Wiadomości

Okiem dietetyka: znaczenie witaminy B12 w diecie

Witamina B12 jest ważnym składnikiem, który powinniśmy dostarczać z dietą, aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować.
Witamina B12 jest ważnym składnikiem, który powinniśmy dostarczać z dietą, aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować. fot. Tatjana Baibakova / 123rf.com

Witaminy i składniki mineralne są niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jedną z niezbędnych witamin, którą musimy dostarczać do organizmu wraz z dietą, jest witamina B12. Jest ona przede wszystkim niezbędnym składnikiem dla prawidłowego funkcjonowania układu krwiotwórczego oraz układu nerwowego.



Dietetycy w Trójmieście



Produkty pochodzenia zwierzęcego, które jem najczęściej, to:

mięso drobiowe 48%
wieprzowina 11%
wołowina 4%
ryby 5%
mleko i produkty mleczne 12%
jajka 15%
nie jem produktów pochodzenia zwierzęcego 5%
zakończona Łącznie głosów: 2266
W ostatnim tekście z cyklu Okiem Dietetyka pisałam o tym, jak zbilansować dietę, aby zapewnić organizmowi prawidłowe funkcjonowanie. Dzisiaj bohaterką tekstu jest witamina B12, inaczej kobalamina, która bierze udział w prawidłowym wytwarzaniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek w szpiku kostnym, a także w syntezie otoczek mielinowych, będących osłoną dla nerwów.

Ma także wiele innych funkcji, takich jak: uczestniczenie w syntezie DNA i RNA, uczestniczenie w przemianach metabolicznych tłuszczów i węglowodanów, a także na wpływanie na prawidłowy wzrost i podział komórek. Witamina B12 jest też istotna w procesie dojrzewania szybko dzielących się komórek skóry - komórek nabłonkowych, a także w poprawie funkcjonowania układu immunologicznego człowieka. Jest ona również czynnikiem niezbędnym do przemiany kwasu foliowego w jego aktywną biologicznie formę.

Niedobór witaminy B12



W przypadku podejrzenia niedoboru witaminy B12 zaleca się wykonanie badania jej poziomu we krwi oraz włączenie odpowiedniej suplementacji.
W przypadku podejrzenia niedoboru witaminy B12 zaleca się wykonanie badania jej poziomu we krwi oraz włączenie odpowiedniej suplementacji. fot. sonyakamoz / 123rf.com
Niedobór witaminy B12 może być ciężki do zdiagnozowania i bardzo niebezpieczny. Wśród typowych objawów niedoboru kobalaminy wskazuje się głównie chroniczne zmęczenie, drętwienie kończyn, zaburzone wyniki morfologii krwi, zmiany w układzie nerwowym i powiązane z tym objawy neurologiczne oraz psychiatryczne, pogorszenie sprawności umysłowej, uczucie niepokoju, depresja, zaburzenia równowagi oraz pamięci.

Szczególnie zagrożone niedoborami witaminy B12 są osoby z zaburzeniami wchłaniania w przewodzie pokarmowym oraz osoby na diecie wegańskiej i wegetariańskiej, ze względu na sposób żywienia ograniczający produkty pochodzenia odzwierzęcego. Kolejną grupą narażoną na niedobory są osoby starsze, ponieważ wraz z wiekiem naturalnie pojawiają się u nich zaburzenia w obrębie układu pokarmowego i absorpcja kobalaminy jest ograniczona. Zaburzone wchłanianie występować może także w przebiegu, np. choroby refluksowej przełyku, choroby wrzodowej, choroby Leśniowskiego-Crohna, celiakii czy wrzodziejącego zapalenia jelita grubego.

