• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kosakowo kupi majątek gdyńskiego lotniska

Patryk Szczerba
13 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na lotnisku gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski. Na lotnisku gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski.

Kosakowo kupi majątek spółki Port Lotniczy Gdynia-KosakowoMapka. Gmina za masę upadłościową zapłaci ponad 7,1 mln złotych. Była to jedyna oferta w ogłoszonym po raz drugi przez syndyka przetargu.



Czy zaangażowanie Kosakowa pozwoli na uruchomienie cywilnego lotniska?

To drugie postępowanie w sprawie sprzedaży przez syndyka tzw. zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo Spółka z o.o. w upadłości likwidacyjnej. Było konieczne, bo z powodu braku zgody MON i resortu infrastruktury firma INBAP Intermodal, która chciała przejąć lotnisko za blisko 9 mln zł - nie mogła podpisać umowy.

Propozycja gminy Kosakowo opiewająca na 7 mln 150 tys. zł była jedyną złożoną w postępowaniu. Oferta była zgodna z warunkami i regulaminem, przez co została wybrana w prowadzonej przez syndyka procedurze przetargowej.

Nadzieja na uruchomienie cywilnej działalności lotniczej



- Zaangażowanie sąsiedniego samorządu gminy Kosakowo w sprawę lotniska jest dla nas pozytywnym sygnałem, który daje nadzieję na to, iż w niedalekiej perspektywie port lotniczy będzie mógł działać zgodnie z nowym przeznaczeniem. Dla Gdyni priorytetem zawsze było uruchomienie na lotnisku cywilnej działalności lotniczej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
- Zaangażowanie sąsiedniego samorządu gminy Kosakowo w sprawę lotniska jest dla nas pozytywnym sygnałem, który daje nadzieję na to, iż w niedalekiej perspektywie port lotniczy będzie mógł działać zgodnie z nowym przeznaczeniem - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Zaangażowanie sąsiedniego samorządu gminy Kosakowo w sprawę lotniska jest dla nas pozytywnym sygnałem, który daje nadzieję na to, iż w niedalekiej perspektywie port lotniczy będzie mógł działać zgodnie z nowym przeznaczeniem - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje, że od początku istnienia spółki to Gdynia ponosiła zdecydowaną większość nakładów inwestycyjnych.

- Kosakowo tylko zwiększało stopniowo swoje udziały przez konwersję czynszu dzierżawnego. Teraz czas, by i Kosakowo zaangażowało się finansowo - wskazuje wiceprezydent Gdyni.
Czytaj też: 3 mln zł na prawników zajmujących się lotniskiem

Co istotne, sprzedaży przez syndyka podlegała jedynie tzw. zorganizowana część przedsiębiorstwa, bez prawa własności do nieruchomości, na których terenie znajduje się infrastruktura lotniska.

Nie mógł sprzedać ani budynków, ani większości gruntu, z wyłączeniem jednej nieruchomości przy ul. Zielonej. Kosakowo do września 2040 roku nabyło prawo dysponowania nieruchomościami o powierzchni 264 hektarów które obejmują część lotniczą portu lotniczego wraz z zasadniczą infrastrukturą.

Urzędnicy podkreślają, że zgodnie z prawem grunty na zawsze pozostaną własnością Skarbu Państwa i nigdy nie należały bezpośrednio do spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo.

Upadłość po interwencji Komisji Europejskiej



Przypomnijmy: od lutego 2014 r. lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że liczby pozostaną jedynie na papierze, ale niewykluczone, że przy zaangażowaniu Kosakowa będzie możliwe uruchomienie lotniska w innym formacie.

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Pytanie: po co?! (1)

