• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do pracy rowerem? "Niewiele trzeba, by poczuć się dobrze"

Joanna Puchala
10 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Praca, jaką wykonujemy podczas przemieszczania się rowerem poprawia naszą kondycję. Praca, jaką wykonujemy podczas przemieszczania się rowerem poprawia naszą kondycję.

Oszczędność czasu, dbanie o środowisko czy utrata zbędnych kilogramów to tylko niektóre z zalet jazdy rowerem. Ten sposób aktywności pomoże nam wypracować właściwą kondycję, poprawi samopoczucie, a także... umożliwi zawieranie nowych znajomości. Także w drodze do pracy.



W jakich sytuacjach najczęściej jeździsz rowerem?

- Aktywność fizyczna ma fundamentalne znaczenie jeśli chodzi o stan naszego zdrowia, samopoczucie, poziom stresu czy sprawność ruchową. To właśnie ona sprawia, że nasze ciało ma mnóstwo siły do działania. Może się to wydawać nielogiczne i matematycznie sprzeczne, ale zmęczenie, jakie pojawia się w trakcie aktywności fizycznej przekłada się po jej zakończeniu na dużą dawkę mocy do działania. Najpierw musimy się zmęczyć na treningu po to, żeby później być energetycznym wulkanem - mówi Igor Janik, trener personalny.

Niezliczone zalety



Praca, jaką wykonujemy podczas przemieszczania się rowerem poprawia naszą kondycję.

- W zależności od rodzaju terenu, roweru i sposobu jazdy mniej bądź bardziej angażujemy układ mięśniowy, zwłaszcza kończyny dolne. Na pewno wiele osób po pewnej przerwie w jeździe na rowerze początkowo czuje tak zwane napompowane uda. Jest to w pełni prawidłowe odczucie, które potrafi utrzymać się przez dwa lub trzy dni - dodaje Igor Janik.
Wzrost kondycji jest jednak tylko jedną z nielicznych zalet tego rodzaju aktywności. Jazda rowerem poprawia funkcjonowanie mózgu, chroni przed chorobami serca, kształtuje mięśnie, zwłaszcza kończyn dolnych, oraz wzmacnia mięśnie pleców. Wybierając rower jako środek transportu nie zanieczyszczamy środowiska spalinami i unikamy korków. Utrzymanie roweru jest również znacznie tańsze niż samochodu czy motocykla. Ten rodzaj aktywności może stać się także świetną okazją do poznania okolicy lub nawiązania znajomości z innymi rowerzystami.

- Po pierwsze atutem jazdy na rowerze jest to, że wykonujemy ją na świeżym powietrzu, a odpowiednie dotlenienie wpłynie na pracę naszego mózgu i poprawę samopoczucia. Po drugie jest to dobry sposób na efektywne spalanie kalorii, nawet godzinna spokojna jazda może pomóc nam spalić około 400-500 kcal. Kolejną zaletą będzie poprawa funkcjonowania większości układów. Poza tym to oszczędność czasu i pieniędzy, ponieważ omijamy wielkomiejskie korki, a aktywność związana z rowerem nie wymaga comiesięcznych nakładów finansowych - mówi Marek Dembek z Active Life.
Czytaj też: Urzędnicy dostaną 70 zł za dojazd do pracy rowerem

Jazda rowerem poprawia funkcjonowanie mózgu, chroni przed chorobami serca, kształtuje mięśnie, zwłaszcza kończyn dolnych, oraz wzmacnia mięśnie pleców. Jazda rowerem poprawia funkcjonowanie mózgu, chroni przed chorobami serca, kształtuje mięśnie, zwłaszcza kończyn dolnych, oraz wzmacnia mięśnie pleców.

Sezon na rower



Piękna pogoda zachęca nas do aktywności fizycznej na zewnątrz. Idealną propozycją jest jazda na rowerze, którą możemy nawet wkomponować w nasze codzienne obowiązki. W zależności od preferencji możemy dojeżdżać rowerem do pracy czy szkoły albo wybrać się specjalnie na wycieczkę rowerową.

- Trójmiasto jest fantastycznym miejscem do jazdy na rowerze. Las, plaża, ścieżki rowerowe i wiele innych dróg sprawiają, że każdego dnia możemy poruszać się inną trasą. Podczas jazdy na szosie trzeba na pewno zachować dużą ostrożność, gdyż nie wszyscy kierowcy są życzliwi dla rowerzystów. Osobiście wyznaję prostą zasadę - nieważne, czy mamy pierwszeństwo - masa auta jest większa - zauważa Igor Janik.
Oszczędność czasu, dbanie o środowisko czy utrata zbędnych kilogramów to tylko niektóre z zalet jazdy rowerem. Oszczędność czasu, dbanie o środowisko czy utrata zbędnych kilogramów to tylko niektóre z zalet jazdy rowerem.

Jazda rowerem do pracy a ogólna aktywność fizyczna



Zarówno treningowa jazda rowerem, jak i pokonywanie drogi do pracy tym środkiem transportu przyczynia się do wzrostu naszej ogólnej aktywności fizycznej.

