Czy odpowiednia dieta może nas ochronić przed wirusami i bakteriami?

- Jedynym skutecznym sposobem wspomagania pracy układu odpornościowego jest zdrowy, zbilansowany sposób odżywiania - twierdzi Michał Malinowski.
- Jedynym skutecznym sposobem wspomagania pracy układu odpornościowego jest zdrowy, zbilansowany sposób odżywiania - twierdzi Michał Malinowski. fot. 123rf.com/citalliance

Sezon grypowy w pełni - w przychodniach tłumy, więc kolejki do lekarzy się wydłużają. Ratunku szukamy w aptekach, gdzie suplementy i witaminy wykupywane są w ilościach hurtowych. Jednak czy przyjmując coraz to więcej tabletek, jesteśmy w stanie zapobiec chorobom? Aby nie stać się ofiarą zarazków, warto przede wszystkim wzmocnić odporność. W tym pomoże odpowiednia dieta.



Czy jesteś podatny(a) na infekcje?

Zobacz wyniki (364)
- Jak do tej pory nie wykazano, że istnieją suplementy diety, wyciągi roślin, preparaty witaminowe, mieszanki minerałów i mikroskładników, które w sposób udokumentowany byłyby w stanie wspomagać pracę układu odpornościowego człowieka. Jedynym skutecznym sposobem wspierania jego pracy jest zdrowy, zbilansowany sposób odżywiania - twierdzi Michał Malinowski, dietetyk, psycholog z Centrum Dietetyki Żywienia Jem Zdrowo.

Jelita - nasz drugi mózg?



Sporo mówi się o tym, jak ważne jest zdrowe odżywianie. Podobno "jesteśmy tym, co jemy", ponieważ zdrowie człowieka zależy od sprawności i kondycji naszych jelit.

- Można powiedzieć, że jelita są naszym głównym układem immunologicznym. Błony śluzowe pokrywające przewód pokarmowy (GALT) stanowią pierwszą linię obrony organizmu przed zagrożeniami pochodzącymi ze środowiska zewnętrznego, to tam właśnie dzięki nabłonkowi jelita oraz komórkom dendrycznym dochodzi do bezpośredniego kontaktu wirusów i bakterii z naszym organizmem. Szacuje się, że powierzchnia jelit człowieka zajmuje aż około 250 m kw. - informuje Michał Malinowski. I dodaje:
- Aby nasz układ odpornościowy działał w sposób najbardziej wydajny, potrzebujemy żywych, dobrze odżywionych kultur bakterii, które kolonizują nasz układ pokarmowy i odpowiadają za prawidłowy rozwoju tkanki GALT. Bez prawidłowo ukształtowanej mikrobioty jelitowej (wszystkich mikroorganizmów zasiedlających przewód pokarmowy) układ immunologiczny staje się mało wydajny, a nasza odporność obniża się. Szacuje się, że masa bakterii w układzie pokarmowym to nawet 2 kg. Tak wielka ilość bakterii, ściśle przylegających do nabłonka jelita, stanowi warstwę ochronną przed różnymi patogenami, a także odpowiada za odpowiedź przedinfekcyjną w naszym układzie immunologicznym. Bakterie jelitowe aktywują wiele komórek, w tym komórki NK (natural killer), które są przygotowywane do atakowania i niszczenia patogenów. Przyglądając się tym wszystkim procesom, widzimy, jak bardzo nasz układ odpornościowy związany jest z prawidłowo odżywioną mikrobiotą. Wszystkie współczesne badania potwierdzają, że siła naszej odporności ukryta jest w naszych jelitach, a nasz sposób odżywiania pełni bardzo ważną rolę w tym procesie - przekonuje.

Warzywa i owoce - podstawa zdrowego odżywiania



Co zatem powinniśmy jeść, żeby nasza dieta była zdrowa i skutecznie chroniła nas przed bakteriami i wirusami?

- Według najnowszych badań podstawą zdrowego odżywiania są warzywa i owoce, to właśnie im powinniśmy poświęcić najwięcej uwagi w naszych codziennych wyborach żywieniowych. Warzywa i owoce należy spożywać w jak największej ilości i jak najczęściej. Zgodnie z zaleceniami WHO powinno to być przynajmniej 400 g dziennie, ale w miarę możliwości powinniśmy starać się jeszcze zwiększyć tę ilość. Oprócz tego ważna jest również liczba porcji w codziennej diecie. Im częściej jemy w ciągu dnia, tym lepiej dla naszego zdrowia, optymalnie jest spożywać pięć porcji, natomiast idealny stosunek warzyw do owoców wynosi 4 do 1 - mówi Michał Malinowski.
Jak przekonuje, warzywa i owoce są kolorowe nie bez powodu. Pod tym względem można podzielić je na grupy.

