- 1 Apteka wróci do gdyńskiej dzielnicy (75 opinii)
- 2 Co Polacy jedzą na śniadanie? (98 opinii)
- 3 Nowy rektor GUMed wybrany (98 opinii)
- 4 Insulinooporność: Jak radzić sobie z tą "prawie" chorobą? (48 opinii)
- 5 Odwołanie dyrektor pomorskiego NFZ. Minister zadecydowała (14 opinii)
- 6 Na Pomorzu brakuje łóżek internistycznych (57 opinii)
Koronawirus napędzany strachem. Jak rozmawiać o chorobie?
Epidemia koronawirusa wpływa na wszystkie sfery naszego życia. Jak rozmawiać o wirusie, by uniknąć dezinformacji i dyskryminacji osób dotkniętych epidemią? Co mówić i jak mówić? - Słowa mają znaczenie - przekonują specjaliści.
- Dlaczego COVID-19 powoduje stygmatyzację? Wynika to głównie z trzech czynników: choroba jest nowa i w związku z tym istnieje wiele niewiadomych, często boimy się nieznanego i bardzo łatwo wiążemy ten lęk z osobami spoza naszej społeczności, tzw. "innymi". Zrozumiałe jest poczucie zagubienia, zagrożenia i strachu w społeczeństwie. Niestety te czynniki podsycają szkodliwe stereotypy - informuje Światowa Organizacja Zdrowia.
Wszystkie informacje o koronawirusie w Trójmieście
Kluczowa komunikacja
Według WHO sposób, w jaki komunikujemy się, mówiąc o COVID-19, ma kluczowe znaczenie w podejmowaniu skutecznych działań w celu zwalczania choroby i unikania podsycania strachu i stygmatyzacji.
- Dowody jednoznacznie wskazują, że stygmatyzacja i strach związane z chorobami zakaźnymi utrudniają podjęcie odpowiednich kroków zaradczych. Tymczasem koniecznym działaniem jest budowanie zaufania do ochrony zdrowia, przekazywanie właściwych i sprawdzonych informacji, okazywanie empatii osobom dotkniętym chorobą, promowanie zrozumienia samej choroby i stosowania skutecznych, praktycznych środków prewencyjnych, w celu zapewnienia bezpieczeństwa sobie i bliskim - przekonują.
Czytaj też: "Więcej osób musi trafić do kwarantanny"
Jak wyjaśniają, słowa i określenia używane w odniesieniu do epidemii koronawirusa mają ogromne znaczenie.
- Cały język używany w odniesieniu do epidemii koronawirusa np. podejrzany przypadek, izolacja, mogą mieć negatywny wydźwięk. Używany język może utrwalać obecne w dyskursie publicznym negatywne stereotypy lub błędne założenia, wzmacniać fałszywe powiązania między chorobą a innymi czynnikami, wywołać powszechny strach lub odczłowieczyć tych, którzy chorują. Jednoczenie może to również zniechęcać ludzi do poddania się badaniom kontrolnym, proponowanej terapii czy wymaganej kwarantannie. Komunikaty o negatywnym wydźwięku mogą mieć ogromny wpływ na to, jak ludzie podejrzewani o zainfekowanie nowym koronawirusem, pacjenci, ich rodziny, a także dotknięte społeczności są postrzegane i leczone - oceniają.
Czytaj też: Koronawirus. Apel ratownika: zostańcie w domach i mówcie nam prawdę
Kwarantanna - dwutygodniowa lub dłuższa - może nasilać w ludziach poczucie zagrożenia, lęk i niepewność. Osoby, które mają poczucie utraty kontroli i niewiedzę, czują się zdezorientowane, a przez to chętniej zaczynają wierzyć w teorie, które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.
- "Infodemia" dezinformacji i plotek rozprzestrzenia się szybciej niż nowy koronawirus. Przyczynia się to do negatywnych skutków, w tym stygmatyzacji i dyskryminacji osób z obszarów dotkniętych epidemią. Potrzebujemy zbiorowej solidarności i jasnych, rzetelnych, praktycznych informacji, aby wspierać społeczności i osoby dotknięte nowym wirusem. Fakty, a nie strach, powstrzymają rozprzestrzenianie się nowego koronawirusa - przekonuje WHO.
Opinie (32)
-
2020-03-23 22:35
on sobie może chcieć...
a my swoje!
- 3 0
-
2020-03-23 22:27
nono gratulować tutułu
Następny artykuł proponuję na temat "Jak oddychać"
- 1 1
-
2020-03-23 16:21
Jak rozmawiac o koronawirusie?
nie da sie. przy takiej wielkiej dezinformacji w mediach ludzie sie nawzajem zarazają strachem. nawet ludzie zdrowi są krytykowani, bo wyszli na spacer. chora sytuacja. ze nie wspomne o powiekszajacym sie gronie szpicli, ktorzy zaraz by na kogos donosili.
- 16 4
-
2020-03-23 15:47
Fajny artykuł
Fajny artykuł...więcej takich bo się nudzę...
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.