- 1 Apteka wróci do gdyńskiej dzielnicy (34 opinie)
- 2 Nowy rektor GUMed wybrany (94 opinie)
- 3 Na Pomorzu brakuje łóżek internistycznych (57 opinii)
- 4 Co Polacy jedzą na śniadanie? (96 opinii)
- 5 Odwołanie dyrektor pomorskiego NFZ. Minister zadecydowała (14 opinii)
- 6 Krztusiec bije rekordy w kwietniu (125 opinii)
Kontrowersje wokół nominacji dla Mai Staśko do Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej
Komisja Artystyczna Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej dokonała wyboru 40 tytułów, które zakwalifikowały się do drugiego etapu. W gronie tym znalazła się sztuka Mai Staśko zatytułowana "W trakcie pierwszego razu zakleszczyła mi się pochwa, gdy spadł na mnie obrazek Matki Boskiej w pokoju rodziców". Już sam tytuł obruszył niektórych mieszkańców Gdyni, którzy domagają się usunięcia tej pracy z grona wyróżnionych oraz publicznych przeprosin za promocję tej sztuki. Autorka odpowiada, że osoby wierzące także mają prawo uprawiać seks i nie ma w tym nic ohydnego, a na przyszłość radziłaby nie obrażać uczuć religijnych osób, które mają na półce obrazki z Matką Boską.
Aktualizacja: 3 kwietnia 2023, godz. 11:54
Do sprawy nominowania sztuki Mai Staśko do Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej odniósł się Teatr Miejski w Gdyni. Komentarz zamieszczamy pod artykułem.
Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany przez prezydenta Gdyni w 2007 r. jako konkursowy przegląd najnowszych tekstów, które są pisane specjalnie dla teatru. Od początku miał stanowić rozwinięcie i uzupełnienie powołanego dwa lata wcześniej Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port.
Najpierw wybór nominacji
Po przeanalizowaniu wszystkich sztuk specjalna komisja artystyczna w składzie: Małgorzata Jarmułowicz, Mirosław Baran i Wojciech Owczarski wyłoniła 40 tytułów, które trafiły do półfinału.
Spośród 40 nominowanych wybranych zostanie maksymalnie 5 finalistów
Następnie kapituła nagrody - Justyna Jaworska, Piotr Dobrowolski, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek oraz Jerzy Stuhr - wybierze maksymalnie 5 utworów, które znajdą się w finale. Nazwiska finalistów poznamy w maju.
Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników 16. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej jest planowane na 30 września. Podczas uroczystej gali do zwycięzcy trafi statuetka oraz 50 tys. zł.
Konkursy w Trojmiasto.pl - do wygrania m.in. bilety na spektakle
Od 28 do 30 września odbędą się otwarte dla publiczności czytania sztuk nominowanych do finału konkursu. Opiekę artystyczną nad pokazami obejmie Piotr Kruszczyński.
"Zakleszczona pochwa" Mai Staśko z szansą na główną nagrodę
Choć od otrzymania nominacji do głównej nagrody długa droga, niektórzy mieszkańcy Gdyni już teraz zgłaszają swój sprzeciw wobec faktu, że w gronie 40 nominowanych prac znalazła się sztuka autorstwa Mai Staśko, zatytułowana "W trakcie pierwszego razu zakleszczyła mi się pochwa, gdy spadł na mnie obrazek Matki Boskiej w pokoju rodziców".
Jedną z takich osób jest Konrad Niżnik, przewodniczący okr. 26 prawicowej partii Konfederacja Korony Polskiej, który na ręce Komisji Artystycznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej złożył swoje zażalenie.
Czytamy w nim m.in.:
- (...)jako Polak, wieloletni mieszkaniec Gdyni, reprezentujący Konfederację Korony Polskiej w okręgu gdyńsko-słupskim, wyrażam zdecydowany sprzeciw przeciwko promowaniu tak wulgarnych i ohydnych treści, które dodatkowo obrażają uczucia religijne znacznej części Polaków. Nawet jeśli chodzi o artystów i sztukę są pewne granice, których nie można przekraczać - pisze Konrad Niźnik w swoim zażaleniu. - W związku z powyższym domagam się usunięcia wspomnianej sztuki z grona prac wyróżnionych i jednocześnie publiczne przeprosiny - za jak mam nadzieję - omyłkową promocję tej sztuki.
Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek wezwany do złożenia wyjaśnień
Na pisemnej skardze przewodniczącego gdyńsko-słupskiego oddziału partii się nie skończyło. 29 marca br. pod Urzędem Miasta Gdyni Konfederacja Korony Polskiej, Klub Konfederacji Gdynia oraz Fundacja Kobiety Wolności i Niepodległości zorganizowały konferencję prasową, której tematem była promocja wspomnianej sztuki Mai Staśko poprzez zakwalifikowanie jej do dalszego etapu w ramach Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.
