- 1 Apteka wróci do gdyńskiej dzielnicy (75 opinii)
- 2 Co Polacy jedzą na śniadanie? (98 opinii)
- 3 Nowy rektor GUMed wybrany (99 opinii)
- 4 Odwołanie dyrektor pomorskiego NFZ. Minister zadecydowała (14 opinii)
- 5 Krztusiec bije rekordy w kwietniu (125 opinii)
- 6 Na Pomorzu brakuje łóżek internistycznych (57 opinii)
Stąd wylatują śmigłowce, które ratują życie
W poniedziałek otwarto nową siedzibę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Gdańsku.
Nową bazę Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego otwarto w poniedziałek w Gdańsku. Jej budowa kosztowała ponad 5 mln zł.
Nowa baza umożliwia sprawne działanie i start śmigłowca wezwanego do akcji nawet w złych warunkach pogodowych. W hangarze znajduje się elektryczna platforma, dzięki której śmigłowca nie trzeba w złych warunkach atmosferycznych holować na lądowisko za pomocą ciągnika. Jeżeli jest wezwanie, brama hangaru się podnosi, a śmigłowiec wyjeżdża na szynach elektrycznej platformy, podczas gdy pilot, znajdujący się już w kabinie śmigłowca, uruchamia silnik. Dzięki temu start możliwy jest w czasie nie dłuższym niż 3 minuty od wezwania.
- Decyzję o wylocie podejmuje dyspozytor medyczny pogotowia ratunkowego, bo to do niego, na numer alarmowy dzwoni świadek zdarzenia - opowiada Robert Gałązka. - Dyspozytor informuje służby o tym, co się wydarzyło i gdzie mają lecieć. Odmówić można tylko w dwóch przypadkach: kiedy nie ma warunków atmosferycznych do wykonania operacji i kiedy jest usterka śmigłowca.
Zespół HEMS składa się z pilota, ratownika medycznego oraz lekarza, a liczba misji wykonywanych w ciągu roku przez śmigłowce dochodzi nawet do 8 tys. Maszyny pogotowia ratunkowego latają do wszystkich wydarzeń, w których może dojść do zagrożenia życia. Często lądują na plaży, gdzie prowadzą działania ratunkowe, wykorzystywane są w zdarzeniach masowych, z większą liczbą osób poszkodowanych, transportują też pacjentów z małych szpitali powiatowych do specjalistycznych zespołów opieki zdrowotnej. W Polsce działa 17 baz służby ratownictwa medycznego, w tym jedna na terenie woj. pomorskiego.
Baza LPR w Rębiechowie funkcjonuje od roku 1976. Początkowo w jej miejscu działał zespół lotnictwa sanitarnego, w 2000 r. powołano do życia pogotowie ratunkowe, które działa do dziś, a w 2010 r. do służby został wprowadzony nowy śmigłowiec Eurocopter EC 135. Do października 2013 r. załogi pogotowia lotniczego dyżurowały w bazie operacyjnej znajdującej się w wynajmowanym budynku, który dodatkowo dzielić musiały ze statkami powietrznymi innych służb (m.in. urzędem morskim i strażą graniczną).
Obiekt wybudowano w ramach projektu unijnego "Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego". Jego całkowita wartość to 68 mln. zł., z czego 85 proc. stanowią środki unijne, pozostałe koszty pokrywa Ministerstwo Zdrowia. W ramach pierwszego etapu projektu wybudowano lub odremontowano pięć baz HEMS: w Białymstoku, Łodzi, Poznaniu, Sanoku i Suwałkach, a w ramach etapu drugiego, cztery bazy: w Gdańsku, Kielcach, Krakowie i we Wrocławiu.
Miejsca
Opinie (63) 9 zablokowanych
-
2013-11-04 21:03
antena
Antena od cyfrowego polsatu siedzi:P
- 1 0
-
2013-11-04 20:49
życzenia
Ratownikom i lekarzom życzę śmigłowca Sikorsky SH-3 Sea King
- 1 0
-
2013-11-04 15:18
no jo !- a co z lądowiskami przyszpitalnymi ?... (10)
głupiego robota !- z lotniska do wypadku z wypadku na lotnisko a z tamtąd karetką !...
- 15 11
-
2013-11-04 16:13
(3)
Szpital na Zaspie ma lądowisko i Akademia Medyczna tyż.
- 8 1
-
2013-11-04 20:44
Jak lecieli do wojewódzkiego to lądowanie odybawało się na skrzyżowaniu ulic 3 maja i armi krajowej
- 1 1
-
2013-11-04 18:28
Akademia Medyczna od 5 lat nie istnieje.
jest GUMed
- 1 6
-
2013-11-04 18:04
a marwoj
miał pierwszy:)
- 3 0
-
2013-11-04 17:04
(1)
to nie samolot, wystarczy twardy ląd i ląduje tempaku
- 2 4
-
2013-11-04 19:09
No i wskazałeś siebie jako tępaka
Pisząc "tempaku" :D
- 3 0
-
2013-11-04 18:55
niech lataja
lubie to
- 1 0
-
2013-11-04 17:29
no jo !- a co z lądowiskami przyszpitalnymi ?.