- W obydwu przypadkach intensywność wysiłku przeważnie jest inna. To jednak nie zmienia faktu, że nasz organizm dostaje pewien bodziec, który sprawia, że odżywamy i aktywujemy nasze ciało. Tak niewiele trzeba, by czuć się naprawdę dobrze. Może nie zawsze pogoda nas rozpieszcza, ale dla chcącego nic trudnego. Na pewno jazda rowerem, nawet w przeciętnych warunkach pogodowych jest przyjemniejsza niż stanie w korkach - dodaje Igor Janik.
- Warto pamiętać, żeby trwała ona chociaż 20-30 minut, wtedy faktycznie łatwiej będzie nam zaobserwować korzyści zdrowotne płynące z tego typu aktywności. Coraz więcej ludzi rekreacyjnie uprawiających sport - w szczególności jazdę na rowerze - ma do tego odpowiednie narzędzia takie jak pulsometry, czujniki kadencji czy buty SPD, które przyczyniają się do poprawy efektywności - dodaje Marek Dembek.
Czytaj też: Od 32 do 76 mln zł za Rower Metropolitalny

Zarówno treningowa jazda rowerem, jak i pokonywanie drogi do pracy tym środkiem transportu przyczynia się do wzrostu naszej ogólnej aktywności fizycznej. Zarówno treningowa jazda rowerem, jak i pokonywanie drogi do pracy tym środkiem transportu przyczynia się do wzrostu naszej ogólnej aktywności fizycznej.

Jaki rower wybrać?



Rodzaj roweru powinien być uzależniony od terenu, który przemierzamy oraz stylu naszej jazdy.

- Typy rowerów bardzo rozwinęły się na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. Żeby dobrać odpowiedni model, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie i jak będziemy jeździć. Do pracy możemy wybrać szybki rower crossowy lub wygodny rower miejski. Rekreacyjnie sprawdzi się rower szosowy albo rower szosowy przełajowy. Niezależnie od typu roweru lub terenu nie powinniśmy zapominać o kasku - mówi Jacek Piotrowicz ze Ski Bike Sopot.
Jaki rower wybrać do jazdy po mieście, a jaki na teren, oraz jak do tego wszystkiego się przygotować znajdziesz w naszym Poradniku Rowerowym.

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • Nadal u nas mało ludzi dojeżdża do pracy rowerem. (6)

    Patrząc na Niemcy, Holandię czy Szwecję wypadamy blado. W Warszawie do pracy na rowerze dojeżdża 6% ludzi. U nas pewnie podobnie.

    • 20 2

    • I dla tego marginesu (1)

      wydawane sa publiczne miliony, które mogą usprawnić wielokrotnie sprawniejszą in bezpieczniejszą komunikację publiczną. Dość już zabawy dla tej agresywnej zgrai

      • 3 9

      • Masz 100% racji

        Koniec z tunelami, estakadami i drogami.

        Zanim zaczniesz pisać głupoty, porównaj koszty, za sam tunel pod wisłą mielibyśmy darmową komunikację przez kilkanaście lat...

        • 6 4

    • (3)

      W porównaniu z większością krajów Europy zachodniej (bo o Skandynawii nawet nie ma co pisać) wypadamy w tym temacie bardzo słabo.

      • 7 3

      • (2)

        No i co z tego? W porównaniu z większościa krajów Europy Zachodnie wypadamy także słabo w temacie przyjmowania imigrantów. I też mamy sie tym smucić?

        • 5 10

        • Co za whataboutism...

          Masz rację, Polacy won z Anglii!

          • 4 0

        • Możesz się cieszyć albo smucić z czego chcesz. Stwierdzam tylko oczywisty fakt, w większości krajów Europy zachodniej i Skandynawii więcej osób wybiera rower jako środek transportu. Moim zdaniem jest to przejaw większej dojrzałości (dbanie o zdrowie i środowisko) i pewności siebie (mniej osób uważa samochód za wyznacznik statusu społecznego) ale Ty masz prawo dowolnie interpretować ten fakt.

          • 15 3

  • (12)

    Jakim trzeba być smutnym zakompleksionym hipsterem pajacem, żeby wybierać rower typu "stara kolarzówka" na dojazdy do pracy? Rower ma być wygodny i bezpieczny. No ale czego nie robi dla sezonowej mody, żeby zaistnieć.

    • 24 21

    • A co cie obchodzi kto czym jeździ frustracie?

      • 1 2

    • Kim trzeba być... (2)

      ...żeby tak kogoś zwyzywać za wybór roweru?!
      Co złego jest w starej kolarzówce? A co - ma być nowa? Będzie już spełniała Twoje wymagania? Czy w ogóle nie może być to kolarzówka, tylko co wtedy? Chyba MTB jest najmniej "hipsterskie", ale MTB do miasta?
      A wygoda i bezpieczeństwo to kwestia prawidłowego ustawienia roweru i odpowiedniej konserwacji.

      • 11 2

      • Kolarzówka ma dziwny związek z 'olewam ścieżki rowerowe, bo są nierówne i jadę ulicą'.