- Jako mieszkańcy Gdyni i osoby wierzące wyraziliśmy zdecydowany sprzeciw odnośnie do promocji tak wulgarnych i nieprzyzwoitych treści w przestrzeni publicznej - relacjonuje Konrad Niżnik. - Zadaliśmy także publicznie pytania: Czy prezydent Gdyni Wojciech Szczurek podziela opinię Teatru Miejskiego? Czy prezydent Gdyni sprawuje właściwy nadzór nad jednostką miejską, która według schematu organizacyjnego podlega bezpośrednio pod prezydenta? Czy mieszkańcy Gdyni są świadomi, jakie treści eksponuje Teatr Miejski w Gdyni, zważywszy, że jest dotowany niemałą kwotą z pieniędzy podatników? W związku z powyższym apelujemy o usunięcie wspomnianej sztuki z grona prac wyróżnionych i zakwalifikowanych do dalszego etapu.
Prosząc prezydenta Gdyni o wyjaśnienia, przypomniano też o żądaniu przeprosin ze strony dyrekcji Teatru Miejskiego.
Teatr Miejski skomentuje sprawę, ale... jeszcze nie teraz
O komentarz poprosiliśmy Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza. Niestety na odpowiedź przyjdzie nam nieco dłużej poczekać.
- Teatr Miejski w Gdyni w ustawowym czasie odpowiada nadawcom na wszystkie treści, których jest adresatem. I taka procedura dotyczy wskazanego przypadku - odpowiedziała na naszą prośbę o komentarz w związku ze skargą Konfederacji Marzena Szymik-Mackiewicz z Działu Literackiego Teatru Miejskiego.
Tłumacząc się ustawowym czasem, teatr zapewne miał na myśli tryb dostępu do informacji publicznej.
Art. 13. [Termin udostępnienia informacji publicznej]
- 1. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 15 ust. 2.
- 2. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust. 1, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Prośba o komentarz nie jest jednak prośbą o udostępnienie informacji publicznej. Nie ma zatem przepisów, które definiowałyby "ustawowy czas" udzielenia takiego komentarza. Niemniej jeśli taki komentarz otrzymamy, niezwłocznie go opublikujemy.
Maja Staśko odpowiada na zarzuty
Chętnie do zarzutów stawianych przez Konfederację Korony Polskiej odniosła się natomiast Maja Staśko:
- Pan z antysemickiej Konfederacji Korony Polskiej Brauna nie przeczytał tekstu spektaklu i nie wie nic na temat treści, która się w nim pojawia. Zadziwia więc, że spektakl już zdążył obrazić jego uczucia religijne - komentuje Maja Staśko, autorka sztuki "W trakcie pierwszego razu zakleszczyła mi się pochwa, gdy spadł na mnie obrazek Matki Boskiej w pokoju rodziców". - Obrazek Matki Boskiej na półce świadczy o głębokiej religijności bohaterów. Dlatego to raczej pan z Konfederacji Korony Polskiej obraża ich (i innych) uczucia religijne, gdy sugeruje, że tytułowa sytuacja jest "wulgarna i ohydna". Osoby wierzące także mają prawo uprawiać seks i nie ma w tym nic ohydnego. Na przyszłość radziłabym jednak nie obrażać uczuć religijnych osób, które mają na półce obrazki z Matką Boską, bo to niemiłe.
Teatr Miejski: komisja kieruje się przede wszystkim wartością artystyczną sztuk
Teatr Miejski imienia Witolda Gombrowicza w Gdyni w komentarzu przesłanym do naszej redakcji 3 kwietnia br. podkreśla, że jako instytucja kultury przeprowadzająca pod względem formalnym i organizacyjnym otwarty konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, ze względów regulaminowych, nie wyróżnia ani nie promuje żadnego z nadesłanych utworów w trakcie trwania konkursu.
Regulamin, który określa zasady uczestnictwa w konkursie oraz wszelkie regulacje dotyczące kwalifikowania utworu do konkursu, zamieszczony jest na stronie internetowej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.
- Niemniej jednak należy odnieść się, w naszym mniemaniu, do ogólnej sytuacji, w jakiej się może znaleźć się każdy z nadesłanych na konkurs tytułów - komentuje Marzena Szymik-Mackiewicz z Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. - Komisja Artystyczna, wybierając sztuki półfinałowe, kieruje się przede wszystkim ich wartością artystyczną oraz oryginalnością, jednocześnie zdecydowanie nie akceptując tekstów, których celem jest obrażenie jakiekolwiek osoby lub grupy osób. W naszej ocenie taka sytuacja nie ma miejsca. Jesteśmy otwarci na wielość spojrzeń na świat, szerokie spektrum tematów i sposobów ich artystycznego wyrażania.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-03-31 14:04
Czy Pan Konrad czytał sztukę Staśko czy tylko zrobił aferę po samym tytule? ;) (29)
Obawiam się, że nie ma pojęcia o czym napisała Staśko. I pewnie nikt by nie usłyszał o tej sztuce, gdyby Pan Konrad jej nie nagłośnił. Tylko czy taki był jego cel?
- 221 367
-
2023-04-03 19:57
Za dużo oczekujesz od pana Konrada.
- 0 2
-
2023-04-03 09:09
lewacka patola
niech wraca skad wyszla
- 6 2
-
2023-04-01 12:59
(1)
Jak ktoś tak durny może napisać sztuke ...
