• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowa droga rowerowa przez centrum Gdyni

rb
23 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Planowany przebieg nowej drogi rowerowej w Gdyni. Planowany przebieg nowej drogi rowerowej w Gdyni.

Nowa trasa rowerowa połączy kładkę przy dworcu PKP w Gdyni z pasem rowerowym na ul. Obrońców Wybrzeża i będzie przebiegała wzdłuż al. 17 GrudniaMapka, ale tylko częściowo. Realizacja powinna nastąpić w przyszłym roku. Z kolei w tym roku miały pojawić się ułatwienia w przejeździe na skrzyżowaniu Morska - WarszawskaMapka, ale przetarg na prace budowlane unieważniono.



Rowerem w mieście jeździsz głównie po:

O wykorzystaniu alei 17 Grudnia dla pieszych i rowerzystów mówi się w Gdyni od lat. Trasa prowadząca wzdłuż torów od węzła Wzgórze do kładki przy dworcu PKP pozostaje w większości zaniedbana. Mimo to jest często wybierana przez spacerowiczów, bo miejsce, choć znajduje się w Śródmieściu, jest ciche i spokojne.

Przejazd po al. 17 Grudnia, ale tylko częściowo



Przejazd dla rowerzystów od lat planowano przez całą długość trasy, chcieli tego m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego w ramach Zielonej Obwodnicy Śródmieścia. Na przeszkodzie stanęły nierozwiązane sprawy własnościowe. W ostatnich dniach ogłoszono jednak przetarg na projekt drogi rowerowej wykorzystującej aleję, ale tylko na odcinku pomiędzy kładką i ul. Batorego.

Aleja 17 Grudnia mogłaby być ciekawym miejscem do spacerów, ale od lat pozostaje zaniedbana. Aleja 17 Grudnia mogłaby być ciekawym miejscem do spacerów, ale od lat pozostaje zaniedbana.
Droga rozpocznie się za kładką przy dworcu PKP, później rowerzyści będą zjeżdżać na ul. Batorego. W ciągu ul. 3 Maja od ul. Batorego do ul. Armii Krajowej rowerzyści pojadą pasem rowerowym, natomiast na ul. 3 Maja od ul. Armii Krajowej do ul. Obrońców Wybrzeża jednokierunkową drogą rowerową.

Znikną tam istniejące miejsca postojowe wraz z placem przed garażami. Wyremontowany zostanie chodnik. Na końcu projektowana droga rowerowa połączy się z istniejącym pasem dla rowerów w ul. Obrońców Wybrzeża.


Gdynia na projekt chce przeznaczyć 76 tys. zł. Do wykonania zgłosiły się cztery firmy, w tym tylko jedna nie przekracza zakładanego kosztorysu. Wszystkie firmy zakładają czas przygotowania dokumentacji na pięć miesięcy. Oferty będą teraz analizowane. Realizacja przy pozytywnym rozstrzygnięciu przetargu mogłaby ruszyć w 2021 roku.

Z kolei w tym roku miało zostać przebudowane skrzyżowanie Morskiej i Warszawskiej.

Przetarg na prace budowlane unieważniony, poprawki w projekcie



W sierpniu 2019 roku odbył się pierwszy przetarg. Wpłynęła jedna oferta, dwukrotnie przewyższająca założony budżet. Zapadła decyzja o powtórzeniu postępowania. Władze Gdyni tłumaczyły, że miasto otrzymało pół miliona złotych dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych na inwestycję, więc warto poczekać.

Szlaki i trasy rowerowe



Po otwarciu kopert w kolejnym przetargu okazało się, że firma MTM przedstawiła ofertę na kwotę 2,3 mln zł, natomiast Eurovia Polska SA ten sam zakres prac chce wykonać za 2,6 mln złotych i w lutym z powodu zbyt wysokich cen przetarg po raz kolejny unieważniono.

