Wiadomości

Dlaczego warto eliminować sól z diety?

Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów.
Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów. fot. 123rf.com

Sól, podobnie jak cukier, uważana jest za jeden z najbardziej szkodliwych składników naszej diety - oczywiście jeśli przyjmujemy ją w nadmiarze. Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów. W praktyce zjadamy nawet 3-4 razy tyle. Gdy jemy zbyt dużo soli, jesteśmy bardziej narażeni m.in. na zawał, udar czy zakłócenia hormonalne. Choćby z tego względu powinniśmy ograniczyć spożywanie potraw zawierających sól. Zapytaliśmy ekspertów, w jaki sposób i do jakiego poziomu ograniczyć spożycie soli.



Czy próbowałeś kiedyś ograniczyć sól?

tak, cały czas ograniczam 42%
tak, czasem mi się udaje 15%
tak, ale bez skutku 10%
nie przywiązuję do tego uwagi 17%
nie, jem dużo słonych produktów 16%
zakończona Łącznie głosów: 222
Zawarty w soli sód pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Reguluje między innymi gospodarkę wodno-elektrolitową czy odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi. Podstawowe, nieprzetworzone produkty są w stanie dostarczyć nam odpowiednią ilość naturalnie występującego sodu, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Nadmierne spożywanie soli może być powodem wystąpienia chorób takich jak nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, zawał serca, a nawet nowotwór żołądka. Sól jest również istotnym czynnikiem rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, w tym demencji. Powinniśmy też pamiętać, że zarówno zbyt duża ilość cukru, jak i soli wpływa na zatrzymanie wody w organizmie. Pojawiają się obrzęki oraz ciężkość nóg.

- Sól zwiększa ciśnienie krwi oraz zatrzymuje wodę w organizmie. Co do narządu ruchu - minerały powinny być w równowadze, ponieważ wszelkiego rodzaju odchylenia manifestują się przykładowo silnymi skurczami lub sztywnością. Często już samo ograniczenie spożywania soli oraz zwiększenie spożywania wody wystarcza, aby się tego pozbyć. Nic nie zastąpi regularnej aktywności fizycznej, dzięki czemu pozbywamy się szybciej toksyn, a nasze samopoczucie zawsze się poprawia - stwierdza Dominik Zaglaniczny z Vitalmed Clinic.
Warto więc zastanowić się nad ograniczeniem jej ilości w diecie.

- Według badań przeciętny Polak spożywa około trzech łyżeczek soli dziennie. Aby nie znaleźć się wśród tego grona starajmy się stopniowo ograniczać jej ilość. Dania bez soli na początku mogą się wydawać niesmaczne, ale z czasem przyzwyczaimy się do tego smaku i odkryjemy naturalne walory smakowe każdej potrawy. Zmiana przyzwyczajeń i nawyków jest rozwiązaniem, które zagwarantuje nam zdrowie - stwierdza Monika Turniak z Mój Dietetyk.
Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów.
Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów. fot. 123rf.com

Wystarczy mała łyżeczka



Zgodnie z wytycznymi WHO dziennie dawka soli osoby dorosłej powinna wynosić do sześciu gramów, czyli nie powinna przekraczać małej łyżeczki. Prawidłowe funkcjonowanie organizmu będzie już możliwe przy spożyciu jednego grama dziennie.

- Pamiętajmy, że sól obecna jest w gotowych produktach, takich jak wędliny, sery czy białe pieczywo, ale także w żywności w wysokim stopniu przetworzonej oraz słonych przekąskach. Jej ilość dostarczona w nieprzetworzonej żywności w zupełności powinna pokrywać dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu - mówi Monika Turniak.
Najlepszym rozwiązaniem na rozpoczęcie eliminacji soli jest unikanie dodawania jej do potraw oraz zrezygnowanie ze spożywania produktów przetworzonych w wysokim stopniu.

- Chcąc nie przekraczać zalecanej ilości chlorku sodu warto zrezygnować z potraw przetworzonych, gotowych, na przykład słodyczy, chipsów, zupek chińskich, które zawierają wysoką ilość tego związku. Świetną alternatywą dla tego typu produktów są zdrowe wyroby domowe, na przykład odpowiednio przygotowane ciasta lub frytki - dodaje Magdalena Oleś z poradni dietetycznej Slimfood.
Ważnym krokiem w stronę dobrze zbilansowanej diety jest czytanie etykiet przez zakupem żywności. Na każdym opakowaniu powinna znajdować się informacja z ilością soli lub sodu w diecie.

- Wybierajmy te z mniejszą zawartością sodu. Aby ograniczyć sól zrezygnujmy ze spożywania gotowych produktów, takich jak serki kanapkowe, gotowe pierogi czy ciastka. Unikajmy żywności konserwowanej oraz częściej jedzmy świeże owoce i warzywa. Posiadają one mniej soli, która jest dodawana dopiero podczas ich konserwowania - sugeruje Monika Turniak.

Jak rozpocząć eliminację soli z diety?



- Należy przede wszystkim zrezygnować z nadmiernego dosalania potraw. Z solą przesadzamy zarówno podczas przygotowywania posiłków, jak i ich spożywania. Sól można zastąpić aromatycznymi ziołami, przyprawiając obficie przygotowywane dania. Polecam między innymi oregano, bazylię, tymianek, słodką paprykę. Jeśli nie ma przeciwwskazań, można używać również przypraw ostrych, takich jak ostra papryka, curry, imbir czy czosnek. Tego rodzaju dodatki korzystnie wpłyną na smak potraw, dzięki czemu odstawienie soli nie będzie takie trudne - przekonuje Magdalena Oleś.