- 12 4
-
2023-04-01 22:24
Jak ktoś tak durny może napisać sensowny komentarz...
Nie doceniasz ludzi Bartoszu, a na dodatek oceniasz po przeczytaniu komentarzy, nie znając osoby, którą oceniłeś. Tak jak ja Ciebie. Jak Ci z tym?- 6 4
-
2023-04-01 09:18
Staśko to Białorusinka (1)
- 10 4
-
2023-04-02 14:26
I q do tego
- 3 1
-
2023-04-01 08:44
(1)
Nie wkłada się obrazków do pochwy nawet jak są święte.
- 8 3
-
2023-04-01 11:04
Ale ona tam hoduje kleszcze
- 9 3
-
2023-03-31 18:57
tak się składa, że miałem okazję ją przeczytać, ale szybko zrezygnowałem (7)
To jest ściek. Nie jestem zblazowanym pseudo-ekspertem, ale mam kontakt z literaturą i dramaturgią na co dzień, bo lubię dobrą rozrywkę i wcale nie jestem do Mai uprzedzony (ale też nie urodziłem się wczoraj i wiem, że ta dziewczyna to zwykła Oszołomka).
Zróbmy eksperyment. Przekażmy tą "sztukę" w ręce dowolnego krytyka, bez tytułu iTo jest ściek. Nie jestem zblazowanym pseudo-ekspertem, ale mam kontakt z literaturą i dramaturgią na co dzień, bo lubię dobrą rozrywkę i wcale nie jestem do Mai uprzedzony (ale też nie urodziłem się wczoraj i wiem, że ta dziewczyna to zwykła Oszołomka).
Zróbmy eksperyment. Przekażmy tą "sztukę" w ręce dowolnego krytyka, bez tytułu i informacji o tym, kim jest autorka.
Hipoteza: 90% zareaguje, tak jak ja, czyli jak człowiek na poziomie, który potrafi odróżnić "śmieciowość" od "kontrowersyjności" .- 61 8
-
2023-04-01 19:24
Też miałem okazję zrobić wiele rzeczy
Ale skoro ich nie zrobiłem to ciężko mi je ocenić ... Panu widzę że to jednak przychodzi bez trudu :-)
- 8 7
-
2023-03-31 20:10
(5)
Och, nie mam nic do Mai (ale to oszołomka), miałem okazję czytać (ale nie przeczytałem). Bardzo obiektywny głos "człowieka na poziomie".
- 18 41
-
2023-03-31 23:28
Dlaczego miał czytać do końca, gdy stwierdził, że dalsze czytanie nie ma sensu? (3)
- 35 3
-
2023-04-01 09:33
(2)
Bo to nie jest poważne. Jeśli czytam dla rozrywki, to rzeczywiście odkładam książkę, która nie podoba mi się pod jakimś względem. Ale jeśli zamierzam ją ocenić, muszę przeczytać do końca, bo inaczej moja ocena nie będzie wiarygodna.
- 12 20
-
2023-04-04 12:11
co za bzdury tu piszesz miernoto
- 0 0
-
2023-04-01 13:26
I jak, w ostatnim akapicie dziełko stanie się interesujące?
- 17 3
-
2023-03-31 20:54
nie ma sensu brnąć w coś, co jest hiper-słabe
oszołomstwo jest cechą obiektywną, a sympatia subiektywną
- 27 7
-
2023-03-31 16:58
A nie mial słyszeć, czy miał? Bo może to reklama?
- 3 0
-
2023-03-31 14:42
(9)
A ten tytuł czemu służył? Miał właśnie taką reakcję wywołać by o "dziele" zrobiło się głośno...
- 73 9
-
2023-03-31 15:47
by nie było durnego prawa o poczuciach religijnych, by nie było pola dla prowokacji (8)
- 26 35
-
2023-03-31 23:23
Pamiętaj, że piszesz uczuciach religijnych wyznawców różnych religii. I reakcja może być z różnych stron. (5)
- 19 0
-
2023-04-02 14:25
Obyś zdążył święta przeżyć
- 0 0
-
2023-04-01 10:34
Ci od Allacha się nie patyczkują. Patrz Salman Rushdie (3)
Niech o nich coś napisze.
- 20 7
-
2023-04-01 17:21
Za cienka. Na czarnych tak bo wie ze nie oddadza i taka moda (2)
Niech na allachow albo obrzezanych cos zrobi to sie wszyscy pismiejemy
- 12 3
-
2023-04-02 14:26
Może napisze o dywaniku w waginie
- 1 1
-
2023-04-01 21:09
Oni nikomu życia w Polsce nie próbują układać.
- 8 8
-
2023-03-31 20:21
(1)
Bez tego prawa tytuł nie byłby prowokujący?
- 21 6
-
2023-04-01 10:57
Bez tego prawa nie było by takiego tytułu
- 12 4
-
2023-03-31 14:33
(1)
Pan?
- 12 20
-
2023-04-02 14:25
I weź wsadz palec...
- 0 0
-
2023-03-31 14:38
Pytanie podstawowe (49)
Ile osób z ankietowanych było kiedykolwiek lub chodzi regularnie na spektakle teatralne?