Są tam , gdzie potrzeba, czyli przy szpitalnych oddziałach ratunkowych. Wyjątkiem jest Gdynia.
- 3 0
-
2013-11-04 17:17
no jo !- a co z lądowiskami przyszpitalnymi ?...
Nie jesteś na bieżąco. To już dawno się zmieniło . Są lądowiska przy szpitalnych oddziałach ratunkowych ( no może z wyjątkiem Gdyni ).
- 3 0
-
2013-11-04 16:50
min.
na dachu CMI.
- 4 0
-
2013-11-04 20:39
" otworzono w poniedziałek"
a nie przypadkiem OTWARTO?
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 1 0
-
2013-11-04 15:10
Skąd oni biorą takie kwoty ???? 5 mln jak to im się łatwo zaokrągla bo to z naszych podatków (4)
np: utrzymanie Neptuna wg danych z miasta kosztuje rocznie 350 000zł to wychodzi 958zł dziennie !!! Ja się pytam co tam tyle kosztuje skoro obieg wody jest zamknięty !!!! łatwo się wydaje nie swoje pieniądze panowie politycy
- 88 12
-
2013-11-04 20:20
Tusk lata wynajetym samolotem luksusowym 5 razy w tygodniu do Warszawy i z powrotem
na koszt podatnika jemu na pewno nie zabraknie.Ale najlepszy pomysł Rostowskiego i Donalda to podatek od otyłości dla napojów z cukrem!!Naturalnie jak podatek śmieciowy chodzi tylko o kase bo dlaczego niby tylko od napojów?
- 3 1
-
2013-11-04 15:18
dolicz monitoring, zaplate dla pan pracujacego przy konsolecie (1)
do tego dodatkowego stroza ktory siedzi i pilnuje tego pana co monitoruje. dolicz ksiegowa ktora rozlicza kolejne przetargi. itd
- 6 6
-
2013-11-04 17:57
dolicz prowizje ojców miasta
Coby kolejne mieszkanie przewielebny mógł sobie kupić, jaśnie panujący to już 8, a wodę w tajnych negocjacjach podniesie to może i 9
- 10 4
-
2013-11-04 15:20
niedlugo jak juz kupili tego zurawia ze stoczni koszty utrzymania miasto znowu podskocza.
i moze bedzie nowe miejsce pracy
- 4 1
-
2013-11-04 15:19
Ile Gdańsk ma helikopterów ratowniczych ? (5)
Z tego co wiem, eurocoptery nie są dostosowane do misji nocnych. Czy mają zostać w jakiś sposób zmodernizowane ?
- 13 9
-
2013-11-04 20:19
dziwne - nie raz widze jak na szpitalu lądują o nocy... latarką przyświacają?
- 0 0
-
2013-11-04 17:24
Ile Gdańsk ma helikopterów ratowniczych ?
Jeden i to wystarczy. Nie wszystkie przypadki kwalifikują się do użycia śmigłowca. Eurocopter był od początku przystosowany do lotów nocnych i nie tylko. W przeciwieństwie do poprzednio używanych Mi-2 może też wykonywać loty w/g przepisów IFR ( pewnie nie wiesz, co to jest ). Problem dotyczył lądowisk i odpowiednio przeszkolonych załóg.
- 10 3
-
2013-11-04 16:24
to źle wiesz,
a jak piszesz o śmigłowcu 'helikopter' tzn., g... uzik wiesz.
- 8 3
-
2013-11-04 15:29
To siedź cicho w nocy i oglądaj wróżbitę Romana
a helikopter nie bedzie musiał w nocy latać.
- 9 3
-
2013-11-04 15:23
ma dwa
ale nie mniej
- 0 4
-
2013-11-04 19:39
ta ankieta jest kretynska
czy widziales kiedys karetke? albo karawan? jaki trzeba miec IQ by takie bzdurne pytania stawiac?
- 2 0
-
2013-11-04 19:34
A co tam robił ten komik w czarnym wdzianku z chlapaczem w ręku? Przyczynił się jakoś do budowy?
- 6 2
-
2013-11-04 17:42
I super. Pytanie czy juz zaloga ma uprawnienia do lotow 24h/7, bo do tej pory chyba mieli uprawnienia do startu do 23:00
- 5 0
-
2013-11-04 15:02
Oby było na paliwo... (1)
- 101 4
-
2013-11-04 17:37
otworzono, czy otwarto?
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.