- 1 Apteka wróci do gdyńskiej dzielnicy (75 opinii)
- 2 Nowy rektor GUMed wybrany (99 opinii)
- 3 Co Polacy jedzą na śniadanie? (98 opinii)
- 4 Odwołanie dyrektor pomorskiego NFZ. Minister zadecydowała (14 opinii)
- 5 Insulinooporność: Jak radzić sobie z tą "prawie" chorobą? (48 opinii)
- 6 Na Pomorzu brakuje łóżek internistycznych (57 opinii)
Ponad 100 tys. pacjentów nie odwołało wizyty u lekarza
Ponad 105 tys. osób z Pomorza powiadomiło w ubiegłym roku placówki medyczne o rezygnacji z wizyty u specjalisty, badania czy hospitalizacji. W tym samym okresie w regionie zanotowano ponad 102 tys. niezgłoszonych absencji, co skutkowało skreśleniem pacjentów z listy oczekujących. Z usług podmiotów medycznych w województwie pomorskim po wcześniejszym ustaleniu terminów skorzystało planowo w 2023 r. ponad 1,1 mln osób.
- ortopedii i traumatologii narządów ruchu (ponad 20 tys.),
- kardiologii (ponad 19 tys.),
- fizjoterapii ambulatoryjnej (14 tys ),
- onkologii (11 tys.).
Wśród nieodwołanych świadczeń dominowały:
- ortopedia (blisko 30 tys.),
- kardiologia (ponad 22 tys.),
- fizjoterapia ambulatoryjna (prawie 14 tys.),
- endokrynolog (ponad 10 tys.),
- onkologia (9,5 tys.).
Lekarz rodzinny - umów się na wizytę - prywatnie i na NFZ
12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie
- Narodowy Fundusz Zdrowia monitoruje nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w ramach 40 świadczeń. W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Usługa ta dotyczyła pacjentów z całej Polski. Powiadomienia na telefon miały zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt finansowanych przez Fundusz. W ubiegłym roku było ich w kraju prawie 1,3 mln - informuje Monika Kierat, rzecznik prasowy Pomorskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła systematycznie od lutego 2020 r. Przypomnienia dotyczą tzw. pierwszorazowego korzystania z czterdziestu typów świadczeń z zakresu m.in. kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.
Przypomnienie na cztery dni przed umówioną wizytą
- Pacjent otrzymuje wiadomość SMS na cztery dni przed umówioną wizytą lub badaniem. W jej treści znajduje się informacja o świadczeniu, terminie wizyty oraz numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić w celu odwołania wizyty. Porównując ogólnokrajowe dane z 2022
i 2023 r., dało się zauważyć spadek nieodwołanych wizyt o ok. 100 tys. Nadal jednak skala tego zjawiska jest zbyt duża. Dzięki odwołaniu wizyty stwarza się szansa dla innego pacjenta na wcześniejsze skorzystanie z usługi medycznej - podkreśla Monika Kierat.
Jak dodaje, w przypominaniu o odwołaniu wizyty lub badania ważną rolę odgrywa również odpowiednia edukacja, dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia oprócz wysyłania SMS-ów aktywnie uczestniczy w kampanii społecznej "Odwołuję, nie blokuję". Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-02-05 22:28
Gdyby tylko rejestracja odbierała telefon (11)
mogłabym skutecznie odwołać kilka wizyt, na które nie mogłam przyjść. Ale jeśli mam co godzinę próbować i wisieć kilka/kilkanaście minut na telefonie bezskutecznie to niestety nie jest to możliwe.
- 259 11
-
2024-02-07 00:15
W kolejce do specjalisty można zwyczajnie umrzeć i zwyczajnie nie pamiętać aby wcześniej zadzwonić. A serio ostatnio dostałam termin na 2027r
- 1 0
-
2024-02-06 21:08
I dzięki takim jak ty, najblizszy termin na rehabilitacje na cito to koniec roku 2024
- 1 1
-
2024-02-06 14:12
Mogła pani wysłać przecież maila...