Sztuka ma swoje prawa i bywa kontrowersyjna. Mają Staśko jest kontrowersyjna. Niektóre z Jej wypowiedzi są trafne. Sensu stricte uważam że sztuka powinna zostać wystawiona,a nominacji nie powinno się odbierać.
Iluż to artystów bywaIle osób z ankietowanych było kiedykolwiek lub chodzi regularnie na spektakle teatralne?
Sztuka ma swoje prawa i bywa kontrowersyjna. Mają Staśko jest kontrowersyjna. Niektóre z Jej wypowiedzi są trafne. Sensu stricte uważam że sztuka powinna zostać wystawiona,a nominacji nie powinno się odbierać.
Iluż to artystów bywa kontrowersyjnych? Bardzo wielu. Począwszy od muzyków na pisarzach skończywszy. Oscara jeden z drugim dostał ale już nie przeszkadza że np.żonę bije,jest narkomanem etc.- 158 373
-
2023-04-04 09:59
XDD
ona jest kontrowersyjna? raczej irytująca po prostu, w 2023 nie jest żadną kontrowersją obrazić katolików i inne grupy odwołujace się do wartości konserwatywnych
- 2 1
-
2023-04-04 09:54
XDD
niektóre wypowiedzi tylko? to stanowczo za mało
- 0 0
-
2023-04-03 08:59
40 sztuk zakwalifikowanych do kolejnego etapu sie niewystawia. To nawet nie sa zadne nominacje. Nominuje sie 5 z tych 40 i one s
ramach tzw czytan. Sztuka miala duże szanse znaleźć sie wśród tych 35 nienominowanych ale teraz dzieki niespodziewanej promocji bardzo postepowe jury prawie na pewno przyzna jej pierwsza nagrodę.
- 0 1
-
2023-04-02 13:30
Bzdury !
Bzdury klepiesz . Widać powierzchowność, arogancję i pustkę w głowie....
- 0 6
-
2023-04-02 09:22
Pan Tadeusz wielkim dramatem jest i nie obraża nikogo. (1)
Oczywiście nie przyrównuje pani autorki do osoby Wieszcza, ale tylko pokazuje, że w dzisiejszych czasach, kiedy krytyk na krytyku, krytykiem pogania, tzw dobra sztuka nie przejdzie bez echa i specjalnej kontrowersji, k=jak się nie chce, to robić nie trzeba. Prawda jest taka, że tylko miernoty muszą przekraczać granicę 24/7. CZłowiek wykształlcony
Oczywiście nie przyrównuje pani autorki do osoby Wieszcza, ale tylko pokazuje, że w dzisiejszych czasach, kiedy krytyk na krytyku, krytykiem pogania, tzw dobra sztuka nie przejdzie bez echa i specjalnej kontrowersji, k=jak się nie chce, to robić nie trzeba. Prawda jest taka, że tylko miernoty muszą przekraczać granicę 24/7. CZłowiek wykształlcony według konserwatywnych (czyli jedynych, poprawnych) wzorców wie, że granice przesuwane często zanikają i w życie spokojne, zrównoważone wdaje się konflikt, przemoc. to dlatego Polacy mogą jeszcze coś wnieść na europejski salony. Podsumowując, żeby temat zakończyć Andersen napisał "Nowe szaty króla" i Polacy, Ci z krwi i kości (wiem jak to zabrzmi), ale prawdziwi, są takim dzieckiem, które krzyczy głośno, że król jest nagi: qupa śmierdzi, a nie "wydaje kontrowersyjną woń", a chrześcijaństwo powinno być jednym z filarów, nawet jeżeli nie ubóstwianym, to przynajmniej tolerowanym przez wszystkich!
- 8 1
-
2023-05-10 14:17
"Pan Tadeusz" nie jest dramatem, ale to najmniejszy z problemów tego komentarza.
- 0 0
-
2023-04-01 23:39
Może dlatego nie chodzą... (1)
Bo Teatr przestał być miejscem dla wielu ludzi???Nic im nie daje? Nie zachęca do refleksji?Stał się jakimś miejscem totalnie niezrozumiałym, gdzie promuje się kontrowersje w sposób Hard. Ludzie mają tego już dosyć i to widać, słychać i czuć-wystarczy posłuchać odbiorców. To jest sztuka zrozumiała już tylko dla jej twórców, a to żałosne.
Bo Teatr przestał być miejscem dla wielu ludzi???Nic im nie daje? Nie zachęca do refleksji?Stał się jakimś miejscem totalnie niezrozumiałym, gdzie promuje się kontrowersje w sposób Hard. Ludzie mają tego już dosyć i to widać, słychać i czuć-wystarczy posłuchać odbiorców. To jest sztuka zrozumiała już tylko dla jej twórców, a to żałosne. Sztuka dla sztuki-sztuka dla twórców-sami dla siebie je robią?Czy dla kogo?Większość sztuk jest o niczym, odrealniona, niezrozumiała, bo jak ma tworzyć coś dla ludzi ktoś, kto jest artystą, który normalnie nigdy nie żył? tylko jego zawód "Artysta". Jak mawiał klasyk "artystą się bywa od 19 w piątek do 20 w niedzielę", żeby napisać coś refleksyjnego o życiu trzeba się
wsłuchać, a nie być odrealnionym artystą samozwańczym, który rozumy zjadł i myśli, że
wciśnie Kowalskiemu co ten myśleć powinien.Najgorsze jest uderzanie w coś czego odbiorcy w tym kraju mają serdecznie dosyć tj. w kwestie tożsamości płciowych, politykę, religię-to się wylewa zewsząd i jest totalnym zamęczeniem- 14 2
-
2023-04-02 10:39
Dokładnie. Sami siebie ubóstwiają, a pretensje mają, że ktoś wierzy w Tego, który naprawdę Jest.