Skrzyżowanie Morska i Warszawska w Gdyni to miejsce, gdzie brakuje rozwiązań dla rowerzystów. Skrzyżowanie Morska i Warszawska w Gdyni to miejsce, gdzie brakuje rozwiązań dla rowerzystów.
Czas postanowiono wykorzystać na wprowadzenie dodatkowych zmian do gotowej dokumentacji projektowej przygotowanej w 2018 roku przez firmę Nevora.

Rozbudują drogę rowerową na u. Płk Dąbka



Dodatkowe przejście dla pieszych obok przejazdu



- Zmiana polega na dodaniu przejścia dla pieszych obok zaprojektowanego wcześniej samodzielnego przejazdu dla rowerzystów przez ul. Morską - można przeczytać w warunkach przetargu.
Po otwarciu kopert okazało się, że dodatkowe prace może wykonać w czasie czterech miesięcy za blisko 40 tys. zł projektant inwestycji, czyli firma Nevora. Miasto chce wydać 15 tys. zł mniej. Decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.

- Realizacja tej inwestycji pozwoli nam fizycznie połączyć rowerowo kilka dzielnic z centrum. Dodatkowo wykorzystamy bardzo dużą szerokość jezdni ul. Warszawskiej na odcinku do ul. Wolności. Wyznaczymy tam pasy ruchu dla rowerów o długości 170 metrów. Pozwolą one cyklistom czuć się bezpieczniej, szczególnie w trakcie jazdy pod górę w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana i Działek Leśnych - wyjaśniał Rafał Studziński z Samodzielnego Zespołu ds. Komunikacji Rowerowej w gdyńskim ZDiZ.
rb

Miejsca

Opinie (195) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • to plus i minus

    o matko i córko ale jak podjechać na moim swoim miejskim po górkę który tylko lekkie pagórki pokona, aczkolwiek to daje większe możliwości komunikacji rowerowej a z drugiej szkoda tek skrawka dziewiczej natury która się jeszcze w Gdyni ostała, gdyby troszkę miasto zainwestowało w nawierzchnie ścieżki spacerowej al 17 Grudnia w sensie że utwardzenie ale z zachowaniem piaszczystej nawierzchni , nie znam fachowej nazwy ale tak jak jest w Parku Północnym w Sopocie.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    A po co mam zjezdzac w Batorego? (2)

    Tym bardziej, podjezdzac pod wal przy torach?
    Rozumiem, gdyby zachowano konsekwencje i budowano mostki nad kolejnymi jego "uskokami" az do Wzgorza. Przyjemny odcinek bez ruchu ulicznego i szansa na ozywienie tej zapyzialej czesci miasta.
    A w Batorego? Po co?
    Sensowniej i logiczniej w Obroncow...

    • 50 8

    • A po co najpierw podjeżdżać żeby później przy Obrońców zjeżdżać stromym zjazdem? Drogi rowerowe powinno się projektować przy jak najmniejszych przewyższeniach. Przez Batorego jest bardziej po płaskim.

      • 1 0

    • Bo tylko taki wariant można zrobić z wykorzystaniem kilku puszek farby.

      • 3 4

  • (4)

    Drugiej Holandii i tak tu nie zrobią. A najglupszym pomysłem, to jest droga rowerowa pod prąd. Mistrzostwo świata.

    • 34 6

    • Druga Holandia niekoniecznie - za płasko (2)

      Gdynia centrum jak druga Kopenhaga - oczywiście niewątpliwie, jak najbardziej, czemu nie?

      • 2 4

      • radzę pozwiedzać równiez inne miasta Danii (1)

        Tak pięknej i dobrze zorganizowanej sieci dróg i autostrad można zazdościć.
        Kopenhaga może pozwolić sobie na zamykanie niektórych obszarów... Bo bardzo łatwo do nich dojechać... samochodem...