- 0 7
-
2024-02-06 12:56
Wystarczy napisac sms. U mnie działa zawsze.
- 2 6
-
2024-02-06 09:33
większość rejestracji ma email- wystarczy napisać wiadomość, zamiast dzwonić (2)
- 8 14
-
2024-02-06 10:09
A dlaczego nie można odwołać smsem? Rejestratorki zbyt leniwe? (1)
- 5 7
-
2024-02-06 14:13
A dlaczego nie mejlem? Komentujący zbyt leniwy?
- 0 5
-
2024-02-06 09:31
Spoko...ale z drugiej strony masz jedna czasem dwie osoby w rejestracji/informacji a tam kolejka ludzi kolejka telefonow i kolejka papierow do wypelnienia dla lekarzy...a do tego kolejka dokumentow do posortowania dla pacjentow z ich wynikami. Nie da sie robic wszystkiego naraz. Ale podobno niektore sieci maja specjalny dzial zajmujacy sie odbieraniem telefonow i ich rejestrowaniem
- 17 3
-
2024-02-06 09:30
(2)
W większości przypadków wystarczy napisać mejla, a nie się żalić że ktoś na rejestracji nie odbiera. Zwykle w takiej rejestracji są dwie osoby, do których ustawiona kolejka wynosi ponad 20 osób. Trochę zrozumienia
- 11 41
-
2024-02-06 14:56
napisz maila jak masz 90 lat i problemy ze wzrokiem i chodzeniem.
- 10 2
-
2024-02-06 12:53
W rejestracji, słoju jeden
- 4 2
-
2024-02-06 09:56
Wizyta
Zmienić terminu nie można,gdy ma się pilny zabieg w tym samym terminie.Na wizytę trzeba dzwonić przez kilka m-cy,bo nie ma rozpiski do lekarza, efekt wizyta do gastrologa za 11-mcy.
- 33 3
-
2024-02-06 09:29
Proste rozwiązanie (18)
Wystarczy, że osoby pracujące w rejestracji będą dzwoniły kilka dni przed z potwierdzeniem a w razie braku kontaktu wystarczy zadzwonić do osoby z listy rezerwowej. To chyba nic skomplikowanego.
- 74 36
-
2024-02-06 13:55
(1)
Nawet jeśliby rejestracja dzwoni z przypomnieniem to pacjent potwierdza, a na wizytę i tak nie przychodzi
- 1 0
-
2024-02-07 13:07
...
wiele razy już się tak zdarzyło. Pacjent nie odwołuje wizyty, rejestracja dzwoni w dniu badania dopytać czy jest w drodze, bo wszyscy na niego czekają, a on zdziwiony. Czasem miejsce na 1 godzinne badanie przepada. Codzienność.
- 0 0
-
2024-02-06 12:50
one nie mają czasu aby do kibla wyjść
człowieku, ogarnij się. Musiałby być dodatkowy etat dla telemarketera.
- 5 1
-
2024-02-06 12:01
Nie ma obowiązku odbierania telefonów od Rejestracji, więc nie ma możliwości anulowania wizyty w razie braku kontaktu. Pacjent ma obowiązek odwołąć wizytę. Za nieodwołaną powinien zostać obciążony finansowo.
- 7 1
-
2024-02-06 09:31
taaak, bo rejestracja nie ma się czym zajmować, tylko dzwonieniem do pacjentów. (13)
Proste rozwiązanie, to powiadom rejestracje, że Cię nie będzie. Pomyśl o innych, aby mogli skorzystać.
- 52 8
-
2024-02-06 10:49
Jakoś w prywatnych placowkach przychodzi sms i masz potwierdzic. (3)
Jak nie potwierdzisz to często dzwonią się dopytać. Można?