    W dzisiejszych realiach lotnisko zarabia na siebie, a raczej jest w stanie zbilansować swoje koszty, przy około 2-3 mln pasażerów rocznie. Bliżej 2 mln jeśli latają linie hubowe, bliżej 3 mln jeśli low-costowe. Na przenosiny jakiejkolwiek poważnej linii hubowej z Gdańska do Gdyni szans nie ma. Low costy dają Gdańskowi 80% ruchu, więc Gdańsk ich łatwo nie odda. Dla Wizzaira Gdańsk to jeden z głównych lotnisk, wieloletnia i kluczowa współpraca. Ryanair skupia się póki co na podgryzaniu Wizza dublując kierunki. W tej chwili raczej obserwujemy kolejne upadki linii lotniczych i ciągłe kurczenie się interesu. W branży się mówi, że odbudowa rynku zajmie 4 -5 lat, odrobienie strat finansowych dekadę. To nie są czasy w których realne jest ściąganie nowego silnego gracza na ... zad*pie. Kto zatem będzie latał z Gdyni? Cargo? wolne żarty, nie po do DHL i reszta firm kurierskich budował czy to w bezpośrednim czy pośrednim sasiedztwie lotniska terminale i centra logistyczne, by teraz przenosić się do Gdyni, która - z całym szacunkiem - ma dużo gorszy dojazd.

    Było lotnisko za 100 mln złotych, teraz trzeba będzie je utrzymywać. Lotniska mają gigantyczne koszty stałe - niezależnie od liczby lotów należy utrzymywać czystość gotowość do lądowania, czyli straż pożarną, odśnieżanie, bieżące utrzymanie itd. To lotnisko udupi i Gdynię i Kosakowo - zabawa polityków za nasze pieniądze! Test prywatnego inwestora pokazał jasno - Szczurek wydał 100 mln, prywatny inwestor powiedział, że za to samo może dać maks 9 mln.

    Już widzę jak po pierwszym starcie posypią się pozwy za strefą ograniczonego użytkowania, hałas. Kto za to zapłaci? Ja, Pan, Pani... nieźle się Gdynia bawi. 2021 r - 900 mln długu, w tym 1/9 to lotnisko. Ile będzie za 5 lat? Kto to spłaci?

    • 29 6

    • Wsszytko prawda, a minusuja mieszkancy Gdyni

      Którzy nie rozumieją że za ich pieniądze trwa bal na titanicu.

      • 3 0

  • Odpowiedzialność

    Ciekawe czy włodarze Gdyni poniosą odpowiedzialność za zmarnowane 100 mln.?

    • 20 5

  • A po jaką cholerę nam lotnisko w środku miasta

    • 14 9

  • (1)

    Piszący o lotnisku w Gdańsku i występujących tam mgłach są kompletnymi abnegatami. Lotnisko w Gdańsku posiada najnowocześniejszy system ILS, który pozwala lądować i startować samolotom w każdych warunkach! Lotnisko w Gdyni nie jest żadną konkurencja.

    • 21 6

    • Piszesz o tym, że Gdynia nie jest konkurencją dla Gdańska, tylko z tego powodu, że Gdyńskie nie pracuje

      • 4 5

  • Te 100 mln to nic...

    Gdzie jest 180 mln za tristar? Gdzie są pieniądze za fury dla jednostek budżetowych(3 letnie auta stoją po 3 miesiące w serwisach, tak się wygrywa przetargi że naczelnicy dostają w pakiecie auta prywatne!). Zakupy elektroniki nikomu do pracy niepotrzebnej! Pani Kasia powinna coś zrobić z oczami skoro uważa i widzi że wszystko jest ok!!!
    Pozdrawiam, naczelnik z tego bałaganu !

    • 20 4

  • Wojtek sobie kupil

    Hasło na plakaty wyborcze za 100 dużych baniek. Mam nadzieję że Gdynianie i słoiki wkoncu pójdą po rozum i zagłosują za zmianą. Dość pustych obietnic, złych inwestycji i remontów wiadrem farby

    • 17 3

  • Szczurek przed sąd

    Za niegospodarność

    • 25 3

  • Panie prezydencie

    Mam pomysł, strefa spotkań dla mieszkańców! Hit wyborczy!

    • 9 3

  • lotnisko

    mamy lotnisko w pobliżu w Rębiochowie Małe lotniska są likwidio

    mamy lotnisko Rębiochowo .Małe lotniska ekonomicznie są zamykane Chyba że będzie prowadzić vice Prezydent Gdyni .zycze powodzenia będzie nagroda NOBLA

    • 6 5

  • A spłacą firmy, które zbudowały lotnisko

    i nie otrzymały zapłaty od miasta?

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

III Ogólnapolska Konferencja Samoświadomość i komunikAACja a TZW. zachowania trudne

konferencja

Młodzieżowa Grupa Wsparcia

100 zł
warsztaty

Distinguished Gentleman's Ride

w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Najczęściej czytane