        • 1 1

        • bo inne samochody nie przeszkadzają kierowcom

          • 0 0

    • nie wiem jak można "drogę rowerową" pod prąd zrobić.
      Poszukaj sobie może definicji drogi dla rowerów bo najwyraźniej nie wiesz co to takiego jest.

      Domyślam się że chodzi ci pewnie o kontrapas ruchu dla rowerów w jezdni?
      Ja sobie chwalę taką opcję. Standard jezdni bez wyprzedzania na gazetę.
      Rozwiązanie idealne.

      • 7 4

  • (8)

    I super,choć to kropla w morzu potrzeb...Tak myślę jakby 100 mln wydane na niedziałające lotnisko dać na trasy rowerowe....ehhhh...Gdynia byłaby Singapurem Europy....A tak mamy co mamy...ale jak widać gdynianie zadowoleni....dust and wind...Czuway!

    • 57 48

    • Obowiazkowe (3)

      OC dla rowerzystow.

      • 4 3

      • 30% samochodów w Polsce jeździ bez aktualnego OC

        lepiej skup uwagę na tym zjawisku

        • 0 0

      • Luz (1)

        Nie bez powodu OC na rower kosztuje 26pln bez zniżek, a nie 2000 jak na samochód.
        Rowerzyści nie powodują szkód.

        • 4 1

        • ?

          Niestety nie masz racji .

          • 0 2

    • Pogibalo ? (2)

      Rowery motory kazdy jedzie jak chce .

      Za nic nie maja przepisy ruchu drogowego.

      Strach na ulicach .

      Budujcie sciezki ale tylko na szerokich chodnikach z barierkami odgradzajacymi od pieszych .

      Dla wszystkich bezpieczenstwa .

      Obowiazkowe OC dla rowerzystow .

      !!! .

      Nie ma innej opcji .

      Chcecie rownouprawnienia na drogach ?

      Musicie byc ubezpieczeni .

      • 8 16

      • Przypadkiem prawie masz rację.

        Te barierki zatrzymałyby pieszych od włażenia, a kierowców od parkowania na ścieżkach.

        A poza tym, obowiązkowe badanie emisji na przeglądzie. Za dużo jeździ gruzów biedaków, których nie stać na samochód.

        • 3 1

      • i to nas niby ma ustrzec przed furiatami z łbami okutymi w blachy?

        • 6 6

    • Nikt z tej infrastruktury rowerowej i tak nie korzysta. Wystarczy popatrzec ilu ludzi jezdzi rowerem w okresie od Listopada do Marca - garstka. Jak dla mnie to nieuzasadniony wydatek.

      • 5 5

  • Opinia wyróżniona

    A może by tak... (13)

    A może by tak w końcu zrobili drogę przez tory między morską a obłużem w zdłuż estakady? Nie mam pojęcia kto tak to skopał ale jak by dociągnęli kawałek estakady do janka wiśniewskiego to był by piękny przejazd a tak albo na około albo przez tory.

    • 86 10

    • Przykre to jest (7)

      że nie da się przejść z Leszczynek na Obłuże pieszo lub rowerem. Miasto dla zmotoryzowanych...

      • 24 2

      • Rower w autobusie (4)

        Zdarza mi się brać rower do autobusu na estakadzie, a później widzę spojrzenia i słyszę komentarze, że "mógł jechać na rowerze"

        • 17 0

        • byłem świadkiem jak kierowca wyprosił 3os. rodzinę z rowerami - śpieszącą się na prom do Karlskrony! (2)

          na pytanie Ojca rodziny - To jak mam tam z Morskiej dojechać?
          kierowca odp. - Nie obchodzi mnie to!

          • 4 0

          • (1)

            A po kij im na promie te rowery?

            • 0 3

            • Na promie może nie ma warunków do jazdy rowerem

              ale po drugiej stronie Bałtyku rower jak znalazł. Transport publiczny drogi ma maksa, ale kierowcy uprzejmi i infrastruktura rowerowa nieźle rozwinięta. Rowerzysta korzysta z jezdni bez pretensji ze strony "miszczów kierownicy", którzy nie zachowują się tak, jakby leczyli jakieś kompleksy.

