• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną

Maciej Naskręt
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Jak oceniasz pomysł budowy Obwodnicy Metropolitalnej przez prywatną firmę?

Przypomnijmy, w listopadzie ubiegłego roku z ministerialnej listy inwestycji drogowych zniknęła Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.

Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną



W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.

Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.

- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.

Miejsca

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • Tzw Obw Metropolitalna to nie żadna obwodnica tyko ekspresówka do Żukowa!!! (3)

    Nikt z Gdyni do Gdańska albo na odwrót nie będzie jeździł przez Żukowo!!! A turyści na Półwysep latem mają niby jechać do Żukowa potem wrócić w Kacku i stać w korku dalej??? TIRY do portu w Gdyni też będą jeździć przez Żukowo??? Wymówka żeby 2 mld wywalić po to żeby remontować Obwodnicę to jakiś ponury żart. Jeżeli miałaby powstać rzeczywista obwodnica metropolitalna musiałaby biec równolegle do istniejącej parę kilometrów dalej np Straszyn Leźno Banino Osowa Kacze buki Wiczlino Rumia. Wtedy miałoby to sens. Czy ktoś na Pomorzu zacznie w końcu myśleć???

    • 17 8

    • Niczego nie wybudują!!!

      • 0 0

    • (1)

      Różnica w długości dojazdu od A1 do Węzła Kwiatkowskiego to tylko 5 km na niekorzyść OMT. A nie wszyscy turyści jadą na Półwysep. Niektórzy będą mogli zjechać łatwiej na Trasę Kaszubską i alej przez Wejherowo, albo na zachód województwa, do Ustki, Darłowa i co tam jeszcze.

      • 0 1

      • Nikt do Ustki nie jeździ przez Trójmiasto, a przez Warlubie - Zblewo

        • 0 0

  • Dość manipulacji, Panie Naskręt. (3)

    Gmina kolbudy oraz 4 osoby prywatne wygrały w sądzie administarcyjnym ponieważ miały rację twierdząc że decyzja środowiskowa jest wadliwa. Polska jest krajem praworządnym i podmiot którego interesy są pogwałcone przez adminsitarację państwową ma prawo bronić swoich konstytucyjnych praw. Ponieważ osoby te miały rację to sąd nakazał wydanie nowej dezycji środowiskowej i tylko dlatego inwestycja ta została zawieszona - ponieważ gddkia sparataczyło swoją robotę.

    o nic innego w tej sprawie nie chodzi ani o kasę ani o pis ani o po. Chodzi o spartaczoną robotę dyrekcji dróg krajowych i autostrad czego w swoich lobbingowych artykułach nigdy nie napisze pan pseudodziennikarz naskręt.

    szczuje pan na prywatne osoby w każdym comiesięcznym artykule na ten temat wymieniając je z imienia i nazwiska jakby chcąc je napiętnować i zrobić z nich warchołów i wrogów publicznych. Te osoby reprezentowały w istocie tysięce ludzi których protesty gddkia odrzuciło bezpodstawnie w toku konsultacji społecznych.

    czepaij się pan lepiej "specjalistów" z gddkia bo winę za opóźnienie tej inwestycji ponoszą tylko i wyłacznie oni oraz stojący za nimi prawdopodobnie politycy i lobbyści.

    • 28 9

    • (2)

      te osoby reprezentuja wyłacznie swoje intratne interesy nie patrzac na dobro mieszkańców Wójt I Patoka myślą tylko jak zabezpieczyć swoje działki I dlatego protestują

      • 3 6

      • (1)

        Jak się protestuje z imienia I nazwiska to co sie potem jeden z drugim dziwi? Jakimś trafem te tysiące ludzi do sądu nie poszło tylko 5 osób we własnym interesie. Tysiace nie namaściły wójta, nie ma na to zadnej podkładki.

        • 3 1

        • ,,,

          I bardzo dobrze,że wymieniają ich z imienia i nazwiska!

