• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną

Maciej Naskręt
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Jak oceniasz pomysł budowy Obwodnicy Metropolitalnej przez prywatną firmę?

Przypomnijmy, w listopadzie ubiegłego roku z ministerialnej listy inwestycji drogowych zniknęła Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.

Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną



W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.

Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.

- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.

Miejsca

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • czemu to wpada na prawo zamiast na lewo

    czemmut o wpada na prawo od Chwaszczyna a niee na lewo w dalsza drogę?
    Ktoś mi wytłumaczy?

    • 4 0

  • komentarz

    Kolejne ziarenko nadziei by na pół roku łudzic się ze rozpczoczna z dwa lata budowę ekspresówke Metropoplitana i Leborska

    i tak od 10 lat w kóło graniaste

    • 4 3

  • (1)

    Ktos mowil ze bedzie prywarny inwestor tak jak najdrozsza autostrada A-2 pod Poznaniwem. ,Czyli bedzie wprowadzina oplata na niej .

    • 3 2

    • Umiesz czytać? Przeczytaj artykuł!

      • 0 0

  • Tylko pytanie - co tak naprawdę odkorkuje obecną obwodnicę?

    Trzeci pas czy obwodnica metropolitalna?
    Czyli- jaki procent aut przeniesie się na nową obwodnicę, a jaki pozostanie na starej bo wykorzystuje ją w części.

    • 6 2

  • ... ale czy tak z czasem po dwa pasy wystarczy? ;)

    • 2 1

  • Om (1)

    Nie poszerzać a zawęzić wjazdy od strony glincza ,kolbud i żukowa ! Ubędzie 30% pojazdów na drogach trójmiasta

    • 3 1

    • Nie zawężać a postawić MUR. :)

      • 0 3

  • Dlaczego obwodnicy metropolitalnej nie mozna puscic w sladzie 20-tki tylko z obwodnicami zukowa i chwaszczyna?

    • 7 1

  • Powielanie błędy przez redakcje

    Kolekny taz redakcja powiela błąd odnosnie natezenia na autostradzie. 20 mln przejechalo calym odcibkiem a nie na pomorzu. Ma pomorzu ok. 10mln a to znacząca różnica.

    • 1 1

  • A ten specjalista od upadłości stoczniowych wie co mówi. Jak trzeba spacyfikować niewygodnego obywatela to wiedzą co zrobić. Jak trzeba wznieść się na wyżyny kompromisu i dialogu to już nie potrafią. Pewne jest to że im (PIS) zależało aby wywalić dla nas pomorzaków ważną drogę. Nie muszą wydawać kasy.

    • 1 2

  • Już to widzę

    Za chwilę się okaże że każdy będzie płacił 55 zł jak będzie chciał se szybciej przejechać.
    Niby ok ale zarobki w Polsce nie są jakieś wybujałe na takie opłaty.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja "SM i co z tego?"

konferencja

Slow Space by PUMA

20 zł
warsztaty, spotkanie, konsultacje, joga

Biologia totalna | wykład wprowadzający 10 maja (piątek), godz. 20:30-22:30

70 zł
warsztaty, spotkanie

Najczęściej czytane