Opinie (27) 2 zablokowane

  • Artykuł ma błąd w tytule. (2)

    Tytuł powinien brzmieć jak eliminować nadmiar soli w diecie. Sama sól jest bowiem człowiekowi potrzebna do życia bowiem zawiera sód. Sód jest bardzo ważnym pierwiastkiem do zachowania odpowiedniej pracy pompy sodowo-potasowej. Jeśli ktoś ma błędnie skomponowaną dietę ubogą w sód i do tego zrezygnuje z soli to może się to bardzo źle skończyć.

    • 55 1

    • To prawda. Mam od lat zbyt niski poziom sodu i lekarze nie wiedzą dlaczego. (1)

      Teoretycznie powinnam jeść więcej soli, choć, to niezdrowe, jak wszędzie piszą.
      Sód ucieka z organizmu- dlaczego ?

      • 5 0

      • zbadaj sobie tarczycę i nadnercza

        • 5 0

  • najpierw każą nie solić i jeść niesmaczne żarcie (2)

    a potem każą pić słone ohydne izotoniki po wysiłku

    • 26 0

    • Uzyj przypraw a izotoniki to smieci. Pij wode, soki naturalne.

      • 7 2

    • Bo jak chcesz się czegoś dowiedzieć to musisz sam to zrobić

      1. Sól to przede wszystkim sód, a sód występuje naturalnie prawie we wszystkim, dlatego dieta nisko sodowa jest jedną z najtrudniejszych.
      2. Polacy zjadają nawet 15 razy więcej sodu niż potrzeba (nic dziwnego, nawet w słodkich napojach i słodyczach jest sól)
      3. Ja niczego nie solę i staram się eliminować gotowe i przetworzone produkty a mimo to spożywam od 3 do 5 razy za dużo sodu
      4. Nadmierne spożycie sodu jest szkodliwe i jest na to wiele badań
      5. Można częściowo zniwelować szkodliwe działanie sodu spożywając więcej potasu

      • 0 2

  • "Nadmierne spożywanie soli może być powodem wystąpienia chorób takich jak nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, zawał sera"

    Hm, to ile ton tego sera może się na nas zawalić? Bo jak kilka kilo, to raczej nie jest to problem, chyba że na głowę spadnie z wysokości

    • 8 0

  • Najprosciej nie kupowac cukru i soli.

    Robie tak od ok 2000 roku i jakos zyje. Potrzebna sol mamy w wedlinach, chlebie itd wiec po co dodawac kolejne gramy soli? Zamiast np gotowac kartofle w wodzie i je solic (jak nasi rodzice) lepiej ugotowac je na parze lub w szybkowarze.
    To samo z cukrem. Nie kupuje cukru ale spozywam go w slodyczach, ktore staram sie ograniczac. A najczesciej jak mam ochote na slodkie pije sok np jablkowy,gruszkowy wyciskany. Tam nie ma zadnych dodatkow a jest tak slodki (naturalnie slodki), ze juz nic wiecej slodkiego jesc nie musze.

    • 7 10

  • "Sól można zastąpić aromatycznymi ziołami"

    Uwielbiam takie debilizmy.

    • 18 7

  • Przepis na pyszne lody

    Litr mleka
    Litr smietany 36%
    Pol kilo soli
    Pol kilo cukru
    Pol kilo glutenu
    Pol kilo laktozy

    • 7 5

  • cukru nei, soli nie,... (1)

    Cukru nie, soli nie, czego jeszcze nie jeść?
    Odżywiać się powietrzem - ale też pozostawia wiele do życzenia. Zostaje woda.
    Ludzie od dziada pradziada używali soli i cukru i żyli.
    Zdrowiu szkodzą wszystkie dodatki, konserwanty, ulepszacze dodawane przez producentów.

    • 11 6

    • Cukier wprowadzono późno- XIX w. Do tego czasu uzywano miodu lub owocow

      • 0 0

  • sól to najmniejszy problem

    syropy glukozowo-fruktozowe, tłuszcz palmowy i wszędobylski glutaminian (albo ukryty w postaci ekstraktu drożdżowego). Sam rak. Polecam rosół na kostkach zajeść chlebem z margaryną. W zestawie można zamówić skierowanie na onkologie

    • 16 2

  • Czy próbowałeś kiedyś ograniczyć sól?Nie bo jest niezbedna do zycia szkodzi tylko jej nadmiar gdy jesz śmieci zamiast żywności!

    Jak przestaniesz jeść śmieci nie będziesz miał nadmiaru soli!!!
    Śmieci sprzedawane fałszywie jako żywność są przesalane i przesładzane bo to powoduje uzależnienie i lepiej się sprzedaje!!
    Cukier niema żadnych wartości jest rakotwórczy i blokuje przyswajanie jakich kol wiek składników odżywczych.
    Sól kiedyś była na wagę złota i nadal w niektórych miejscach jest!

    • 9 0

  • Sól jest zdrowa, ta nieprzetworzona gróboziarnista zawiera cały komplet minerałów, zatrzymóje wode w organizmie co chroni nas od odwodnienia, stabilizuje ciśnienie krwi. Kolejne farmazony o zaprzestaniu spożywania soli abyś później miał się leczyć czyli abyś był produktem dochodowym dla firm farmaceutycznych i przemysłu medycznego.

    • 13 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje

Najczęściej czytane