- Ze względu na zawartość składników odżywczych, witamin i minerałów warzywa i owoce można podzielić na czerwone i fioletowe, zielone i białe oraz żółte i pomarańczowe. Każda grupa kolorystyczna charakteryzuje się inną zawartością związków fitochemicznych i w codziennej diecie powinniśmy postarać się zjadać różne ich kolory. Możemy spożywać je surowe, w postaci surówek, sałatek, marynat, przecierów, solanek, ale również w formie grillowanej, ugotowanej w domowej kuchni czy suszonej. Kluczem do zdrowia i sprawnej odporności naszego organizmu jest codzienne spożywanie odpowiedniej oraz zróżnicowanej liczby warzyw i owoców, bez faworyzowania którejkolwiek z tych grup oraz wyznaczania jakiejś najjaśniejszej gwiazdy, czyli superfood. Starajmy się po prostu jadać jak najbardziej kolorowo - mówi Michał Malinowski.
Kiszonki są źródłem zdrowia. Kwas mlekowy powstający podczas fermentacji pomaga utrzymać równowagę flory bakteryjnej jelit, właściwa mikrobiota to również lepsze wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia.
Kiszonki są źródłem zdrowia. Kwas mlekowy powstający podczas fermentacji pomaga utrzymać równowagę flory bakteryjnej jelit, właściwa mikrobiota to również lepsze wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia. fot. 123rf.com

Nie zapominajmy o kiszonkach



Mimo niezaprzeczalnych korzyści nie tylko warzywa i owoce wpływają na dobrą pracę jelit.

- Nie możemy również zapomnieć o kiszonkach. Kwas mlekowy powstający podczas fermentacji pomaga utrzymać równowagę flory bakteryjnej jelit, właściwa mikrobiota to również lepsze wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia - przypomina dietetyk.
By zdrowo żyć, nie wystarczy tylko zdrowo się odżywiać. Ważne są również inne czynniki i wprowadzone odpowiednie nawyki.

Przeczytaj także: Okiem dietetyka: dieta dobra dla jelit

- Zdrowy sposób odżywiania, prawidłowa masa ciała, włączenie do codziennego życia lekkiego wysiłku fizycznego mogą zdecydowanie poprawić zarówno odporność naszego organizmu, jak i wpłynąć na jakość i długość naszego życia - twierdzi Malinowski.
Wiele osób uważa, że kluczem do sukcesu jest trzymanie się konkretnej diety. np. ketogenicznej czy wegańskiej. Czy faktycznie odżywiając się według zasad określonej diety, można dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania?

- Nie ma jednego, idealnego sposobu odżywiania dla wszystkich. Każdy, który jest zgodny z naszymi wewnętrznymi przekonaniami i preferencjami, jest dla nas dobry. Trudno osobę niejedzącą mięso namówić do jego spożywania, a z drugiej strony również wydaje się być niełatwe przekonanie osoby je kochającej do diety wegańskiej. To przestrzeń autonomiczna, w którą nie należy ingerować. Bez względu na to, jakie są nasze preferencje żywieniowe, powinniśmy starać się odżywiać zdrowo i sensownie. Można być weganinem żywiącym się wyłącznie drożdżówkami, chipsami i słodyczami czy też mięsożercą zjadającym pięć porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. Każdy sposób odżywiania może wpływać na nasze zdrowie korzystnie albo może nam szkodzić bez względu na swoją nazwę. Zawsze powinniśmy starać się odżywiać zdrowo i utrzymywać odpowiedni poziom masy ciała - mówi Michał Malinowski.
Sprawdź: Ranking - najlepsi dietetycy w Trójmieście

Warto dbać o odpowiedni poziom wagi. Wysoki poziom tkanki tłuszczowej zwiększa ryzyko występowania wielu chorób.
Warto dbać o odpowiedni poziom wagi. Wysoki poziom tkanki tłuszczowej zwiększa ryzyko występowania wielu chorób. fot. 123rf.com

Warto dbać o szczupłą sylwetkę



Utrzymywanie odpowiedniego poziomu masy ciała jest bardzo ważne. Wysoki poziom tkanki tłuszczowej zwiększa ryzyko występowania wielu chorób.