          • 1 1

  • Mamy teraz wielkie nadwyzki w budzecie wiec trzeba budowac na potege.

    Przy okazji moze ojciec Rydzyk odda troche mln z tej puli co dostal od PIS to juz w ogole bedziemy bogaci.

    • 5 3

  • Bardzo potrzebujemy tej drogi

    • 8 4

  • Tak jak Trujmiasto.prl nie dopytuje co miesiac Adamowicza co tam z Nową Świętokrzyską.... (1)

    .....tak możemy być pewni że raz na miesiąc poczytame żale o "metropolitalnej" Daty ostatnich tylko 3 artykułów: 20 września, 10 października, 24 Listopada.

    Tak jak nigdy Trujmiasta .prl nie interesują okoliczne miasta i gminy z Aglomeracji tak o położonej a terenach Gminy Kolbudy I Żukowo inwestycji możemy czytać regularnie.

    Musi ten lobbysta-sponsor sporo płacić.

    • 11 3

    • Ortografia

      do szkoły palo!!!!!

      • 0 0

  • Zagadka (2)

    Wielki szacunek dla pierwszej osoby która wskaże drugie miasto na świecie (leżące nad morzem z +/- milionem mieszkańców) i tak NĘDZNYM układem drogowym. Z obwodnicą obwodnicy, za to bez dróg wylotowych na gęsto zaludnione przedmieścia. Z nieprzejezdnymi centrami i sparaliżowanymi nowo zbudowanymi osiedlami. Z torami i szlabanami w środku miasta. Bez dojazdów do portów i bez ani jednej bezkolizyjnej drogi W-Z.

    • 8 4

    • Nie ma aż tak wielu miast dokładnie tej wielkości nad morzem, ale np. Odessa, Ukraina - "obwodnica" tego miasta to kolizyjna droga 1x4 przez przedmieście. Adelaida, Australia - wciśnięta między wzgórza i morze, bez obwodnicy, za to pociachana przelotówkami. Davao, Filipiny - brak obwodnicy. O Managui, Beninie i Basrze przez przyzwoitość nie wspomnę ;)

      • 2 0

    • Pokaż mi za to miasto

      które ma linię SKM - a na niej pociągi w weekendy co pół godziny

      • 2 0

  • ja znam najlepsze wyjscie - nie budowac tego molocha

    • 8 1

  • Chwilę, chwilę, chwilę.

    Jedną małą chwilę.
    Dotacja miała wynieść 990 mln, a koszt budowy liczył niecałe 1,2mld zł. (łatwo można podejrzeć poprzedni artykuł z trojmiasto.pl z 24 listopada, bo jest w "Zobacz także")
    Teraz gdy mowa jest o partnerstwie publiczno-prywatnym koszt wzrasta o 800mln!?
    Coś tu nie gra.

    • 5 1

  • Obwodnica - ma ominąć Trójmiasto oraz male 3-miasto - Redę Rumię i Wejherowo (1)

    Tu chodzi o to by powstała obwodnica omijająca całe Trójmiasto oraz tzw. małe Trójmiasto - tzn. Redę , Rumię i Wejherowo . Od Gdyni do Redy - nie da się jeździć .
    Tu nie chodzi o to by pociągnąć drogę ekspresowa do Żukowa , choć ten kierunek też wymaga poszerzenia o 1 pas więcej w obu kierunkach .
    Na istniejącej obecnej obwodnicy Trójmiasta - trzeba dobudować 3 pas ruchu w obu kierunkach i na całej długości .

    • 9 1

    • Niedoczekanie......

      • 0 0

  • Plany, plany, plany...

    Meksykańska fala na cześć kolejnej wizualizacji!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Jak ochronić swoje krocze przed nacięciem?

warsztaty, konsultacje

Transformacyjna Podróż w Kolorach Czakr z Anetą Paluszkiewicz

200 zł
warsztaty, spotkanie, joga

Młodzieżowa Grupa Wsparcia

100 zł
warsztaty

Najczęściej czytane