- 5 0
-
2023-04-01 14:36
Najpierw musi być sztuka.
Potem dopiero może być kontrowersyjna. Tu mamy tylko kontrowersje
- 7 2
-
2023-04-01 12:38
No ja tam myślę, że pan Niżnik jest niemniej kontrowersyjny niż pani Maia
- 3 6
-
2023-04-01 11:37
Jak taka dobra to czemu podatnik płaci
Jw
- 8 2
-
2023-03-31 23:29
Czyli artysta może być poza prawem? (1)
- 12 3
-
2023-04-02 14:29
Już jest kompostem q jedna
- 3 0
-
2023-03-31 22:57
To nie ważne skoro regularnie są w kościele, tam to dopiero jest teatrzyk
- 2 8
-
2023-03-31 21:23
(1)
Tylko po co ten tytuł? Sztuka niech i będzie kontrowersyjna, ale tytuł nie oszukujemy się to nie przypadek. Właśnie ktoś dał taki tytuł by była przy tym zamieszanie. I teraz pytam o intencje, po co to robić. Dla reklamy? Czy właśnie dla zaistnienia? Dla awantury?
- 22 2
-
2023-03-31 23:42
Oczywiście, że "dla awsnuury".
- 4 0
-
2023-03-31 19:03
zrob o żydach albo muzulmanach szederstwo (3)
najlepiej na zachodzie Europy
- 24 4
-
2023-03-31 23:41
W Polsce żyją ludzie wielu narodowości i wyznań.
- 3 1
-
2023-03-31 20:11
(1)
Chętnie, jak napiszesz, co znaczy "szederstwo".
- 5 7
-
2023-04-04 12:17
to samo co szyderstwo tylko z literówką ty tluku, mam nadzieje ze pomogłem marny studenciaku
- 1 0
-
2023-03-31 18:49
ona nie jest artystką
- 27 3
-
2023-03-31 17:44
nagradza sie wybitnych (4)
A nie kontrowersyjnych...
- 29 2
-
2023-04-01 11:29
Zatem Vegeta lepszy? Haha
- 1 0
-
2023-03-31 19:04
Została nominowana. Nie nagrodzona. (2)
Jest różnica. Zresztą jeśli sztuka jest dobra nie widzę przeszkód by otrzymała nagrodę.
- 8 22
-
2023-03-31 20:25
nominacja jest wyróżnieniem, nobilitacją, nagrodą... (1)
ale jaki mecenas, tacy i nominowani...
- 17 7
-
2023-04-01 22:24
I znowu winni wszyscy w około ale nie plebs.
- 2 3
-
2023-03-31 15:55
(11)
Otóż nie chodzi, bo nie ma zamiaru za ciężko zarobione pieniądze słuchać wyzwisk i oglądać obnażonych obcych ludzi, nawet jakby mi dopłacali nie mam zamiaru słuchac i oglądać takich rzeczy, wulgarnych i obscenicznych, szczególnie, że często nie ma tego w oryginalnych utworach, ale mierny artysta chce zaistnieć za wszelką cenę
- 38 10
-
2023-04-01 09:23
wyzwiska i obnażeni ludzie?
To po co oglądasz te toruńskie rekolekcje?
- 5 12
-
2023-03-31 19:02
Ale jakich? (6)
Pytanie było ogólne. A odnośnie tylko jednej sztuki się wypowiadasz. A w ogóle skąd twierdzenie że są tam sceny wulgarne? Tytuł kontrowersjny często musi właśnie taki być,aby ściągnąć publiczność a finalnie nic takiego nie musi tam być.
- 8 12
-
2023-04-02 09:33
Czyli już na samym początku godzisz się na oszustwo! Zastanów się nad sobą.
- 0 0
-
2023-04-01 09:44
(2)
Właśnie ogólnie odpowiadam, nie chodzę już do Teatru Wybrzeże od czasów pana o najbardziej popularnym nazwisku w Polsce, kiedys chodziłam na wszystkie premiery, ale jak zobaczyłam kilka sztuk na podstawie klasycznej literatury rosyjskiej okraszonych wulgaryzmamy i golizną, dałam sobie spokój. Reżyser, który nie umie wykrzesać z aktora mimiki, emisjii głosu i wcielenia w rolę na sto procent, każe mu się rozbierać, żeby przykryć marny warsztat
- 19 1
-
2023-04-01 11:30
Super. Tylko że to nie w Teatrze Wybrzeże. (1)
- 2 7
-
2023-04-01 16:49
I co z tego, że nie TW. To tylko potwierdza, że to nie był i nie jest nie odosobniony przypadek
- 7 1
-
2023-03-31 23:38
W Polsce żyją ludzie z całego świata. (1)
- 1 3
-
2023-04-02 14:28
Gdzie?
- 2 0
-
2023-03-31 18:47
a kto ci karze??? (2)
jest cala masa ludzi, którzy walą drzwiami i oknami na takie sztuki. Możesz w tym czasie chodzić na misteria paschalne, też swoją drogą organizowane z podatków, nikt ci nie broni, nie broń innym, twoje opinie nie są jedynymi słusznymi.
- 12 30
-
2023-04-02 10:40
"masa" wali
gdzie ta "masa" co wali na takie "sztuki" drzwiami i oknami? To by było przerażające. misteria z podatków ?pierwszy słyszę?! zastanawiasz się i sprawdzasz fakty nim napiszesz?
- 10 0
-
2023-04-01 08:54
karze mnie autor takich wypocin
Za brak czujosci i przypadkowe wziecie do reki takiego "dziela"...
- 11 3
-
2023-03-31 14:48
Ale Ty się znasz
Podziwiam.
- 14 2
-
2023-03-31 14:51
Pisowcy tego nie rozumieją (4)
Po prostu.
- 17 42
-
2023-03-31 23:31
Tak zrozumienie przynależy jednej opcji.
- 3 0
-
2023-03-31 19:03
allah akbar (2)
- 5 9
-
2023-03-31 23:34
Nikt nie pomyślał, że wyznawcy różnych religii mogą zareagować. Ale przecież my wiemy najlepiej. (1)
- 2 2
-
2023-04-02 14:28
No uważaj babo dywaniki już wiedzą
- 0 0
-
2023-03-31 14:43
Albo jak prowadzi po pijaku hehe (4)
- 28 2
-
2023-03-31 23:30
I sąd wymierza karę grzywny 3 tys zł. (3)
- 12 2
-
2023-04-01 10:23
To drugi wyrok, zapominasz o pierwszym. (2)
pierwszy był za prowadzenie auta w stanie nietrzeźwości:
"3 lata zakazu prowadzenia pojazdów, 12 tys. zł grzywny, 6 tys. zł wpłaty na Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej oraz 4 tys. zł kosztów sądowych"
Ten za 3k był za "spowodowanie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym po spożyciu alkoholu".- 9 0
-
2023-04-02 14:27
I teraz kolejna wybitna rola?
Żeby straty odrobić?
- 0 0
-
2023-04-01 22:22
Nie zapomina ale celowo pomija.
- 2 2
-
2023-03-31 14:10
(51)
Komentarz Mai Staśko w punkt. Nikt nie każe mieszkańcom czytać tej sztuki. Trochę tolerancji dla różnych poglądów!
- 205 464
-
2023-04-03 18:51
Zero tolerancji dla chamstwa i wulgarności.
- 5 1
-
2023-04-03 17:26
Gdzie ta tolerancja z jej strony? Typowe myślenie dla tego typu ludzi jak ona.
- 4 1
-
2023-04-02 22:19
Wiecej odwagi
Pani artystka powinna iść na całość i o organach płciowych i religii potworzyć w Arabii Saudyjskiej. Dobrej zabawy!
- 8 1
-
2023-04-02 16:20
W którym miejscu ten punkt?
Te absurdalne zarzuty o antysemityzm? Zdaje się, że to pan Stalin doradzał nazywać wszelkich wrogów antysemitami
- 3 0
-
2023-04-02 02:38
nie dla mieszkańców (1)
to dla kogo napisała sztukę? dla pieniędzy? tylko te zdaje się, że te są od mieszkańców, bo nagrodę finansuje ,o ile się nie mylę, Gdynia z pieniędzy chyba publicznych czyli niczyich. Czyli dla Kogo jest ta sztuka? dla sztuki?
- 8 0
-
2023-04-05 12:28
kasa misiu kasa
- 0 0
-
2023-04-01 17:41
W jaki punkt?
Przecież jej komentarz jest poniżej gimnazjum
- 5 0
-
2023-04-01 16:49
"nowoczesność"
Zobaczymy ile jutro (2 kwietnia) będzie emanowało tolerancji od osób pokroju pani Staśko.
- 4 1
-
2023-04-01 10:14
w katotalibanie nie ma tolerancji chyba, że dla pedofilii w kościołach
- 4 22
-
2023-03-31 23:44
Teatr miejski to przestrzeń publiczna, nie prywatna tej pani.
- 18 2
-
2023-03-31 17:19
(1)
niestety, te sztuki są czytane i nagradzane za nasze pieniądze, wiec chyba mamy prawo decydować jak je wydawać.
- 18 2
-
2023-03-31 20:14
"Chyba" to dobre słowo. "Niekoniecznie" jest równie dobre :)
- 4 3
-
2023-03-31 16:24
Nikt też nie zabrania pisać, ani wymyślać takich obrzydliwych tytułów. (4)
Chodzi bardziej o to co promują fundowane z podatków instytucje. One powinny mieć jakąś misje. Powinny wspierać rozwój piękna, dobra, wysokiej sztuki. A takich artystów co znani są tylko z obrażania świętości powinny zamilczeć.
- 30 4
-
2023-03-31 17:50
(3)
Dbając o piękno i dobro, zacznij od tego, by pisać poprawną polszczyzną.
- 5 18
-
2023-03-31 23:13
(2)
O, tyle minusów pod apelem o poprawne wyrażanie myśli w języku ojczystym. Szczytne hasła przy nieznajomości gramatyki. "Artystów powinny zamilczeć" xd Tak, to wiele mówi.
- 5 11
-
2023-04-01 05:26
(1)
" artystów powinny zamilczeć." To ty nie potrafisz czytać ze zrozumieniem, zdanie złożone przerosło twoje możliwości analfabeto.
- 11 2
-
2023-04-01 10:49
Powinno być "tacy artyści powinni zamilknąć" - jeśli chodzi ci o to, by byli cicho. "Zamilczeć" to "celowo nie powiedzieć czegoś". Polecam lekturę słowników i podręczników gramatyki języka polskiego.
- 2 10
-
2023-03-31 15:28
(3)
Chcesz tolerancji, to najpierw naucz się, że tolerancja działa w obie strony. Inaczej to hipokryzja, A "sztuka" tej pani akurat pozbawiona jest tolerancji.
- 42 5
-
2023-03-31 15:57
"sztuka" tej pani akurat pozbawiona jest tolerancji. (2)
Ooo, widzę, że znasz tekst. Czy możesz nam opowiedzieć o czym ta sztuka jest?
- 6 27
-
2023-04-05 12:27
o kobiecych narządach płciowych
to chyba jasne
- 0 0
-
2023-04-01 14:08
Mogę. Ale jak chcesz dyskutować, to najpierw sam ją przeczytaj.
- 7 1
-
2023-03-31 15:23
Nikt nie każe jej pisać coś, co nie jest sztuka, tylko zwykła prowokacją. (2)
- 29 2
-
2023-03-31 16:20
Czyli autorzy powinni w naszym światłym kraju stosować cenzurę wewnetrzną?
- 1 13
-
2023-03-31 15:56
nikt jej nie broni
- 5 3
-
2023-03-31 15:05
(10)
Autorze tudzież autorko pierwszego komentarza, a gdyby sztuka Mai Staśko obrażała uczucia religijne, dajmy na to, muzułmanów albo Żydów, to czy twoja opinia byłaby taka sama? Wtedy też podniesiesz larum o "trochę tolerancji dla różnych poglądów"?
- 66 10
-
2023-04-01 14:05
Jak by jej "sztuka" obrażałą uczucie muzułmanów, to by już nie żyła. (1)
- 15 2
-
2023-04-02 10:30
pewnie tak
ale plucie na Katolików jest teraz w modzie i nic za to nie grozi, więc wybiera się opcje, która niesie zysk przy niskim ryzyku
- 12 0
-
2023-04-01 12:02
(1)
"a gdyby sztuka Mai Staśko obrażała uczucia religijne, dajmy na to, muzułmanów albo Żydów, to czy twoja opinia byłaby taka sama"- ulubiony argument gimbusów. Dorośnij.
- 5 11
-
2023-04-01 16:57
Bo taka jest prawda.
Larum jakie wywołałby tytuł "Koran/Tora spadł na moją zakleszczoną pochwę" zająłby cały dzień ramówki na tVNie
- 12 1
-
2023-03-31 23:52
Ależ ci ludzie też mają prawo odnieść się do takich publicznych propozycji.
- 4 2
-
2023-03-31 15:55
powiedz najpierw, co to som te "uczucia religijne" (4)
jak omawiany przypadek tak cię obraża w twojej wierze i uważasz, że można go podciągać pod przepisy kodeksu karnego, to w ogóle mi ciebie nie szkoda , nieważne , co tam nosisz w spodniach:)
- 10 45
-
2023-04-01 10:30
,, są,,
Jaka sztuka taki krytyk.
- 9 1
-
2023-03-31 17:33
(1)
Czyli omawiacie coś, o czym w ogóle nie macie pojęcia i nazywacie to tolerancją poglądów? Dobre, dobre ;)))
- 8 5
-
2023-04-02 09:57
Twierdzisz, że tak ujęty tytuł nie daje nam prawa domniemywać co "jest w środku"? Otóż ma. Jeżeli jesteś innego zdania, to
poddajesz się i godzisz na automanipulację. To jakieś zboczenie dzisiejszych tubylców: rodzaj wyparcia, połączony z chłonięciem wiedzy z baniek medialnych. Przecież musicie mieć troche krytyki wobec siebie i świat. Ktoś krzyknie: "Papież pedofil" i dalej nikt nie ciągnie tematu. Nikt z Was! A to Wy kreujecie się na tych oświeconych, wiedzących
poddajesz się i godzisz na automanipulację. To jakieś zboczenie dzisiejszych tubylców: rodzaj wyparcia, połączony z chłonięciem wiedzy z baniek medialnych. Przecież musicie mieć troche krytyki wobec siebie i świat. Ktoś krzyknie: "Papież pedofil" i dalej nikt nie ciągnie tematu. Nikt z Was! A to Wy kreujecie się na tych oświeconych, wiedzących więcej, lepiej przystosowanych. Tymczasem nie wykraczacie poza przeciętność (piszę dyplomatycznie, tak, żebyście nie poczuli się urażeni, ale wasz poziom jest, intelektualnie, przynajmniej w tej materii, znacznie niżej), poza przeczytaniem ze zrozumieniem nagłówka. Prawda, odnośnie tej całej "Frańciszkańskiej 3", jak i publikacji "zatroskanego o polską demkokracje Holendra" (BTW nie dziwi nikogo sprzeżenie i synchronizacja tych dwóch i więcej publikacji?), jest znacznie głębiej ukryta i prawie na pewno inna niż teza płynąca z publikacji Agory i TVNu. Wystarczy lekko poskrobać, stracić trochę czasu, ale "prawda Was wyzwoli", drodzy rodacy.
