Sześć nawyków, które poprawiają samopoczucie

To, w jaki sposób się odżywiamy, ma ogromne znaczenie w kontekście naszego samopoczucia. Nawet pozornie błahe nawyki mogą zmniejszyć poczucie senności i znużenia.
To, w jaki sposób się odżywiamy, ma ogromne znaczenie w kontekście naszego samopoczucia. Nawet pozornie błahe nawyki mogą zmniejszyć poczucie senności i znużenia. fot.123rf.com/Arturs Budkevics

Wybieranie dobrej jakości produktów, pożegnanie restrykcyjnych diet, regularne i dopasowane do zapotrzebowania kalorycznego posiłki, picie wody czy pozwalanie sobie od czasu do czasu na kulinarne grzeszki - to kilka sposobów na poprawę samopoczucia i zwiększenie energii.



Czy starasz się, by Twoje nawyki żywieniowe były dobre?

Zobacz wyniki (399)
Zastosowanie najprostszych nawyków już w ciągu kilku tygodni pozwala na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, poprawę ogólnego samopoczucia, zwiększenie witalności i zmniejszenie senności. Warto pamiętać, że umiejętnie komponowane jedzenie może stać się naszym sprzymierzeńcem, a nie wrogiem. Jeśli się z nim zaprzyjaźnimy, to możemy zacząć czerpać przyjemność z bogactwa i różnorodności smaków. Oto sześć nawyków, które warto uwzględnić w codziennym życiu:

1. Odżywianie zamiast diety



Skupiając się na jakości, a nie na ilości, możemy naprawdę wiele zyskać. Niewłaściwe żywienie czy ciągłe diety mogą skutkować nie tylko problemami z wagą, ale i dolegliwościami układu pokarmowego, uczuciem ciężkości czy wrażeniem ospałości.

- Skończmy z dietami, a zacznijmy się odżywiać. Bycie na diecie to z reguły czas określony, który kojarzy nam się z czymś niekoniecznie przyjemnym, z reżimem, z brakiem przyjemności. To błędne koło, z którego możemy się wpędzić w otyłość, zaburzenia odżywiania, niedobory, a także rozregulować pracę całego organizmu. Zmiana nawyków jest jedyną słuszną drogą do dobrego samopoczucia, bo dzięki temu już nigdy nie będziemy na diecie, a jednak będziemy zdrowsi i szczuplejsi - mówi Anna Szymborska, dietetyk, wykładowca w Wyższej Szkole Zdrowia.
Kluczem do sukcesu jest słuchanie swojego organizmu oraz obserwowanie jego reakcji na różne produkty spożywcze. Dzięki temu będziemy mogli je dopasować do swoich potrzeb i czuć się lepiej w swoim ciele.

- Niezwykle istotnym nawykiem jest komponowanie naszych posiłków w oparciu o zasadę talerza. Pół talerza powinny stanowić kolorowe warzywa, 1/4 białko oraz 1/4 węglowodany złożone - podkreśla Aleksandra SpychalskaJJL Poradni Dietetycznej.

Chcesz zadbać o odżywianie? Znajdź dietetyka w Trójmieście


Odpowiednie skomponowanie posiłków wpływa na uregulowanie poziomu cukru we krwi, pomaga w osiągnięciu sytości, a w dłuższej perspektywie pozytywnie wpływa na sylwetkę. Urozmaicony jadłospis dostarczy też naszemu organizmowi znacznie więcej składników odżywczych. Z jednej strony unikniemy w ten sposób chęci podjadania, a z drugiej - będziemy funkcjonować znacznie lepiej.

- Pamiętajmy, że odżywione ciało też wygląda lepiej. Skóra, włosy, paznokcie, cellulit, zmarszczki - to wszystko jest niejako wizytówką stanu naszego odżywienia, czyli nas samych. Ale nie tylko ciało jest odpowiedzią na to, co jemy, ale również nasza psychika. Niedostarczenie sobie rozmaitych składników odżywczych może również przyczyniać się do zaburzeń nastroju, depresji, a w późniejszym wieku do wystąpienia np. choroby Alzheimera, tak więc budowanie zdrowych nawyków to kapitał na całe życie - dodaje Anna Szymborska.