- Dzisiejsze badania potwierdzają, że zbyt wysoki poziom tkanki tłuszczowej w organizmie nie tylko zwiększa ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca czy udaru mózgu, ale również w znaczący sposób odpowiada za powstawanie chorób nowotworowych. Dlatego bez względu na dietę, jaką preferujemy, zawsze powinniśmy starać się zachować odpowiednią masę ciała - informuje Michał Malinowski.
Sporo osób zastanawia się, czy przed zmianą swojej diety nie należy zrobić jakichś badań, które mogłyby nam powiedzieć, które produkty są dla nas bardziej wskazane, a których powinniśmy unikać.

- Jeżeli jesteśmy zdrowi, to absolutnie nie potrzebujemy żadnych badań naszych osobistych predyspozycji żywieniowych. Nie istnieją żadne dowody potwierdzające zasadność wykonywania testów sugerujących nam, co powinniśmy jeść. Jeżeli natomiast chorujemy, to oczywiście musimy dostosować swój sposób odżywiania do aktualnego stanu naszego zdrowia i wtedy badania zlecone przez lekarza specjalistę w dziedzinie naszej choroby są jak najbardziej wskazane - podsumowuje Michał Malinowski.

Dietetycy w Trójmieście

Opinie (47) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Nigdy nie paliłem. (2)

    Nie wiem co to grypa i inne infekcje.Mam 65 lat i raz byłem na chorobowym jak zerwałem sobie ścięgno.Ni rozżalam się nad sobą.Nawet teraz nie siedzą w domu lecz pracuję sobie z przyjemnością na emeryturze na stanowisku kierowca komunikacji.Autobusy są super a latem na działeczkę nad jeziorem.A tam też nie leżę.Ale też mam wyjazdy na wczasy za granicą.No jest supeeeer.Życie jest piękne tylko trzeba sobie pomóc.Pozdrawiam wszystkich zaradnych.No i życzę zdrowia i uśmiechu.

    • 40 7

    • A kobitka jest?

      • 11 1

    • Dziwna autoprezentacja

      Gdy ktoś musi wszystkim oznajmiać powtarzając kilka razy, że jest super, to zaczynam w to wątpić. Po człowieku widać, czy jest zadowolonym i nie trzeba o tym pisać .

      • 7 1

  • lola (1)

    Odkrywcze. Dieta na wszystko jest dobra.

    • 12 4

    • zwłaszcza, gdy dietetyk zarabia, bo ktoś zaoszczędził na suplach

      • 2 0

  • Hindusów nie atakuje Corona, bo często jedzą kurkumę z mlekiem (6)

    • 14 3

    • dieta to jedno, a brak alko i tytoniu do drugie do tego sport

      • 9 1

    • Mleko to chyba nic wybitnie dobrego dla dorosłego ale Hindusi jeszcze zra cebule na potęgę poza zbawiennym curry.

      • 8 0

    • Przecież hindusi nie piją mleka, (1)

      a przynajmniej nie od krowy. Poza tym w Indiach jest koronawirus.

      • 9 0

      • Hindusi piją mleko. Herbatę zaparzają w mleku. :)

        • 0 0

    • W Hiszpanii jest najmniej Crona

      • 0 0

    • "raz ją ujrzał pewien malarz który często pijał alasz"

      • 0 0

  • 400g sliwek i cebuli dziennie

    I autokwarantanna w lazience..

    • 12 0

  • Remedium na wszystko (3)

    Herbata z cytryną miodem + kieliszek spirytusu. Ciepłe wełniane skarpety oraz kąpiel w jacuzzi i żaden koranowirus mnie nie łapie. Tylko nieudacznicy chorują i sabotażyści co wyłudzają L4 zamiast wesprzeć Narodową Gospodarkę aby nam się żyło lepiej i żeby były pieniądze na wielkie projekty typu CPK czy przekop mierzei albo chociaż wsparcie Polskich Rodzin i Górników. Pozdrawiam Ludzi Pracy.

    • 6 29

    • jesteś ograniczony, a co do jacuzzi to tam to dopiero jest wylęgarnia zarazków i bakterii....

      • 6 3

    • zwykla czarna herbata niema zadnych własciwosci zdrowotnych,w goracej herbacie miód traci wszystkie wartosci

      Cytryna wciśnięta do gorącej herbaty jest szkodliwa. Nie wszystko co stosowano w PRlu miało co kolwiek wspólnego ze zdrowiem.

      • 2 4

    • Cytryna i miód tak, ale nie w gorącej herbacie, tylko ledwie ciepłej wodzie. Inaczej nic z tego, co cenne, się nie ostanie. Po co ja w ogóle odpowiadam nowemu trollowi?

