• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Zdrowy kręgosłup. Jak o niego zadbać?

Joanna Stolp
24 lutego 2022, godz. 08:00 
Opinie (27)
Od tego, w jaki sposób traktujemy nasz kręgosłup zależy, w jakiej formie będzie przez długie lata. Od tego, w jaki sposób traktujemy nasz kręgosłup zależy, w jakiej formie będzie przez długie lata.

Dzięki jego pracy wykonujemy codzienne czynności - wstajemy, chodzimy, siedzimy, ćwiczymy. Wbrew pozorom, mimo odpowiedzialnej roli i stabilnej struktury, kręgosłup, bo o nim właśnie mowa, to delikatna część naszego ciała. Żeby służył nam jak najdłużej, a jego ból nie doskwierał, powinniśmy o niego odpowiednio dbać.




Czy dbasz o prawidłową postawę na co dzień?

Struktura kręgosłupa dzięki swoim krzywiznom pełni funkcję amortyzującą, chroni rdzeń kręgowy przed urazami mechanicznymi oraz zapewnia nasze ruchy we wszystkich kierunkach.

- Kręgosłup to nasz główny stelaż, dzięki któremu jesteśmy w stanie poruszać się, pracować, bawić czy uprawiać sport. Niezwykle ważna jest jego codzienna higiena i troska, by służył nam jak najdłużej - wyjaśnia Anna KuligowskaRehafemina.
Najczęstszymi czynnikami ryzyka problemów z kręgosłupem są siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej czy źle dobrana dieta.

- Zostaliśmy przystosowani do postawy stojącej, dlatego długotrwałe siedzenie, czy to w pracy, czy przed telewizorem będzie nadmiernie przeciążać nasze plecy. To samo dotyczy tkanek otaczających sam kręgosłup. Mięśnie są głównymi stabilizatorami wszystkich stawów, bez ruchu tkanka mięśniowa zanika, powodując przemieszczanie się kręgów - dyskopatię. Dyski międzykręgowe w wyniku wysuwania się z obrębu trzonów kręgów uciskają rdzeń kręgowy lub korzenie nerwowe, skutkiem czego jest popularna i znana rwa kulszowa - tłumaczy Przemysław Malich, magister fizjoterapii, wykładowca w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku.
Czytaj też: Jak lepiej spać, żeby się wysypiać?

Ból kręgosłupa - jak uniknąć? Wyeliminuj wady postawy



Kiedy się garbimy, nasz brzuch ugniata narządy wewnętrzne, przez co wzrasta ciśnienie śródbrzuszne, które negatywnie wpływa na kondycję naszego kręgosłupa. Dzięki prostym czynnościom możemy zniwelować złe nawyki i wady postawy.

- Podstawową formą pielęgnacji naszego kręgosłupa jest tzw. ADL, czyli czynności dnia codziennego. Nie sztuką jest pójść na siłownię czy raz w tygodniu poćwiczyć jogę. Sztuką jest ćwiczyć cały dzień, mając na uwadze kręgosłup. Mowa tu o prawidłowym torze oddychania, ergonomicznej pozycji siedzącej lub stojącej w pracy, noszeniu zakupów, dziecka czy narzędzi pracy - dodaje Anna Kuligowska.

Rehabilitacja w Trójmieście


Wady postawy najczęściej kształtują się w wieku dziecięcym, chociaż w późniejszym wieku także możemy je wyeliminować. Wady postawy najczęściej kształtują się w wieku dziecięcym, chociaż w późniejszym wieku także możemy je wyeliminować.

Zdrowy kręgosłup. Proste czynności kluczem do sukcesu bez bólu pleców



Jedną z najprostszych czynności, które mają wpływ na kondycję naszego kręgosłupa jest sposób, w jaki wstajemy lub zbieramy się rano do wyjścia. Okazuje się, że najlepszą rzeczą, jaką możemy dla siebie zrobić jest wstawanie z łóżka poprzez obrót przez bok do siadu zamiast zrywania się. Podczas porannych czynności, np. przy myciu zębów nie powinniśmy wyginać naszej postawy nad umywalką w formę pałąka. Zamiast tego możemy zgiąć stawy biodrowe i kolanowe tak, by linia kręgosłupa była wyprostowana.

- W drodze do pracy w aucie czy autobusie nie zatapiajmy się w fotelu niczym w wodnym łóżku, a użyjmy półwałka lędźwiowego. Podczas siedzącej pracy zmieniajmy fotel na piłkę, dysk sensoryczny czy wybierajmy siedziska ergonomiczne. Możemy też siadać na brzegu krzesła - radzi Anna Kuligowska.
Czytaj też: Stres atakuje plecy. Jak temu zaradzić?

Jak złagodzić ból kręgosłupa lędźwiowego? Zadbaj o ćwiczenia



Ogromne znaczenie dla naszego kręgosłupa ma także regularne ćwiczenie tzw. mięśni core. To grupa mięśni tworzących pewnego rodzaju gorset, odpowiedzialnych za stabilizację miednicy i kręgosłupa. W ich skład wchodzą: mięśnie dna miednicy, poprzeczne mięśnie brzucha i mięśnie wielodzielne. To właśnie dzięki nim nasz kręgosłup dźwiga wszystkie czynności, z którymi codziennie się mierzymy.

Jeśli nie potrafimy samodzielnie pracować nad prawidłową postawą lub mięśniami głębokimi, warto zwrócić się o pomoc do fizjoterapeuty lub trenera personalnego, którzy dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom pomogą wypracować zdrowe nawyki.

Najprostszym sposobem na zachowanie kręgosłupa w dobrej kondycji jest wstawanie w odpowiedni sposób i wykonywanie prostych, porannych czynności. Najprostszym sposobem na zachowanie kręgosłupa w dobrej kondycji jest wstawanie w odpowiedni sposób i wykonywanie prostych, porannych czynności.
Czytaj także: Twardy czy miękki - który materac będzie odpowiedni dla ciebie?

Smukła sylwetka sprzymierzeńcem w walce z bólem kręgosłupa



Gdy spożywamy więcej kalorii niż potrzebuje nasz organizm, w naszym ciele stopniowo zaczyna przeważać tkanka tłuszczowa nad mięśniową. Prowadzi to do nadwagi i otyłości, która nie jest dobra dla naszego kręgosłupa.

- Wzrost masy ciała zwiększa też nacisk na stawy, w tym kręgosłupa, przyczyniając się do ich przemieszczania względem siebie, pojawienia się bólu, a nawet trwałych problemów zdrowotnych. Według najnowszych zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu. Szczególnie polecane są spacery, częsta zmiana pozycji w przypadku pracy siedzącej. Zachęcam do wykonywania popularnych ćwiczeń ogólnokondycyjnych, poprawiających naszą wydolność - dodaje Przemysław Malich.
Dzięki odpowiedniej dawce ruchu możemy utrzymać sprawność fizyczną na dłużej i zapobiegać bólom nie tylko teraz, ale i w późniejszych etapach życia.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (27)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Badania USG tarczycy w Medycznej Gdyni

badania, konsultacje

Powrót do Wewnętrznego Dziecka

warsztaty, spotkanie

Rehabilitacja kregosłupa jogą

joga

Ogłoszenia polecane

Najczęściej czytane