- 15 3
-
2024-02-06 14:18
i tak powinno być w NFZ
wtedy można pomyśleć o nakładaniu na "zapominalskich" pacjentów jakiś opłat z tego tytułu, że nie odwołał wizyty. A w sytuacji gdy trzeba pół dnia spędzić aby dodzwonić się do placówki medycznej, to najcierpliwszy pacjent wymięka
- 4 0
-
2024-02-06 11:54
Tylko 65% reaguje na smsy, aby potwierdzić lub odwołać wizytę. Z tych 35% część przychodzi lub nie. Więc, to jednak kwestia pacjenta
- 4 0
-
2024-02-06 11:51
Uwolnić rynek POZ i po problemie
Bo tam pieniądze idą za pacjentem. A w NFZ pieniądze pobierają z góry i to pod przymusem. Potem kłopoty , jak za komuny, o których normalny świat nie słyszał
- 4 1
-
2024-02-06 10:36
(7)
A czym ma sie zajmowac rejestracja? Chyba wlasnie ustalaniem grafiku
- 17 4
-
2024-02-06 21:40
Na SMS z NF Z mogę tylko potwierdzić. Nie ma opcji odwołaj
- 4 0
-
2024-02-06 14:19
Rejestracja to rejesturuje na wizyty wg grafiku ustalonego przez koordynatora lekarzy
albo inna osobe odpowiedzialna za to. bedzie zaraz tak, że rejestracja bedzie leczyć pacjentów bo ktoś stwierdzi, że też powinni sie tm zjamowac
- 2 0
-
2024-02-06 10:58
znasz widzę temat (4)
osoba umówiona na wizytę powinna być zobowiązana do odwołania wizyty, jesli nie może z niej skorzystać, skoro jest system który przypomina o wizycie kilka dni przed, to pacjent ma obowiązek albo z niej skorzystać albo odwołać i po temacie.
Rejestracja ustaliła grafik, masz przyjść na wizytę i tyle. potem dziwicie się, że kolejki po kilkaosoba umówiona na wizytę powinna być zobowiązana do odwołania wizyty, jesli nie może z niej skorzystać, skoro jest system który przypomina o wizycie kilka dni przed, to pacjent ma obowiązek albo z niej skorzystać albo odwołać i po temacie.
Rejestracja ustaliła grafik, masz przyjść na wizytę i tyle. potem dziwicie się, że kolejki po kilka miesięcy lub lat.
Każdemu może zdarzyć się coś po drodze, że na wizytę nie przyjdzie, ale ludzie siedzą nosami w telefonach 24h na dobę, ale jak już trzeba odwołać wizytę to nagle brak możliwości i milion tłumaczeń- 13 5
-
2024-02-06 12:01
a co gdy próbujesz pół dnia odwołać wizytę i nikt nie odbiera???
miałam tak z okulistą i to prywatnym! To jest problem ogólny wszelkich rejestracji najpierw dzwonisz doi upadłego żeby cię zarejestrować, a potem jeśli jesteś odpowiedzialna i nie chcesz blokować terminu dzwonisz drugie pół dnia żeby anulować.
Czy to jest normalne?- 17 0
-
2024-02-06 11:56
(2)
Jeśli pacjent nie ma możliwości odwołania wizyty /czyli nikt nie odbiera, ciągle zajęte itd./ to nie odwołuje. Ciężko zrozumieć??? Dzień przed wizytą przychodzi sms przypominający o wizycie u lekarza. Super. jest tam info, że w razie odwołania zadzwoń. I to jest ten problem, że ktoś MUSI odebrać ode mnie ten telefon.
- 21 3
-
2024-02-06 14:14
(1)
Nie, nie musi - co za problem wysłać maila? Albo sms (można w niektórych przychodniach).
- 2 8
-
2024-02-07 01:19
Musi
- 0 0
-
2024-02-06 09:52
Nie odbierajo.
- 31 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.