Wiadomości

Światowy Dzień Zdrowia w Wyższej Szkole Zdrowia

Zdrowie to nie tylko nasze ciało, ale także samopoczucie - przekonywali eksperci podczas Światowego Dnia Zdrowia organizowanego w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku. Profilaktyka, czyli badania, podstawy zdrowego odżywiania i aktywność fizyczna to dla nas najważniejsze elementy, żeby zachować dobrą formę organizmu. - Dbanie o zdrowie to praca na pełnym etacie - podkreślali specjaliści.



"W zdrowym ciele zdrowy duch" - Światowa Organizacja Zdrowia przypomina nam, że czasy, w których żyjemy, są coraz bardziej wypełnione aktywnością umysłową, a coraz mniej aktywnością fizyczną. A to właśnie regularna aktywność, połączona ze zdrowym sposobem odżywiania się, pomogłaby w wypracowaniu równowagi pomiędzy ciałem a umysłem, która jest niezbędna dla zachowania zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

Co roku 7 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia, który przypomina, że praca nad własnym zdrowiem to niezwykle trudne zadanie, ale daje wspaniałe efekty, jeżeli jesteśmy konsekwentni w jego realizacji.

Sami pracujemy nad swoją formą



Nie ma leków, które byłyby w stanie zatrzymać proces starzenia się, tym większej wagi nabiera więc dbanie o własne zdrowie i dobrą formę. Jak to poprawnie robić i o czym warto pamiętać wyjaśniali eksperci Wyższej Szkoły Zdrowia podczas Światowego Dnia Zdrowia.

- Wyższa Szkoła Zdrowia po zmianie profilu kształcenia chce pokazywać, że możemy być nie tylko uczelnią dla naszych studentów, ale i dla mieszkańców. Promujemy to, czego każdy z nas musiałby szukać w poradniach. Mamy ekspertów od porad dietetycznych, fizjoterapeutów, lekarzy, wielu specjalistów z zakresu kosmetologii - wymienia prof. Marcin Geryk, założyciel i kanclerz Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku. - Chcieliśmy być taką instytucją, która pokazuje, jak można wiedzę o zdrowym stylu życia usystematyzować, a także w sposób zdrowy, inteligentny i naukowy również promować - dodaje.
Zarówno studenci, jak i mieszkańcy mogli tego dnia skorzystać z badań pomiaru nawilżenia skóry, analizy składu masy ciała, pomiaru ciśnienia, glukozy, porad trychologicznych, kosmetologicznych. Można było dowiedzieć się, w jaki sposób poprawnie czytać etykiety na produktach, skorzystać z konsultacji żywieniowych, zbadać słuch i wiele innych.

Wśród atrakcji nie zabrakło również warsztatów z automasażu, gimnastyki z gymstickami oraz pokazu udzielania pierwszej pomocy w przypadku zatrzymania krążenia i zadławień u dzieci i dorosłych.

Lepiej zapobiegać niż leczyć



- Tak jak wszyscy lekarze mówią, najważniejsza jest profilaktyka, trzeba zadbać o siebie zanim zaczniemy chorować. W zawiązku z tym nie tylko dbamy o właściwie odżywianie, które powinno być zróżnicowane, ale również o ruch, czyli różne formy aktywności fizycznej. W zależności od naszych możliwości powinniśmy spędzać czas chociaż na spacerze - przekonywała dr n. med. Marzena Podgórska, prorektor WSZ.
Powszechnie wiadomo, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, ale profilaktyka jest nagminnie bagatelizowana i zaczynamy dbać o zdrowie dopiero, gdy się ono popsuje. Podstawowe zasady promocji zdrowia powinien znać i stosować każdy.

- Musimy pamiętać o badaniach profilaktycznych, czyli nawet jeśli cieszymy się zdrowiem, to regularnie powinniśmy przechodzić badania, które podpowiedzą nam, czy coś niewłaściwego zaczyna się dziać w naszym organizmie, wczesne wykrycie pewnych chorób jest jednoznaczne z szybkim wyleczeniem się i dojściem do pełnej formy - przekonuje prorektor Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.
Dbanie o siebie jest fundamentem dobrej relacji z samym sobą.
Dbanie o siebie jest fundamentem dobrej relacji z samym sobą. fot. trojmiasto.tv

Pomyślmy o sobie!



Warto też pamiętać, że dbanie o siebie jest fundamentem dobrej relacji z samym sobą. Gdy zrywamy z autodestrukcyjnymi nawykami na rzecz aktywnego zaspokajania swoich potrzeb, nasze poczucie własnej wartości rośnie, a my czujemy się lepiej we własnej skórze.

- Musimy codziennie pracować nad sobą, wiadomo, że żyjemy w stresujących czasach, nasz codzienny dzień to wielka gonitwa, w związku z tym myślę, że warto czasem się zatrzymać i pomyśleć o swoim zdrowiu, w kontekście zdrowego stylu życia, zdrowego odżywiania i chociażby odpowiedniej ilości snu - mówiła dr n. med. Marta Bednarek, dziekan Wydziału Fizjoterapii i Nauk o Zdrowiu WSZ. - Musimy zwrócić też uwagę na to, żeby było holistyczne podejście do zdrowia, to znaczy zarówno dbamy o zdrowie w kontekście medycznym, jak i dbamy o urodę, włosy, styl życia, aktywność fizyczną, żeby te wszystkie elementy współgrały ze sobą - przekonywała dziekan Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.

Odżywianie w zgodzie z naszą naturą



Wiele mówi się o tym, że powinniśmy odżywiać się zdrowo, że to, co jemy, ma wpływ na nasz organizm, a niewłaściwa dieta jest jedną z przyczyn rosnącej liczby różnych schorzeń, także tych bardzo niebezpiecznych, określanych mianem chorób cywilizacyjnych.

- Polska jest sklasyfikowana na 6. miejscu w Europie pod względem otyłości, a tempo przyrostu otyłości wśród dzieci jest najwyższe. Najnowsza piramida żywieniowa nie jest już nazywana tylko piramidą zdrowego żywienia, ale też aktywności, więc jest to orientacja na zdrowe jedzenie i ruch - mówiła prof. Ewa Babicz-Zielińska.
- Kompleksowe podejście do zdrowia to nie tylko dieta, ale i nasza natura, to, co lubi organizm, czyli to musi być jednocześnie spełnianie swoich marzeń, celów i oczywiście aktywność fizyczna. Moja rada dla wszystkich - być sobą i być dla wszystkich fajnym, sympatycznym współpracownikiem czy współtowarzyszem życia - dodała dr Wiesława Szneidrowska.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

 

Badania, konsultacje

Najczęściej czytane