• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Okiem dietetyka: dieta ketogeniczna - plusy i minusy

Viola Urban
28 września 2022, godz. 07:00 
Dieta keto jest dietą wysokotłuszczową i bardzo niskowęglowodanową. Na zdjęciu: ketoburger śniadaniowy z awokado z bekonem, jajkiem, pomidorem. Dieta keto jest dietą wysokotłuszczową i bardzo niskowęglowodanową. Na zdjęciu: ketoburger śniadaniowy z awokado z bekonem, jajkiem, pomidorem.

Dieta ketogeniczna - w ostatnich latach jest o niej coraz głośniej. Jest to sposób żywienia, który zdobywa swoich licznych zwolenników, ale również przeciwników. Dlaczego dieta ketogeniczna jest tak kontrowersyjna? Jakie zdanie na temat diety keto panuje wśród dietetyków? W kolejnym artykule cyklu Okiem dietetyka postaram się przybliżyć moje zdanie oraz fakty naukowe na temat diety ketogenicznej. Ostatnio pisałam o zdrowych sezonowych produktach.




3
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
Akademia Skutecznej Diety
Gdańsk, mjr. Hubala 14
9.1


Dieta ketogeniczna - założenia



Czy stosowałe(a)ś dietę keto?

Dieta keto jest dietą wysokotłuszczową i bardzo niskowęglowodanową. Na diecie ketogenicznej spożycie węglowodanów ogranicza się od 5 proc. do 10 proc. całkowitego dziennego zapotrzebowania żywieniowego, co stanowi zwykle mniej niż 50 g/dzień. Podaż węglowodanów w początkowej fazie prowadzenia tej diety często powinna być jeszcze silniej zredukowana - do około 20 gramów na dobę, jest to jednak zależne od indywidualnych kwestii.

Założenia diety ketogenicznej znacznie odbiegają od założeń diety dla ogółu populacji. Organizm podczas prowadzenia diety ketogennej przestawia się z glukozy na korzystanie z ciał ketonowych jako głównego źródła energii. Na zwykłej diecie ketogenicznej zazwyczaj króluje boczek, smalec, masło czy golonka, czyli tłuste produkty pochodzenia zwierzęcego. Nie będą one jednak najlepszym wyborem podczas komponowania wartościowego jadłospisu keto. Znacznie lepiej jest zrobić jajecznicę na oliwie z oliwek z dodatkiem awokado i pestkami niż jajecznicę na boczku lub maśle. Warto więc wprowadzić proste zmiany polegające na eliminacji nadmiaru tłuszczów zwierzęcych i zamienianiu ich na tłuszcze roślinne.

Na diecie keto nie należy spożywać produktów zasobnych w węglowodany, czyli produktów zbożowych, cukru, miodu, syropu klonowego, a także większości owoców, niektórych warzyw obfitujących w węglowodany, ziemniaków oraz batatów. Należy całkowicie zrezygnować też z soków oraz alkoholu. Jest to konieczne, aby zachować stan ketozy.

Na zwykłej diecie ketogenicznej zazwyczaj króluje mięso pod różną postacią. Na zwykłej diecie ketogenicznej zazwyczaj króluje mięso pod różną postacią.

Dieta ketogeniczna - plusy



Obecnie dieta ta zdobywa popularność u osób, które szukają sposobu na utratę zbędnych kilogramów lub ustabilizowanie glikemii. Wiele ludzi na diecie ketogenicznej odczuwa większą sytość, kontrolę nad podjadaniem oraz zmniejszenie apetytu, dzięki czemu możliwa jest u nich skuteczna utrata tkanki tłuszczowej pod warunkiem utrzymania deficytu energetycznego. Jej głównym przeznaczeniem jest wspomaganie leczenia padaczki lekoopornej i to właśnie w tym celu była pierwotnie stosowana.

Dieta ketogeniczna - minusy



Według rankingu najlepszych i najgorszych diet US News dieta ketogeniczna oceniana jest jako druga najgorsza dieta na świecie. Środowisko dietetyków nie popiera tego sposobu żywienia jako pierwszy, racjonalny wybór dla większości populacji. Keto jest sposobem żywienia, który jest mocno restrykcyjny i wymaga ograniczenia wielu produktów spożywczych. Mimo że zawiera dużo tłuszczu i mięsa, które są lubianymi, nieraz wartościowymi i smacznymi produktami, to niestety wiele należy na niej odpuścić, aby utrzymać stan ketozy. Jeśli dieta ketogeniczna jest prowadzona nieumiejętnie, może doprowadzić do poważnych problemów jelitowych lub niedoborów żywieniowych.

5
miejsce: Restauracje
New Port
Gdańsk, Wilków Morskich 16B
8.8

Ponadto w początkowej fazie diety zazwyczaj pojawiają się bardzo uciążliwe objawy, takie jak: zaparcia, ból głowy, nieprzyjemny zapach z ust, skurcze mięśni, wzdęcia, biegunki, ogólne osłabienie, problemy z koncentracją, a także wysypka skórna, zwane potocznie "ketogrypą".

Dieta ketogeniczna - wariant śródziemnomorski



Wariantem diety ketogenicznej, którym warto się zainteresować, jest jej model śródziemnomorski. Danie z restauracji Amare Gusto. Wariantem diety ketogenicznej, którym warto się zainteresować, jest jej model śródziemnomorski. Danie z restauracji Amare Gusto.
Wariantem diety ketogenicznej, którym warto się zainteresować, jest jej model śródziemnomorski. To, o czym warto wspomnieć też w tym przypadku, to jest to, że dobrze zbilansowana, śródziemnomorska dieta ketogeniczna, w której pojawiają się w dużych ilościach tłuste ryby, orzechy, dobrej jakości oliwa, jest po prostu zwyczajnie droższa od standardowej diety.

Wątpliwość w dalszej mierze pozostawia również długotrwałe stosowanie diety ketogenicznej i jej wpływ na zdrowie oraz to, czy psychicznie jesteśmy w stanie przestawić się na tak restrykcyjny i całkowicie odmienny sposób żywienia. Dieta w końcu powinna nauczyć nas, jak komponować posiłki, a następnie stać się częścią naszej codzienności.

Dieta ketogeniczna - podsumowanie



Dieta ketogeniczna ma swoich zwolenników i przeciwników. Ja na ten moment wstrzymuje się od jednoznacznego kategoryzowania jej na dobrą lub złą, ponieważ ma swoje plusy i minusy. Wciąż nie jest to sposób żywienia, którego długoterminowy wpływ na organizm człowieka jest dobrze poznany, chociażby w porównaniu do tradycyjnej diety śródziemnomorskiej czy diety DASH, których skuteczność i korzyści zostały już wielokrotnie potwierdzone. Jeśli ktoś decyduje się na dietę ketogeniczną, powinien głównie rozważyć jej wariant śródziemnomorski.

O autorze

autor

Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (56)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Jak skompletować wyprawkę?

wykład, warsztaty

Wspólne czwartki w eMOCji

spotkanie

Adaptacja i wspieranie rozwoju

wykład, sesja naukowa, warsztaty

Najczęściej czytane