Wiadomości

stat

Dlaczego warto eliminować sól z diety?

Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów.
Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów. fot. 123rf.com

Sól, podobnie jak cukier, uważana jest za jeden z najbardziej szkodliwych składników naszej diety - oczywiście jeśli przyjmujemy ją w nadmiarze. Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów. W praktyce zjadamy nawet 3-4 razy tyle. Gdy jemy zbyt dużo soli, jesteśmy bardziej narażeni m.in. na zawał, udar czy zakłócenia hormonalne. Choćby z tego względu powinniśmy ograniczyć spożywanie potraw zawierających sól. Zapytaliśmy ekspertów, w jaki sposób i do jakiego poziomu ograniczyć spożycie soli.



Czy próbowałeś kiedyś ograniczyć sól?

tak, cały czas ograniczam

42%

tak, czasem mi się udaje

15%

tak, ale bez skutku

10%

nie przywiązuję do tego uwagi

17%

nie, jem dużo słonych produktów

16%
Zawarty w soli sód pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Reguluje między innymi gospodarkę wodno-elektrolitową czy odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi. Podstawowe, nieprzetworzone produkty są w stanie dostarczyć nam odpowiednią ilość naturalnie występującego sodu, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Nadmierne spożywanie soli może być powodem wystąpienia chorób takich jak nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, zawał serca, a nawet nowotwór żołądka. Sól jest również istotnym czynnikiem rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, w tym demencji. Powinniśmy też pamiętać, że zarówno zbyt duża ilość cukru, jak i soli wpływa na zatrzymanie wody w organizmie. Pojawiają się obrzęki oraz ciężkość nóg.

- Sól zwiększa ciśnienie krwi oraz zatrzymuje wodę w organizmie. Co do narządu ruchu - minerały powinny być w równowadze, ponieważ wszelkiego rodzaju odchylenia manifestują się przykładowo silnymi skurczami lub sztywnością. Często już samo ograniczenie spożywania soli oraz zwiększenie spożywania wody wystarcza, aby się tego pozbyć. Nic nie zastąpi regularnej aktywności fizycznej, dzięki czemu pozbywamy się szybciej toksyn, a nasze samopoczucie zawsze się poprawia - stwierdza Dominik Zaglaniczny z Vitalmed Clinic.
Warto więc zastanowić się nad ograniczeniem jej ilości w diecie.

- Według badań przeciętny Polak spożywa około trzech łyżeczek soli dziennie. Aby nie znaleźć się wśród tego grona starajmy się stopniowo ograniczać jej ilość. Dania bez soli na początku mogą się wydawać niesmaczne, ale z czasem przyzwyczaimy się do tego smaku i odkryjemy naturalne walory smakowe każdej potrawy. Zmiana przyzwyczajeń i nawyków jest rozwiązaniem, które zagwarantuje nam zdrowie - stwierdza Monika Turniak z Mój Dietetyk.
Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów.
Dziennie powinniśmy spożywać produkty, w których łącznie znajduje się tyle soli, ile zmieściłoby się na małej, płaskiej łyżeczce - około 6 gramów. fot. 123rf.com

Wystarczy mała łyżeczka



Zgodnie z wytycznymi WHO dziennie dawka soli osoby dorosłej powinna wynosić do sześciu gramów, czyli nie powinna przekraczać małej łyżeczki. Prawidłowe funkcjonowanie organizmu będzie już możliwe przy spożyciu jednego grama dziennie.

- Pamiętajmy, że sól obecna jest w gotowych produktach, takich jak wędliny, sery czy białe pieczywo, ale także w żywności w wysokim stopniu przetworzonej oraz słonych przekąskach. Jej ilość dostarczona w nieprzetworzonej żywności w zupełności powinna pokrywać dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu - mówi Monika Turniak.
Najlepszym rozwiązaniem na rozpoczęcie eliminacji soli jest unikanie dodawania jej do potraw oraz zrezygnowanie ze spożywania produktów przetworzonych w wysokim stopniu.

- Chcąc nie przekraczać zalecanej ilości chlorku sodu warto zrezygnować z potraw przetworzonych, gotowych, na przykład słodyczy, chipsów, zupek chińskich, które zawierają wysoką ilość tego związku. Świetną alternatywą dla tego typu produktów są zdrowe wyroby domowe, na przykład odpowiednio przygotowane ciasta lub frytki - dodaje Magdalena Oleś z poradni dietetycznej Slimfood.
Ważnym krokiem w stronę dobrze zbilansowanej diety jest czytanie etykiet przez zakupem żywności. Na każdym opakowaniu powinna znajdować się informacja z ilością soli lub sodu w diecie.

- Wybierajmy te z mniejszą zawartością sodu. Aby ograniczyć sól zrezygnujmy ze spożywania gotowych produktów, takich jak serki kanapkowe, gotowe pierogi czy ciastka. Unikajmy żywności konserwowanej oraz częściej jedzmy świeże owoce i warzywa. Posiadają one mniej soli, która jest dodawana dopiero podczas ich konserwowania - sugeruje Monika Turniak.

Jak rozpocząć eliminację soli z diety?



- Należy przede wszystkim zrezygnować z nadmiernego dosalania potraw. Z solą przesadzamy zarówno podczas przygotowywania posiłków, jak i ich spożywania. Sól można zastąpić aromatycznymi ziołami, przyprawiając obficie przygotowywane dania. Polecam między innymi oregano, bazylię, tymianek, słodką paprykę. Jeśli nie ma przeciwwskazań, można używać również przypraw ostrych, takich jak ostra papryka, curry, imbir czy czosnek. Tego rodzaju dodatki korzystnie wpłyną na smak potraw, dzięki czemu odstawienie soli nie będzie takie trudne - przekonuje Magdalena Oleś.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (26)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje