• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okiem dietetyka: trzy najlepsze popularne diety

Agata Kleszcz
17 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (73)
I pizza może być zdrowym i pełnowartościowym posiłkiem. Zależy, co na niej położymy. Im więcej warzyw, tym lepiej. I pizza może być zdrowym i pełnowartościowym posiłkiem. Zależy, co na niej położymy. Im więcej warzyw, tym lepiej.

W tym artykule chciałabym przedstawić trzy sposoby żywienia, które moim zdaniem mogą otrzymać miano top 3 najlepszych diet w 2023 roku. Wybierając poniższe zestawienie nie tylko opierałam się na swoim doświadczeniu jako dietetyk, ale także na wielu badaniach, które przez lata wskazywały korzyści płynące ze stosowania poniższych diet. Poprzednio w cyklu "Okiem dietetyka" opisałam trzy najgorsze diety. Uważajcie na nie.



Diety, które wybrałam do tego zestawienia, mogą stanowić zarówno świetny sposób żywienia na co dzień, jak i mogą być one dobrym sposobem dla osób, które chciałyby zrzucić trochę kilogramów.


1. Dieta śródziemnomorska



Nie mogłam wybrać inaczej. Dieta śródziemnomorska jest to najlepszy poznany sposób żywienia, który ma pozytywny wpływ na ludzkie zdrowie, a także wielokrotnie potwierdzono, że świetnie sprawdza się jako wsparcie żywieniowe w procesie odchudzania. Co więcej, dieta śródziemnomorska nie jest skomplikowanym planem żywieniowym, co znacznie ułatwia jej stosowanie przez większość osób z różnych zakątków świata.

Nie trzeba wcale mieszkać nad Morzem Śródziemnym, aby czerpać z niej ogrom korzyści. Taki sposób żywienia kiedyś charakterystyczny był głównie właśnie dla osób mieszkających w basenie Morza Śródziemnego, gdzie mówiono o nim jako o żywieniu zapewniającym zdrowe i długie życie. Teraz jest już powszechnie znany, stosowany i modyfikowany również w innych krajach.

Ogromną zaletą tej diety są: wysokie spożycie warzyw i owoców, wysokiej jakości oliwy z oliwek, strączków, ryb i owoców morza oraz ograniczanie smażenia, spożycia czerwonego mięsa, czy też wyrobów z białej mąki.

Oliwki i dobra oliwa to zawsze świetny wybór. Oliwki i dobra oliwa to zawsze świetny wybór.

2. Dieta DASH


Kolejne miejsce w moim zestawieniu zajmuje również niejednokrotnie osławiona dieta DASH. Ten anglojęzyczny skrót w dosłownym znaczeniu oznacza podejście dietetyczne mające na celu zatrzymanie nadciśnienia.

Dieta DASH swoim składem bardzo przypomina dietę śródziemnomorską. Zwraca się w niej również uwagę na dodatkowe kwestie ze względu na to, że jej głównym celem stosowania jest właśnie stabilizowanie ciśnienia krwi u osób chorujących na nadciśnienie tętnicze oraz profilaktyka wystąpienia tego schorzenia.


W diecie tej szczególnie powinno się uważać na nadmiar soli w codziennym jadłospisie i limitować jej ilość, a także skupić się na odpowiedniej podaży składników wykazujących działanie hipotensyjne, czyli obniżające ciśnienie krwi. Dieta ta powinna być bogata w magnez, potas oraz wapń, a także uboga w produkty przetworzone, czerwone mięso oraz alkohol.

Dieta fleksitariańska to mniej restrykcyjna odmiana diety wegetariańskiej, która dopuszcza spożycie mięsa. Dieta fleksitariańska to mniej restrykcyjna odmiana diety wegetariańskiej, która dopuszcza spożycie mięsa.

3. Dieta fleksitariańska


Ostatnie miejsce na moim podium najlepszych diet otrzymuje z kolei dieta fleksitariańska. To mniej restrykcyjna odmiana diety wegetariańskiej, która dopuszcza spożycie mięsa. Podejście fleksitariańskie zakłada głównie bazowanie na roślinnych zamiennikach mięsa, jednak przechodząc na taką dietę, nie trzeba rezygnować z mięsa całkowicie - mięso może być od czasu do czasu spożywane. Taka elastyczność stosowania tej diety pozwala na większą swobodę niż klasyczny wegetarianizm i może być świetną fazą przejściową na diety całkowicie roślinne.

W diecie fleksitariańskiej, gdzie od czasu do czasu pojawia się mięso, o wiele łatwiej jest zadbać o odpowiednią podaż białka, witamin i składników mineralnych, takich jak na przykład niezbędne żelazo.


Ponadto dieta ta jest pełna owoców, warzyw, zdrowych tłuszczy, strączków, podobnie zresztą jak dieta śródziemnomorska czy dieta DASH co dla mnie jest najważniejszym czynnikiem kwalifikującym ją jako jedną z najlepszych sposobów żywienia na świecie. Dieta fleksitariańska z odpowiednim deficytem energetycznym to także świetny sposób na zmniejszenie masy ciała.

Podsumowanie



Należy pamiętać o tym, że jeśli chcemy zobaczyć pozytywny wpływ tych diet na nasze zdrowie, warto uwzględniać równocześnie z nimi także regularną aktywność fizyczną oraz odpowiednią ilość snu, odpoczynku i ogólnej regeneracji.

Dieta śródziemnomorska pełna jest ryb, owoców morza, dobrej oliwy z oliwek i warzyw. Dieta śródziemnomorska pełna jest ryb, owoców morza, dobrej oliwy z oliwek i warzyw.
To, co jeszcze jest ważne - dieta koniecznie musi odpowiadać naszym preferencjom i sytuacji zdrowotnej. Nie możemy zmuszać się do diety śródziemnomorskiej, gdy o wiele bardziej pasuje nam inny sposób żywienia. To zestawienie jest jedynie moim drogowskazem dla osób, które chcą odżywiać się jak najlepiej i szukają sposobu sprawdzającego się dobrze u większości osób. Niezmiennie jestem zdania, że najlepsza dieta, to taka, jaką jesteśmy w stanie utrzymać długofalowo i przynosi nam satysfakcję oraz wspiera nasze dobre samopoczucie.

O autorze

autor

Agata Kleszcz

Dietetyk kliniczny i psychodietetyk. W swojej pracy stara się profesjonalnie pomóc każdemu w znalezieniu własnej drogi do lepszego odżywiania. Współpracuje z pacjentami z różnymi schorzeniami oraz zaburzoną relacją z jedzeniem. Szczególnie interesują ją psychologiczne aspekty odżywiania. Prywatnie uwielbia gotować, tworzyć nowe przepisy oraz podróżować.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (73)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Niedzielna pobudka z Thera Wellness

150 zł
zajęcia rekreacyjne, trening, joga

Festiwal Uroda

27 - 85,50 zł
targi

Dlaczego szczęście mieszka w jelitach?

129 zł
warsztaty, spotkanie

Najczęściej czytane