        Do tego paru 'sportowców' trenujących w środku miasta, i masz obraz BMW wśród rowerów.

        Wiadomo, że nie każdy, kto jeździ na szosie od razu tak ma, ale łatka zostaje...

        • 8 1

      • Mamy takie drogi dla rowerów/jezdnie że wygodnie to chyba tylko mtb się jeździ.
        Taka smutna prawda.

        • 3 1

    • (7)

      Rower typu "stara kolarzówka", przy odpowiednim przygotowaniu, jest dużo bardziej niezawodnym, bezpiecznym i praktycznym "narzędziem" do codziennych dojazdów niż wypasiony MTB z 50 przerzutkami.

      • 9 12

      • Są jeszcze rowery trekkingowe i miejskie (2)

        ale w sumie i tak wszystko lepsze od pedalskich kolarzówek.

        • 5 6

        • Do tej pe.alskiej kolarzówki koniecznie rurki, broda i marynarka w kratkę!

          • 11 2

        • Nie wiem jaki związek ma wybór roweru z orientacją seksualną ale widać kolega zna temat, że tak powiem, bardziej dogłębnie.

          • 10 4

      • Jeździłem kiedyś sporo starą kolarzówką. (3)

        Jeżeli jest w oryginalnym stanie, nie przerobiona na ostre koło, nie jest źle.

        Rozpędza się cudownie, kostkę jakoś można przeżyć, ale hamulce są w tych starych kolarzówkach masakryczne.

        Za to kretynów, którzy masakrują stare szosówki ładując do nich kije od szczotki zamiast kierownicy i wywalając hamulce wieszałbym za lewe jądro...

        • 6 1

        • (2)

          Ostre koło to inna historia ale single-speed z kolarzówki jest bardzo wygodny, nie kusi złodzieja a dodatkowo praktycznie nie ma w nim co się popsuć.

          • 4 0

          • Jak poruszasz się tylko po dolnym tarasie, jestem w stanie zrozumieć singla. (1)

            Ale dalej moim skromnym zdaniem szkoda kolan...
            Zawsze można wsadzić te 3 albo 7 biegów w piaście, tak samo to nieśmiertelne, jak singiel, a +23 do wygody :)

            • 4 0

            • W moim przypadku single sprawdza się najlepiej bo nie mam żadnych podjazdów (trasa Jelitkowo-Wrzeszcz), przy większych różnicach wysokości pewnie pomyślałbym o czymś innym.

              • 3 0

  • Są różni rowerzyści (2)

    Przypomniało mi się jak kiedyś koleżanka zmieniała mnie w pracy, w dyżurce akurat stał mój rower. Koleżanka deklarowała wcześniej, że też lubi sobie pojeździć na dwóch kółkach. Dziwnie spojrzała się na mój rower i zaczęły się komentarze, np: że mam dzwonek -po co, że to damka, że mam bagażnik i błotniki (bagażnik u mnie niezbędny do przymocowania sakw, namiotu, śpiworu na wyjazdy), itp. Bo wg niej generalnie to bagażnik i błotniki psują sportowy wygląd roweru!!!

    • 9 0

    • No i? :) (1)

      • 1 0

      • a kuku!

        • 1 0

  • fsiit

    Ja już się o tym przekonałem dawno temu. Od miesiąca mam nasza polską indianę i śmigam codziennie do pracy.

    • 1 1

  • Wbrew propagandzie sukcesu, Gdynia leży rowerowo. Praca i praca.

    • 5 0

  • Jazda rowerem do mojej pracy nie ma sensu.

    Nie ma prysznica i szafek. Nie ma zadaszonego parkingu. Wieczorem strach jechać tylu biedaków bez oświetlenia na rowerach. Czy to taki problem kupić latarkę lub zmienić baterię?

    • 5 1

  • hehe

    24stopnie i w ciemnym garniturze pod krawatem do roboty. Super.

    • 12 2

  • I wdychać te spaliny i kurz

    marzenie!

    • 3 3

  • Dlaczego ten typas na zdjęciu siedzi na rowerze bez powietrza w dętkach ?? (2)

    Hispter z korpo po prostu nie wie że co jakiś czas trzeba napompować koła.
    No chyba że to foto na fejsbunia: jaki jestem modny i jaki mam błyszczący rower, nie przejechałem na nim nawet 10 metrów, cha !

    • 20 0

    • Nieźle wypatrzone :)

      Po prostu tak mu łatwiej utrzymać równowagę do pozowanego zdjęcia :)

      • 5 0

    • tak tylko na zdjeciu wyglada bo fotograf kiepski

      • 0 0

  • "Jaki rower wybrać? Rodzaj roweru powinien być uzależniony od terenu"

    Na nasze drogi dla rowerów polecam FATbike'a ewentualnie od biedy MTB z grubymi oponami ;)

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Jak ochronić swoje krocze przed nacięciem?

warsztaty, konsultacje

Ratuję, bo kocham i potrzebuję

warsztaty

Slow Space by PUMA

20 zł
warsztaty, spotkanie, konsultacje, joga

Najczęściej czytane