Wiadomości

stat

Słodycze w diecie? Podpowiadamy jak przygotować zdrowe desery

Dieta nie oznacza wcale, że musimy rezygnować ze słodyczy i deserów. Wystarczy sięgnąć po odpowiednie składniki.
Dieta nie oznacza wcale, że musimy rezygnować ze słodyczy i deserów. Wystarczy sięgnąć po odpowiednie składniki. fot. 123rf.com

Nawet najwięksi zwolennicy przestrzegania zdrowej diety mają czasem ochotę na coś słodkiego. Jeśli taki dzień zdarza nam się rzadko, to oczywiście nie musimy się obawiać o naszą sylwetkę. Jeśli jednak do łakoci ciągnie nas zbyt często, warto zastanowić się nad ich zdrowymi alternatywami.



Jogurty, owocowe sałatki i budynie



Najprostszymi deserami wydają się być te na bazie jogurtów. Przygotowanie podstawowych składników i ich połączenie zajmuje zaledwie kilka minut.

Przepisy według dietetyk Dominiki Dietrich z Akademii Skutecznej Diety:

Deser z nasionami chia i truskawkami

* nasiona chia - 2 łyżeczki - 15 g
* jogurt naturalny - 1 sztuka - 180 g
* truskawki - 150 g
* orzechy włoskie - 10 g

Nasiona chia wsypać do miseczki, zalać jogurtem i odstawić na ok. 15-20 minut aż nasiona napęcznieją. Jogurt przełożyć do szklanki, posypać truskawkami i orzechami.

Owocowy przekładaniec

* płatki owsiane górskie - 2 płaskie łyżki
* jogurt naturalny - 1 opakowanie - 150g
* truskawki - ok. 150g
* płatki migdałowe - 1 płaska łyżka (można uprażyć na suchej patelni)

Płatki owsiane zalać wrzątkiem, tak, aby były delikatnie przykryte, poczekać aż napęcznieją. Truskawki umyć, zmiksować. Do wysokiej szklanki włożyć płatki owsiane, na to ułożyć połowę jogurtu, następnie mus truskawkowy, na to resztę jogurtu, posypać płatkami migdałowymi.

Sałatka owocowa

* jagody lub borówki - około 150 g
* nektaryna - 1 średnia sztuka
* truskawki - 150 g
* jogurt naturalny - 1 opakowanie - 150 g

Wszystkie składniki wymieszać razem.

Waniliowy budyń jaglany z borówkami

* kasza jaglana - 30 g suchej masy
* borówka amerykańska - 125 g
* banan - 1 sztuki
* jogurt naturalny - 2 łyżki
* sok z cytryny, wanilia (opcjonalnie)

Kasze opłukać dokładnie pod bieżącą, gorącą wodą, następnie ugotować na wodzie. Kaszę odsączyć i zblendować z bananem i jogurtem, dodać, sok z cytryny i wanilię. Budyń przełożyć do miseczki, całość posypać borówkami.


Przygotowywanie zdrowych deserów jest także świetną podstawą do eksperymentowania w kuchni. Większość z przedstawionych przepisów możemy bowiem dopasowywać do własnych upodobań lub ulepszać. Przykładowo budyń z kaszy jaglanej możemy zrobić również z brzoskwiniami, bananami, migdałami i daktylami. Wszystko zależy od naszych preferencji i pomysłów.

Lody dla ochłody



Szczególnie teraz w gorące dni kiedy dopada nas ochota na coś słodkiego, możemy pokusić się o przygotowanie lodów. Nie tylko świetnie sprawdzą się jako deser, ale orzeźwią nas podczas upałów.

Przepisy na lody według dietetyk Magdaleny Oleś z Poradni Dietetycznej Slimfood:

Lody bananowo - orzechowe

· banany - 4 sztuki mocno dojrzałe
· masło orzechowe 98-100% - 2 łyżki (60g)
· gorzka czekolada - 4 kostki

3 banany obrać ze skórki, pokroić w plasterki i włożyć do zamrażalnika na około 3 godziny. Banana niezamrożonego, banany zamrożone i masło orzechowe bardzo dokładnie zblendować. Przełożyć do pojemnika i zamrozić na około 1 godzinę. Wyjąć na 15 min. przed spożyciem i nakładać. Podawać z pokruszoną gorzką czekoladą.

Lody owocowe na jogurcie greckim

* banany - 2 sztuki
* jogurt grecki - 200 g
* suszone daktyle - 6 sztuk
* mleko roślinne lub krowie - 0,5 szklanki

Daktyle namoczyć w mleku i zmiksować dokładnie z jogurtem, bananami i truskawkami. Zamrozić na około dwie godziny. Lody wyjąć 15 minut przed spożyciem i nakładać.


Brownie, trufle i snickers



Co ciekawe, na bazie zdrowych produktów możemy pokusić się o wykonanie mniej kalorycznej wersji popularnych słodkości. Ciasta, batony czy trufle w ulepszonym wydaniu to jedne z najchętniej przygotowywanych ostatnimi czasy deserów.

Przepisy na brownie, trufle i snickers według dietetyk Magdaleny Oleś:

Brownie z fasoli

* fasola konserwowa - 1 puszka (240 g)
* kakao - 2 łyżki
* czekolada gorzka >70% kakao - 0,5 tabliczki
* suszone daktyle - 12 sztuk
* banany (dojrzałe) - 1 sztuka
* jajka - 2 sztuki
* soda oczyszczona - 0,25 łyżeczki
* proszek do pieczenia - 0,25 łyżeczki

Fasolę odsączyć i dokładnie przepłukać. Daktyle zamoczyć we wrzątku. Zmiksować dokładnie blenderem wszystkie składniki. Piec około 40 min. w 180 stopni Celsjusza.

 Trufle daktylowe

* daktyle - 2 szklanki
* orzechy włoskie - 260 g
* kakao - 1 czubata łyżka
* wiórki kokosowe - 2 łyżki
* cynamon - 1 płaska łyżeczka
* olej kokosowy nierafinowany - 1 łyżka
* posypka: surowe kakao, wiórki kokosowe, sezam (według preferencji smakowych)

Daktyle namoczyć w wodzie. Orzechy włoskie, kakao, wiórki kokosowe i cynamon zblendować na gładką masę w melakserze. Dodać odsączone daktyle, olej kokosowy i dokładnie zblendować. Formować kulki wielkości orzecha włoskiego i obtaczać w różnych posypkach.

Deser Snickers

* kasza jaglana - 100 g
* mleko spożywcze 2% lub migdałowe 100 ml + 300 ml wody
* laska wanilii - 1 sztuka
* miód - 1 łyżka
* daktyle suszone - 160 g
* masło orzechowe 98-100% - 3 łyżki
* orzeszki ziemne niesolone - 2 łyżki

Kaszę ugotować na mleku i wodzie wraz z laską wanilii i miodem. Zblednować (jeśli kasza będzie zbyt gęsta, można dolać wody). Daktyle namoczyć we wrzątku i zblendować z masłem orzechowym i 100ml wody. Kaszę przełożyć do pucharków, zalać masą daktylową i posypać orzeszkami ziemnymi.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (19)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Badania, konsultacje