazywa się je "zwichnięciem piastunki". To uraz spowodowany gwałtownym pociągnięciem dziecka za rękę. Tak zdarza się często, kiedy chcemy uchronić dziecko przed upadkiem, powstrzymać przed wbiegnięciem na ulicę - wówczas gwałtownie przyciągamy je za rękę do siebie, a wtedy dochodzi do zwichnięcia w obrębie stawu łokciowego. Ten uraz ma to do siebie, że im częściej tak się zdarza, tym łatwiej do niego dochodzi, dlatego zwracamy uwagę, żeby np. dziecka nie bujać za ręce - wyjaśnia Łukasz Wrycz-Rekowski.
- Polecamy też zapoznać się z ciekawym pomysłem wprowadzenia do programu nauczania szkolonego przedmiotu "wiedza o zdrowiu". My dziś w ramach AID Copernicus staramy się przekazywać wiedzę i szkolić młodzież oraz dzieci, kształtujemy ich postawy, żeby np. nie bały się do podejść do osoby, która zwróci ich uwagę, i zapytać, czy wszystko jest w porządku, czy wezwać pomoc, zadzwonić pod 112 - dodaje.
"Pacjent ma prawo nie odczuwać bólu"
W najbliższym "poradniku" ratownicy chcą przybliżyć pacjentom tzw. drabinę analgetyczną [zdefiniowany przez Światową Organizację Zdrowia schemat stosowania leków przeciwbólowych oraz innych farmaceutyków podawanych w celu zmniejszenia doznań bólowych chorego - red.].
- Mamy często taki problem z pacjentami, że trafiają do nas z bólami, ale sami nie wezmą wcześniej nic przeciwbólowego. Jest to o tyle problem, że zanim zostaną przyjęci, lekarz ich zbada, postawi diagnozę, oni odczuwają ten ból, a przecież nie muszą. Właśnie dlatego chcemy podpowiedzieć, jak radzić sobie z bólem ostrym czy przewlekłym. Pacjenci często wierzą w to, że jeśli wezmą leki przeciwbólowe, to kiedy pójdą do lekarza, ten nie będzie mógł ich prawidłowo zbadać, ale to nieprawda. Pacjent zdecydowanie ma prawo do tego, żeby go nie bolało, to nasze zadanie, ale będzie lepiej dla pacjenta i naszej pracy, jeśli będą o tym pamiętali - mówi Wrycz-Rekowski.
Opinie (35) 1 zablokowana
-
2019-08-28 10:06
Opinia wyróżniona
Dobry pomysł. Popieram!
Bardzo dobra inicjatywa. Wiele konfliktów i niezrozumienia wywołuje brak wiedzy nt. podstawowych mechanizmów działających w służbie zdrowia. Mam nadzieję tylko, że newsletter nie skończy się na tylku kilku wiadomościach, bo zapowiada się naprawdę ciekawie.
- 27 0
Wszystkie opinie
-
2019-08-28 11:11
(6)
Z mojego doświadczenia na SOR najlepiej zabrać łóżko polowe, koc, poduszkę, termos z kawą, zgrzewkę wody mineralnej, radio, mały telewizor, kuchenkę gazową i kilka słoików jedzenia.
- 25 4
-
2019-08-28 12:27
Doświadczenie.... (1)
jak się wybiera na SOR w stanie pozwalającym gotować i gapić się w telewizor, to nie ma dziwne, że potrzebujący czekają.
- 9 1
-
2019-08-29 21:16
sarkazm
wiesz co to?
ze złamaniem, ciałem obcym w oku, kilka godzin czekania. obok siedzi facet z wbitym prętem, jakby to sobie wyjął i zaczął krwawić to by dostał czerwoną, a tak kilka godzin czekania- 0 0
-
2019-08-28 14:39
(1)
Jesli ktoś w ogóle o tym myśli to nie powinien być pacjentem SOR
- 5 1
-
2019-08-28 17:20
Będę chodził kiedy będę chciał
- 0 4
-
2019-08-28 11:35
Gienia gdzie zawsze rozbijasz się z tym kramem? (1)
- 7 1
-
2019-08-28 11:47
Podłogi na SOR nie brakuje, za to łóżek tak. Mają być umyte i schowane w pakamerze.
