• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego warto jeść banany, a kto powinien ich unikać?

Joanna Stolp
29 listopada 2023, godz. 08:00 
Opinie (99)
Mimo walorów smakowych i korzyści zdrowotnych są sytuacje, kiedy należy zachować ostrożność w ich spożywaniu. Wysoka zawartość potasu w bananach może wpływać negatywnie m.in. na funkcje nerek u osób z zaburzeniami w wydalaniu potasu. Mimo walorów smakowych i korzyści zdrowotnych są sytuacje, kiedy należy zachować ostrożność w ich spożywaniu. Wysoka zawartość potasu w bananach może wpływać negatywnie m.in. na funkcje nerek u osób z zaburzeniami w wydalaniu potasu.

Banany to zdrowa, słodka i wygodna w formie spożycia przekąska. Dostarczają sporą dawkę energii, są źródłem witamin i minerałów, błonnika, przeciwutleniaczy i karotenoidów. Do działań prozdrowotnych bananów zalicza się m.in. wsparcie pracy mózgu, poprawę trawienia, wzmocnienie kości, obniżanie poziomu ciśnienia tętniczego czy nawet poprawę nastroju.




Banany bogate w witaminy i minerały



Często jesz banany?

Banany są źródłem witamin i minerałów, takich jak witamina C, witamina B6, potas i mangan.

- Można powiedzieć, że są jak magiczna bomba witamin i minerałów. Mają dużo witaminy C, która jest świetną bronią na przeziębienia, a zawarta w nich witamina B6 pomaga naszemu mózgowi pracować sprawnie - mówi Mirosław OlejniczakTwój Cel.
Zawarta w nich witamina B6 wspomaga funkcje mózgu, a dzięki potasowi pomagają obniżyć ciśnienie tętnicze, łagodzą napięcie w żyłach i tętnicach, a także zapewniają lepsze dotlenienie narządów, wzmacniają kości i zapobiegają osteoporozie. Są istotnym źródłem błonnika, który spowalnia proces trawienia, dzięki czemu dłużej czujemy się najedzeni. Pomagają utrzymywać zdrową florę bakteryjną w jelitach i regulują ich perystaltykę, co może przeciwdziałać problemom z zaparciami.

Są również dobrym źródłem żelaza, które odgrywa znaczącą rolę w budowie czerwonych krwinek. W bananach znajdziemy wiele cennych przeciwutleniaczy oraz karotenoidów, które pomagają zmniejszyć dolegliwości oczu, takie jak: zaćma, jaskra czy ślepota nocna.


Banany to zdrowa, słodka i wygodna w formie spożycia przekąska, która dostarcza sporą dawkę energii. Banany to zdrowa, słodka i wygodna w formie spożycia przekąska, która dostarcza sporą dawkę energii.

Banany dla energii i... lepszego humoru



W 100 g bananów znajdują się 23 g węglowodanów.

- Dzięki zawartości naturalnych cukrów, takich jak glukoza, fruktoza i sacharoza, banany dostarczają szybkiej dawki energii. Są doskonałą przekąską przed treningiem, pomagając zwiększyć wydolność fizyczną - zauważa dietetyk medyczny dr n. med. Paulina Borek-Trybała, wykładowca Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.
Banany mogą być także sposobem na poprawę nastroju.

- Zawierają aminokwas tryptofan, który jest prekursorem serotoniny, czyli hormonu szczęścia - dodaje dr n. med. Paulina Borek-Trybała.
Sezon na śliwki. Dlaczego warto po nie sięgać? Sezon na śliwki. Dlaczego warto po nie sięgać?
Im mniej dojrzałe banany, tym zawierają mniej cukrów. Im mniej dojrzałe banany, tym zawierają mniej cukrów.

Kto powinien unikać bananów?



Mimo walorów smakowych i korzyści zdrowotnych są sytuacje, kiedy należy zachować ostrożność w ich spożywaniu. Wysoka zawartość potasu w bananach może wpływać negatywnie m.in. na funkcje nerek u osób z zaburzeniami w wydalaniu potasu.

- Chociaż to rzadkie, niektóre osoby mogą być uczulone na białko występujące w bananach. W przypadku wystąpienia reakcji alergicznej należy skonsultować się z lekarzem - przestrzega dr n. med. Paulina Borek-Trybała.
Ze spożywaniem bananów nie powinny również przesadzać osoby, które dbają o linię. Banany są bowiem kaloryczne.


Kaloryczność bananów



100 g bananów zawiera pomiędzy 88 a 95 kcal. Przy założeniu, że średniej wielkości banan waży od 120 do 200 g, mamy do czynienia z kalorycznością od 115 do 190 kcal w jednej sztuce tego owocu.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (99)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne konsultacje psychologa z zakresu zaburzeń lękowych

konsultacje

Z psychodietetyczką przy herbacie

spotkanie

Młodzieżowa Grupa Wsparcia

100 zł
warsztaty

Najczęściej czytane