      • 3 1

  • Kiedys pilem piwo (kiedy piwo bylo piwem)

    Teraz pije wodke i przegryzam cebula. Na razie dziala.

    • 11 6

  • Ogólnie artykuł bardzo dobry, ważne kwestie porusza, niemniej nie można zgodzić się w 100% (5)

    1) "Jak do tej pory nie wykazano, że istnieją suplementy diety, wyciągi roślin, preparaty witaminowe,
    mieszanki minerałów i mikroskładników, które w sposób udokumentowany byłyby w stanie wspomagać pracę układu odpornościowego człowieka". - Czyżby? A wit.D3, wit.C, cynk itp.?
    2) Warzywa z upraw organicznych/eko kontra warzywa z hipermarketów - naszprycowane całą tablicą Mendelejewa, a nawet tym, czego Mendelejew nie odkrył.

    • 16 1

    • oj chyba trzeba się jeszcze deczko doszkolić, no chyba, że jest to jakoś niefortunnie skonstruowane zdanie (2)

      (...) "nie wykazano, że istnieją wyciągi roślin, które w sposób udokumentowany byłyby w stanie wspomagać pracę układu odpornościowego człowieka" - przykłady: imbir, kurkumina, cynamon - nie wpływają pozytywnie/wspomagająco na układ odpornościowy?

      • 4 1

      • Nie to raczej efekt placebo (1)

        • 3 3

        • Nie, gdyż nasze pożywienie wpływa na wszystko w naszym organizmie,

          plus to co mamy z genów i tryb życia (np.ilość ruchu, nie/ lub korzystanie z zatłoczonych środków komunikacji, gdzie co trzeci z katarem).

          • 0 0

    • Dokładnie tak

      Potwierdzonym naukowo jest fakt, że wszystkie badane dotychczas wirusy mogą być blokowane przez pewne mikroskładniki odżywcze. Szczególne znaczenie ma tutaj witamina C, która blokuje rozmnażanie się wirusów. Wykazano również, że mikroskładnik ten zmniejsza replikację wirusa o 99% w komórkach przewlekle zakażonych wirusem HIV. Wirusy rozprzestrzeniają się w organizmie poprzez enzymy trawiące kolagen, tzw. kolagenazy. Enzymy te mogą być jednak, częściowo lub całkowicie, zablokowane przez aminokwas lizynę. Obecnie ta elementarna wiedza o pozytywnym oddziaływaniu mikroelementów na układ odpornościowy jest już częścią każdego podręcznika do biologii.

      Badania Instytutu Badawczego dr Ratha wykazały ponadto, że specyficzna kombinacja mikroskładników odżywczych może poprawić działanie, i wzmocnić układ odpornościowy. Oprócz witaminy C niezwykle istotne są tutaj: witamina A, witamina B6, witamina B12, kwas foliowy, żelazo, magnez i wapń.

      • 2 6

    • Szczepionka tylko szczepionka ;)

      W tym momencie należy sobie postawić pytanie dlaczego WHO nie informuje ludzi na całym świecie o fakcie istnienia bezpiecznych i naturalnych sposobów kontroli chorób wirusowych. Odpowiedź jest prosta: WHO służy przede wszystkim interesom wielomiliardowego wszechobecnego przemysłu farmaceutycznego.

      Jeśli ktoś ma jeszcze jakiekolwiek wątpliwości, to powinien się zastanowić dlaczego międzynarodowe koncerny farmaceutyczne i ich inwestorzy finansują WHO. Fundacja multimiliardera Billa Gatesa jest obecnie drugim największym darczyńcą, tuż po rządzie USA. Fundacja Gatesów wydaje miliardy dolarów na badania nad lekami. Co istotne, jest również zaangażowana w wartą miliardy dolarów inicjatywę badawczo-naukową mającą na celu przygotowanie do globalnej epidemii wirusów.

      Nie rozpowszechniając wiedzy o naturalnych i skutecznych sposobach walki z wirusami, WHO nie przestrzegała również własnych wytycznych dotyczących promowania zdrowia, utrzymywania bezpieczeństwa na świecie i służenia słabszym grupom społecznym. Dlatego więc WHO musi wreszcie zostać zastąpiona nowym systemem opieki zdrowotnej, tak aby wszyscy ludzie mogli osiągnąć zdrowie, a zapewnienie naturalnych metod leczenia stało się prawem człowieka. W takim globalnym systemie ochrony zdrowia jednym z głównych obszarów działalności będzie oparta na nauce, naturalna edukacja zdrowotna w instytucjach edukacyjnych.

      • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    Jak najmniej (najlepiej zero) mięsa, (3)

    dużo warzyw i owoców, świeże soki i dużo ruchu, to najlepszy przepis na zdrowie i kondycję.

    • 17 19

    • (1)

      Kurcze, robię praktycznie wszystko na odwrót, poza ruchem, czyli zero owoców i znikome ilości warzyw, głównie jaja i mięso i nie choruję, zdrowie i kondycja poprawiły się od czasów "warzywnych". Co robię źle?

      • 9 2

      • Nie pasujesz do modnej obecnie koncepcji, tylko tyle ;) Ja też mam się znacznie lepiej, od kiedy znacznie zwiększyłem ilość białka w diecie, choć warzyw i owoców też jem sporo.

        • 5 2

    • Ja jem sporo mięsa i warzyw - owoce raz w tygodniu max.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    1. regularny wysiłek fizyczny na świeżym powietrzu
    2. trzymanie się w zimnie np. nie zakładam puchowej kurtki czy czapki przy 6 st. C tylko koszulka z krótkim rękawkiem i na to letnia kurtka
    3. Dieta- regularne posiłki bez śmieciowego jedzenia, sporo surowych warzyw i owoców od zawsze
    4. higiena snu- kłaść się spać o równych porach i o równych porach wstawać
    wiem o czym piszę- ostatni raz poważniej przeziębiony byłem w 1999 r.! gdzie musiałem poleżeć parę dni z gorączką w łóżku. dla przypomnienia mamy obecnie 2020 rok!

    • 14 11

    • a gdzie ty masz swieze powietrze w zasyfionym, zakorkowanym miescie? (1)

      • 2 0

      • Mam w domu w rekuperacji i biurze filtr powietrza.

        • 0 0

    • Mam podobnie - od czasów nastoletnich chodzę w cienkich kurtkach, dieta nisko przetworzona i choruje raz na 3-5 lat na katar. Grypie miałam raz w życiu za dzieciaka.

      • 1 1

    • Wszystko dobrze, ale ubierać się trzeba odpowiednio do pogody.

      Na teraz lepszy jest t-shirt z długim rękawem i kurtka przejściowa. Do tego lekki szalik, czapka i rękawiczki. Wirusy nie lubią ciepła, a bakterie nie lubią zimna.

      • 0 1

    • Hahah i 7 czekolad lochy

      • 0 0

  • Bzdury o ochronie przed wirusem i bakterią (1)

    Co ma wspólnego dieta z ochroną przed chorobą? Nic. Każdy człowiek jest inny i samo jedzenie ma różny wpływ na różnych ludzi. Jedni np mogą jeść na okrągło frytki i nic im nie przeszkadza inni nie ktoś używa olbrzymie ilości soli lub cukru i jest zdrowy inny choruje. Mało tego są osoby którym nie przeszkadza jedzenie brudnymi rękami czy w brudnym środowisku. Nie znaczy to że każda osoba musi czynić to co inne

    • 10 7

    • Niestety, zdrowych ludzi po 50-tce jest bardzo mało, kilka procent,

      a nadciśnienie po 60-tce ma 99 % ludzi (nie zawsze stwierdzone i leczone, ale źle się czują lub mieli epizod kardiologiczny związany z wystąpieniem wysokiego ciśnienia). Po stwierdzeniu choroby przewlekłej, dieta bardzo mocno wpływa na dalszą kondycję pacjenta. Ludzie dbający o to co jedzą i jak jedzą, a chorujący np.na serce, dłużej cieszą się stanem wolnym od zawału. To samo dotyczy cukrzycy II. Jeśli chodzi o wirusy i bakterie najbardziej skuteczną obroną przed nimi jest częste i dokładne mycie rąk mydłem, niepocieranie twarzy i oczu brudnymi rękami. Klamki, włączniki, baterie, myszki komputerowe, - przemywać spirytusem co kilka dni.

      • 3 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

(U)ważny Warsztat Mindfulnes dla Każdego
(U)ważny Warsztat Mindfulnes dla Każdego
zajęcia rekreacyjne
gru 11
sobota, g. 10:00
Sopot, Nowa Zatoka
Skontroluj swoje znamiona
Skontroluj swoje znamiona
badania, konsultacje
gru 12
niedziela, g. 9:00
Gdynia, Medyczna Gdynia Sp. z o.o.
Dobry poród i połóg
Dobry poród i połóg
warsztaty
paź 27-29.12
g. 17:00
Gdańsk, POZMEDIK Szkoła Rodzenia

Najczęściej czytane