Pacjent ma siedzieć na ławce, nawet do rana. Tak więc przynajmniej karimata jest rozwiązaniem.
- 2 2
-
2019-08-29 12:36
super pomysł
już się zapisałam
- 1 0
-
2019-08-28 22:27
nic sie nie zmieni jezeli w systemie nie bedzie wiecej pieniedzy (1)
przyklad pierwszy z rzedu - operacje zacmy albo stawu biodrowego - zwiekszono limity i nagle czas oczekiwania z kilku lat zmniejszyl sie do kilku mc / tyg. w zaleznosci od osrodka.
- 3 1
-
2019-08-29 06:50
ten kij ma dwa końce
Tyle, że wydłużył się czas oczekiwania na inne zabiegi. Przy istniejących niedoborach kadry medycznej inaczej się nie da.
- 0 0
-
2019-08-28 09:44
wizyty u lekarzy powinny być weryfikowane (1)
w wielu z nich, chodzi tylko o to, by pacjent przyszedł, postał przy drzwiach, a "lekarz" oględzin dokonuje z odległości 10m, by zapisać pacjenta na kolejną wizytę - kontrolną. Taki pacjent najczęściej się już nie pojawia.
- 14 4
-
2019-08-29 06:47
to samo powinno dotyczyć pacjentów
Powinno być weryfikowane przestrzeganie zaleceń lekarskich - np systematyczne stosowanie leków, realizacja zaleceń typu : rzucić palenie, odstawić alkohol, zmienić styl życia.
- 1 0
-
2019-08-28 11:50
Nie ma bardziej nadętego ludka jak SOR-owcy. Chyba tylko strażnicy graniczni na gdańskim lotnisku. (1)
To prawie lekarze więc oni ustalają kiedy pacjent może dać głos.
- 9 8
-
2019-08-28 19:54
100 %
- 1 1
-
2019-08-28 16:42
Fantastyczny pomysł ale...
Bardzo dobry pomysł, gdzie i jak trafić, co zrobić samemu zanim się trafi do ratownika i lekarza. Zwłaszcza, że od września w Szpitalu Kopernika nie będzie chirurga na SOR.
Chłopaki starają się jakoś ogarnąć obecną sytuację a od poniedziałku będzie armagedon, niestety głównie dla pacjentów.- 9 0
-
2019-08-28 10:25
(2)
Bardzo pochwalam takie inicjatywy. Ponadto, niestety z własnego doświadczenia, wiem, że jeżeli na SOR trafia się z poważnym zagrożeniem zdrowia/życia, to faktycznie opieka jest sprawna.
- 14 7
-
2019-08-28 10:32
(1)
Taa pewnie. Czekalem 9 godzin aby uslyszec ze mam obrazenia zagrazajace zyciu
- 4 2
-
2019-08-28 15:00
No przepraszam, sprawdzenie, czy możesz czekać, czy nie jest od razu.
- 2 0
-
2019-08-28 14:05
Brawo
Brawo za inicjatywę i wyjście do ludzi. Od dawna obserwuje profil AID na FB. Super, że Panowie zaangażowali się w wysyłanie newslettera z ważnymi informacjami. Robią to po za pracą w SORze. Super :) Dziękuję
- 10 0
-
2019-08-28 11:12
(1)
Czy POlitycy też czekają w kolejkach do lekarza?
- 10 2
-
2019-08-28 13:07
Nie,pis dzielce nie czekają w kolejkach.
- 3 1
-
2019-08-28 09:56
Praca na SOR to nie bajka. (2)
Tam nie dokonuje się cudów ozdrowienia. Tam się leczy.
- 16 4
-
2019-08-28 12:24
Na SORach się ratuje!
Nie leczy. Czasem i cuda się zdarzają.
- 5 0
-
2019-08-28 09:57
Taa na Sor sie leczy. Raczej sie liczy, ze pacjent po 8 godzinach pojdzie sobie do domu
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.