- 7 1
-
2023-03-31 17:11
to nie jest odpowiedź na zadane pytanie ;)
- 24 3
-
2023-03-31 15:07
(3)
Autorze, tudzież autorko, pierwszego komentarza - a gdyby sztuka Mai Staśko obrażała uczucia religijne, dajmy na to, muzu.łmanów lub Ż.ydów, to czy wówczas również ogłosisz, że potrzeba "Trochę tolerancji dla różnych poglądów"? Wtedy też podniesiesz takie larum?
- 29 5
-
2023-03-31 20:13
(1)
A czy sztuka Mai Staśko obraża uczucia religijne kogokolwiek? Możesz to wnieść po tytule?
- 5 11
-
2023-04-01 14:07
Mogę
- 8 1
-
2023-03-31 15:56
Nie.
- 4 1
-
2023-03-31 15:00
Czekam aż w tym kraju zacznie się palic ksiązki, (4)
- 11 40
-
2023-03-31 23:50
Pamiętaj, że w tym kraju mieszkają nue tylko Polacy. Oni też mogą mieć zastrzeżenia (1)
- 1 2
-
2023-04-02 09:46
jednak "ten kraj" to jest jeszcze Polska i dla nich powinno być tworzone Państwo. Ale ubiegnę twój sprzeciw: Polska podoba się
czy raczej była. Nie trzeba kopiować tępo całego tego śmiecia z zachodu (w ogóle, znikąd). Już teraz jest duża część społeczeństwa, które jak zobaczy "etykietkę z zagranicy", to już wie, że to coś wartościowego. Potem przyjeżdżają tutaj ludzie z zagranicy, z gooownem do powiedzenia i za gruby hajs robią prelekcje o tym, że Polska to dziadostwo
czy raczej była. Nie trzeba kopiować tępo całego tego śmiecia z zachodu (w ogóle, znikąd). Już teraz jest duża część społeczeństwa, które jak zobaczy "etykietkę z zagranicy", to już wie, że to coś wartościowego. Potem przyjeżdżają tutaj ludzie z zagranicy, z gooownem do powiedzenia i za gruby hajs robią prelekcje o tym, że Polska to dziadostwo (vide ostatnio pan Holender). Tak na prawdę jesteście śmieszni z tym zapatrzeniem na zachód. Pojdzcie tam, pomieszkajcie troche, krytycznie podejdzcie do sprawy i zobaczymy, jaka będzie decyzja. Podpowiem: nie wszystko co tam jest jest fajne. Delikatnie mówiąc. A Polska, gdyby nie politycy, byłaby najpiękniejszym miejscem na Ziemi.
- 7 2
-
2023-03-31 16:23
topienie księży w Wiśle i katowanie.
juz było
- 39 3
-
2023-03-31 15:46
ale przecież ksiązki już palili ksiądz z ministrantami
w kościele na zielonym trójkącie
- 20 25
-
2023-03-31 14:45
Pszczoła nie tłumaczy musze dlaczego miód jest lepszy od g*wna.
Taki tytuł jednoznacznie świadczy że lubujący w takich dziełach to muchy- 48 7
-
2023-03-31 14:31
Tolerancja dla różnych poglądów? Tylko tych wybranych. Hipokryzja !
- 63 7
-
2023-03-31 14:29
(4)
Są poglądy i są zboczenia, frustracja i desperacja. Niby sztuka a jednak rozrywka. G***o owinięte w złotko. Takie czasy. Twoja tolerancja jednak tez jest wybiórcza i nie oszukuj samego siebie hipokryto.
- 104 29
-
2023-04-03 15:16
Nie rozumiem argumentu. To, że czyjaś tolerancja może być wybiórcza jest argumentem za brakiem tolerancji wobec sztuki w ogóle?
- 3 0
-
2023-03-31 23:45
Bardzo wybiórcza i jednostronna ta tolerancja.
- 22 2
-
2023-03-31 14:56
(1)
racja! konfa to zboczenie
- 29 45
-
2023-03-31 19:43
Zboczeniem jest nazywać się artystą piszącym o rzeczach, o których się nie ma pojęcia. To jest brak kultury i szacunku do prawdziwej sztuki. Jeden wielki fałsz i niezrozumiała propaganda.
- 39 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.