              • 3 0

        • Taka prawda, mogłeś jechać rowerem, buraku.

          • 0 4

      • Bo dobrze (1)

        zaczęto, ale potem jskoś tak... zje..li robotę!!!

        • 3 0

        • do 2000r były tam chociaż schody drewniane przy ul.Janka Wiśniewskiego.

          a teraz postawili znaki BRAK Przejścia i gitara gra!

          • 0 1

    • połączenie rowerowe - przez Estakadę Kwiatkowskiego

      jest chyba najbardziej potrzebną i oczekiwaną inwestycją rowerową w Gdyni!
      ale tu panuje jakaś ZMoWA i NiEMoC od 30lat !!!?

      • 2 0

    • Droga przez tory do Morskiej

      jest potrzebna ale widocznie za trudne a farba namalować się nie da

      • 0 0

    • Dla władz Gdyni (1)

      To za trudne, farba się nie zalatwi

      • 7 0

      • Zalatwi...

        Odciac zasieki chodnika przy slimaku (katowka) i namalowac na nim sciezke (pedzel, farba) . Zalatwione!
        Nawet tego nie chce sie zrobic...

        • 2 0

    • A tak niewiele brakuje!

      Zjazd ze slimakow na Wisniewskiego.
      Czasem, w desperacji, jade poboczem Estakady i na slimaku przestawiam rower na jezdnie i... chwila strachu, jade dalej...
      Zedy nie dalo sie zrobic jakiejs lekkiej, metalowej konstrukcji, dajacej dostep do pobocza (chodnika?) estakady. Zadziwiajace w miescie spawaczy...
      Albo ulubiona metoda magistratu, namalowac sciezke ja slimaku!

      • 11 1

  • W jakim celu wywala się miliony zl na drogi rowerowe w mieście, w którym pada przez trzysta dni w roku?

    Jakoś tłumów na rowerach dzić nie widzę.

    • 0 3

  • Pozdrawiam absolwentów X LO (1)

    Przynajmniej oni znają Aleję 17 Grudnia :P

    • 25 7

    • Aleja 17 Grudnia od kilkudziesięciu lat nie tknięta,

      za to w Park Centralny miliony wpompowane..

      • 1 1

  • Znowu inwestycja za pomocą Farby i Pędzla?

    Ach to Miasto z Morza i Marzeń:)

    • 0 1

  • I co z tego, jak zaraz się pojawią pseudo kolarze, którzy mają na sobie więcej reklam niż TV, i będą się przeciskać między samochodami nie widząc ścierzki. Ciekawe czemu policja nic z tym nie robi ?

    • 0 1

  • Zróbcie lepiej porządek z parkingami w tamtej okolicy, od 7 do 17 obszar ten przechodzi istne oblężenie! Mimo darmowych miejsc parkingowych w okolicy prokuratury i luxmedu, kierowcy parkują bezczelnie przed dwoma wieżowcami na 3 maja z i tak skromną liczbą miejsc dla mieszkańców - co jest określone wprost znakami - zakaz wjazdu z tablicą i oznaczeniem tylko dla mieszkańców. A tam potrafią przyjechać zarówno przyjezdni (gwe, gpu, gd,gka) jak i miejscowi GA i stać jakby nigdy nic 8h albo i więcej, a mieszkańcy kończąc pracę o 17-18 stoją na parkingi czekając aż się coś zwolni, albo szukają gdzieś dalej. pomocy!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Ratuję, bo kocham i potrzebuję

warsztaty, spotkanie

Rola osoby towarzyszącej w porodzie warsztaty dla mamy i taty

warsztaty, konsultacje

Biologia totalna | wykład wprowadzający 10 maja (piątek), godz. 20:30-22:30

70 zł
warsztaty, spotkanie

Najczęściej czytane