4
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
w rankingu Dietetycy, leczenie otyłości
Poradnia Dietetyki Medycznej
Sopot, Smolna 3C
9.2/10
+ Oceń


W przypadku podejrzenia niedoboru tej witaminy zaleca się wykonanie badania jej poziomu we krwi oraz włączenie odpowiedniej suplementacji. Witamina B12 należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie, więc jej ewentualny nadmiar zostaje usunięty wraz z moczem.
Zapotrzebowanie na witaminę B12.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12 jest zróżnicowane i zależy od czynników, takich jak wiek, stan zdrowia oraz stan fizjologiczny. Normy zalecanego spożycia dla poszczególnych grup zostały ustalone następująco:

  • dzieci w wieku 1 - 3 lata - dawka 0,9 µg witaminy B12 na dobę,
  • dzieci w wieku 4 - 6 lat - dawka 1,2 µg witaminy B12 na dobę,
  • dzieci w wieku 7 - 9 lat - dawka 1,8 µg witaminy B12 na dobę,
  • dziewczynki i chłopcy w wieku 10 -18 lat - od 1,8 do 2,4 µg witaminy B12 na dobę,
  • dorosłe kobiety i mężczyźni - 2,4 µg witaminy B12 na dobę,
  • kobiety ciężarne - 2,6 µg witaminy B12 na dobę,
  • kobiety w trakcie karmienia piersią - 2,8 µg witaminy B12 na dobę.


Jedynym źródłem witaminy B12 dla człowieka są produkty pochodzenia zwierzęcego.
Jedynym źródłem witaminy B12 dla człowieka są produkty pochodzenia zwierzęcego. fot. Joshua Resnick / 123rf.com

Źródła witaminy B12



Jednakże nikt w praktyce nie będzie liczył dokładnej zawartości witaminy B12. Wystarczy orientować się, jakie są jej źródła i zadbać o to, by regularnie pojawiały się w diecie, a z pewnością dostarczymy jej w odpowiednich ilościach. Człowiek może naturalnie dostarczyć witaminę B12 tylko poprzez stosowanie prawidłowej diety. Mimo że witamina B12 może być wytwarzana przez bakterie jelitowe w jelicie grubym, jej wchłanianie następuje w wyższych partiach jelita, więc nie jest ona wykorzystywana przez organizm. Dorosły, zdrowy człowiek przyswaja z pokarmów około 50 proc. witaminy B12.

Jedynym źródłem witaminy B12 dla człowieka są produkty pochodzenia zwierzęcego. Największe ilości kobalaminy znajdują się w mięsie czerwonym, drobiu, dziczyźnie, podrobach, rybach, skorupiakach, mleku i produktach mlecznych (szczególnie w serach żółtych oraz twarogu), a także w jajach.

Pewne ilości witaminy B12 znajdziemy także w wodorostach. Występują w nich nieaktywne i nieprzyswajalne formy kobalaminy, więc nie są one jej dobrymi źródłami na diecie roślinnej. Uzupełnieniem diety mogą być produkty roślinne wzbogacone w witaminę B12, takie jak produkty sojowe, muesli, płatki kukurydziane oraz różnorodne napoje. Wybierając produkt będący roślinnym odpowiednikiem mięsa czy nabiału, koniecznie zwróć uwagę na wzbogacanie w tę witaminę.

Dieta a psychika. Jak odżywianie wpływa na samopoczucie?



Podsumowanie



Witamina B12 jest ważnym składnikiem, który powinniśmy dostarczać z dietą, aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Stosując podstawową tradycyjną dietę, zawierającą produkty odzwierzęce, nie trzeba martwić się o wystąpienie jej niedoborów i suplementacja zazwyczaj nie jest konieczna. Osoby starsze, weganie i wegetarianie powinni zadbać o wysoką podaż produktów wzbogacanych w tę witaminę i/lub stosować odpowiednią suplementację. Warto skonsultować swój przypadek ze specjalistą, a najlepiej sprawdzić poziom witaminy B12 w organizmie i dopasować indywidualną strategię żywieniową i suplementacyjną. Niedobór witaminy B12 może nie dawać od razu jasnych sygnałów, dlatego warto co jakiś czas wykonywać okresowe badania sprawdzające jej aktualny poziom.

Laboratoria diagnostyczne w Trójmieście. Sprawdź, gdzie wykonać badania


Opinie wybrane


wszystkie opinie (72)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Badania, konsultacje