2. Ilość na miarę potrzeb



Jednym z ważniejszych nawyków żywieniowych jest przestrzeganie odpowiednich porcji jedzenia. To, ile naprawdę potrzebujemy, często różni się od tego, ile spożywamy. Jeśli mamy problem z określeniem właściwych dla nas porcji, warto odłożyć co jakiś czas sztućce na chwilę i zastanowić się, czy nie jesteśmy już syci. Zanim mózg odbierze informację, minie kilka minut, ale warto tę chwilę poczekać.

3. Dbaj o regularność



Regularność posiłków i rezygnacja z przekąsek pomiędzy posiłkami to jeden z trudniejszych do wypracowania nawyków, a jedzenie o konkretnych godzinach ułatwia kontrolowanie gospodarki węglowodanowej, a w konsekwencji zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy, nadwagi, a nawet chorób serca.

- Wbrew pozorom zwłaszcza teraz wielu osobom pracującym zdalnie rezygnacja z podjadania sprawia najwięcej trudności. Tak zwane czyste przerwy pomiędzy posiłkami pozwalają regulować mechanizmy głodu i sytości, poziom cukru i insuliny we krwi. Jest to szczególnie istotne z tego względu, że gwałtowne wyrzuty insuliny, a co za tym idzie - spadki cukru we krwi, mogą powodować złe samopoczucie. Rozregulowana gospodarka cukrowa powoduje też często problemy z tzw. mgłą mózgową, która utrudnia pracę i sprawne myślenie - wyjaśnia dietetyk Aleksandra Spychalska.
Czytaj też: COVID-19 zamienia się w pandemię otyłości?

Nawet lekkie odwodnienie powoduje spowolnienie procesów myślowych, dlatego warto regularnie sięgać po szklankę wody.
Nawet lekkie odwodnienie powoduje spowolnienie procesów myślowych, dlatego warto regularnie sięgać po szklankę wody. fot. 123rf.com/ lightfieldstudios

4. Nawodnienie ma znaczenie



Równie ważne jest odpowiednie nawodnienie oraz utrwalanie nawyku regularnego picia wody. Nawet niewielkie odwodnienie może pogarszać procesy myślowe. Pamiętajmy o tym za każdym razem, gdy odkładamy na później sięgnięcie po szklankę wody.

5. Małe przyjemności od czasu do czasu nie zaszkodzą



Nie starajmy karać się za drobne grzeszki. To normalne, że czasami mamy ochotę na coś słodkiego lub po prostu niezdrowego. Najważniejsze, by decydować się na nie świadomie i z umiarem. Wkomponowanie drobnej, niedozwolonej przekąski nie wpłynie na nasz sposób odżywiania, o ile nie zaczniemy przekraczać pewnych granic i zamiast jednej wybierać dziesięć takich produktów.

Zdrowa żywność - sprawdź, gdzie znaleźć sklep w Trójmieście


Oprócz nawyków żywieniowych warto zadbać o dotlenienie naszego organizmu. Regularna aktywność fizyczna lub nawet krótki spacer sprawią, że poczujemy się lepiej.
Oprócz nawyków żywieniowych warto zadbać o dotlenienie naszego organizmu. Regularna aktywność fizyczna lub nawet krótki spacer sprawią, że poczujemy się lepiej. fot.123rf.com/alexmaster

6. Nie tylko nawyki żywieniowe



Oprócz dobrych nawyków związanych z odżywianiem warto zwrócić uwagę na dotlenienie organizmu, odpowiednią dawkę snu i aktywność fizyczną. Osiem godzin snu zmniejsza ochotę na niezdrowe przekąski, a nawet krótki spacer może sprawić, że poczujemy się pełni energii i dobrego humoru.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (27)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Wydarzenia

Dobry poród i połóg
Dobry poród i połóg
warsztaty
paź 27-29.12
g. 17:00
Gdańsk, POZMEDIK Szkoła Rodzenia
Zdrowy sen
Zdrowy sen
zajęcia rekreacyjne
gru 10
piątek, g. 19:45
Gdańsk, Helse Medica Sp. z o.o
Warsztaty z odpoczywania
Warsztaty z odpoczywania
słuchowisko
gru 20
poniedziałek, g. 18:30
Gdańsk, Projektornia

Ogłoszenia polecane

Najczęściej czytane