Wiadomości

stat

Sauna po treningu czy w dniu relaksu?

Wizyta w saunie to świetny zabieg zarówno dla osób, które mają za sobą trening, jak i tych, które korzystają z dnia regeneracji.
Wizyta w saunie to świetny zabieg zarówno dla osób, które mają za sobą trening, jak i tych, które korzystają z dnia regeneracji. fot. 123rf.com

Korzystanie z sauny redukuje stres i zmęczenie, a także pozytywnie wpływa na organizm. Bardzo często korzystamy z niej po pływaniu, a więc po wysiłku żeby zregenerować ciało, dla niektórych jednak jest to zabieg przede wszystkim dla zdrowia i urody. Czy warto odwiedzać saunę po treningu czy lepiej w dniu regeneracji? Zapytaliśmy ekspertów.



Czy korzystasz z sauny?

tak, regularnie 32%
tak, ale tylko zimą i późną jesienią 18%
czasami 21%
sporadycznie 21%
nie, nie lubię sauny 5%
nie, bo mam przeciwwskazania 3%
zakończona Łącznie głosów: 723
O tym jak powinna wyglądać wizyta w saunie pisaliśmy na początku czerwca.

Według ekspertów wizyta w saunie to świetny zabieg zarówno dla osób, które mają za sobą trening, jak i tych, które korzystają z dnia regeneracji między ćwiczeniami na siłowni.

- Jeśli jest możliwość samodzielnego ustawienia ram czasowych to najlepszą porą jest koniec dnia, w którym odpoczywamy. Organizm całkowicie się resetuje, oczyszcza i po dobrze przespanej nocy jest gotowy do dalszego intensywnego działania. Idealny jest układ, w którym po saunie nie jesteśmy zobowiązani do wykonywania żadnych skomplikowanych zadań i możemy po prostu odpocząć - mówi trener personalny Igor Janik.
Jak dodaje, skorzystanie z sauny po treningu jest dobrym pomysłem jedynie w sytuacji, kiedy nie planujemy później intensywnego wysiłku lub po prostu kolejnego treningu. Jeśli chcemy skorzystać z sauny po wysiłku powinniśmy odczekać chwilę. Warto zrobić 10 lub 15 minut przerwy pomiędzy treningiem a wejściem do sauny.

- Co prawda organizm jest sam w sobie już rozgrzany i po części obciążony treningową pracą, co jednak nie stanowi przeciwwskazań do korzystania z sauny. Osobiście bym jeszcze zwrócił uwagę na pory roku, w których korzystamy z sauny. Późna jesień, zima i wczesna wiosna jak najbardziej sprzyjają saunie, latem proces można ograniczyć do minimum, o ile pogoda sprzyja - przekonuje.

Przeciwwskazania



Przed skorzystaniem z sauny należy upewnić się, czy nie mamy ku temu przeciwwskazań lub skonsultować się z lekarzem, który określi czy ta forma relaksu jest dla nas wskazana.

- Zanim skorzystamy z sauny powinniśmy upewnić się czy nie mamy do tego przeciwwskazań. Wśród nich znajduje się między innymi cera naczynkowa - mówi trener personalny Karolina Pawlak.
Osoby, które mają zdiagnozowane choroby i niewydolność serca, niewydolność układu krążenia i niewydolność wieńcową, niekontrolowane nadciśnienie, ostre stany zapalne, reumatyzm, wrzody i guzy czy choroby weneryczne nie mogą korzystać z sauny. Z sauny nie powinny korzystać również kobiety w ciąży i w trakcie menstruacji. Nie powinniśmy wybierać się do sauny, jeśli jesteśmy przeziębieni i mamy podwyższoną temperaturę.
 
Sauna to najczęściej jedno z podstawowych pomieszczeń, które znajdziemy na basenie czy siłowni.
Sauna to najczęściej jedno z podstawowych pomieszczeń, które znajdziemy na basenie czy siłowni. fot. 123rf.com

Jaką saunę wybrać?



Sauna sucha charakteryzuje się wyższymi temperaturami oraz mniejszą wilgotnością, natomiast w saunie parowej temperatura jest odczuwalnie zdecydowanie niższa kosztem znacząco większej wilgotności.

- W saunie parowej korzystanie z olejków aromaterapeutycznych jest dużo efektywniejsze. Osoby, które nie za dobrze radzą sobie z wysokimi temperaturami powinny wybrać drugą opcję. Poziom oczyszczenia i zregenerowania organizmu w obu przypadkach będzie na zbliżonym poziomie. Krążenie i praca serca stanie się jeszcze bardziej stabilna, skoki ciśnienia zostaną uregulowane - mówi Igor Janik.

Opinie (50) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje